Take a fresh look at your lifestyle.

استارباکس غذاهای استفاده نشده خود را به نیازمندان می‌دهد

0

مدیر فروشگاه استارباکس، کینان مک فادن در راستای اجرای برنامه «FoodShare» به اهدای احتمالی مواد‌غذایی فاسد شدنی می‌اندیشد. هدر رفتن شیرینی‌ها و مواد‌غذایی باقیمانده در فروشگاه‌های استارباکس پس از تعطیل شدن آنها این فکر را به سر مک فادن انداخت. استارباکس عهد کرده است تا ۱۰۰درصد از پسمانده غذای خود پس از پایان روز را در قالب یک برنامه جدید به نیازمندان ببخشد.استارباکس این اقدام مبتکرانه را در مشارکت با سازمان غیر‌انتفاعی «Feeding America» و گروه مجموعه غذای «Food Donation Connection» انجام داد و به این ترتیب فرصت اهدای غذا‌های پسمانده و آماده خوردن را از ۷۶۰۰ فروشگاه به بانک‌های غذا در سرتاسر کشور فراهم خواهد کرد.

به گفته Feeding America، بیش از ۴۸ میلیون نفر آمریکایی در خانواده‌هایی از لحاظ غذایی ناامن زندگی می‌کنند که همیشه در آن جا امکان دسترسی به غذا وجود ندارد. بیش از ۱۵درصد از خانواده‌ها در این کشور از لحاظ غذایی در وضعیتی ناامن به سر می‌برند که البته این مسئله به اعتقاد Feeding America روی مردم سرتاسر ایالات متحده آمریکا تاثیر می‌گذارد اما فقر غذایی برای خانواده‌های کم درآمد تنها مسئله مهم در زمینه تامین غذا نیست و هدر دادن آن نیز نقش مهمی را در زمینه ایجاد مشکل غذایی در سطح ملی ایفا می‌کند.

با توجه به اطلاعات دریافتی از  Feeding America، حدود ۳۲ میلیارد کیلوگرم غذا هر سال در ایالات متحده آمریکا هدر می‌رود. به این ترتیب یک خانواده در شرایطی از یک بشقاب پر از مواد پروتئینی لذت می‌برند که امکان خرید آن را از استارباکس ندارند. با اجرای این برنامه جدید، استارباکس امیدوار است بتواند به کاهش بار کمبود مواد‌غذایی در خانواده و جلوگیری از سهم مستقیم این شرکت در تولید ضایعات غذا کمک کند. روش کار به این ترتیب است کهFood Donation Connection  با همکاری Feeding America هر روز از طریق ون‌های مجهز به یخچال پسمانده غذاها را از فروشگاه‌های استارباکس در سرتاسر آمریکا تحویل خواهد گرفت.

غذای فاسد شدنی که اهدای آن قبلا به خاطر لزوم استفاده از یخچال پر خطر به نظر می‌رسید، سپس به دست بانک‌های غذا و آژانس‌های نجات نظیر موارد موجود در شبکه Feeding America  خواهد رسید. این فرآیند از خارج شدن غذا از فروشگاه تا تحویل آن به نیازمندان، ۲۴ ساعت یا کمتر طول می‌کشد. این غذا در وضعیت خانواده‌های نیازمند تفاوت ایجاد می‌کند. از این پس دیگر بچه‌ای گرسنه به خواب نخواهد رفت یا خانواده‌ای از یک بشقاب پروتئین گرانقیمت لذت خواهند برد. جلوگیری از هدر رفتن غذا زندگی‌ها را تغییر خواهد داد.

دادن تعهد نسبت به اهدای ۱۰۰درصد از غذای استفاده نشده اقدامی جدید برای شرکت به حساب می‌آید.استارباکس از طریق اهدای غذا در سال‌های گذشته موفق به کاهش حجم ضایعات شده است.فروشگاه‌ها از سال ۲۰۱۰ تاکنون شیرینی‌های مصرف نشده را با بانک‌های غذا اعطا کرده‌اند. این رفتار در صنعت خدمات غذایی، به‌خصوص در میان شرکت‌های بزرگ رواج یافته است. اما استارباکس به خاطر وجود یکسری مسائل منطقی در گذشته غذا‌های فاسد شدنی را اهدا نکرده است. این کار کمی سخت است و نیاز به یخچال و نظارت بر سلامت غذای اهدا شده دارد.

روش‌های انجام این کار نیز با شیرینی فرق دارد. به گفته استارباکس، این فروشگاه با سرمایه‌گذاری روی «تحقیق و آزمون تضمین کیفیت» یکسری برنامه‌های آزمایشی در سرتاسر آمریکا را اجرا و رویای اهدای غذای فاسد شدنی را محقق کرده است. در ادامه این طرح جواب خواهد داد. جین مالی، مدیر برند تیم «Starbucks Food» خاطر نشان کرد اقدام به معرفی غذای فاسدشدنی یک رویکرد کاملا متفاوت است.حفظ درجه حرارت در طیفی بسیار دقیق، سلامت آن را تضمین می‌کند.

با پرسش و ارسال مستقیم ایمیل به کارمندان و درک لزوم اتخاذ یک رویکرد اهدای جامع‌تر، این ایده از درون استارباکس بیرون آمد. حالا با کشف یک راه‌حل این فروشگاه کاری کرد تا صدای کارمندان شنیده شود. در نخستین سال شروع این فعالیت، استارباکس پیش‌بینی می‌کند برنامه «FoodShare» آن قادر به تامین ۵ میلیون بسته غذایی برای افراد و خانواده‌های تهیدست است. به گفته رأس فریزر، مدیر روابط رسانه‌ها در Feeding America، در ادامه ضمن جلوگیری از هدر رفتن غذا، سیر کردن مردم نیازمند و آگاهی‌بخشی درباره این مسئله جدی پیش روی جوامع مختلف نیز انجام می‌شود.

در نتیجه به دیگران نیز راهی برای اهدای غذا‌های فروخته نشده آموزش داده می‌شود. این فرصتی هیجان‌انگیز برای مشارکت در اتفاقی بزرگ‌تر است. استارباکس با تعمیم این برنامه در پنج سال آینده قصد ترویج عادت اهدای غذای فاسد شدنی در سرتاسر کشور را دارد. روند فوق تا زمانی گسترش خواهد یافت که ۱۰۰درصد از غذای پسمانده فروشگاه‌های استارباکس هر روز به نیازمندان اعطا شود.

ارسال یک پاسخ