Take a fresh look at your lifestyle.

انتصاب مدیران میانی

0

پرسش: مدیر یک سازمان خدمات پس از فروش هستم. سازمانی که مدیریت می‌کنم، کارکنان زیادی دارد و به تبع آن باید مدیران میانی زیادی نیز در آن فعالیت کنند. این مدیران میانی معمولا برای سهولت کار و کنترل بهتر سازمان منصوب می‌شوند، اما انتصاب این مدیران به دغدغه‌ای بزرگ برایم تبدیل شده‌ است.چون هر وقت این مدیران را از میان کارکنان با تجربه انتخاب می‌کنم، مابقی کارکنان اعتراض می‌کنند که فرد انتخاب شده صلاحیت نداشته و با او به راحتی همکاری نمی‌کنند. از طرفی وقتی هم می‌خواهم این مدیران را از بیرون استخدام کنم با مشکلات دیگری روبه‌رو می‌شوم، راهنمایی بفرمایید که مدیران میانی را چگونه وارد سیستم سازمان کنم که سازمان دچار اختلال نشود؟

پاسخ کارشناس: مدیران میانی از کارکنان مهم و تاثیرگذار هر سازمانی هستند و معمولا روند حرکتی درست آنها باعث موفقیت و بقای سازمان‌ها خواهد شد. استخدام این مدیران معمولا در تمامی سازمان‌ها به دو شکل صورت می‌گیرد. این مدیران یا از بدنه‌ و درون سازمان انتخاب می‌شوند یا از بیرون سازمان. هر دو شیوه انتخاب این مدیران معایب و محاسن خاص خود را دارد که مدیران اصلی سازمان باید آنها را لحاظ کنند. مدیران میانی که از درون سازمان انتخاب می‌شوند به دلیل آشنایی با فضای کار و شیوه‌ عملکرد سازمان سریع‌تر می‌توانند خود را با شرایط هماهنگ کنند، اما در اکثر مواقع این مدیران با حسادت کارکنان دیگر روبه‌رو می‌شوند.

کارکنان دیگر نیز احساس‌شان بر این است که صلاحیت مدیریت داشته‌اند ولی به آن سمت منصوب نشده‌اند، همین روند عملکرد باعث کندی کار مدیران انتصاب شده می‌شود.  از طرفی مدیرانی که از بیرون سازمان انتخاب می‌شوند، معمولا برای شروع کارشان ایده‌های تازه‌ای دارند. این افراد راحت‌تر می‌توانند مشکلات سازمان را تفکیک و برای آن راه‌حل ارائه کنند به نوعی آنها با نقد و بررسی مشکلات سازمان وارد آن شده و برنامه‌ریزی می‌کنند. برخی سازمان‌ها برای رفع این مشکل سعی می‌کنند مدیران میانی خود را هم از بیرون و هم از داخل سازمان انتخاب کنند.

حال اگر عملکرد مدیران میان انتخاب شده از سازمان اختلالی در روند عملکرد ایجاد نکند، به آنها آزادی عمل بیشتری می‌دهند و سعی می‌کنند از توانایی تازه مدیران میانی بیرونی استفاده کنند. به هرحال برای انتخاب این مدیران هر سازمانی باید به شرایط داخلی خود توجه کند و براساس آن تصمیم به انتخاب بگیرد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ