Take a fresh look at your lifestyle.

برنامه جامع کسب‌و‌کار

0

پرسش: مدیر کسب‌وکاری هستم که با آغاز سال جدید قصد یک برنامه‌ریزی منظم و جامع در حوزه کسب‌وکار خود را دارم. در حوزه بازاریابی و فروش برنامه‌ریزی‌هایی را تدوین کرده‌ایم اما به‌صورت کلی به برنامه جامع و کاملی دست پیدا نکرده‌ایم. به‌نظر شما چگونه می‌توان برنامه‌ریزی‌ مناسبی را انجام داد و چه المان‌هایی را باید در این برنامه جامع مدنظر قرار داد؟

پاسخ کارشناس: امروزه هر کسب‌و‌کاری نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع و کامل است که در آن به قسمت‌های مختلف Business plan اشاره شده باشد. پیشنهاد می‌شود ابتدا این برنامه چشم‌انداز و ماموریت کسب‌و‌کار شما مشخص شود و بر این اساس سایر اجزای برنامه کسب‌و‌کار تدوین شود. از طرفی می‌‌توانید در ابتدای Business plan خلاصه مدیریتی از سازمان خود بیان کنید که به‌صورت شفاف وضعیت سازمان و بازاری که در آن مشغول به فعالیت هستید مشخص شود. در این میان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برنامه کسب‌و‌کار، برنامه بازاریابی است که باید در این حوزه به فراخور سازمان، تحقیقات بازاری انجام شود و به‌صورت کامل به وضعیت بازاری که سازمان شما در آن مشغول به فعالیت است، پرداخته شود.

در انتها باید به وضعیت مالی و ساختار سازمانی شما اشاره شود و پیشنهاد می‌شود چارتی از ساختار سازمانی و وظایف هر یک از کارمندان را تهیه کنید. به‌صورت کلی Business plan اجزای مختلفی دارد که با آغاز سال جدید باید آن را به روز‌رسانی و برنامه‌ریزی‌های کامل و جامعی را در آن لحاظ کرد. یکی دیگر از نکاتی که می‌توانید در Business plan خود لحاظ کنید، توسعه محصول است.

به‌عنوان نمونه می‌توانید برنامه‌ریزی‌هایی را در حوزه توسعه محصول داشته باشید؛ البته این موضوع به فراخور نوع کسب‌و‌کار شما است. یکی دیگر از موضوعاتی که در Business plan باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، چارچوب قانونی و محیطی است که با توجه به تغییرات محیطی باید برنامه‌ریزی‌هایی را در این بخش داشته باشید تا نسبت به تغییرات محیط واکنش‌های مناسبی را انجام دهید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ