Take a fresh look at your lifestyle.

یادگیری و مدیریت

0

به مشتریان خود گوش دهید؛ چه از شما تعریف کنند، چه شکایت و چه سکوت کنند. همیشه می‌توانید از آنها یاد بگیرید. یادگیری عبارت است از تغییر نسبتا پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که براساس تجربه ایجاد شده باشد. رفتارگرایان سرشت انسان را انعطاف‌پذیر می‌دانستند و معتقد بودند در رشد، یادگیری نقش اصلی را ایفا می‌کند. نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. چنانکه آموزش اولیه می‌تواند صرف‌نظر از آنچه فرد از استعدادها، تمایلات، علاقه‌ها، توانایی‌ها، ‌نژاد و اجداد به ارث برده، او را به هر نوع مدیری تبدیل کند. به دلیل ماهیت عصری که در آن به سر می‌بریم تفاوت بسیاری میان سازمان‌های امروزی و گذشته وجود دارد و مدیران امروز با سازمان‌هایی سر و کار دارند که شباهتی به سازمان‌های گذشته ندارند.

سازمان یادگیرنده در عین اینکه بیانگر توسعه و رشد قابلیت سازمانی است، فرآیند یادگیری ضمنی و تلویحی نیز هست که اغلب به‌صورت ناخواسته در سازمان‌ها جریان دارد. پدیده سازمان‌های یادگیرنده از سال‌ها قبل مطرح شد و هدف آن نیز توانمند‌سازی مدیران و کارکنان سازمان‌ها برای مقابله با محیط پر تلاطم تجاری و برتری رقابتی و پویایی سازمان است.

سازمان یادگیرنده سازمانی است که تمامی قدرت فکری، دانش و تجربه سازمان را برای ایجاد تغییرات و بهبود مستمر برای توسعه در اختیار گرفته و برای آن مدیریت می‌کند. در تعریف سیستماتیک، یک سازمان یادگیرنده سازمانی است که با قدرت و به‌صورت جمعی یاد می‌گیرد و دائما خودش را به نحوی تغییر می‌دهدکه بتواند با هدف موفقیت مجموعه سازمانی به نحو بهتری اطلاعات را جمع‌آوری، مدیریت و استفاده کند.

سازمان یادگیرنده به‌عنوان سازمانی تعریف شده که در آن افراد به طور مستمر ظرفیت خود را برای دستیابی به نتایج مطلوب‌شان ارتقا می‌دهند و به موجب آن الگوهای جدید تفکر پرورانده می‌شود، آرمان‌ها و آرزوهای جمعی آزاد می‌شود و افراد یاد می‌گیرند به یکدیگر یاد دهند.

تعریفی جدیدتر در این خصوص، یادگیری سازمانی را که با سازمان یادگیرنده مرتبط است، برجسته می‌کند و از آن به‌عنوان ظرفیت یا فرآیندی در سازمان یاد می‌کند که سازمان را برای کسب، پذیرش و اصلاح حافظه سازمانی توانا می‌سازد و در نتیجه رهنمودهایی برای عملیات سازمانی فراهم می‌کند.

سازمان‌های یادگیرنده همیشه به دنبال راه‌هایی برای به کارگیری مستمر مفاهیم آموخته شده در عمل هستند. یادگیری سازمانی به ارتقای مزیت رقابتی سازمان و واکنش‌پذیری آن نسبت به تغییرات کمک می‌کند و متعاقبا موجب جلب علاقه و توجه به ایجاد سازمان‌هایی می‌شود که از یادگیری حمایت می‌کنند و آن را در سازمان ارتقا می‌دهند. مفهوم سازمان یادگیرنده با نوآوری و عملکرد سازمانی مرتبط شده است.

ظرفیت تغییر و بهبود مستمر برای مواجهه با چالش‌های محیطی که در آن سازمان فعالیت می‌کند با قابلیت سازمان در زمینه یادگیری مرتبط است. بنابراین سازمان‌هایی که یاد می‌گیرند، قادر خواهند بود شانه به شانه پیشرفت‌ها و توسعه‌های به وجود آمده در محیط کسب‌و‌کار حرکت کنند و به‌طور موفقیت‌آمیزی به کار خود ادامه دهند.

ارسال یک پاسخ