Take a fresh look at your lifestyle.

کسب درآمد از راه قلم

0

برخی افراد به نویسندگی علاقه زیادی دارند و در عین حال به کنکاش نیز گرایش دارند و شغل روزنامه نگاری را که غالبا با عنوان خبرنگاری نامیده می‌شود بر می‌گزینند. فعالیت روزنامه‌نگاران اکنون در حوزه‌های مختلف مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی تقسیم می‌شود که هر کدام از این حوزه‌ها دارای زیر شاخه‌هایی است که برای خود بخش جداگانه‌ای محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال در بخش اقتصادی حوزه کلان، خرد، صنعت و بازرگانی، مسکن و غیره است که افراد با توجه به علاقه‌ای که دارند وارد یکی از بخش‌های ذکر شده می‌شوند. برای ورود به شغل روزنامه نگاری باید در رشته علوم ارتباطات اجتماعی تحصیل کنید.

البته برخی روزنامه نگاران در رشته‌های دیگر تحصیل کرده و با گذراندن دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری و خبرنگاری در دانشکده خبر و برخی آموزشگاه‌های آزاد توانایی و دانش لازم را کسب می‌کنند. البته کسب تجربه نیز در این شغل بسیار مهم است. اگر شما به‌عنوان مدیر یک نشریه مشغول فعالیت هستید و چند خبرنگار تحت نظر شما مشغول فعالیت هستند، بد نیست نگاهی به این گزارش بیندازید تا از زیر و بم کار خود با خبر شوید.

شما به‌عنوان مدیر یک نشریه باید ذهنی پژوهشگر داشته و از تحقیق و بررسی موضوعات مختلف لذت ببرید. معمولا داشتن تحصیلات دانشگاهی برای داوطلبان شغل روزنامه نگاری یا خبرنگاری و مدیریت آن لازم است. داشتن تجربیات مرتبط مانند کارهای داوطلبانه و نوشتن مقاله برای روزنامه‌ها و مجلات نیز در یافتن شغل مناسب و موفق شدن در آن مفید خواهد بود.

شما برای استخدام نیروهای خود باید به افراد بگویید که خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذراندن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این پیشه بر گردن وی می‌گذارد، وظیفه به‌دست آوردن، آماده‌کردن، گردآوری و سامان‌دادن اخبار و انتقال آنها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان دارد. به نوعی خبرنگار پل ارتباطی بین مسئولان و مردم محسوب می‌شود. ممکن است مسئولان دولتی نتوانند به‌صورت روزنامه‌ای صحبت کنند اما تنظیم خبر خبرنگار شما باید به‌گونه‌ای باشد که خواننده را تا انتهای گزارش جذب کند.

از تحریف بپرهیزید

چاپ صفحات روزنامه باید از فیلتر مدیر گذر کند. برخی روزنامه‌نگاران هستند که برای جذابیت گزارش خود از تحریف‌ها و اظهارنظرهای غیرواقعی استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید که به‌صورت مداوم در این شغل بمانید حتما از این کار بپرهیزید. به این دلیل که عمر کاری‌تان کوتاه خواهد شد و اعتماد خود را در بین فضای رسانه‌ای از دست خواهید داد. به نوعی باید نیروهای خود را توجیه کنید که اصلا به این سمت نروند که گزارش‌هایشان تحریفی و به دور از واقعیت باشد.

خبرنگار ساعت کاری ندارد و این موضوع قبل از استخدام نیرو باید اطلاع‌رسانی شود. ممکن است خبرنگارتان برای تهیه خبر صبح زود عازم شود و تا دیرهنگام مشغول کار باشد. حتما به نیروهای خود تاکید کنید که خبرنگارانی موفق خواهند بود که قلمشان تاثیر‌گذار باشد نه اینکه بخواهند با روابط از این راه امرار معاش کنند. برخی افراد هستند که روابط بسیار قوی دارند اما قلم آنها به‌گونه‌ای نیست که بتوانند یک گزارش خواندنی را در خروجی کار خود داشته باشند. به این موضوع توجه داشته باشید و حتما روی نحوه نگارش تیم خود دقت فراوانی به خرج دهید.

مدیریت زمان

برای اینکه نیروهایتان بتوانند روی گزارش‌ها و مقالاتی که تهیه می‌کنند زمان کافی بگذارند باید از مدیریت زمان برخوردار شوند که این گره به دست شما باز خواهد شد. شما به‌عنوان مدیر مجموعه باید این الگو را برای افراد ابلاغ کرده و آن را برای انجام لازم الاجرا تلقی کنید. اگر فردی قصد دارد از زمانی که برای تهیه خبر گذاشته شده استفاده شخصی کند حتما باید جایگزینی برای آن زمان داشته باشد. به نوعی شما باید از افرادی در مجموعه خود بهره ببرید که مسئولیت‌پذیر بوده و نسبت به کارهایی که به آنها سپرده می‌شود پاسخگو باشند.

وظایف روزنامه‌نگار

در هر شغلی وظایفی تعریف می‌شود. تحقیق و بررسی یک رویداد و اتفاق به محض وقوع و سعی در پوشش خبری آن، مصاحبه با افراد به‌صورت تلفنی یا حضوری و ارتباط با افراد جدید برای افزایش منابع خبری، تنظیم خبر که اولویت‌بندی مفاهیم خبری براساس اهمیت هر مفهوم است و خبرنگار در این زمینه بخشی از کار را برعهده دارد، شرکت در کنفرانس‌های خبری به منظور دریافت آخرین اخبار و اطلاعات از مطالب ارائه شده در کنفرانس که معمولا توسط مقام‌های سیاسی و دولتی یک کشور و در برخی از موارد توسط شرکت‌ها و برندهای مطرح در بازار برگزار می‌شود، گزارش جلسات و مصاحبه‌ها با کمک ابزارهای ضبط صدا یا از راه خلاصه‌نویسی جهت درج در روزنامه یا پخش از رادیو و تلویزیون، جست‌وجوی اخبار و رویدادهای جدید به منظور پیگیری آنها و تهیه اخبار جدید و جذاب برای مخاطبان خود و نوشتن مقالات به شیوه‌ای جذاب برای مخاطبان از جمله این وظایف است که باید در معرض دید کارمندان قرار گیرد.

حتما همه این موضوعات را از خبرنگار خود مطالبه کنید و از افرادی که در حوزه خود تحقیقی ندارند استفاده نکنید. به این دلیل که کار روزانه افراد را فرسوده خواهد کرد و این فرسودگی ممکن است به ذهن و طرز تفکر کارمندان رخنه کند.

هنر یادداشت نویسی

اگر قصد دارید در شغل خود پیشرفت کنید باید از حضور کسانی بهره بگیرید که روی نوشتن یادداشت تسلط کامل دارند. لازمه نگارش یادداشت‌های خوب این است که باید در مورد مسئله مورد بحث، پیشینه‌ای دقیق را در ذهن داشته باشید و طوری یادداشت را تنظیم کنید که در پایان نتیجه‌گیری آن مشخص‌کننده و دارای راهکار باشد نه اینکه به تعریف و تمجید یا انتقاد خلاصه شود. بداهه‌گویی، مهارت ممتاز گفتاری است که بر اثر مطالعات و تمرین‌های بیانی به آن می‌رسید.

هر از چند گاهی برای اینکه به نیروهای خود بفهمانید که به حوزه کاری خود مسلط هستید، باید دست به قلم ببرید و در مورد موضوعات روز حرفی برای گفتن داشته باشید. از دیگر ملزومات شغل شما این است که در همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ورزشی باید تا حدی صاحب‌نظر بوده و از اخبار و حواشی کل کشور مطلع باشید. در غیر‌این صورت نمی‌توانید حرف‌تان را به‌عنوان مدیر بر کرسی بنشانید.

این روزها افراد بسیاری وارد شغل خبرنگاری می‌شوند که نه هنر نویسندگی خوبی دارند و نه برای این کار ساخته شده‌اند و تنها برای کسب درآمد به شغل روزنامه نگاری ورود پیدا کرده‌اند. شما سعی کنید از این افراد دوری کنید. به این دلیل که ذهن این افراد با ذهن شما تفاوت دارد و اگر فرد تاثیر پذیری باشید روی شما تاثیر خواهند داشت.

تعامل با نیروها

شما علاوه بر اینکه پل میان مسئولان و مردم محسوب می‌شوید باید بین کارمندان خود نیز پلی مستحکم ایجاد کنید. ممکن است برخی افراد بنا به دلایلی با کارمند دیگری وارد چالش شوند. هیچ وقت در خصوص این اختلاف‌نظرها در لحظه تصمیم نگیرید و جوانب مختلف امر را بررسی کنید. ممکن است کوچک‌ترین اقدام شما اتفاقات بزرگ را به دنبال داشته باشد.

کار شما با رقبای زیادی همراه است. به همین دلیل باید طوری مدیریت روزنامه را بر عهده بگیرید که هم کسب درآمد بالایی در این حوزه داشته باشید و هم کیفیت کاری‌تان روند صعودی داشته باشد. امروزه برخی از روزنامه‌ها چشم‌‌شان به جمال مدیر روزنامه روشن نمی‌شود اما شما باید به‌صورت ملموس و موثر در محل کار حضور داشته باشید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ