Take a fresh look at your lifestyle.

تعیین بودجه بر مبنای درصدی از فروش

0

آیا می‌دانستید روش بودجه‌بندی بر مبنای درصدی از فروش در بودجه‌بندی تبلیغات در بسیاری از سازمان‌ها متداول است؟ نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی ناشران صنعتی در مورد تبلیغات صنعتی و تجاری نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد سازمان‌ها، بودجه‌های تبلیغاتی خود را براساس این روش تعیین می‌کنند. این روش به دو طریق می‌تواند صورت پذیرد: ۱- به‌عنوان درصدی از فروش پیش‌بینی شده سال آتی ۲- به‌عنوان درصدی از فروش سال گذشته. بیشتر سازمان‌ها براساس روش اول کار می‌کنند. زیرا در این روش نتایج تبلیغات به هزینه‌های آن مرتبط می‌شود.

در این روش هزینه تبلیغات به فروش و درنتیجه به درآمد شرکت وابسته است. اگر فروش تخمین زده شده تحقق یابد. درصدی از آن به‌عنوان بودجه تبلیغاتی شرکت، برای تبلیغات اختصاص خواهد یافت.سوال مهمی که در این روش بودجه‌بندی مطرح است میزان درصد فروش است؛ سازمان‌ها در عمل کل هزینه‌های‌شان را مشخص کرده و سعی می‌کنند بین آنها تعادل برقرار کنند.

در نتیجه بودجه تبلیغاتی در مقایسه با سایر هزینه‌ها تعیین شده و درصد قابل قبولی از فروش برای آن در نظر گرفته می‌شود. درواقع می‌توان گفت مبنای بودجه تبلیغاتی در این روش تا حدودی به بازار یا نوع محصول نیز بستگی دارد. هرچقدر بازار ساده‌تر و خالی از نام تجاری باشد، درصد بودجه تبلیغاتی لازم نیز کمتر است و هرچه بازار بیشتر به ذهنیات مشتری و نام تجاری وابسته باشد، این درصد افزایش می‌یابد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ