Take a fresh look at your lifestyle.

استخدام مشاور؛ راهی برای ارتقای سطح مدیریت

0

استفاده از مشاور خبره در کارهایی که در آن وارد نیستید یا فرصت رسیدگی و نظارت ندارید شما را سریع‌تر توانمند می‌سازد. در انتخاب مشاور دقت فرمایید. مشاور یک مقام تشریفاتی نیست. مشاور مدیریت فردی است که با ارائه توصیه‌ها و راهنمایی‌های علمی به افراد، سازمان‌ها، کسب‌وکارها و دولت‌ها در جهت توسعه مدیریت، بهبود تصمیم‌گیری‌ها و اداره کارساز امور یاری می‌رساند.ﻣﺸﺎوره ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺪﻣﺘﯽ اﺳﺖ ﻣﺸﺎوره‌ای ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧ‌ﻬﺎ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺮاد ﻣﺠـــــﺮب و آﻣـﻮزش دﯾـﺪه و در قالب ﻗﺮارداد ﻣﺎﺑﯿﻦ ﻣﺸﺎور و ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ اراﺋﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.بر این اساس ﻣﺸﺎوران ﺑﻪ شرکت‌ها در ﺷـﻨﺎﺧﺖ و تحلیل مسائل سازمانی و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد راه‌ﺣﻞ و در صورت درخواست اجرای راهکارهای بهبود ﮐﻤﮏ می‌ﮐﻨﻨﺪ.

ﻣﺸﺎوران، اﻓﺮاد ﻣﺴﺘﻘﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﯾﻦ اﺳﺘﻘﻼل ﺑـﻪ ﻣﻌﻨـﺎی داﺷـﺘﻦ اﺳـﺘﻘﻼل ﻣـﺎﻟﯽ، ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺣﺴﺎﺳﯽ در ﻗﺒﺎل سازمان ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﺳﺖ. مشاوره مدیریت نیز یک خدمت از جنس راهنمایی و توصیه ‌است که به مشتریان کمک می‌کند تا مسائل مدیریتی و فرصت‌های خود را شناسایی و تحلیل کنند. مشاوران مدیریت باتوجه به شرایط مشتریان راه‌حل‌هایی را توصیه یا فعالیت‌هایی را پیشنهاد می‌کنند و پس از آن در صورت تمایل کارفرما، در پیاده‌سازی آنها نیز همراهی دارند.

 امروزه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی متعددی در جهان به ارائه خدمات آموزش مشاوره مدیریت و بازرگانی می‌پردازند و شرکت‌های معتبری خدمات مشاوره مدیریت را در حوزه‌های گوناگون و در موقعیت‌های جغرافیایی متنوع به سازمان‌های بخش‌خصوصی و دولتی ارائه می‌دهند. اهمیت شرکت‌های مشاوره مدیریت در آنجا آشکارتر می‌شود که دریابیم بسیاری از مفاهیم و ابزارهای شایع در مدیریت و کسب‌وکار امروز از شرکت‌های مشاوره مدیریت برخاسته‌اند.

بازنگری تناسب، کفایت و اثربخشی سیستم مدیریت سازمان یکی از مسئولیت‌های خطیر مدیریت است که در آن به مشاوره و همفکری نیازمند است. مدیران اگر در مسیر دستیابی به اهداف سازمان هر چند وقت یکبار عملکرد فرآیندهای مختلف سازمان را مورد بررسی قرار ندهند سردرگمی در امور روزمره سبب نرسیدن به اهداف می‌شود. علاوه بر آن توجه به مواردی مانند مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود نشان‌دهنده اهمیت وجود یک مشاور مجرب برای مدیریت موفق در سازمان است.

شور و نشاط و مشارکت سازنده مدیران و کارکنان سازمان یکی از شروط اصلی عملکرد مناسب سیستم مدیریت سازمان است. بسیاری از مدیران سازمان‌های ایرانی بدون توجه به اثربخشی برگزاری جلسات خسته‌کننده و بی‌فایده، بارها و بارها این گونه جلسات را برنامه‌ریزی و برگزار می‌کنند لیکن متوجه این مهم نیستند که با استفاده از ابزارهای تکراری نمی‌توان انتظار نتایجی تازه را داشت. نوآوری و خلاقیت تنها مخصوص کارکنان نیست و سازمانی که مدیر آن از ارائه طرح‌های نوآورانه بی‌بهره باشد نمی‌تواند در هدایت سازمان به سوی تغییر موفقیتی کسب کند.

جلسات مدیریتی تنها ابزار برای نمایش اطلاعات و نتایج عملکرد سیستم مدیریت و فرآیندهای آن در سازمان نیست. بلکه می‌توان این مهم را به شیوه‌های دیگر و البته اثربخش برنامه‌ریزی و اجرا کرد.نمایشگاه بازنگری مدیریت یکی از ابزار مؤثر و البته منحصر به فردی است که مشاور مدیریت بر پایه تجارب حرفه‌ای خود این محصول را طراحی و در تعدادی از سازمان‌های بزرگ تولیدی و خدماتی اجرا کرده است.در این شیوه پس از طرح‌ریزی و برپایی نمایشگاهی برای ارائه نتایج از پیش طرح‌ریزی شده فرآیندها و عملکرد سازمان، از ذی‌نفعان سازمان دعوت به عمل می‌آید از این نمایشگاه بازدید و نقطه نظرات خود را مطرح کنند.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ