Take a fresh look at your lifestyle.

با لباس فرم بیشتر آشنا شوید!

0

با لباس فرم بیشتر آشنا شوید!

لباس فرم ازجمله وسایل های مورد نیاز هر فرد شاغل می باشد و متناسب با محیط کار و شرایط پیرامون آن ، از خصوصیات و ویژگی های خاصی برخوردار می باشد.لباس فرم یا همان لباس کار معمولا متناسب با شغل موردنظر ، فرهنگ منطقه انتخاب و برای کارکنان طراحی می شود و از جمله وظایف آن حفاظت از کارکنان می باشد.ناگفته نماند که افراد شاغل یک مجموعه کاری باید بهترین شکل و با لباس فرم مناسب کار خود در محیط حاضر شوند و برای لباس فرم خود ارزش قائل شوند زیرا لباس فرم،نشانه شخصیت شغلی آن مجموعه کاری می باشد.

معمولاً لباسکار  یا همان لباس فرم، به عنوان یک پوشش سراسری تنه، دست و پاها را در مقابل شرایط محیطی حفاظت می­کند. ساده ترین شکل لباس کار در دو فرم ظاهری بلوز و شلوار (دو تکه) یا کاپشن و شلوار، و نوع یکسره ،و از جنس الیاف طبیعی ( پلی استـر پنبه)  و یا درصدی الیاف طبیعی و مصنوعی ( فیلامنت ویسکـوز ) و در مواردی تماماً از الیاف شیمیایی و صنعتی تولید می­شود. بدیهی است هر چه الیاف بکار رفته شده در پارچه طبیعی ­تر باشد، تبادل حرارتی آن آسانتر است. البسه اختصاصی در مشاغل ویژه و نیز فصول سرد که از جمله می ­توان لباس عایق سرما و رطوبت مخصوص سردخانه،‌لباس نسوز مخصوص کوره و لباس ضد حریق از جنس پارچه­های PVC را نام برد.

لباس حفاظتی در برابر گرما از الیاف مخصوصی با پوشش آلومینیوم که تا ۹۰% اشعه مادون قرمز را برگشت می­دهد، ساخته شده و به منظور کار در مجاورت کوره­ها و فرآیندهای حرارتی استفاده می­شود.

قوانین استفاده از لباس کار
* استفاده از پیش بند جهت پرسنلی که در ارتباط با ادوات انتقال نیرو و گردان هستند ممنوع می‌باشد.
* پرسنلی که نوع کار آنها به نحوی است که باید در ارتفاع کار کنند لازم است از کمربند ایمنی نوع Harness استفاده نمایند.
* کلیه اتصالات کمربندهای ایمنی بایستی مرتباً بازدید و در صورت نیاز تعویض گردند.
* لباس کار بایستی متناسب با نوع و اندازه پرسنل انتخاب شود.
* پرسنلی که با تجهیزات و ماشین آلات کار می‌کنند باید لباس کاری، در برداشته باشند که هیچ قسمت آن باز و یا پاره نباشد. آویزان نمودن زنجیر، ساعت، کلید و نظیر آن روی لباس کار اکیداً ممنوع است.
* در صورتی که ماهیت کار ایجاب می‌کند که کارکنان آستین لباس خود را مستمراً بالاتر بزنند بایستی از لباس آستین کوتاه استغاده نمود.
* کارکنانی که در محیط‌های آلوده به مواد سمی و فابل انفجار و اشتعال کار می‌کنند نباید لباس‌های جیب دار و یا لبه دار در برداشته باشند. چون ممکن است گرد و غبار مواد مزبور در لبه لباس باقی بمانند.
* تحویل لباس کار هر شش ماه یک دست الزامی است.
* جنس پارچه با توجه به شرایط کار و لزوم حفظ ظاهر لباس کار از نظر مقاومت در مقابل چروکیدگی و نز عدم به تولید الکریسیته ساکن از مخلوط حدود ۷۰ درصد پنبه و ۳۰ درصد پلی استر و با وزن ۳۲۰ تا ۴۲۰ گرم به هر متر مربع در نظر گرفته شود.

* به منظور استحکام بیشتر از پارچه با بافت کج راه یا تاکم بالا استفاده شود.

ارسال یک پاسخ