Take a fresh look at your lifestyle.

۹۰ درصد تبلیغات حاشیه راه های مازندران غیرمجاز است

0


حاشیه راه های شهری و بین شهری مازندران در انحصار تبلیغات ناموزون و آسمان خراشی قرار گرفته که سلامت فکر و اندیشه عابران و مسافران را نشانه گرفته اند.
به گزارش مجله خبری محیطی ، درحالیکه نصب هر گونه تابلوی تبلیغاتی در حریم راه های قانونی کشور فقط با مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجاز است ، برخی اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات نصب تابلوهای تبلیغاتی و اختصاصی در حاشیه راه ها ، اقدام به نصب خود سرانه و غیر مجاز تابلوها می کنند که این امر به دلیل اختلال در ایمنی و ترافیک موجب بروز مشکلاتی در جاده ها از جمله سوانح رانندگی می شود .
گفتنی است که نصب تابلوها در حاشیه راه ها دارای ضوابط استانداردی از قبیل ابعاد تابلو ، اندازه حروف ، مکان نصب ، فاصله از تقاطع های اصلی ، فاصله از علائم راهنمایی و رانندگی و … بوده و مطابق تبصره ۲ ماده ۷ قانون ایمنی راه ها و راه آهن مصوب سال ۱۳۷۹ و بند ح ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۱۷ اصلاحی قانون یاد شده نصب هرگونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راه های قانونی کشور صرفاً با مجوز صادره از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجاز می باشد .
مدیر کل حمل نقل و پایانه های مازندران گفت : در ۹۰ درصد تبلیغات شهرداری ها دخیل هستند که بصورت غیرمجاز اقدام به نصب بنر و تابلو می کنند، درحالیکه طبق قانون راه و شهرسازی باید نسبت قلع و قمع تبلیغات اقدام کنند .
مجید نصرالله نژاد اظهار داشت : طبق قانون ، حمل و نقل و پایانه ها متولی انعقاد قرارداد برای نصب تابلوهای تبلیغاتی است و معضل اصلی ما شهرداری هایی است که بصورت غیرمجاز بویژه در غرب استان، حریم جاده را اشتغال کردند و اداره راه نیز موظف است تا نسبت به تخریب آن اقدام کند .
وی تصریح کرد : همچنین شهرداری ها نیز موظف هستند برای نصب تبلیغات مجوز بگیرند و این امر به ویژه در شهرهایی که فاقد کمربندی هستند مانند ایزدشهر، دابودشت، خلیل شهر، میاندرود و غیره الزامی است .
به گفته مدیر کل حمل نقل و پایانه های مازندران ، شاید از هر ۱۰۰ مورد تبلیغات حاشیه راه ها ۹۰ مورد غیرمجاز بوده که با شهرداری ها قرارداد بسته اند و بقیه مربوط به اشخاص است .
نصرالله نژاد یادآور شد : به نظر من، شهرداری ها حوزه نفوذشان را زیاد کرده اند و بصورت غیرمجاز اقدام به عقد قرارداد نصب تابلوهای تبلیغاتی در حریم راه ها کرده اند .
وی افزود : کل قراردادهایی که حمل و نقل و پایانه های استان در زمینه تبلیغات در حریم راه های استان منعقد کرده است، شاید به ۲۰۰ مورد و ۱۰ درصد تابلوهای موجود نرسد و بقیه آن غیرمجاز بوده که از سوی شهرداری ها و یا اشخاص صورت گرفته است.
مدیر کل حمل نقل و پایانه های مازندران ادامه داد : اداره راه و شهرسازی در هر صورت موظف به تخریب و قلع قمع تبلیغات غیرمجاز است و حمل و نقل و پایانه ها موظف به عقد قرارداد است و ابزاری به ما برای تخریب ندادند.
نصرالله نژاد با بیان اینکه برخی بیلبوردهای تبلیغاتی ۶۰ تا ۸۰ متر و بیش از ساختمان چند طبقه ارتفاع دارند، گفت : برای تخریب این تبلیغات، تجهیزاتی مانند لودر، بلدوزر و جرثقیل نیاز است که این تجهیزات در اختیار راه و شهرسازی است .
مازندران ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد و سالانه بیش از ۶۰۰ نفر در راه های استان بر اثر تصادف جانشان را از دست می دهند و بدون شک، دیدن تبلیغات ناموزون و نامناسب با فرهنگ منطقه از جمله دلایل کم توجهی در امر رانندگی و در نهایت بروز حادثه خواهد بود .

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ