Take a fresh look at your lifestyle.

معرفی داوران دوازدهمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماء‌الحسنی

0

Jury1395

Jury1395

داوران دوزادهمین دوره از نمایشگاه سالانه پوستر اسماء‌الحسنی معرفی شدند.

به گزارش یاقوت، دبیرخانه سایت طراحان مستقل ایران داوران نمایشگاه سالانه پوستر اسماء‌الحسنی در سال ۹۵ را اعلام نمود که به شرح زیر می باشد :

جواد پویان فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فوق لیسانس رشته کامپیوتر گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه شمال تگزاس آمریکاست. وی اکنون به عنوان عضو هیئت علمی در ایران مشغول به تدریس طراحی گرافیک است.

احمدرضا دالوند، منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک، فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

جلیل رسولی، از سال ۱۳۳۲ فعالیت در عرصه خوشنویسی را در مکتب خانۀ مرحوم حسین آقا در همدان آغاز کرد. وی عضویت در هیئت داوران نمایشگاه‌های متعدد ملی و بین‌المللی را در کارنامۀ خود دارد.

سید محمد وحید موسوی جزایری، دارای نشان درجه یک هنری و مدرک کارشناسی گرافیک است.

مسعود نجابتی، فارغ‌التحصیل گرافیک از دانشگاه هنر، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و عضو انجمن خوشنویسان ایران.

دوازدهمین نمایشگاه پوستر اسماء‌الحسنی از ۱۷ تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ در محل خانه هنرمندان ایران، گالری ممیز، گالری زمستان برگزار خواهد شد و آخرین مهلت ارسال اثر به این این نمایشگاه تا ساعت ۲۴روز سه شنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۵ است.

اطلاعات بیشتر درباره دوازدهمین دوره این نمایشگاه

در ادامه توضیحات بیشتری درباره رزومه داوران این دوره که از سوی دبیرخانه سایت طراحان مستقل ارائه شد را خواهید خواند :

 

جواد پویان فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فوق لیسانس رشته کامپیوتر گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه شمال تگزاس آمریکاست. وی سابقۀ تدریس در دانشکده های هنری مختلفی را در کارنامه هنری اش ثبت کرده که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: تدریس در دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس؛ دانشگاه الزهرا؛ دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تگزاس؛ دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای تزئینی دانشگاه هنر.

آثار استاد جواد پویان در نمایشگاه های گروهی در موزه هنرهای معاصر تهران؛ دانشگاه شمال تگزاس و گالری مرکزی شهر دنتون آمریکا؛ تالار مولوی و گالری مرکزی شهر مشهد به نمایش درآمده است. همچنین نمایشگاه های انفرادی او در شهرهای دالاس و فورت ورث آمریکا ؛ گالری مرکزی دانشگاه شمال تگزاس؛ گالری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و گالری لینز شهر وین در اطریش برپا شده است. پویان عضو انجمن طراحان گرافیک تگزاس و انجمن روانکاوی هنری آمریکاست.  طراحی نشانه موزه هنرهای معاصر تهران و آرم شبکه دو سیما از جمله آثار شناخته شدۀ این طراح است. پویان اکنون به عنوان عضو هیئت علمی در ایران مشغول به تدریس طراحی گرافیک می باشد.

احمد رضا دالوند منتقد هنری ، نویسنده و پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او از تصویرگران حرفه ای و برجسته مطبوعات دهه ۶۰ تا اواخر دهه ۷۰ می باشد که دهها مقاله و تالیف و نقد را در کارنامه هنری اش به ثبت رسانده که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتاب خوانش صفحه بدون قرائت متن (جلداول ) ؛ کتاب مدیریت قرائت متن ( جلد دوم )

کتاب سیاه و سفید، بررسی آثار جمعی از نقاشان معاصر ایران – نشر شهر

کتاب منظره نگاری ، با تجلیل ازعلی اکبر یاسمی – نشر شهر

کتاب تحلیل بصری صفحه نخست روزنامه های ایران / ناشر: دفترمطالعات رسانه ها

وی همچنین مجموعه آثارطراحی و گزیده ای از تصویرگری هایش بعلاوۀ مجموعه نقدها و مقالاتش را در زمینۀ هنرهای تجسمی در دست انتشار دارد. این طراح علاوه بر تدریس و نگارش و نقد ، مدیر هنری و دیزاینر ده ها مجله و روزنامه فارسی زبان نیز بوده است . طراحی لوگوی بانک توسعه ؛ نشر ثالث ؛ ماهنامه گلستانه ؛ روزنامه وقایع اتفاقیه ؛ روزنامه حیات نو ؛ ماهنامه مدیریت ارتباطات ؛ ماهنامه وب ؛ ماهنامه جهان انرژی ؛ نشر نکته و هفته نامه جوان تنها بخشی از آثار شناخته شدۀ اوست. دالوند طراح یرگزیده سمپوزیم طراحی ژاپن در سال ۱۹۸۸و طراح برگزیده کتاب سال گرافیک اروپا درسال ۱۹۹۲ و طراح برگزیدۀ سوئیس در سال ۱۹۹۴ است.

جلیل رسولی از سال ۱۳۳۲ فعالیت در عرصه خوشنویسی را در مکتب خانۀ مرحوم حسین آقا در همدان آغاز کرد. وی از سال ۱۳۴۰ در تهران تجربه های خود را در عرصه خطاطی و خوشنویسی آغاز و سپس در آتلیه ای مستقل به فعالیت و کسب تجارب گوناگون پرداخت. اولین دیدارش با استاد سید حسن میرخانی (سراج الکتاب) در سال ۱۳۴۷ شکل گرفت و از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ در محضر او تعلیم دید. استاد رسولی در سال ۱۳۵۲ اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری سیحون برپا کرد. او در طول سال ها فعالیت هنری اش آثار هنرمندان اروپایی را نیز مطالعه کرد و کتابت داستان” فرود از شاهنامه فردوسی” را به انجام رساند. آثار وی در قالب نمایشگاه های متعدد انفرادی یا گروهی در کشورهای انگستان ، کانادا ، سوریه ، ایتالیا ، پاکستان ، چین ، ژاپن ، قطر ، ترکیه ، کویت ، فرانسه ، آلمان ، لبنان و… بارها به نمایش درآمده و مورد استقبال مخاطبان خارجی و داخلی همراه با تحسین منتقدین هنری قرار گرفته است. همچنین کتابت “نهج البلاغه”، کتاب”جان جانان”، “باغ ملکوت”، “چهار فصل” و کتابی شامل مجموعه ۳۰ سال تلاش در زمینه خط و نقاشیخط از جمله آثار منتشرشده این هنرمند به شمار می‌آیند. دیزاین لوگوی فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی از جمله آثار شناخته شدۀ اخیر اوست . وی دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهرۀ ماندگار خوشنویسی در سومین همایش چهره های ماندگار؛ عضو وابسته ی فرهنگستان هنر؛ هنرمند برگزیده بعنوان خادم قرآن کریم و دریافت کنندۀ لوح افتخار از ریاست جمهوری است. جلیل رسولی عضویت در هیئت داوران نمایشگاه های متعدد ملی و بین المللی از جمله دو سالانه خوشنویسی جهان اسلام، دوسالانه خوشنویسی ملی ایران و مسابقه ی خوشنویسی اریسکا (استانبول) را در کارنامۀ خود دارد.

سید محمد وحید موسوی جزایری دارای نشان درجه یک هنری و مدرک کارشناسی گرافیک است. وی از سال ۱۳۶۷ به صورتی حرفه ای ، سبک های خوش نویسی سنتی : نسخ فارسی و ثلث را تجربه کرد . در سال ۱۳۷۰ تدریس در سطح پیشرفته ی سبک های فوق را در تهران آغاز نمود و در طی چند سال به کار آموزش خوش نویسی اشتغال داشت. تا کنون، آثار متعدد و متنوعی در زمینه ی این دو خط از سوی وی به چاپ رسیده است. اهمیت مطالعه بر این خطوط ( به ویژه خط نسخ ) ، به دلیل جاری بودن کاربرد گسترده شان در هنر گرافیک و طراحی فونت هایی که همچنان بخش بزرگی از نوشتار معاصر را شامل می گردند ، همواره مورد توجه جدی وی بوده اند . تجربیات وی پیرامون موضوعات «طراحی حروف» اندکی پس از آغاز حرفه ای کار خوش نویسی اش در سال ۱۳۷۱ آغاز گردید. وقوع همزمان جریان هایی تجربی در زمینه ی کار بر روی خطوطی متنوع، توانست به تدریج، به نوعی دستاورد انحصاری برای آثار وی تبدیل گردد . موسوی جزایری تا کنون صدها لوگوتایپ و چندین فونت را با قابلیت های بصری جدید طراحی کرده است. وی تحقیق پیرامون خطوط کوفی را از سال ۱۳۷۱ آغاز و به صورت همزمان ، طریقه ی خوش نویسی برخی از شیوه های خط کوفی را تجربه کرد . بیش از یک دهه پس از رمزگشایی از قلم گمشده ی خط کوفی اوّلیه ، چگونگی تراش این قلم و همچنین آموزش کامل خوش نویسی این شیوه را به گونه ای مستند و علمی در جلد اوّل کتاب ”دانشنامه کوفی“ در سال ۱۳۸۴ منتشر ساخت. کتاب «سنگ نوشته های کوفی: فرهنگ، خط و گرافیک» به قلم این هنرمند در سال ۲۰۱۳ در آمریکا چاپ و منتشر شده است.

مسعود نجابتی فاغ اتحصیل گرافیک از دانشگاه هنر ، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و عضو انجمن خوشنویسان ایران است. وی تاکنون فعالیت های گوناگونی را در کارنامه ی هنری خود ثبت کرده که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: دبیر بخش پوستر ششمین جشنوارۀ بین المللی هنرهای تجسمی فجر، طراح گرافیک مسجد جمکران، تدریس گرافیک بویژه در حوزۀ تایپوگرافی و صفحه آرایی، تألیف کتاب خط در گرافیک برای آموزش و پرورش، طراح گرافیک نشر نی، طراح گرافیک اولین جشنواره تولیدات معارفی صدا و سیما ، طراحی فونت “پرشیا” برای شرکت “بیت الکریم” در آمریکا؛ همچنین شرکت در نمایشگاه های گوناگون پوستر بخش دیگری از فعالیت های وی به شمار می رود. نجابتی عضویت در هیئت های انتخاب و داوری بسیاری را نیز در کارنامه خود دارد که موارد زیر بخشی از آنهاست: پوسترهای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (١٣۸۲)، جشنواره خبر و برنامه های تلویزیونی صدا و سیما، نمایشگاه نشانه های اصفهان (موزه هنرهای معاصر اصفهان) ،نمایشگاه پوسترهای عاشورایی (١٣۸۴) ، اولین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان استان قم، و اولین جشنواره ملی هنرهای تجسمی مقاومت ، شورای طرح و برنامه و هیأت داوران در بخش ملی نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران. او تاکنون موفق به دریافت جایزه دوم بخش سایر آثار گرافیک از هفتمین نمایشگاه دوسالانه طراحان گرافیک ایران، دریافت دیپلم افتخار اولین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام ، دریافت لوح تقدیر نمایشگاه کتابت بسم الله و جایزه ویژه بخش گرافیک چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز شده است.

ارسال یک پاسخ