Take a fresh look at your lifestyle.

در آستانه بهار تهران نو می‏ شود/ رویداد هنری بهارستان برگزار می‎شود

0

نشست رسانه‎ای طرح استقبال از بهار سال ۱۳۹۵ سازمان زیباسازی شهرداری تهران با حضور عیسی علیزاده مدیر عامل سازمان زیباسازی، کیهان محمدخانی قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مجتبی موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد.
در این نشست ابتدا عیسی علیزاده درباره طرح استقبال از بهار سال ۹۵ گفت: فعالیت‎های امسال ما در زمینه استقبال از بهار به سه بخش تقسیم می‏شود، در بخش نخست کارهایی انجام می‏ شود که در طول سال در مناطق مختلف انجام می‎شود و در ادامه آنها از ابتدای اسفند کار پیرایش، سازمان‌دهی المان‎های هنری آسیب‌ دیده شهری مثل حجم‎ها و نقاشی‎های دیواری و حذف پیام‎هایی که به شکل غیر مجاز روی در و دیوار نصب شده است انجام می‌شود. البته چون اسفند ماه امسال انتخابات نیز در حال انجام انجام است این برنامه به روزهای پس از انتخابات موکول خواهد شد. بخش دوم فعالیت‎های ما به پروژه‌هایی مانند مرمت موزه صنعتی، بازسازی میدان مشق و پروژه‎های مبلمان شهری اختصاص دارد که در طول سال انجام شده‎اند و رونمایی آنها در روزهای پایان سال برگزار می‎شود.
وی درباره بخش کارهای ویژه استقبال از بهار که با عنوان “بهارستان” برگزار می‌شود نیز توضیح داد: در این بخش کارهایی مثل اجرای تبلیغات گرافیکی با موضوع نوروز و ولادت حضرت زهرا(س) برگزار می‎شود. به علاوه پیام‎هایی ویژه نوروز و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز در اختیار مترو و مناطق شهری تهران قرار داده شده است که روی دیوارهای مترو یا فضاهای شهری نصب خواهد شد. به علاوه ۷۲ اثر که پس از اعلام فراخوان نقاشی دیواری به دست ما رسیده و انتخاب شده‎اند در سطح شهر اجرا خواهند شد. در بخش حجم نیز ۲۲ سفره هفت سین در ۲۲ منطقه تهران در محل‌های پرتردد شهر پهن خواهد شد، به علاوه هنرمندان بسیاری نیز قرار است کار نقاشی روی تخم‌مرغ‎های رنگی را به عهده گیرند تا این تخم‎مرغ‎ها در میادین مختلف شهر نصب شوند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی درباره رویداد هنری “بهارستان” نیز گفت: این جشنواره پس از آسیب‌شناسی طرح‏‌های شهری و رایزنی با استادان حوزه هنرهای تجسمی طراحی شده است که در دو محور مهم شهر یعنی از میدان راه‌آهن تا تجریش و از میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) برگزار می‎شود.
همچنین کیهان محمدخانی نیز در این نشست درباره طرح استقبال از بهار اظهار کرد: اجرای طرح استقبال از بهار از ۱۵ اسفند ۹۴ تا ۱۵ اردیبهشت سال ۹۵ به مدت دو ماه برگزار می‎شود. که بر اساس آن ۲۲ برنامه در زمینه‎های مختلف از بازدید مناطق تا برنامه‎های فنی و عمرانی و تبلیغات شهری و کارهای هنری برگزار خواهد شد. همان‌طور که ذکر شد یکی از این برنامه‎ها مرمت و بازسازی موزه علی‎اکبرخان صنعتی است که موجب ایجاد یک موزه و نگارخانه بزرگ در مرکز شهر شده است. مرمت مجسمه‎های و نقاشی‎های آبرنگ این موزه نیز برنامه دیگر این طرح است که ۴۰ درصد کار مرمت نقاشی‎های آن انجام شده است. 68421_635917476402419432_l
وی ادامه داد: مرمت زورخانه عراقی با مساحت ۳۰۰ متر مربع، کار دیگر سازمان زیباسازی در زمینه مرمت فضاهای قدیمی شهر است. از جمله کارهای مرمتی دیگری که سازمان زیباسازی انجام داده است مرمت خانه موزه دکتر علی شریعتی است. این خانه در خیابان فاطمی قرار دارد و رو به تخریب بود. ۴۰۰ متر مربع فضای این خانه مرمت شده و طراحی داخلی آن نیز به همان شکلی که در زمان حیات دکتر علی شریعتی وجود داشت انجام شده است، حتی اتوموبیل دکتر شریعتی نیز تعمیر و بازسازی شده است که در حیات این خانه قرار داده شده است که تا یک ماه دیگر افتتاح می‏ شود. به علاوه بوستان‎های متعددی از جمله بوستان “قوری چای” و “بوستان آتش نشانی” سرویس‎های بهداشتی ساخته شده است.
قائم مقام مدیر عامل سازمان زیباسازی افزود: محور کوشک مصری که بهترین محور منطقه ۱۲ است نیز در ایام سال جدید نورپردازی می‎شود که افتتاحیه آن پس از تعطیلات نوروز انجام خواهد شد. علاوه بر این محور تئاتر شهر و تالار وحدت نیز به عنوان دو فضاهای مهم فرهنگی هنری شهر در این ایام نورپردازی می‎شود. دومین جشنوار مبلمان شهری نیز با محوریت طراحی مبلمان برای بافت تاریخی شهر انجام شده است که حاصل آن طرح‎های بسیاری برای مبلمان است که می‎تواند در تهران و شهرهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
مجتبی موسوی نیز در این نشست درباره برنامه‌های هنری که به مناسبت روزهای آغازین سال برگزار خواهد شد، اظهار کرد: یکی از سیاست‎های سازمان زیباسازی ایجاد باغ‎های مجسمه در شهر تهران است، باغ‎هایی که می‏‌توانند به یکی از تفرج‎گاه‎های شهر تبدیل شوند. به همین دلیل مجسمه‎های برگزیده هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی به زودی در حاشیه دریاچه خلیج فارس نصب خواهند شد. برنامه دیگر سازمان زیباسازی برگزاری دوسالانه نقاشی دیواری است که امسال با موضوع “شاهدان شهر” برگزار شد و ۸۵ اثر برگزیده آن روی دیوارهای شهر اجرا شده است.
وی همچنین درباره رویداد هنری “بهارستان” نیز گفت: “بهارستان” رویدادی است که در ادامه سلسله برنامه‎های استقبال از بهار انجام می‌شود. وقتی به بررسی طرح استقبال از بهار پرداختیم متوجه شدیم که طرح مشابه آن در جهان به شکل فستیوال برگزار می‏‎شود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم جشنواره “بهارستان” را به شکل یک رویداد هر ساله برگزار کنیم. این جشنواره در چهار رشته گرافیک، نقاشی دیواری، تخم‎مرغ‎های رنگی نوروزی و حجم و چیدمان برگزار می‏‌شود.

موسوی افزود: در بخش تخم‎مرغ‎های رنگی ۲۰۰ هنرمند امسال کار خواهند کرد، همچنین در بخش چیدمان نیز روند به شکلی است که ارائه کار تنها مختص هنرمندان مجسمه‎ساز نیست و همه هنرمندانی که ایده‌هایی برای این موضوع داشته‏‎اند می‏‌توانند آثار چیدمان و کارهای تعاملی خود را ارائه کنند. در این بخش نیز امسال یکصد هنرمند حضور خواهند داشت. اختتامیه “بهارستان” پایان فروردین ماه سال ۹۵ برگزار می‏‌شود و برگزیدگان آن جوایر و دیپلم افتخار خود را در این مراسم دریافت خواهند کرد.

 

 

 

منبع

справка врача

ارسال یک پاسخ