Take a fresh look at your lifestyle.

نحوه اجاره بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی

0

تبلیغات محیطی به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات که در تیررس ببنندگان است اطلاق می شود. تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی داخل مترو، بدنه اتوبوس ها و … گونه های مختلفی از تبلیغات محیطی بشمار می روند.

برای اینکه بیلبورد تبلیغاتی در معرض دید عموم قرار گیرد و یا اینکه اجرای یک تبلیغات در روند و پیشرفت یک خدمات و کالا موثر واقع شود مراحل مختلفی را از تقاضا تا اجرا پشت سر می گذراند به همین دلیل در این مقاله پایگاه اطلاع رسانی محیطی برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این سازه تبلیغاتی اقدام به تهیه مطالبی در زمینه نحوه اجاره بیلبورد تبلیغاتی زده است.

ارائه فضاهای تبلیغات محیطی توسط چه سازمان ارائه می شود ؟

دولتی : عموما شهرداری بعنوان مالک همه پیکره های موجود تبلیغات محیطی محسوب می شود و تنها مرجعی که مجوز تبلیغات شهری را صادر می نماید سازمان زیبا سازی شهرداری می باشد این ارگان با برگزاری مزایدات عمومی از اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای ارائه پیشنهاد قیمت دعوت بعمل می آورد و شهرداری بر اساس تقاضا قیمت ها را افزایش می دهد.

بیلبوردهای تبلیغاتی راه کسب درآمد پایدار جهت تامین هزینه های خدمات شهری است و یکی از راه های درآمد شهرداری از این طریق مرتفع می گردد.

خصوصی : برخی از سرمایه گذارنی که قادر به ساخت تابلوهای تبلیغاتی هستند خود مالک سازه های تبلیغاتی بشمار می آیند و فقط برای محل جانمایی سازه های تبلیغاتی و ساخت پل های عابر پیاده نیاز به اخذ مجوز از سازمان شهرداری می باشند.

اداره راه و حمل و نقل پایانه ها : برای اجاره بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی  حاشیه راه ها و پیشانی پل های عابر پیاده نیازمند مجوز از پایانه اداره راه و حمل و نقل پایانه ها می باشد و این اداره با برگزاری مزایده از افرادی که شرایط مربوط در این زمینه را داشته باشند پذیرش می کند و تعرفه تابلوهای تبلیغاتی در جاده ها بر این اساس تعیین می گردد.

  • تابلوهای تبلیغاتی بر روی ساختمان ها : برخی از مالکان ساختمان ها که محل ساختمان شان دارای دید مناسب برای تبلیغ می باشد دیوار یا بام خود را برای تبلیغ اجاره می دهند که می بایست مجوزات لازم از سازمان زیبا سازی شهرداری اخذ شود و معمولا بر اساس قیمت منطقه مبلغ اجاره توسط سازمان زیبا سازی اخذ میگردد. تبلیغات بر روی بام ها در چند سال اخیر از سوی سازمان زیبا سازی شهرداری ها با محدودیت های زیادی همراه بوده است. تبلیغات بر روی پشت بام ها به دو صورت می باشد:
  • تبلیغات شخصی برند: منظور از تبلیغات شخصی همان تبلیغاتی است که بر سر در مغازها و مکان های تجاری در رابطه با آن فروشگاهی که صاحب برند است می باشد که معمولا هزینه اجاره کمتری توسط شهرداری اخذ میگردد.

تبلیغات تجاری بر روی بام ساختمان ها: تبلیغات بر روی ساختمان های  در صورتی که تجاری باشد از طرف شهرداری محاسباتی با ضریب بالاتری را شامل میشود و معمولا با توجه به اینکه مالکان ساختمان ها هم خواهان اجاره هستند و با در نظر گرفتن هزینه زیاد شهرداری ها در سال های اخیر توجیه مناسب را نداشته است.

۱۰ گام برای ایجاد بیلبوردهای تبلیغاتی مؤثر در دنیای امروز

سازمان اتوبوبسرانی : در سالهای گذشته آگهی تبلیغاتی روی اتوبوس مستقیماً زیر نظر شرکت واحد اتوبوسرانی قرار داشت و بعضا هم هنوز در اختیار سازمان اتوبوسرانی می باشد و مشتریان برای عقد قرارداد میبایستی مستقیماً با اتوبوسرانی وارد مذاکره میشدند ، اما اخیراً ( از سال ١٣٩٠) این امر به شرکتهای خصوصی واگذار گردیده ، روال کار نیز به این صورت است که صاحبان کالاهایی که نیاز به تبلیغات دارند بعد از اینکه مسیر و نوع اتوبوس ها رامشخص نمودند ، اقدام به طراحی کار خود می کنند که قرار است روی بدنه اتوبوس چسبانده شود اقدام به عقد قرارداد با یکی از شرکت های مجری تبلیغات اتوبوس می نمایند و سپس یک نمونه از کارشان را چاپ و روی بدنه اتوبوس اجرا می نمایند ، در صورتی که طرح اجرا شده از نظر مشتری مورد تایید بود مابقی کارها به همان صورت چاپ و اجرا می گردد.سازمان اتوبوسرانی هم از جمله سازمان هایست که در طی برگزاری مزایده های دوره ای پیمانکار جذب می کند و اساس پایه گذاری تعرفه ها هم از این طریق شکل می گیرد.

شرایط پذیرش پیمانکاران تبلیغات محیطی

پیمانکاران در واقع همان متقاضانی هستند که در مزایدات بعنوان برنده و یا کسی که شرایط مزایده را پذیرفته محسوب می شوند،در مرحله بعد از پذیرش متقاضی برای تشخیص صلاحیت ، واحدی به نام کمیته توان سنجی وجود دارد که مشخصات و سوابق پیمانکار را بررسی کند و همچنین گردش مالی که در طی سال های گذشته داشته است را مورد ارزیابی قرار دهد و در نهایت نتیجه را اعلام می کند.
بعد از اینکه پیمانکار مورد تایید نهایی قرار گرفت، در حقیقت پیمانکاران حکم واسطه ای بین شرکت های تبلیغاتی و ارگان های مرجع (مانند شهرداری) می باشند وآژانس های تبلیغاتی برای اجاره بیلبورد های تبلیغاتی به این پیمانکاران مراجعه می کنند.

شرکت هایی که بعنوان پیمانکار متقاضی شرکت در مناقصه هستند می بایست دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه باشند.

مرحله تقاضا تا اجرا در شرکت های تبلیغاتی

این روزها اکثر برندها برای معرفی خود در بازار و آگاهی مخاطب نسبت به محصولات و خدمات خود اقدام به اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر و منطقه خود می کنند، به همین دلیل اجاره بیلبورد تبلیغاتی دارای مراحل مختلفی شامل موارد ذیل می باشد:
فاز اول: در فاز نخست صاحبین برند با ارائه طرح های تبلیغاتی به کانون ها و شرکت های مجری ایده خود را ارائه می دهند و پس از آن شرکت های تبلیغاتی با ارائه مشاوره دقیق مربوط به برند مورد نظر و راهنمایی در مورد اینکه چه شهری و یا چه فضای مناسب به تبلیغات آن برند است مشتری را توجیه می کنند.
فاز دوم : در این مرحله مشتری را از فضاهای خالی و مناسب با طرح تبلیغاتی مطلع می کنند و پس از نتیجه گیری صاحب برند برای پیمان همکاری وارد مذاکره می شوند و قرارداد را منعقد می کنند.
فاز سوم : در این فاز تابلوی تبلیغاتی مربوط با بررسی های دقیق از نظر میزان نور کافی در شب و نوع چاپ ارزیابی و نصب واکران می گردد.
فاز چهارم : در این مرحله شرکت های تبلیغاتی موظفند که خدمات پس از فروش را بعد از مرحله نصب به عهده بگیرند و بعنوان مثال اگر قسمتی از بنر تابلو تبلیغاتی دچار آسیب شود،مجری تبلیغاتی باید به آن رسیدگی کند.

ارسال یک پاسخ