Take a fresh look at your lifestyle.

کمپین شهروند سالم

0


جزئیات کمپین شهروند سالم
کمپین شهروند سالم با هدف اطلاع رسانی و تبلیغات سلامت محور از ۱۵ تا ۲۵ دی با همکاری شهرداری تهران اجرایی شده است و اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر به خصوص پیشگیری از بیماریهایی که بر اثر مصرف بیش از حد نمک، شکر و چربی ایجاد می شوند و آگاهی رسانی درباره بیماری های اعتیاد، سرطان و ایدز را در اولویت قرار داده است.
در فاز اول این کمپین، به مصرف نمک و روغن و موادقندی و ایدز و سرطان توجه شده و در فازهای بعدی، بیماری‌های دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند؛ همه اینها برای تغییر سبک و الگوی زندگی است.
براساس اعلام روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، جملات ارائه شده در این طرح‌ها با همکاری کارشناسان و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی و تایید شده است و هدف از آن ایجاد حساسیت در شهروندان نسبت به توجه به سلامت فردی و خانوادگی، مضرات استفاده بی‌رویه از نمک، چربی‌های اشباع شده، ترویج تغذیه سالم و دیگر پیام‌های سلامت عمومی است.

چرا مخالفت با کمپین شهروند سالم؟

شاید خیلی‌ از افراد شهر آنقدر دغدغه‌های جور وا جور برای خود دارند که دیگر تغذیه مناسب و مصرف میوه در طول روز برای آن‌ها در اولویت نباشد، شاید فراموش کرده‌ایم که تغذیه مناسب چقدر در سلامتی جسم ما تأثیر گذار است اما با گذر از یک بزرگراه و خیابان با دیدن بیلبوردهای تبلیغ سلامتی تلنگری به ما می خورد که در کنار دیگر دغدغه‌های زندگی خود بیشتر به سلامتی توجه کنیم.
  پیام‌هایی که مردم را به کمتر مصرف کردن نمک، روغن و مواد قندی دعوت می‌کند «زندگی ما با مصرف کمتر مواد قندی سالم‌تر است»، «تحرک کم موجب افزایش وزن و چربی خون می‌شود»، «مصرف زیاد نمک مقصر اصلی فشار خون شماست»، «مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر حد مجاز است» و«نمکدان را از سفره یا میز غذا حذف کنیم» اینها تنها بخشی از این پیام‌هاست.
پیام‌های دیگری هم با موضوع بیماری ایدز دیده می‌شود پیامی که اغلب با محور اجتماعی بیماری ایدز و به تصویر کشیدن یک جمعیت سیاه و فرد مبتلا به رنگ قرمز، پیشگیری از ابتلا را تبلیغ می‌کند.
شاید این اولین بار بود که یک کمپین تبلیغاتی در سطح شهر دیده می شد که برای معرفی محصول یک برند نبود واین بار هدف آن آگاهی و سلامت مردم بود، به همین دلیل اختصاص این بیلبوردها و بنرها برای آگاهی مردم از سوی برخی صاحبین کالا مورد انتقاد قرار گرفت. آیا سلامت مردم برای این افراد مهم نیست؟ آیا معیار همه چیز پول است مگر می شود سلامتی از دست رفته مردم را با پول خرید؟
همه این مخالفت ها از سوی صاحبین برندها و کالاها در حالی است که کمپین تبلیغاتی شهر سالم از سوی مردم بازخورد خوبی بجای گذاشته چون هدف این کمپین، کمک به سلامت افراد جامعه بود تبلیغاتی که سود آن برای همه مردم شهر است و منافع فردی در آن دیده نمی‌شود.
در همین راستا وزیر بهداشت در جواب مخالفین کمپین شهروند سالم بیان کرد که، کسانی که با تبلیغات سلامت در کمپین شهروند سالم مخالفت می کنند همان کسانی هستند که می خواهند شهر را آلوده کنند، چرا تاکنون نیامده اند و در مقابل تبلیغات نامناسب اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی مخالفت نکرده اند مگر نمی دانند، چه بهره برداری هایی از این تابلوهای شهری می شود.
هیچ وقت به این تبلیغات نامناسب اعتراض نشده است، تبلیغاتی که باعث تجمل گرایی بیشتر می شود به سلامت مردم آسیب می زند و باعث مصرف گرایی بیشتر در جامعه می شوند؛ حالا اینکه برخی می آیند و با اشاره به تبلیغاتی که برای هوشیار کردن مردم در برابر ایدز یا برخی آسیب های اجتماعی بهانه جویی می کنند، چه حاصلی دارد وجود ایدز در کشور یک امر انکارناپذیر است تا کی می خواهیم پرده پوشی کنیم واقعیت این است که هر سال درصدی از رشد بیماری ایدز را در کشور داریم آیا نگفتن این مسائل خیانت به مردم و سلامت مردم نیست.

واکنش هنرمندان به کمپین شهروند سالم

همه افراد جامعه موافق این هستند که سلامتی شهروندان با توجه به مشکلات زیست محیطی که کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی دارند باید با فرهنگ سازی مناسب در اولویت قرار گیرد، بیلبوردهای تبلیغاتی کمپین شهروند سالم سطح شهر تهران در حوزه سلامت به این فرهنگ سازی کمک کرد؛ تبلیغات شهری سازمان زیباسازی به شکل هوشمندانه‌ای به موضوع سلامت شهروندان پرداخته است.
---گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث شده است تا هنرمندان نیز با استفاده از این شبکه‌ها ارتباط بی‌واسطه‌ای را با مخاطبانشان برقرار کنند، از همین رو با برجسته شدن هر موضوع مهمی، معمولا واکنش‌های متعدد هنرمندان حوزه‌های مختلف به‌ ویژه سینما و موسیقی به آن موضوع خود به سوژه‌ای قابل‌توجه برای رسانه‌ها تبدیل می‌شود.
اکثر هنرمندان در خصوص کمپین شهروند سالم اعلام کردند: مساله سلامت امری جدی است و تبلیغات شهری شهروند سالم به شکل هوشمندانه‌ای به موضوع سلامت شهروندان پرداخته است باید زبان تأثیر‌گذار در مخاطب را یافت و با همه محدودیت‌هایی که در حوزه تبلیغات شهری و تاثیراتی که دارد، پیام مناسب انتخاب شود فضاهای تبلیغات شهری محل نوشتن مقاله نیست بلکه باید یک طرح و یا یک ایده جالب انتخاب شود که بتواند در قالب یک بیان هنری تصویر و ترسیم شود و در مخاطب تأثیر بگذارد. سازمان زیباسازی شهر تهران این نکات را برای کمپین شهروند سالم پیش بینی کرده و به نتیجه رسیده است تبلیغات شهری یافتن یک راه اثر بخش برای تکمیل یک پیام است.

برخی از تابلوهای تبلیغاتی کمپین شهر سالم




купить лучший видеорегистраторегипет горящие туры из харьковааксессуары для свадьбышины с дисками

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ