Take a fresh look at your lifestyle.

بازارهای کسب وکار استاپ موشن چیست؟

0

بازارهای کسب وکار استاپ موشن چیست؟
انیمیشن‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک به روش‌های متفاوتی ساخته شده و کاربردهای متنوعی دارند. به‌طورکلی، انیمیشن‌ها را به پنج دسته انیمیشن سنتی، انیمیشن 2D، انیمیشن 3D، موشن‌گرافیک و استاپ موشن تقسیم می‌کنند. در این میان روش استاپ موشن علاوه بر قدمت زیاد، از محبوبیت زیادی نیز در بین انیماتورها و هم در بین مردم برخوردار است.
در این مقاله، قصد داریم تا علاوه بر یک توضیح مختصر درباره تکنیک استاپ موشن و شیوه ساخت آن، به زمینه‌های کاری آن پرداخته و ببینیم در چه بازارهای کسب‌وکاری می‌توان از آن استفاده کرد. اگر به استاپ موشن علاقه دارید و یا می‌خواهید در این زمینه کار کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

استاپ موشن چیست؟

انیمیشن استاپ موشن بسیار شبیه به انیمیشن‌های سنتی است، زیرا مجموعه‌ای از تصاویر ثابت که تفاوت‌های جزئی با هم دارند را ترکیب می‌کند تا در نهایت، تصور حرکت آن اجسام را در ذهن بیننده ایجاد کند. بزرگ‌ترین تفاوت این تکنیک با انیمیشن این است که استاپ موشن از عکاسی استفاده کرده و اشیاء واقعی را ثبت می‌کند. با استاپ موشن، انیماتورها از یک شیء یا صحنه عکس می‌گیرند و قبل از گرفتن عکس دیگر، سوژه را کمی حرکت می‌دهند.
فیگورهای سفالی و خمیری، عروسک‌ها و مینیاتورها اغلب در انیمیشن‌های استاپ موشن استفاده می‌شوند، زیرا می‌توان آن‌ها را به راحتی جابه‌جا کرد. انیمیشن استاپ موشن یک تکنیک خاص و به طور طبیعی جذاب است، اما ساخت آن یک فرایند کاملاً فشرده است که مهارت های خاص خود را لازم دارد.

انواع مختلف استاپ موشن و کاربردهای آن

همان‌طور که گفتیم، استفاده از استاپ موشن مختص به امروزه نیست و به بیش از 100 سال پیش بازمی گردد. این شیوه از ساخت انیمیشن، خود شامل انواع مختلفی است که هر یک با تکنیک‌های مختص به خود ساخته می‌شوند. انواع انیمیشن‌های استاپ موشن عبارت است از:
• Object-Motion؛ یا متحرک کردن اجسام
• Claymation؛ سوژه‌های ساخته شده از خمیر یا سفال
• Pixilation؛ یا متحرک کردن افراد
• Cutout-Motion ؛استفاده از کاغذ یا سوژه‌های دوبعدی
• Puppet Antimation یا انیمیشن عروسکی
• Silhouette Animation؛ یا تکنیک استفاده از نور پس‌زمینه
توجه به این نکته مهم است که این نوع انیمیشن می‌تواند زمان زیادی لازم داشته باشد؛ زیرا هر 12 فریم، تقریباً برابر با یک ثانیه ویدئو است. بسته به اینکه کدام نوع انیمیشن استاپ موشن را انتخاب می‌کنید، محدودیت‌های شما برای ساخت ویدئو مشخص می‌شود. در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر درباره این انواع مختلف صحبت کنیم.

استاپ موشن Object-Motion

این روش را می‌توان Object Animation نیز نامید و تنها شامل حرکت اشیاء در هر فریم است. کارهایی که در این روش می‌توانید انجام دهید نامحدود هستند؛ زیرا می‌توانید با استفاده از هر نوع سوژه یا شیء جدیدی در اطراف خود، یک استاپ موشن خلاقانه با داستانی جذاب بسازید. این نوع از استاپ موشن برای تولید ویدئوهای تبلیغاتی بسیار کاربرد دارد.

Claymation

Claymation شامل تغییر اجسام سفالی یا خمیری در هر فریم است. در این روش، از خاک رس و سیم استفاده کرده و طبیعتاً می‌توان تغییرات جدید و جذاب‌تری را ایجاد کرده و صحنه‌های جدید بسازید. این شیوه از استاپ موشن را می‌توان در بسیاری از زمینه‌های مختلف استفاده کرد؛ چرا که با استفاده از خمیر یا سفال و رنگ آمیزی خلاقانه آن، به‌راحتی می‌توانید هر نوع سوژه را خلق کنید.

Pixilation استاپ موشن
در این روش، شما از سوژه‌های واقعی و انسان‌ها برای ساخت صحنه‌های ویدئو استفاده می‌کنید. البته این کار طبیعتاً محدودیت‌هایی را به همراه دارد که باعث می‌شود همه انیماتورها آن را ترجیح ندهند. این تکنیک نیازمند صرف زمان زیادی است؛ بنابراین میزان صبر و حوصله‌ای که برای یک بازیگر در جابه‌جایی بین هر فریم باید دقیق باشید.

روش Cutout

Cutout-motion یک روش بسیار جالب است زیرا کارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید با سوژه‌های دوبعدی انجام دهید. ممکن است تکه‌های کاغذ دوبعدی بی‌جان به نظر برسند، اما می‌توانید با رنگ کردن یا برش‌های متفاوت، سطح بالاتری از جزئیات را بر خلاف سبک‌های دیگر بیان کنید. البته مسئله‌ای که در این روش وجود دارد، این است که احتمالاً طراحی و برش صدها و یا حتی هزاران قطعه برای هر فریم، کاری بسیار زمان‌بر و حوصله سر بر است.

استاپ موشن عروسکی

استفاده از عروسک‌ها می‌تواند نتایج بسیار جالبی داشته باشد و داستان‌های بسیار منحصربه‌فردی را روایت کند. البته این تکنیک از برخی جهات مانند افزودن جزئیات به عروسک‌ها در بعضی از فریم‌های متفاوت، کمی مشکل به نظر می‌رسد. انیماتورهای استاپ موشن باتجربه احتمالاً با این موضوع مشکلی ندارند، اما ممکن است گزینه مناسبی برای افراد مبتدی به نظر نرسد.

Silhouette Stop Motion

این تکنیک با استفاده از یک ملحفه یا پارچه نازک سفید انجام می‌شود. در این شیوه از ساخت استاپ موشن، اشیا یا بازیگران را پشت ملحفه قرار داده و با استفاده از نور پس‌زمینه، سایه آنها را روی پارچه می‌اندازید. شما می‌توانید به راحتی و بدون صرف هزینه بالا، یک انیمیشن استاپ موشن زیبا ایجاد کنید. این تکنیک برای ویدئوهای با موضوع اجتماعی که مخاطب بزرگسال دارد، بسیار مناسب است.

کاربرد استاپ موشن در زمینه‌های مختلف

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، استاپ موشن تکنیکی است که در بسیاری از زمینه‌های مختلف کسب‌وکار می‌توانید از آن استفاده کنید. به‌طورکلی، این شیوه از ساخت انیمیشن را می‌توانیم در حیطه‌های کاری زیر استفاده کنیم.

استاپ موشن در بازاریابی و تبلیغات

زمانی که می‌خواهید یک محصول را تبلیغ کنید، طبیعتاً اولین موضوعی که به ذهن شما می‌رسد این است که به دلیل بی‌جان بودن این محصولات، حتماً باید از یک نفر برای توضیح درباره محصول استفاده کنید. درست است که محصولات خود قادر به توضیح دادن نیستند، اما می‌توانید از استاپ موشن استفاده کنید.

همچنین ممکن است کسب‌وکار شما مبتنی بر یک محصول نبوده و تنها بخواهید بیزینس خود را معرفی کنید. برای این کار نیز استاپ موشن به کمک شما آمده و می‌توانید به‌سادگی، ویدئوهای تبلیغاتی بسیار جذاب برای معرفی برند خود بسازید.

استاپ موشن در ویدئوهای آموزشی

تکنیک استاپ موشن در حال تبدیل شدن به یک ابزار یادگیری مبتنی بر پروژه در بسیاری از کلاس‌های آموزشی است. استفاده از انیمیشن استاپ موشن در کلاس به دانش‌آموزان و هنرجویان کمک می‌کند تا بیشتر درگیر آموخته‌های خود شده و به آنها فرصتی برای خلاقیت می‌دهد که در نهایت به تقویت تعامل دانش‌آموزان و درک مطالب کمک می‌کند.
ارائه تجهیزات شرکت هجا موشن
شرکت هجا موشن مستقر در پارک علم و فناوری اماده ارائه خدمات استاپ موشن و فروش تجهیزات استاپ موشن است و تاکنون به برندها و کسب و کارهای مختلفی تجهیزات خود را ارائه کرده است و آمادگی تجهیز مجموعه های تولید محتوا بصری را دارد.
شاید تصور کنید که ساخت و تولید ویدئوهای استاپ موشن به دلیل برخورداری از کیفیت بسیار بالا و جلب توجه مخاطبان، کار سختی بوده و به صرف زمان زیادی نیاز داشته باشد. اما اینگونه نیست و این ویدئوها به کسب و کارها و برندهای مختلف کمک می کند تا بتوانند تنها با کمی خلاقیت، طیف گسترده‌تری از مخاطبان را جذب کنند.
استاپ موشن همچنین به بیشتر شناخته شدن یک برند نیز کمک کند چرا که وقتی مردم یک محتوای جدید و جذاب را مشاهده کنند، می‌خواهند آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند. به همین دلیل، برند نیز بیشتر شناخته می‌شوند. بنابراین، اگر کسب‌وکاری دارید که می‌خواهید به معروفیت و محبوبیت بیشتر آن کمک کنید، می‌توانید استاپ موشن را انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ