ضرورت استفاده از Ad Mediation در اپلیکیشن های موبایلی
Ad Mediation چیست و دلایل استفاده از آن در اپلیکیشن ها چیست؟
در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم Ad Mediation، اهمیت و چگونگی کارکرد آن و اینکه چرا توسعه دهنده ها و صاحبان اپلیکیشن باید به این سمت بروند صحبت کنیم.
یکی از رایج ترین و مهم ترین راه های درآمدزایی اپلیکیشن های موبایل، استفاده از تبلیغات است. صاحبان اپلیکیشن همواره سعی میکنند تا با نمایش تبلیغات گران تر در فضای تبلیغاتی خود درآمد خود را افزایش دهند. در این بین پلتفرم ها و شبکه های تبلیغاتی انتخاب مناسبی برای صاحبان اپلیکیشن هستند. چرا که با برندهای بسیاری کار می کنند و تبلیغات آنها را نمایش می دهند. بنابراین اپلیکیشن ها می توانند با اتصال به شبکه های تبلیغاتی به تعداد زیادی تبلیغ دسترسی داشته باشند. این تبلیغات با توجه به قیمتی که برندها حاضرند بپردازند با همدیگر رقابت کرده و در بهترین اپلیکیشن ها نمایش داده می شوند.
یکی از کارهایی که توسعه دهنده ها برای افزایش درآمد انجام می دهند، استفاده از چندین شبکه ی تبلیغاتی است. توسعه دهنده ها با استفاده از چندین شبکه سعی میکنند تا بهترین آن ها را به ترتیب اولویت پیدا کنند و به ترتیب از آنها استفاده کنند. اما مشکل زمانی ایجاد می شود که تعداد این شبکه های تبلیغاتی زیاد می شود و دیگر عملا تنظیم دستی آنها غیرممکن می شود. اینجاست که مفوم Ad Mediaiton مطرح می شود.
Ad Mediation چیست؟
Ad Mediation یک راهکار برای درآمدزایی از تبلیغات است که به توسعه دهنده ها اجازه می دهد که شبکه های تبلیغاتی مختلف را به صورت یکجا و تنها به وسیله ی یک SDK مدیریت و بهینه سازی کنند. اینکار بستری را فراهم می کند که شبکه های تبلیغاتی مختلف با هم رقابت کنند و در نهایت بهترین شبکه ی تبلیغاتی برای نمایش تبلیغات در اپلیکیشن به صورت اتوماتیک انتخاب شود.
Ad Mediation چگونه کار می کند؟
وقتی که کاربر اپلیکیشن را باز می کند و درخواستی برای نمایش تبلیغات فرستاده می شود، پلتفرم Ad Mediation اطلاعات کاربر را دریافت می کند. بعد از آن موتور بهینه سازی مشخص می کند که کدام شبکه ی تبلیغاتی می تواند با بیشترین درآمد درخواست تبلیغاتی فرستاده شده را جواب بدهد و در نهایت بهترین تبلیغ در اپلیکیشن نمایش داده می شود.
در تصویر زیر ۳ شبکه ی تبلیغاتی را در نظر بگیرید که هرکدام میزان eCPM (درآمد موثر هزاره) مختلفی در طول روز دارند.
یک Ad Mediation که این سه شبکه را در خود تجمیع کرده است در هر زمان بهترین eCPM را از بین این سه شبکه ی تبلیغاتی انتخاب می کند و تبلیغات آن را نمایش می دهد. (خط قرمز نشان دهنده ی درآمد موثر هزاره ی Ad Mediaiton است.)
چرا باید از Ad Mediation استفاده کرد؟
Ad Mediation ممکن است زمان بیشتری را صرف ارسال درخواست برای نمایش تبلیغات کند اما دلایل مختلفی برای استفاده از Ad Mediation وجود دارد که به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد:
۱-حداکثر کردن درآمد
مهمترین دلیل استفاده از Ad Mediation به حداکثر رساندن درآمد است. اتصال به چندین شبکه ی تبلیغاتی و زیاد بودن تقاضا برای جایگاه تبلیغاتی شما درآمد شما را افزایش می دهد.
۲-حداکثر کردن درصد وجود تبلیغ (fill-rate)
درصد وجود تبلیغ یا fill-rate نسبت تعداد تبلیغ هایی است که نمایش داده میشود به درخواست هایی که برای نمایش تبلیغ داده می شود.(Impressions/Requests) وقتی یک اپلیکیشن برای دریافت تبلیغ به هر شبکه ی تبلیغاتی درخواست می فرستد، این درخواست لزوما جواب مثبت در پی ندارد و ممکن است هیچ تبلیغی نمایش داده نشود، چرا که آن شبکه ی تبلیغاتی در آن زمان تبلیغی برای نمایش دادن ندارد.
اما اگر اپلیکیشن ها از Ad Mediation استفاده کنند و به چندین شبکه ی تبلیغاتی وصل شوند، شانس وجود تبلیغ بسیار بالا می رود و از بین همه ی این شبکه ها به احتمال زیاد تبلیغی برای نشان دادن به کاربر شما با توجه به موقعیت جغرافیایی او وجود دارد.
فراموش نکنید که درصد وجود تبلیغ موضوع مهمی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید. چرا که اگر این مقدار کمتر از صد درصد باشد، شما از تمام ظرفیت تبلیغاتی خودتان استفاده نمی کنید.
۳-اتوماتیک بودن ترتیب نمایش تبلیغات
اگر شما از بیشتر از یک شبکه ی تبلیغاتی استفاده می کنید، احتمالا به صورت دستی ترتیب نمایش تبلیغات از هر شبکه ی تبلیغاتی را تنظیم می کنید. یعنی بر اساس تجربه یا حرف دیگران مثلا مشخص می کنید که اول تبلیغات شبکه ی تبلیغاتی x پخش شود و بعد از آن شبکه ی تبلیغاتی y و … ولی از کجا معلوم که شبکه ی تبلیغاتی x همواره بهترین نرخ را داشته باشد؟
حقیقت این است که میزان درآمد هر شبکه ی تبلیغاتی در طول زمان و در موقعیت های جغرافیایی مختلف بسیار پویاست و مدام در حال تغییر است. به همین دلیل است که Ad Mediation دارای سیستم بهینه سازی اتوماتیک است که با استفاده از الگوریتم های مختلف در لحظه بهترین شبکه ی تبلیغاتی را انتخاب کند و تبلیغات آن را نمایش دهد. اینطوری توسعه دهنده می تواند مطمئن باشد که همواره بهترین شبکه ی تبلیغاتی برای نمایش تبلیغ انتخاب می شود.
۴-دردسر فنی کمتر
پیاده سازی تعداد زیادی SDK و تلاش برای مدیریت آن ها یکی از معضلات توسعه دهنده هاییست که بیشتر از یک SDK استفاده میکنند. با استفاده از Ad Mediation میتوانید همه ی شبکه های تبلیغاتی را فقط در یک SDK داشته باشید. اینطوری اپلیکیشن سریعتری دارید و وقت کمتری را برای برنامه نویسی صرف می کنید.
منبع: کالج تپسل
نظرات بسته شده است.