Take a fresh look at your lifestyle.

۱۰ نکته مهم در بازاریابی اینستاگرامی با کمک محتوای خنده دار

چرا اکانت های سرگرمی با میم های ساده (محتوای خنده دار) قدرت بالایی در جذب مخاطب دارد؟

آیا شما نیز اکنون بیش از هر زمان دیگری اکانت های سرگرمی و طنز (Meme) را در صفحه نخست اینستاگرام تان مشاهده می کنید؟ حضور گسترده اکانت های سرگرمی در اغلب شبکه های اجتماعی قابل مشاهده است. در اینستاگرام نیز اکانت های خارجی نظیر Kale Salad و Daquan میلیون ها فالوور جذب کرده اند. به این ترتیب اکنون آنها بدل به برندهایی کاملا حرفه ای و پرطرفدار در شبکه های اجتماعی شده اند.

اگرچه اکانت های Meme در نگاه نخست خنده دار و مسخره می آیند، درست مانند یکی از همکلاسی های مسخره مان در دبیرستان با شوخی های بی مزه، با این حال شمار بالایی از آنها در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب موفق عمل می کنند.

در این مقاله هدف اصلی من بررسی ۱۰ نکته اکانت های برتر سرگرمی در اینستاگرام و تحلیل نکات آموزنده شان است. به این ترتیب برند شما نیز توانایی الگوبرداری از نمونه های موفق اکانت های سرگرمی و اجرای استراتژی بازاریابی موفق را خواهد داشت.

۱۰ نکته بازاریابی که اکانت های سرگرمی آنها را به خوبی می دانند

۱- آنها به خوبی ارزش کپشن مطلوب را می دانند

بازاریابی اینستاگرامی

شاید در نگاه نخست کپشن در اینستاگرام اهمیت چندانی نداشته باشد. در هر صورت این پلتفرم عکس محور است. با این حال براساس مطالعات موسسه Hootsuite، کپشن مناسب توانایی افزایش چشمگیر میزان جلب نظر کاربران را دارد. اکانت های سرگرمی در اینستاگرام به خوبی اهمیت خلق کپشن مناسب را می دانند. یکی از نقاط قوت اصلی آنها همین خلق کپشن جذاب است.

به طور معمول کپشن اکانت های سرگرمی کوتاه و در عین حال ساده است. به این ترتیب متن مورد نظر به آسانی برای کاربران قابل مطالعه خواهد بود. مزیت اصلی کپشن های کوتاه نمایش تمام آنها بدون نیاز به کلیک بر روی گزینه «بیشتر» به منظور مشاهده باقی کپشن است.

یکی از شیوه های جالب اکانت های سرگرمی برای جلب نظر مخاطب افزودن لایه دوم شوخی به بخش کپشن است. به این ترتیب کپشن در عمل به عنوان بخش حمایت کننده محتوای اصلی ظاهر می شود.

بسیاری از اکانت ها از کپشن های طولانی برای بیان داستان یا ماجرایی منحصر به فرد استفاده می کنند. گاهی اوقات حتی برندها به طور مستقیم مطلبی را از وبلاگ شان در بخش کپشن کپی می کنند. اگرچه کپشن های طولانی توانایی بالقوه مناسبی برای موفقیت دارند، اما نیازمند توجه بیشتر از سوی مخاطبند. متاسفانه کاربران امروزی تمایل چندانی به اختصاص زمان زیاد برای محتوای برندها ندارند، بنابراین توصیه من استفاده از کپشن های کوتاه و ساده برای موفقت در دنیای بازاریابی اینستاگرامی است.

۲- آنها طرفدارهای زیادی دارند

بازاریابی اینستاگرامی

ویژگی آشکار میم ها (محتوای خنده دار) محبوبیت بالا در میان کاربران شبکه های اجتماعی است. البته این امر به تنهایی باعث محبوبیت گسترده اکانت های سرگرمی در اینستاگرام نمی شود. در حقیقت، این اکانت ها به خوبی از نحوه ارائه محتوای مورد انتظار کاربران آگاهی دارند. پس از این مرحله فقط باید اقدام به خلق محتوایی هماهنگ با سلیقه کاربران پرداخت. مزیت اکانت های سرگرمی اینستاگرام دسترسی به مقدار وسیعی از مطالب خنده دار است. درست مانند هر برندی، اکانت های سرگرمی آرشیو بزرگی از محتوای خنده دار دارند. به این ترتیب فرآیند الگوبرداری از نمونه های موفق دیگران به راحتی صورت می پذیرد.

به عنوان مثال، اکانت Classic.art.memes (میم های کلاسیک و هنری) در اینستاگرام دست به اقدامی جالب زده است. ادمین های این صفحه با ترکیب آثار هنرهای زیبا و کپشن های طنزآلود مناسب توجه شمار بالایی از کاربران را به خود جلب کرده اند.

هدف من در اینجا ترغیب شما به استفاده از آثار هنرهای زیبا برای سرگرم سازی مخاطب برندتان نیست. هر برندی با توجه به حوزه کسب و کارش نوع خاصی از مخاطب را دارد. هدف اصلی ما در اینجا باید تلاش برای تولید محتوای سرگرم کننده برای مخاطب هدف مورد نظر باشد. آگاهی از سلیقه مخاطب هدف در اینجا اهمیت ویژه ای دارد.

۳- اهمیت انگیزه و ثبات

بازاریابی اینستاگرامی

محتوای سرگرم کننده ساده تر از هر نوع محتوای دیگری برای ما قابل شناسایی است. در هر صورت همه از سرگرمی و خنده لذت می برند. در میان محتوای خنده دار، میم ها (تصاویر جذاب به همراه متن های خنده دار) بیشترین محبوبیت را دارند.

تصاویر مورد استفاده در میم ها دارای پیچیدگی خاصی نیست. اغلب این تصاویر به سادگی از توییتر یا تامبلر کپی برداری شده اند. خلاقیت اصلی در طراحی متن مورد نظر روی می دهد. به این ترتیب یک تصویر کاملا ساده بدل به یک میم خنده دار می شود.

وقتی ما به محض مشاهده نوع خاصی از محتوا آن را مورد شناسایی قرار می دهیم، به معنای ثبات خالق آنها در زمینه کاری اش است. اکانت های سرگرمی در شبکه های اجتماعی برای چندین سال اقدام به تولید میم های جذاب کرده اند. به همین دلیل اکنون میم های جذاب جزوی از فرهنگ کاربران شبکه های اجتماعی شده است.

وقتی شمار بالایی از اکانت ها در شبکه های اجتماعی در حال تولید میم های خند ه دار برای جلب نظر کاربران هستند، عامل ایجاد تمایز خلاقیت آنها خواهد بود. به این ترتیب برندهای موفق در جلب نظر کاربران همیشه خلاق ترین ها نیز هستند.

۴- آنها شناخت خوبی از مخاطب شان دارند

بازاریابی اینستاگرامی

بدون تردید اکانت های سرگرمی دامنه وسیعی از مخاطب در اختیار دارند. با این حال آنها مخاطب هدف به معنای رایج نیز برای خود ترسیم می کنند. براساس آمارهای رسمی اینستاگرام اغلب طرفدارهای اکانت های سرگرمی نسل جوان هستند. به این ترتیب هدف گذاری اصلی ادمین های چنین صفحاتی بر روی جلب نظر کاربران جوان صورت می گیرد.

اگر با دقت به ماهیت محتوای برخی از اکانت های سرگرمی در اینستاگرام نگاه کنیم، هر کدام از آنها در زمینه ای خاص به تولید میم می پردازند. از دنیای باستان گرفته تا مشکلات محصولات هوشمند و ورزش، تقسیم کار جالبی میان اکانت های سرگرمی در شبکه های اجتماعی صورت گرفته است.

اگرچه برخی از اکانت های سرگرمی تحت مالکیت برندهای تجاری هستند، اما اغلب آنها فقط بر پایه شناخت مناسب از مخاطب شان موفق به افزایش شهرت می شوند. این شناخت مناسب از کاربران به آنها امکان پرهیز از شیوه های نامناسب برای جذب فالوور بیشتر را می دهد.

به نظر من موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی فقط مشروط به الگوبرداری از شیوه اکانت های سرگرمی نیست. با این حال تلاش برای شناخت مناسب مخاطب کلید طلایی موفقیت در شبکه های اجتماعی خواهد بود.

۵- تاثیرگذاری تفاوت

بازاریابی اینستاگرامی

آیا شما هم به هنگام گشت و گذار در اینستاگرام احساس شباهت بیش از اندازه محتوا به یکدیگر را داشته اید؟ خوشبختانه شما در این زمینه تنها نیستید. متاسفانه بسیاری از اکانت ها اقدام به بازنشر گسترده ترندهای برتر اینستاگرام می کنند. به این ترتیب در فواصل زمانی معین ما با محتوایی کاملا یکسان در اکانت های مختلف مواجه می شویم. نکته مهم درخصوص نحوه فعالیت اکانت های سرگرمی عدم پیروی از جریان عمومی در اینستاگرام است. به این ترتیب ما همیشه فرصت یافتن محتوای تازه و بدیع را در اکانت های مختلف سرگرمی خواهیم داشت. دلیل موفقیت بالای چنین اکانت هایی در جلب نظر کاربران نیز دقیقا همین امر است.

وقتی برند ما وقت و تلاش زیادی برای تولید محتوای منحصر به فرد صرف می کند، مخاطب آن را درک خواهد کرد. به این ترتیب شانس ما برای موفقیت در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از سایر رقبا می شود. دلیل آن هم واضح است: کاربران به محتوای تازه و خلاقانه علاقه بیشتری دارند.

۶- اهمیت تولید محتوای قابل اشتراک گذاری

بازاریابی اینستاگرامی

هر برندی تمایل به توسعه و دست به دست شدن محتوای خود دارد. راهکار اغلب برندها برای دستیابی به چنین هدفی خلق محتوای دقیق برای وبلاگ رسمی، تصاویر زیبا و بخش خبررسانی همراه با اطلاعات دقیق است.

نقاط تاکید برندها برای توسعه هرچه بیشتر محتوا به نظر منطقی می رسد. با این حال اجازه دهید نگاهی به استراتژی اکانت های سرگرمی داشته باشیم. این اکانت ها به صورت ویژه ای بر روی محتوای قابل اشتراک گذاری و دسترس پذیر تمرکز دارند.

وقتی محتوای ما به راحتی قابل اشتراک گذاری باشد، مخاطب توجه بیشتری به آن خواهد کرد. دلیل آن تمایل کاربران به ارسال محتوای جذاب برای همدیگر است. بدون تردید امکان اشتراک گذاری ساده و بی دردسر یک مقاله، هرچند کوتاه، از سایت رسمی برندها وجود ندارد. به همین دلیل برندها باید جهت گیری تازه ای به سوی تولید محتوای کم حجم و اشتراک پذیر داشته باشند.

۷- راهکاری مطمئن برای غلبه بر چالش مشترک برندها

بازاریابی اینستاگرامی

یکی از چالش های مداوم برندها در شبکه های اجتماعی یافتن شیوه ای مناسب برای مشاهده مطلب شان از سوی کاربران است. این مسئله برای نخستین بار در فیس بوک رخ داد. اگر اندکی به ساز و کار فیس بوک آشنا باشید، توسعه طبیعی برندها در آن را دشوار خواهید یافت. به این ترتیب اغلب برندها به سراغ تبلیغات پولی می روند. براساس گزارش کارشناس ها احتمال وقوع حادثه ای مشابه در اینستاگرام نیز بالاست. به این ترتیب به زودی برای جلب نظر کاربران در شبکه های اجتماعی راهی جز پرداخت هزینه های تبلیغاتی به تیم فنی اینستاگرام نخواهیم داشت.

بدون تردید هنوز هم راهکارهای طبیعی برای دستیابی به مخاطب در شبکه های اجتماعی وجود دارد. بهترین نمونه از تلاش ها برای یافتن چنین راهکارهایی مربوط به اکانت های سرگرمی است.

استراتژی مورد نظر بسیاری از اکانت های سرگرمی در اینستاگرام استفاده از اکانت شخصی (Private) است. به این ترتیب کاربران برای مشاهده محتوای باید آنها را فالو کنند. این در حالی است که یک اکانت عمومی (Public) چنین انگیزه ای را در مخاطب ایجاد نمی کند. به همین دلیل همیشه آمار مشاهده محتوای اکانت های عمومی در مقایسه با میزان فالوورهای شان زیاد است.

مزیت اصلی استفاده از اکانت شخصی کنجکاوی کاربران برای پذیرش درخواست فالوورشان از سوی برندهاست. همچنین کاربران داخل لیست مخاطب های ما نیز احساس منحصر به فردی خواهند داشت.

۸- همکاری با برندهای دارای ارزش مشترک

بازاریابی اینستاگرامی

شاید آگاهی از امکان بارگذاری پست های دارای اسپانسر از سوی اکانت های سرگرمی برای شما تعجب آور باشد. به هر حال آنها با شمار بالای مخاطب های شان گزینه مطلوبی برای همکاری تجاری به شمار می آیند.

نکته مهم درخصوص همکاری تجاری اکانت های سرگرمی با برندها سخت گیری شان است. به این ترتیب هر برندی شانس همکاری با آنها را ندارد. معمولا اکانت های سرگرمی فقط اقدام به همکاری با برندهای دارای ارزش مشترک با خود می کنند. به این ترتیب جایگاه ویژه شان در نگاه مخاطب حفظ می شود. اگر به دنبال همکاری با یکی از صفحات سرگرمی در اینستاگرام هستید، باید نمونه های همسو با خود را پیدا کنید. به این ترتیب نتیجه بخشی تبلیغات شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

۹- مزیت های گوش به زنگ بودن

بازاریابی اینستاگرامی

در ۱۹ فوریه موج گسترده ای پیرامون نسخه جدید کفش های برند نایک در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. پس از آنکه نایک مدل تازه کفش های بسکتبال خود را معرفی کرد، بسیاری از صفحات طنز در اینستاگرام محصول تازه این غول دنیای ورزش را دستمایه شوخی و سرگرمی قرار دادند. دلیل اصلی این حجم از انتقاد و شوخی ظاهر نامتعارف کفش ها بود.

در حالی که بسیاری از برندها مشکلات زیادی در زمینه نگه داشتن مخاطب های شان برای مدت زمانی طولانی دارند، اکانت های سرگرمی این کار را به سادگی انجام می دهند. رمز موفقیت آنها استفاده از تازه ترین رویدادها به عنوان منبع محتوایی است. به این ترتیب آنها به سرعت نسبت به موضوعاتی نظیر ظاهر نامتعارف کفش های جدید نایک یا فیلم سرسام آور نسخه آیفون X واکنش نشان دادند.

وقتی ما آماده تبدیل هر نوع رویدادی به محتوای طنز هستیم، در حقیقت فرآیند بازاریابی را به گونه ای موثر انجام می دهیم. دلیل این امر نیز کاملا واضح است: اکانت های سرگرمی معمولا از سوی یک فرد اداره می شود، بنابراین فرآیند تصمیم گیری تا اجرا با سرعت بسیار زیادی طی می شود. مشکل اصلی برندها در این زمینه نیاز به کسب تایید تیم بازاریابی برای انتشار نهایی انواع محتواست. هدف من در اینجا ترغیب شما به حذف تیم بازاریابی از برندتان نیست. با این حال باید فکری به حال کاهش اتلاف وقت بین ایده های تان تا مرحله اجرا کنید.

۱۰- آنها همراه با رمز و راز فعالیت می کنند

اکنون بیش از همیشه برندها تمایل به ایجاد رابطه ای نزدیک با مخاطب خود دارند. گاهی اوقات این تمایل منجر به نفوذ برندها تا شخصی ترین حوزه های کاربران نیز می شود. به همین دلیل کمپین های بسیاری در زمینه محدودسازی مشاهده محتوای کاربران از سوی برندها به راه افتاده است.

نکته جالب در مورد اکانت های سرگرمی فعالیت منحصر به فردشان در زمینه نزدیکی به مخاطب است. به این ترتیب آنها در عین نزدیکی به کاربران مانع ایجاد احساس نارضایتی در آنها می شوند. این امر به آنها فرصت جمع آوری اطلاعات کافی پیرامون مخاطب هدف را می دهد. درست به همین خاطر اکانت های سرگرمی همیشه محتوای هماهنگ با طبع و نظر کاربران تولید می کنند. چنین رفتاری از سوی اکانت های سرگرمی معمولا تحت عنوان فعالیت رمز و رازگونه مطرح می شود. به عنوان یک برند تجاری اگر به دنبال نزدیکی بدون نارضایتی به مخاطب مان هستیم، باید مانند اکانت های سرگرمی رفتار کنیم. بدون تردید الگوبرداری از اکانت های سرگرمی به هیچ وجه ساده نیست. به هر حال مرز باریکی بین حضور بی ضرر در کنار مخاطب ها و اتهام به نقص حریم شخصی وجود دارد. برندهای موفق همیشه تمایز دو سوی این خط باریک را به خوبی متوجه می شوند، بنابراین تلاش ما نیز باید فهم هرچه بهتر این تمایز باشد.

منبع: فرصت امروز

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.