۵ اصل مهم برای همکاری با میکرو اینفلوئنسرها و ۶ اشتباه رایج در اینفلوئنسر مارکتینگ
برای همکاری با میکرو اینفلوئنسرها به این ۵ نکته توجه کنید
افراد میکرو اینفلوئنسر اکثریت جامعه اینفلوئنسرها را تشکیل میدهند. یک میکرو اینفلوئنسر برخلاف سلبریتیها و اینفلوئنسرهای بزرگ، رفتار عادیتری دارد. یک میکرو اینفلوئنسر فردی معمولی است که علاقهمندیهای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارد و از این رو تأثیرگذاری زیادی در معرفی برند به جامعه دارد.
اگر قصد راهاندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری با میکرواینفوئنسرها را دارید حتماً پیش از اقدام نهایی این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
۱) افراد میکرو اینفلوئنسر به دنبال کار طولانی مدت در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ هستند
در حال حاضر ۶۲ درصد از افراد میکرو اینفلوئنسر کمتر از ۱۰ درصد از درآمد خود را از این طریق به دست میآورند؛ اما ۵۲ درصد از آنها میخواهند تا مارکتینگ را به کار اصلی خود تبدیل کنند.
با توجه به این که ۷۷ درصد از میکرواینفلوئنسرها به صورت روزانه به اشتراک گذاری محتوا در فضای مجازی میپردازند، میتوان گفت که این افراد در کار خود پیگیر هستند و برای اکثریت آنها، خصوصاً آنهایی که کار تمام وقت دارند، این کار روشی برای این است که نظرات و احساسات خود را با جامعهای بزرگ که سلایق و تفکرات نزدیک به هم دارند به اشتراک بگذارند.
این قضیه که میکرواینفلوئنسرها میخواهند مارکتینگ را به کار اصلی خود تبدیل کنند بدین معنی است که برندها نیز میتوانند با اعتماد به آنهایی که بیشترین ارتباط را با کار آنها دارند برنامهریزی برای همکاری طولانی مدت داشته باشند. موفقیتی که از کار با چندین میکرو اینفلوئنسر میتوانید کسب کنید به مراتب بیشتر از کار با یک سلبریتی یا ماکرو اینفلوئنسر است.
برای اینکه برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ موفقی داشته باشید باید ترکیبی از انواع اینفلوئنسرها را داشته باشید و میکروایفلوئنسرها اکثریت آنها را تشکیل دهند. با همکاری با میکرواینفلوئنسرها در کنار ماکرواینفلوئنسرها میتوانید ترکیب خوبی از کاربران شبکههای اجتماعی که به صورت تخصصی در حوزه کاری شما فعالیت میکنند و کاربرانی که فقط دنبال اطلاعات کلی هستند داشته باشید.
۲) اصالت برای آنها اهمیت دارد و حاضر به همکاری با هر برندی نیستند
اکثریت فکر میکنند که این ماکرواینفلوئنسرها هستند که در رابطه با برندی که با آن کار میکنند حساس هستند اما برای میکرواینفلوئنسرها نیز برندی که با آن کار میکنند به همان اندازه برایشان اهمیت دارد.
۳۷ درصد از میکرواینفلوئنسرها میخواهند با برندی کار کنند که طرفدار آن برند هستند، ۳۰ درصد از آنها میخواهند تا درآمد خوبی از آن برند کسب کنند و ۱۴ درصد از آنها میخواهند تا ارزشها و اهداف یکسانی با آن برند داشته باشند. پس همانطور که میبینید بیش از نیمی از میکرواینفلوئنسرها میخواهند با برندی کار کنند که اصالت داشته باشد.
اینفلوئنسرها باید بتوانند تا از برندی که با آن کار میکنند در فضای مجازی حمایت و محافظت کنند که این کار برای میکرواینفلوئنسرها کاری به مراتب سادهتر است زیرا با توجه به اینکه مخاطبان کمتری دارند سؤالها، نظرات و در کل کامنتها و پیامهای کمتری دریافت میکنند که می توانند سریعتر و تأثیرگذارتر به آنها پاسخ دهند، اما ماکرواینفلوئنسرها به دلیل حجم بالای این پیامها نمیتوانند به همه آنها پاسخ بدهند و با مخاطبان در ارتباط باشند.
زمانی که تحقیقات خود را انجام دادید و اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا کردید، با آنها در رابطه با محتوایی که میخواهید به اشتراک بگذارید مشورت کنید تا محتوایی داشته باشید که برای اکثر مخاطبانتان مناسب باشد و نسبت به آن واکنش نشان دهند. بعد از به اشتراک گذاری نیز بررسی کنید که مخاطبان چگونه به محتوای آنها پاسخ دادهاند و آیا تغییری لازم است و یا اینکه به دانش و تجربهای دست یافتهاید که برای آینده نیاز به آنها داشته باشید.
۳) همه چیز پول نیست
۴۴ درصد از میکرواینفلوئنسرها در ازای کاری که انجام میدهند دریافت نقدی، ۳۰ درصد از آنها دریافت محصول یا سرویس به صورت رایگان، ۱۸ درصد دسترسی به رویدادهای خاص و ۸ درصد نیز همکاری با خود برند را میخواهند.
این اطلاعات نشان میدهد که چندین راه برای کار با افراد میکرو اینفلوئنسر وجود دارد که برای شرکتهای کوچک و متوسط فرصت مناسبی است، زیرا ممکن است این شرکتها مانند شرکتهای بزرگ سرمایه زیادی برای مارکتینک خود نداشته باشند.
شرکتهای کوچک و متوسط باید راههای خلافانهای برای همکاری با میکرواینفلوئنسرها داشته باشند که فقط به پرداخت مالی ختم نشود، مثلاً متقاعد کردن آنها به همکاری از طریق دادن دسترسی به جشنوارهها و رویدادها، داشتن یک تجربه خاص با یک محصول خاص یا فرستادن برخی از محصولات پرفروش برای آنها.
قسمت مثبت داستان اینجاست که میکرواینفلوئنسرها انعطافپذیرتر از ماکرواینفلوئنسرها هستند و به این شیوه همکاری به یک ارتباط رسمی نگاه میکنند و نه به شکل یک معامله بین خود و برند شما.
۴) محل فعالیت عمده این افراد اینستاگرام است
اینستاگرام پلتفرم برتر در بین میکرواینفلوئنسرها است به طوری که ۶۱ درصد از آنها اینستاگرام، ۱۷ درصد از آنها فیسبوک و ۱۲ درصد از آنها توئیتر را شبکه اجتماعی مورد علاقه خود معرفی کردهاند.
این اتفاق تصادفی نیست و به این دلیل است که اینستاگرام خود را پلتفرمی مناسب برای اینفلوئنسر مارکتینگ معرفی کردهاست و تعداد پیشبینیشده برای محتوای تبلیغاتی اینستاگرام در سال ۲۰۱۹، ۳۲٫۳ میلیون پست است.
اگر میخواهید برای برند خود با میکرواینفلوئنسرها شروع به همکاری کنید، اینستاگرام باید اولویت اول شما باشد. ظاهر ساده آن و سهولت انتشار و پیدا کردن محتوا در اینستاگرام، این پلتفرم را به رتبه اول در بین شبکههای اجتماعی برای اینفلوئنسر مارکتینگ تبدیل کرده است.
از پیج خود شروع کنید و ببینید که آیا در بین فالوئرهایتان کسی میکرو اینفلوئنسر هست یا نه، یا ممکن است که چند میکرو اینفلوئنسر در رابطه با محصول و یا خدمات شما محتوا تولید و منتشر کرده باشند، پس سرچ کردن در هشتگها ایده بدی نیست.
پلتفرمهای زیادی برای پیدا کردن اینفلوئنسرهای مناسب وجود دارند که میتوانند اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار شما قرار دهند؛ اطلاعاتی مانند نرخ تعامل (Engagement Rate) یا حوزه فعالیت اینفلوئنسرها. یکی از این پلتفرمها باکسادز است.
۵) محبوبیت بیشتر به معنی تأثیرگذاری بیشتر نیست
در اینفلوئنسر مارکتینگ موردی که بیشتر از همه چیز به آن توجه میشود، تعداد فالوئرها است ولی توجهی به میزان تأثیرگذاری افراد نمیشود. نکته مهم این است که بالا رفتن تعداد فالوئرها به معنی پایین آمدن نرخ تعامل است و فالوئرهای تقلبی و فیک نیز مشکل بسیار بزرگی هستند.
یک میکرو اینفلوئنسر قرار نیست پیجی عالی با واکنشهای بسیار مثبت از طرف مخاطبان داشته باشد یا محتوایی بسیار عالی و خالی از هرگونه کم و کاست داشته باشند. یک میکرو اینفلوئنسر معمولاً خود را همانگونه که هست نمایش میدهد. مصرف کنندگان امروزی حرفهای میکرواینفلوئنسرها را بیشتر گوش میدهند، چرا که کمتر تصنعی و ساختگی به نظر میرسند.
۶ اشتباه رایج در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ و راه های اجتناب از آنها
برای آنکه یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق داشته باشید، نیازی نیست دست به کار خاصی بزنید، تنها کافی است که از اشتباهات رایجی که در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ برگزار شده است، اجتناب کنید.
۱- اهداف و شاخص کلیدی عملکرد KPI تنظیم نکرده اید!
بسیاری از کسبوکارها هدف اصلی خود از اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing را نمیدانند. شما باید قبل از پرداخت هزینه، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را مشخص کنید تا ارزش آوری کار با اینفلوئنسر مورد نظرتان را به درستی محاسبه کنید.
رایجترین اهداف همکاری با اینفلوئنسرها در کمپین دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- آگاهی از برند Brand Awareness
- به یادآوری برند Brand Recall
- فروش Sales
- جذب و گسترش بازارهای جدید
- افزایش تعداد دنبال کنندگان
- پوشش معرفی محصول جدید
۲- اینفلوئنسر انتخابی شما به کسب و کار شما مرتبط نیست!
ارتباط موضوعی بین محتوای شناخته شدهای که اینفلوئنسر با آن به شهرت دست یافته با زمینه کاری شما بسیار مهم و اثرگذار است.
به عنوان مثال برندی که محصولات مربوط به ترمیم و درخشندگی مو تولید میکند، با یک اینفلوئنسر کار کرده که همیشه از کلاه گیس استفاده میکند و این دقیقا همان چیزی است که نباید اتفاق میافتاد!
در انتخاب اینفلوئنسر دقت کنید، چرا که مخاطبان هر اینفلوئنسر به خاطر سبک زندگی اینفلوئنسر او را دنبال میکنند و اگر نتوانید ارتباط درستی بین محصول یا کالای خود با سبک زندگی او پیدا کنید، نه تنها پول خود را دور ریختهاید بلکه ممکن است به برند خود آسیب وارد کنید.
۳- محل زندگی اینفلوئنسر خارج از بازار مورد نظر شماست!
محل زندگی اینفلوئنسر بهتر است با بازار هدف شما هماهنگی داشته باشد. بهتر است قبل از انتخاب اینفلوئنسر محل زندگی دنبالکنندگان او را در نظر داشته باشید.
برای مثال ممکن است اینفلوئنسری در آمریکا زندگی میکند اما محتوای مورد نیاز کاربران ایرانی را تامین میکند و برعکس؛ پس از قبل از انتخاب اینفلوئنسر مورد نظر خود، به مروری بر موقعیت جغرافیای مخاطبین بیاندازید.
۴- جنسیت مخاطبان اینفلوئنسر
اگر میخواهید با کمک یک اینفلوئنسر محصولی را که مناسب بانوان است بفروشید، قطعا باید یک اینفلوئنسر خانم را انتخاب کنید ولی باید در نظر داشته باشید دنبال کنندگان او هم بانوان باشند. گاهی اوقات درصد بالایی از دنبال کنندگان اینفلوئنسر خانم در شبکه های اجتماعی social network ، آقایان هستند! حتی میتوانید در قبل از همکاری با یک اینفلوئنسر از وی درخواست کنید نسبت مخاطبین خود را با شما به اشتراک بگذارید تا انتخاب درستتری داشته باشید.
۵- دنبال کننده های غیر واقعی اینفلوئنسر
رایج ترین موضوع در انتخاب اینفلوئنسر واقعی بودن دنبال کنندگان آنهاست. پس بهتر است تحلیل و بررسی دقیقتری نسبت به تعداد واقعی دنبال کنندگان داشته باشید.
تشخیص فالوور فیک از فالوور واقعی کار سختی نیست، تنها کافی است ۱۰ پست آخر صفحه اینفلوئنسر را مشاهده کنید و نسبتی بین تعداد لایک ها با تعداد دنبالکنندگان اینفلوئنسر بیاندازید.
۶- متوسط نرخ مشارکت اینفلوئنسر مارکتینگ را در نظر نگرفتید!
یکی از نکات مهم انتخاب اینفلوئنسر متوسط نرخ مشارکت دنبال کنندگان Engagement Rate اوست که از بررسی نسبت تعداد لایک ها و کامنت ها و … مشخص میشود. فراموش نکنید در بررسی متوسط نرخ مشارکت، حتما به واقعی بودن لایک ها و کامنت ها، علاوه بر تعداد آن ها باید توجه کرد.
منبع: آیمارکتور
نظرات بسته شده است.