Take a fresh look at your lifestyle.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها از سیر تا پیاز

مسئولیت اجتماعی شرکت ها از سیر تا پیاز

مسئولیت اجتماعی شرکت ها (Corporate Social Responsibility) که به اختصار CSR نیز درج میشود و به مسئولیت اجتماعی سازمان ها نیز گفته می شود، از بحث هایی است که در حوزه اخلاق کسب و کار است و نقش شرکت ها را در حوزه وظایف و تعهدات اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد.

تعهدات مسئولیت اجتماعی شرکت ها می تواند در جهت کمک، حفظ و مراقب از جامعه باشد و در واقع مسئولیت شرکت در برابر انسان ها، محیطی که در آن فعالیت می کند و مسئولیت شرکت در برابر کل جامعه می باشد. بدین معنی که شرکت ها فقط نسبت به سهامداران خود مسئول نیستند و در مقابل کل جامعه ای که در آن فعالیت می کنند و به کسب درآمد می پردازند مسئول هستند، به این دلیل که از منابع طبیعی، منابع انسانی و منابع اقتصادی آن جامعه برای کسب سود بیشتر بهره می برند.

ما در این مطلب سعی کرده ایم لیست کاملی از مطالب و مفاهیم مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت ها را به همراه چند نمونه از کمپین های مسئولیت اجتماعی شرکتی را درج کنیم. با ما همراه باشید.

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکتی اشاره به روش هایی دارد که شامل ابتکار عمل هایی می شود که برای جامعه مفید واقع می شود. مسئولیت اجتماعی شرکتی یک کسب وکار می تواند مجموعه متنوعی از تاکتیک ها را در بر می گیرد، از بخشیدن قسمتی از دارایی و درآمد شرکت به مؤسسات خیریه تا اجرای عملیات مرتبط با کسب کار به شیوه های سبز تر. چند دسته عمده در دسته مسئولیت اجتماعی وجود دارد که بسیاری از کسب وکارهای امروزی در عملیات خود به کار می گیرند: ۱- تلاش های زیست محیطی: یکی از عمده موارد تمرکز مسئولیت اجتماعی شرکت محیط زیست و طبیعت است. کسب وکارهای مختلف بدون در نظر گرفتن اندازه و سایز خودشان حجم بالایی از کربن را در محیط زیست وارد می کنند. هر قدمی که این شرکت ها بتوانند به منظور کاست از این حجم از دی اکسیدکربن بردارند هم برای شرکت و هم برای جامعه بسیار مفید و اثربخش است. ۲- انسان دوستانه: کسب وکارها همچنین مسئولیت اجتماعی خود را از طریق کمک کردن به مؤسسات و مجموعه های خیریه ملی و بین المللی ابراز می دارند. کسب وکارها به طورکلی دسترسی بسیار خوب و مناسبی به منابع مختلفی دارند که می توانند برای خیریه ها و همچنین برنامه های جامع محلی مفید باشند. ۳- شیوه های اخلاقی کار: از طریق داشتن رفتار عادلانه و مبتنی بر اصول اخلاقی، شرکت قادر به اثبات مسئولیت اجتماعی خودشان است. این موضوع خصوصا برای کسب وکارهایی صادق است که در موقعیت های جغرافیایی بین المللی و براساس آن دسته از قوانین کار فعالیت می کنند که متفاوت از قوانین کار وضع شده در کشور اصلی خودشان هستند. ۴- کارهای داوطلبانه: شرکت کردن در رویدادهای داوطلبانه حرف های بسیار زیادی در رابطه با رفتار صادقانه شرکت بازگو می کند. از طریق انجام دادن کارهای خوب و مثبت و البته بدون چشم داشت، شرکت ها قادر به بیان دیدگاه و نگرانی های خود در رابطه با مسائل خاص و حمایت از سازمان های خاص هستند…

 

 

نگاه مسئولانه به مسئولیت اجتماعی

نگاه مسئولانه به مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی مفهومی است که با اجرای آن می توان به ایجاد یکپارچگی بین واحد های سازمان ها و موسسات از یک سو و مشارکت و حمایت آحاد مردم در مسیر توسعه پایدار دست یافت. در این خصوص لازم است مدیران علاوه بر تخصص ها و مهارت های فنی و اداری از نیازهای محیطی و اجتماعی خود آگاه بوده و در جهت حل مسائل و بحران های جامعه برنامه هایی را متناسب با فعالیت بنگاه های خود طراحی و تدوین کنند. چنانچه سازمان ها و موسسات خود را نسبت به وضعیت موجود جامعه مسئول دانسته و هریک در حدود مسئولیت های خود برای رفع مشکلات تلاش کنند در این صورت جامعه ای سالم، شاد و هم افزا خواهیم داشت. مسئولیت اجتماعی به عنوان مجموعه تعهداتی است که سازمان به جامعه ای که در آن فعالیت می کند دارد. بنگاه ها نمی توانند از منابع ملی بهره مند شوند و صرفا به فکر تأمین منافع خود باشند. آنها مسئول هستند با رعایت کلیه اصول اخلاقی، اجتماعی، زیست محیطی و قانونی به منافع کلیه ذی نفعان نیز توجه داشته باشند. مسئولیت اجتماعی شرکت در پاسخگویی به پیامد ها، فعالیت هایی است که جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. کمپین مسئولیت اجتماعی: بیش از یکصد سال پیش هنری فورد توجه به منافع تمام ذی نفعان را با تأکید بر رفاه اجتماعی کارگزاران و سهامداران خود مطرح می کند. وی معتقد بود مهم ترین مسئولیت ما ایجاد دنیای بهتری برای خود و دیگران است. این در حالی است که امروزه بسیاری از بنگاه ها نه تنها با مفهوم مسئولیت اجتماعی آشنا نشده اند بلکه در خوش بینانه ترین حالت صرفا منافع اعضای هیأت مدیره و سهامداران خود را در نظر گرفته و هیچ گاه به بررسی تأثیر پیامد های فعالیت های خود بر سایر ذی نفعان جامعه توجهی ندارند. طبیعی است با چنین رویکردی نمی توان انتظار داشت سطح رفاه جامعه تأمین شود. با چنین تفکری همواره تراز اجتماعی دستخوش سیاست ها و اقدامات گروه های خاص در بنگاه های خاص می شود که بی توجه به منافع ملی صرفا در تلاش هستند به سود حداکثری دست یابند….

 

روش اجرای مسئولیت اجتماعی بنگاه ها

روش اجرای مسئولیت اجتماعی بنگاه ها

۱- رویکرد تدافعی: یک شرکت در ابتدا با ورود مبحثی جدید مخالفت می کند. این رویکرد در کشور ما بسیار مرسوم است؛ فرار از پرداخت مالیات، حق بیمه و حقوق کارگر از نمودهای بارز رویکرد تدافعی است.۲- رویکرد هزینه- فایده: به مرور به فکر راه چاره افتاده و به فکر محاسبه هزینه- فایده می­افتد. ۳- رویکرد استراتژیک: بعد از مدتی شرکت متوجه می­شود که در این شرایط تنها محاسبه هزینه – فایده کفایت نمی­کند و آن را در برنامه­ریزی­های استراتژیک خود می­گنجاند؛ تبعیت از قوانین، پرداخت مالیات و … در این بخش قرار می گیرند. ۴- رویکرد نوآوری و یادگیری: مرحله بالاتری هم وجود دارد که شرکت برای رسیدن به موفقیت بیشتر در این موضوع پیشتاز شده و به حرکات نوآورانه می­پردازد. کشورهای فعال در حوزه CSR: در کشورهایی که شاخص رقابت­پذیری وضعیت خوبی دارد سطح مسوولیت­پذیری اجتماعی نیز بالاست در سطح بین­المللی در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و اروپا به این موضوع در حد مطلوبی پرداخته شده است اما محدوده­ای از آسیا و قسمتی از آفریقا هنوز وارد مرحله گزارش دهی نشده­اند. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۷، کشورهایی همچون انگلستان ، آمریکا ، ژاپن ، هلند ، سنگاپور ، بلژیک ، کانادا، استرالیا و دانمارک در این حوزه پیش رفته­اند و کشورهایی از قبیل آنگولا ، بنگلادش ، چین و اتیوپی نیز جزو شروع کنندگان هستند اما کشور ما هنوز در لیست شروع­کنندگان نیز قرار ندارد. دلایل موافقت با CSR : ۱- اثرات اجتماعی ناشی از فعالیت و کسب و کار را نشان داده و راه­حل برای آن ارایه می­کند. ۲- منابع فردی کسب و کار را محافظت می­کند. ۳-از مقابله و تعارض کسب و کار با دولت جلوگیری می کند. ۴-جذب متخصصین و به کارگیری منابع را تسهیل می­کند. ۵- راه­های برخورد پیشگیرانه با مشکلات را نشان می­دهد…

 

مسئولیت اجتماعی شرکت چه تاثیری در روابط عمومی دارد؟

دلیل اینکه چرا روابط عمومی به مسئولیت اجتماعی شرکت ربط دارد این است که شرکت هایی که به سود جامعه، کمک رسانی می کنند برای شهرت خود هیچ چیزی به دست نیاورده اند، البته در صورتی که جامعه آن را نشناسد و قدردانی نکند، اما یک شرکت نوع دوست نگران این موضوع نیست. انجام دادن کار خوب برایش کفایت می کند. هر هیأت مدیره ای که پاسخگوی سهامداران است و مسئولیت قانونی دارد اگر تلاشش دیده نشود، بی پروا می شود. همانطور که راک فلر گفت: وقتی کار درستی انجام می دهید بگذارید مردم کار شما را بفهمند. شرکت ها باید دو جنبه عملیات شان را بررسی کنند: ۱- تساوی مدیریت شان هم از دید مردم و هم فرآیندها. ۲- ماهیت و کیفیت تأثیرشان بر جامعه در جاهای مختلف. سهامداران خارجی علاقه زیادی به فعالیت شرکت دارند. بیشترشان به دنبال این هستند که شرکت واقعا از لحاظ کالاها و خدمات، تأثیرش بر محیط و جوامع محلی چه کار کرده است، خوب یا بد یا چطور با نیروی کارش برخورد می کند. از میان سهامداران مختلف، تحلیل گران مالی وجود دارند که بر کیفیت مدیریت و عملکرد مالی گذشته به عنوان شاخصی از عملکرد احتمالی آینده تمرکز می کنند. شورای کسب و کار جهانی برای توسعه پایدار، در نشریه اش به نام ایجاد حس کسب و کار خوب، توسط لرد هلم و ریچارد واتس، تعریف زیر را به کار برد: مسئولیت اجتماعی شرکت، تعهد مداوم توسط کسب و کار است، به نحوی که اخلاقی عمل می کند و به توسعه اقتصادی کمک می کند، درحالی که کیفیت عمر نیروی کار، جامعه محلی و جامعه را بهبود می دهد.در برخی کشورها مسئولیت اجتماعی شرکت از لحاظ مدل بشردوستانه تعریف شده است. شرکت ها سود می کنند، مالیات می پردازند و سهم خاصی از سود را به دلایل خیرخواهانه می بخشند. این شکلی از آموزش عملی به شرکت است که از بخشیدن، مزیتی عایدش شود…

 

چطوری یک کمپین مسئولیت اجتماعی شرکتی خوب اجرا کنیم؟

برای شکست کمپین‌ مسئولیت اجتماعی شرکتی دلایل متفاوتی می‌تواند عنوان شود اما به صورت خلاصه، موارد زیر می‌تواند در موفقیت یک کمپین تاثیر مستقیم داشته باشد. ۱ – دانش کافی؛ راهکار پیشنهادی : اساسا نیاز می‌تواند نیرو محرکه‌ی خوبی باشد اما نمی‌تواند دلیل خوبی برای موفق شدن یک کمپین باشد. شخص و یا سازمانی که تمایل دارد یک کمپین موفق ایجاد کند، می‌بایست اشراف قابل قبولی به آن نیاز و راه حل‌های احتمالی آن داشته باشد. آگاهی رسانی پیرامون یک نیاز و یا یک معضل، قابل تقدیر است اما چیزی که باعث می‌شود یک کمپین نتایج قابل قبولی را کسب کند، موضوعی ورای آگاهی‌رسانی است. ایجاد کنندگان کمپین برای موفق شدن کمپین‌شان می‌بایست راه‌حلی در اختیار دیگران قرار دهند. ۲ – ارتباط همگانی : هنگامی که یک کمپین ایجاد می‌شود، از آن به بعد مختص سازندگانش نیست! این موضوع بسیار مهمی‌ست که در اکثر کمپین‌های ایرانی نادیده گرفته می‌شود. سایر مخاطبان هم باید این فرصت را داشته باشند تا در کمپین مربوطه ابراز وجود کنند. با توجه به مثال‌های قبلی، مجددا به موضوع آب اشاره کنیم. در زمان خاصی از سال، کمپین‌های متعددی ایجاد می‌شوند و تعدادی از هنرمندان هم با گفتن جملاتی که برای بسیاری از شهروندان تکراری‌ست، سعی دارند تاثیر مثبتی برای استفاده بهینه‌ی آب داشته باشند، اما کمپین مربوطه به نتایج دلخواه نمی‌رسد و پس از مدتی تا سال بعد و شروع مجدد تب و تاب بحران خشکسالی، منحل می‌شود. دلیل اصلی این موضوع هم، شاید رسانه‌ی یک طرفه‌ای باشد که توسط این کمپین‌ها ایجاد می‌شود و سعی دارد بدون ارائه راهکار و شریک ساختن مردم در آن حرکت، مطالبی همیشگی را به شهروندان بازگو کند. ۳ – کار عملی : با توجه به مطالب قبلی، مخاطبان یک کمپین علاوه بر آگاهی‌رسانی به یکدیگر، می‌بایست به سمت کار عملی سوق داده شوند. مثلا برای موضوع بحران آب، صرفا راهکار پیشنهادی و ارتباط همگانی بسنده نمی‌کند و باید تدابیری اندیشیده شود تا مخاطبان بتوانند طرح‌هایی خلاقانه برای صرفه‌جویی در آب ارائه دهند و دیگران را آگاه کنند…

 

مسئولیت اجتماعی شرکت: ارتباط رفتار با شهرت

اینکه شرکت ‏ها چگونه عمل می کنند و چگونه به آنها گزارش ارائه شده و در نتیجه دیدگاه گروه‏ های اجتماعی نسبت به آنها چگونه است، احتمالا یکی از مهمترین عوامل در اعمال سیاست ‏های مدیریتی در فرایند کسب شهرت و وجه اجتماعی محسوب می ‏شود. دیدگاه “میلتون فریدمن” (Milton Friedman) که براساس آن «بازرگانی تجاری همان تجارت است» به توجیهات و توضیحاتی چند در سال‏ های ۱۹۹۰ نیاز دارد. ظهور کنسرسیوم؛ افزایش آگاهی مردم از مسائل و موضوعات محیطی و اخلاقی در نتیجه فشار گروه ‏های حساس به اینگونه مسائل؛ درک این واقعیت که موفقیت در دنیای تجارت – که بسیار بر رقابت مبتنی است – تنها در گرو محصول، قیمت و خدمات نیست، بلکه حسن شهرت نیز نقش مهمی را ایفا می ‏کند؛ تمامی این عوامل، این نتیجه گیری را در پی دارد که شرکت‏ ها به هنگام مواجه شدن با خطر، مسئولیت اجتماعی خود را فراموش می کنند. بنابراین این سئوال مطرح می‏ شود که به راستی مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟ چرا شرکت‏ ها باید به مسئولیت ‏های اجتماعی خود توجه کنند؟ آنها چگونه مسئولیت ‏های خود را به خوبی و به شکلی موثر انجام می دهند؟ شرکت ‏ها به هنگام اجرای برنامه ‏های مربوط به مسئولیت ‏های اجتماعی خود چه مسائل اخلاقی را باید رعایت کنند؟ بحث و تبادل نظر در خصوص پرسش ‏های مذکور، پایه و اساس این مقاله را تشکیل می ‏دهد. شرکت ‏ها فاقد وجاهت دولتی هستند و از سویی ساختار تشکیلاتی آنها به گونه ای نیست که همچون موسسات رفاهی ملزم به ارائه خدمات و تسهیلات باشند، لذا پرداخت خزینه آن مشمول مالیات نیست، اما با این وصف، بخشی از جامعه ای هستند که در آن به فعالیت مشغولند و آنها باید به نحوه عملکرد صنفی خود به عنوان بخشی از نقش خویش در جامعه توجه داشته باشند. تاثیری را که موسسات تجاری در محیط حوزه فعالیت خود بر جا می گذارند می‏توان با تاثیر سنگی که به درون یک برکه انداخته می‏شود، مقایسه کرد. که اثرات اولیه در پایین ترین سطح قرار دارد. دو مرحله بعد (مرحله دوم و سوم) با بیشترین تاثیرات سازمان ‏هایی را پوشش می‏دهد که به مسئولیت اجتماعی خود در جامعه ای که در آن به فعالیت مشغولند، می اندیشند و بر آن اثر می گذارند…

 

مدل های مسئولیت اجتماعی

مدل چهار بعدی مسئولیت اجتماعی کارول (Carrol CSR Model) : کارول CSR را به گونه ای بسیار گسترده تر تعریف کرد که درست همان عنصری را در برگفت که دیویس آن ها را از قلم انداخته بود.”مسئولیت اجتماعی کسب و کار، انتظارات اقتصادی،حقوقی، اخلاقی و اختیاری جامعه از سازمان ها را در زمان معین در بر میگیرد. از بعد مسئولیت اقتصادی می گوید:” در زمان های گذشته سازمان های کسب و کار به صورت نهادهای اقتصادی طراحی شده به منظور فراهم کردن کالاها و خدمات برای اعضای جامعه پدید می آمدند.انگیزه ی سود به عنوان انگیزه ی مقدم کارآفرینی پدید آمد.پیش از این که سازمان هایی دیگر پدید آیند،سازمان های کسب و کار بنیانی ترین واحد های اقتصادی بودند.نقش اصلی آن ها در چنین جایگاهی تولید کالا ها و خدماتی که مصرف کنندگان به آنها نیازمند بودند و خواهانشان بودند و دستیابی به سود قابل قبول در جریان این فرآیند بود.در نقطه ای از زمان انگیزه ی سود به مفهوم دستیابی به سود بیشینه تغییر شکل یافت و این ارزش،از آن پس ارزشی ماندگار بوده است.همه ی مسئولیت های دیگر کسب و کار بنا شده بر پایه ی مسئولیت اقتصادی سازمان ها به حساب می آیند،چون بدون آن دیگر مسئولیت ها نظرگاه هایی قابل بحث از کار در می آیند.”… مدل مسئولیت اجتماعی دیویس (The Davis Model of Social Responsibility) : «کیت دیویس» معتقد است که: مسئولیت اجتماعی یعنی نوعی احساس تعهد به وسیله مدیران سازمان های تجاری بخش خصوصی که آن گونه تصمیم گیری نمایند که در کنار کسب سود برای موسسه، سطح رفاه کل جامعه نیز بهبود یابد. کیت دیویس، یکی از نخستین صاحبان قمانی که درباره CSR نوشت، این مفهوم را به سان توجه سازمان ها به مسائلی فراتر از نیازمندی های محدود اقتصادی، فنی و حقوقی خویش و پاسخگویی به این نیازمندی ها، توصیف کرد. این مدل سه پیش فرض اصلی دارد ، که در آن توضیح می دهد که چرا و چگونه سازمان یا موسسه ای می تواند به نحوی عمل کند که از طریق آن ، هم باعث بهبود و توسعه خود شود و هم سبب توسعه و بهبود جامعه ای که به آن تعلق دارد؛ فرضیه اول…

 

تقویت حس مسئولیت اجتماعی و جلب نظر مصرف کنندگان

تقویت حس مسئولیت اجتماعی و جلب نظر مصرف کنندگان

شرکت‌ها از چه طریقی می‌توانند نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب کنند؟ چه معیارهایی از نظر مصرف‌کنندگان بااهمیت تلقی می‌شود؟ آیا مصرف‌کنندگان فقط به دنبال کاهش قیمت هستند یا ارزش‌های دیگری را نیز دنبال می‌کنند؟ امروزه مصرف‌کنندگان علاقه­‌مند به خرید از شرکت‌­هایی هستند که ارزش­‌های خود را به اشتراک بگذارند و در مسائل اجتماعی سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر بازگرداندن و رفتار منصفانه با کارکنان، از خرده­‌فروشان و تولیدکنندگان انتظار می­‌رود که نسبت به بسیاری از جنبه­‌ها از جمله محصولات مفید برای جامعه، استخدام منصفانه نیروی کار و روش­‌های سازگار با محیط زیست مسئول باشند. هنگامی که مصرف‌کنندگان متوجه چیزی شوند که موجب نارضایتی آنان شود، رسانه اجتماعی می­تواند نگرانی را تقویت کند که یک‌شبه معضل بزرگی برای شرکت ایجاد می­­‌شود. شرکت Honest در چند سال گذشته نارضایتی‌هایی از مصرف‌کنندگان در سطوح مختلف دریافت کرد. سال پیش، در مواد شوینده شرکت ماده سمی پیدا شد که در برچسب محصول به آن اشاره‌ای نشده بود. در رأس آن شرکت، جسیکا آلبا، مالک شرکت از برنامه‌ی تلویزیونی The New Celebrity Apprentice حمایت مالی می‌کرد و در آن نمایش تلویزیونی نیز حضور پیدا کرد. حمایت آلبا و آشکار شدن آن ماده سمی باعث شد بسیاری از مصرف‌کنندگان این نمایش را تحریم کنند. این نمونه، مثالی از ناراضی شدن مشتریان است که می‌تواند ضررهای زیادی به شرکت وارد کند. جهت کمک به جلوگیری از خشم مصرف‌کننده، از ۵ نکته زیر در قالب فرهنگ سازمانی استفاده کنید: ۱- احترام به شیوه­‌های کار منصفانه: شاید عجیب به نظر برسد که ما در سال ۲۰۱۷ در مورد اجتناب از بیگاری کشیدن از نیروی کار صحبت کنیم، ولی این روش هنوز شیوه­‌ای معمول است که بسیاری از شرکت­‌ها به منظور کاهش هزینه­‌ها از آن استفاده می­‌کنند. اطمینان حاصل کنید که مصالح و محصولات خودتان را از شرکت‌هایی خریداری کنید که رفتار مناسبی با کارکنانشان دارند…

 

چشم انداز مسئولیت اجتماعی در سازمان ها و شرکت ها و تأثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد شرکت‌ها

چشم انداز مسئولیت اجتماعی در سازمان ها و شرکت ها

بیش از سه دهه است که محققان زیادی به دنبال بررسی رابطه میان مسئولیت اجتماعی بنگاه و عملکرد مالی شرکت‌ها بوده‌اند و توانسته‌اند در این میان به نتایج بسیار مثبتی نیز دست یابند. این بهبود، منجر به کاهش هزینه و افزایش درآمد شرکت‌ها می‌شود. از منظر هزینه، روابط شرکت بهبود یافته و میان دو طرف معامله اعتمادسازی می‌شود. از بعد درآمدی، روابط میان ذی نفعان شرکت بهبود یافته و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از قیمت‌های ترجیحی مهیا می‌شود. همچنین تصویر ضعیف مسئولیت اجتماعی می‌تواند بر سهم فروش شرکت مؤثر باشد که نهایتاً تأثیر منفی آن بر عملکرد مالی شرکت خواهد بود. پیمایش جهانی مؤسسه مک‌کنزی نشان می‌دهد که حدود 76 درصد از مدیران اجرایی شرکت‌ها بر این باورند که مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی به‌طور مؤثری در ارزش بلندمدت سهامداران آنان مؤثر بوده و 55 درصد مدیران اجرایی با این گفته موافق بوده‌اند که مسئولیت اجتماعی بنگاه به طور مؤثری به ایجاد شهرت پایدار شرکت‌های‌شان کمک کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که مسئولیت اجتماعی بنگاه بر رضایت مشتریان آنان نیز تأثیر داشته که این خود یکی از عوامل موفقیت سازمان‌هاست که می‌تواند منجر به شهرت بیشتر شرکت شده و به‌نوعی تبلیغات افواهی را برای شرکت در برداشته باشد. محققان مصرانه از مدیران می‌خواهند که در فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی مشارکت کنند که این مسئله به درک خریداران‌شان کمک خواهد کرد. یک ضرب‌المثل قدیمی چینی می‌گوید «کارهای خوب انجام بده و اجازه نده که دیگران در جریان آن قرار گیرند.» هرچند این ضرب‌المثل عکس آن چیزی است که امروزه به مدیران بنگاه‌های اقتصادی پیشنهاد می‌شود. واکنش مستقیم مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات به محرک‌های مسئولیت اجتماعی بنگاه همچون واکنش‌هایی نیست که به فعالیت‌های ترفیعی و ترویجی (همچون تبلیغات) شرکت‌ها نشان می‌دهند…

 

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟ (بخش اول)

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟

در جهان کسب و کار امروز، شاید اصطلاحی که بیش از هر اصطلاح دیگر همراه اخلاق کسب‌وکار تکرار شده مسئولیت اجتماعی سازمان باشد، بطوریکه بسیاری بر این تصورند رعایت مسئولیت اجتماعی توسط سازمان به معنای اخلاقی بودن سازمان و رعایت نکردن آن معادل با بی‌اخلاقی است. بسیاری از شرکت ها به منظور شناخت رویکرد جامعه به پدیده های نوظهور نظرسنجی یا به زبان فنی تحقیقات بازار انجام می دهند و در این میان مسئولیت اجتماعی سازمان که اخیراً توجه برندهای برجسته فعال در بازار ایران را به خود جلب کرده است یکی از سوژه های مدنظر تحقیقات بازار بوده است. شرکت سامسونگ در بهمن ماه سال 1393 با همکاری شرکت تحقیقات بازار داده تدبیر رهنما نظرسنجی جهت بررسی میزان آگاهی و رویکرد ایرانیان به مسئولیت اجتماعی سازمان نظرسنجی به عمل آورد. این نظرسنجی با حجم نمونه 1377 نفر (51 درصد مرد و 49 درصد زن) در هشت شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کاشان برگزار گردید و تنها تصمیم گیرندگان اصلی خرید محصولات الکترونیکی نظیر تلویزیون، یخچال، تلفن همراه و… مجاز به شرکت در آن بودند. بنابراین شرکت کنندگان این نظرسنجی افرادی بودند که برندهای الکترونیک در جلب نظر آن ها از طریق فعالیت های بازاریابی و اجتماعی تلاش دارند. از آنجا که نتایج بدست آمده از این تحقیق در نگاه ما جالب بود بر آن شدیم که نتایج آن را به اختصار نیز با شما به اشتراک بگذاریم. میزان آگاهی از فعالیت های مرتبط با مسئولیت های اجتماعی در میان ایرانیان بسیار پایین است بطوریکه تنها 20% از افراد قادر به یادآوری نام برندهای فعال در این زمینه بوده اند. این رقم در تهران 32% بود اما در شهرهای دیگر به صورت معناداری پایین تر بود. همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود سه برند اول مطرح شده همگی فعالیت خارجی بوده و در عرصه تولید محصولات الکترونیک فعال هستند و به این ترتیب سامسونگ با 10% میزان آگاهی در رده اول جای گرفته است…

 

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟ (بخش دوم)

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟

در بخش دوم این نظرسنجی به شناخت و بررسی موضوعات پرطرفدار در عرصه مسئولیت های اجتماعی سازمان ها پرداخته شد. به همین روی، از شرکت کنندگان درباره موضوعات مورد علاقه آنان در رابطه با مسئولیت های اجتماعی سازمان پرسش گردید و با بررسی پاسخ های آنان با تغییر رویکرد بزرگ دیگری مواجه گشتیم: 63% از شرکت کنندگان اعتقاد دارند اشتغال زایی باید اولویت اصلی برند ها در عرصه مسئولیت های اجتماعی سازمان باشد. بهداشت، مبارزه با فقر و مبارز با بیماری های خاص به ترتیب با 60%، 54% و 53% رده های دوم تا چهارم را از آن خود کردند. با فاصله قابل توجه دو موضوع توسعه زیرساخت های آموزشی و محیط زیست با 35% و 32% در رده های بعدی قرار داشتند. با نگاهی به هرم جمعیتی ایران به راحتی می توان پی برد که توجه بدنه اصلی جامعه از آموزش پرورش به سمت دغدغه های مهم گروه های سنی بالاتر سوق داده است. بر خلاف دهه های 70 و 80 که بدنه اصلی جامعه را افراد زیر 20 سال شکل می دادند امروزه بدنه اصلی جامعه جویندگان کار و میانسالان هستند و به همین روی دوران کمبود ظرفیت مدارس و دانشگاه ها، امروز جای خود را به اضافه ظرفیت دانشگاه ها و تک نوبت شدن بسیاری مدارس داده است اما در عوض کمبود فرصت های شغلی و دغدغه های سلامت ناشی از افزایش تدریجی سن مبدل به نگرانی های اصلی جامعه شده است. محیط زیست نیز که شاید در سال های گذشته جایگاهی میان اولویت ها نداشت امروز با بروز مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و کمبود آب به دغدغه ای رو به رشد مبدل شده است. در جدول زیر میزان علاقه افراد جامعه به موضوعات مختلف نمایش داده شده است. شایان ذکر است هر شرکت کننده امکان انتخاب پنج عرصه (یا کمتر) را داشت: عرصه های مورد علاقه در عرصه مسئولیت اجتماعی سازمان…

 

چرا مدیران روی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سرمایه‌گذاری نمی‌کنند

چرا مدیران روی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سرمایه‌گذاری نمی‌کنند

برخلاف فرضیات عمومی، بیشتر مدیران کاملاً آگاه هستند که فعالیت‌های مثبت اجتماعی، مفید و سودمندند. پس چرا در عمل هیچ قدمی برای حل مشکلات اطراف برنمی‌دارند؟ شرکت‌ها و سازمان‌ها، دستاوردهای فوق‌العاده‌ای دارند. آن‌ها محصولاتی را برای رفع نیازهای مشتریان تولید می‌کنند، سود سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران را به آن‌ها بازمی‌گردانند و برای کارمندان و کارگران، اشتغال‌زایی می‌کنند. شرکت‌ها، داروهایی را تولید می‌کنند که برای درمان بیماری‌های سخت مورداستفاده قرار می‌گیرند. یا فناوری‌هایی را ارائه می‌کنند که دسترسی به اینترنت را در هر نقطه از جهان امکان‌پذیر می‌کند. همچنین امکانات و تکنولوژی‌هایی را عرضه می‌کنند که کیفیت عمومی زندگی ما را بهبود می‌دهد. از طرف دیگر، شرکت‌ها کارهای وحشتناکی نیز انجام می‌دهند: آن‌ها محیط کار خود را به صورتی اداره می‌کنند که گویا کارمندان، برای حقوق ماهیانه‌ی خود می‌میرند. آن‌ها فاجعه‌های زیست‌محیطی مانند نشت نفت و جنگل‌زدایی را به بار می‌آورند، اطلاعات کاربران را به هرکسی که پول بیشتری بدهد می‌فروشند، یا حتی ذهنیت مشتریان را دست‌کاری می‌کنند. آن‌هم نه‌تنها برای اینکه کاربران را به خرید محصولات سوق بدهند، بلکه برای اینکه مردم در انتخابات سیاسی، به نامزد خاصی رأی بدهند. با توجه به دستاوردهای بزرگ شرکت‌ها، این سؤال مطرح می‌شود که آیا اصولاً شرکت‌ها می‌توانند به‌عنوان یک نیروی مثبت عمل کنند؟ چرا مدیرعامل‌ها از شرکت خود به‌عنوان یک نیرو و اهرم خوبی استفاده نمی‌کنند؟ به‌عبارت‌دیگر، چرا برخی از مدیران از رهبری به شیوه‌ی اجتماعی – انسانی اجتناب می‌کنند؟ چه چیزی به آن‌ها انگیزه می‌دهد که روی مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) سرمایه‌گذاری کنند؟…

 

حرکت به سمت مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت بانکداری کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می تواند با الزام صدور گزارش عملکرد مسئولانۀ سالانه توسط بانک های کشور یا وضع مقررات مرتبط با سرمایه گذاری و نحوۀ اعطای تسهیلات مالی به بنگاهها توسط بانکها بر اساس تاثیرات اجتماعی فعالیت مورد نظر، بنگاهها را به سمت فعالیت مسئولانه سوق دهد. مسئولیت اجتماعی بنگاهها در سالهای اخیر به دغدغه ای جهانی و رو به افزایش در میان دولت ها و مدیران بنگاهها مبدل گشته است. حرکت به سمت مسئولیت اجتماعی در سطح جهانی از رشد جهانی بنگاهها نشأت می گیرد. رشد و توسعه بنگاهها در سطح جهانی علاوه بر کمک به رونق اقتصادی جوامع، افزایش نگرانی عمومی و کاهش اعتماد نسبت به نحوه فعالیت بنگاهها را نیز در پی داشته است. در مجمع جهانی توسعۀ پایدار ((WBCSD که در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۲ برگزار شد، نظارت و بررسی اثرات عملکردی کسب و کار بنگاهها، مبارزه با فقر و حفظ محیط زیست سه دغدغه اصلی مجمع را شامل شدند. بنابر جمع بندی مجمع، برقراری تعامل بین بنگاهها، دولت و جامعه کلید توسعۀ پایدار بین المللی است. بنابراین، به منظور بهره برداری از مزایای جهانی شدن کسب و کار بنگاهها، دولت ها موظف به ارتقاء مسئولیت اجتماعی بنگاههای خود هستند. بنگاهها نقشی حیاتی در دستیابی به منافع جهانی شدن بازی می کنند و مسئولیت اجتماعی بنگاهها این امکان را فراهم می سازد تا در حین بهره مندی از مزایای جهانی شدن بتوان تا حد امکان از آثار سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت در سطح جهانی دوری جست. در مقایسه با سایر بنگاهها، بانک ها نقشی کلیدی در نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا می کنند. نقش بانکها به عنوان تسهیل¬گر و محرک چرخ های اقتصاد و تجارت، به عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین¬المللی بیانگر اهمیت این موسسات در به جریان اندازی حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است. اگرچه صنعت بانکداری، برای مدت طولانی، بخشی با تاثیرات منفی زیست-محیطی و اجتماعی ناچیز و قابل چشم پوشی در نظر گرفته می شده است اما در سال های اخیر، موسسات مالی به وسعت دامنۀ فعالیت های اجتماعی و زیست-محیطی قابل اجرا در موسسات خود پی برده اند…

برندینگ از فروش تا مسئولیت اجتماعی

در سال‌های اخیر نگاه به مقوله برند و برندینگ بسیار تغییر کرده و این تحول را می‌توان در نگاه برندهای بزرگ دنیا به مقوله فروش، تبلیغات و بازاریابی مشاهده کرد. برندها در چند دهه گذشته به فکر تبلیغات با هدفِ بازاریابی و فروش مستقیم بودند. این درحالی‌ست که اگر روند رفتار برندها را در سال‌های اخیر بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که دگرشی در نوع نگاه برندها به این مقوله‌ها ایجاد شده است. ده سال پیش برند جنرال موتور GM اولین گزینه انتخاب یک آمریکایی برای خرید خودرو بود، اما در سال‌های اخیر، یک سامورایی به نام تویوتا Toyota توازن بازار را برهم زد و جایگاه قدرت را از غول خودروسازی آمریکایی در کشورش ربود. همین تغییرات موجب شد تا برندهای بزرگ دنیا متوجه شوند که مشتریان تنها به دنبال یک محصول یا خدمت نیستند و باید برای آنها ارزش‌آفرینی کنند. درک تغییرات ذائقه مشتری باعث شد تا برندها به دنبال طرح‌های بازاریابی و فروشِ کوتاه‌مدت و بلندمدت بروند. گروهی از برندها به ارائه روش‌هایی مانند سمپلینگ، پروموشن‌ و توزیع کوپن‌ به‌صورت مستقیم پرداختند و گروهی دیگر ترجیح دادند به دنبال راه‌اندازی باشگاه مشتریان و انجام کمپین در حوزه مسئولیت اجتماعی حرکت کردند. انتخاب روش فروش به استراتژی سازمان برمی‌گردد تا بتواند شرایط خود را در بازار فعلی مشاهده و با نگاه به افق‌ پیش‌رو ، نسبت‌به انتخاب مسیر حرکتش قدم بردارد. در برخی موارد برند برای زنده‌ماندن مجبور است به فروش مستقیم رو بیاورد و از تخفیفات دوره‌ای استفاده کند؛ استراتژیی که در نگاه اول شاید وی را از چالۀ افت فروش نجات دهد، اما بی‌شک آن را در چاه نزول ارزش برند و به‌طبع آن بی‌اعتمادی مشتری گرفتار خواهد کرد. هرچند راه‌اندازی باشگاه مشتریان ایدۀ هوشمندانه‌تری است، اما واقعیت این است که اکثر این باشگاه‌ها وابسته به فعالیت‌های مشتری، از جمله خرید کالا، ثبت کالا و دیگر فعالیت‌ها هستند، بنابراین ارزش‌آفرینی چندانی برای مشتری نخواهند داشت. در اصل باشگاه مشتریان در ایران تنها کاری که می‌کند مشتری را با اجبار به برند گره می‌زند، برای نمونه تخفیفات خرید مشتری به جای پرداخت در لحظه، در باشگاه برای خریدهای بعدی ذخیره می‌شود! شاید شما به عنوان مدیر یک برند از این ایده خوشنود شوید اما اگر خود شما مشتری برند باشید، یک حس منفی اجبار را تجربه خواهید کرد…

 

کمپین های مسئولیت اجتماعی برای حذف کاغذ چقدر موفق بوده اند

با وجود پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به کشور اما همچنان در اغلب سازمان های ایرانی علاقه به استفاده از کاغذ در انجام امور اداری قابل پذیرش تر از روش های نوین است و این نشان دهنده این امر است که هنوز فرهنگ حذف کاغذ در جامعه همه گیر نشده است. این موضوع باعث شده برخی سازمان ها در جهت مسئولیت اجتماعی اقدام به تشکیل کمپین های تبلیغاتی زیست محیطی کنند، اما به نظر می رسد این کمپین ها اثربخشی لازم را ندارند چرا که این امر مستلزم این است که عوامل مختلفی با هم پیوند بخورد تا برای مردم باور پذیر باشد. «فرصت امروز» در گفت وگو با دکتر فرزاد مقدم، طراح و برنامه ریز برند به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید. دکتر فرزاد مقدم می گوید: امروزه مبادلات تجاری، تحصیل، تحقیق، بانکداری و حتی اطلاع رسانی، همه و همه وابسته به کاغذ است و نتیجه آن نیز واردات یک میلیون و 200هزار تن کاغذ در سال و خروج سرمایه های کشور برای کاغذهایی است که به صورت عمومی، یک بار مصرف هستند. اگرچه دولت طی سال های گذشته با الکترونیکی کردن برخی روندهای اداری، سعی داشته گام هایی بسیار ابتدایی برای ساختن کشوری بدون کاغذ بردارد، اما باید اذعان داشت که بسترهای این امر هنوز در ایران شکل نگرفته و چندان هم بدون وجود کاغذ، نمی توان به حیات کاری و اداری ادامه داد. حتی بانکداری الکترونیک که یکی از نمونه های شاخص حذف کاغذ و اسکناس های کاغذی از چرخه پولی- مالی کشور است، بعد از انجام عملیات الکترونیکی نقل و انتقالات پول توسط دستگاه های خودپرداز، فیشی کاغذی را در اختیار مشتریان قرار می دهد که اغلب دور ریخته می شود. با این حال اغلب سازمان هایی که در حال فعالیت هستند تا حد زیادی در کارشان از کاغذ استفاده می کنند…

 

در جریان سیل اخیر کشور، شرکت‌های استارتاپی هم سعی بر آن داشتند تا بتوانند به نوعی کمک‌رسان سیل‌زدگان باشند که از جمله می‌توان به ارائه سرویس‌های خدماتی رایگان تا معرفی سرویس‌های نوین برای کمک به شرایط بحرانی اشاره داشت. مسیریاب‌های ایرانی شاید اولین گام‌های نوآورانه خود برای هشدار در شرایط بحران را برداشتند. برای مثال جواد عامل، عضو تیم یک مسیریاب داخلی در پاسخ به توئیت محمد جعفر نعناکار، مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات که از پیام‌رسان‌های بومی و مسیریاب‌ها خواسته بود تا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود تمهیداتی برای رفع مشکلات در بحران در نظر بگیرند، اعلام کرده بود که چنین کاری از سمت این مسیریاب انجام شده است. براساس اظهارات جواد عامل، مسیریاب این شرکت چند دقیقه قبل از وقوع سیل در شیراز، مسیرهای درگیر سیل را برای جلوگیری از تردد در این مناطق مسدود کرده است. همچنین به گفته او هشدارهای لازم به بسیاری از کاربران و رانندگان شیرازی استفاده‌کننده از مسیریاب این استارتاپ هم داده شده است. او تأکید کرده که در این زمینه آنها پیگیر اطلاع‌رسانی و هشدار در مناطق سیل‌زده گلستان هم بوده‌اند که تنها اطلاعات محل کمپ شهرک گلستان (محل نگهداری از شهروندان سیل‌زده) به دستشان رسیده است. در ادامه این روند مسیریاب چند روز بعد نیز امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توئیتر خود اعلام کرد که از هم‌اکنون مسیریاب‌ها نقشه تهران را همراه با نقاط پرخطر سیل نشان می‌دهند و به نوعی باید گفت این دو مسیریاب وطنی به کاربران کمک می‌کنند تا از طریق تلفن همراه خود مسیر حضور در شهر و حتی مراکز امن را انتخاب کنند. از دیگر سرویس‌هایی که کار هشدار به کاربران در شرایط افزایش باران آن هم در تهران را در چند روز گذشته برعهده داشت یک پلتفرم داخلی بود. این پلتفرم که مسیرهای مختلف شهرگردی و تفریح در تهران را به کاربران خود معرفی می‌کند از زمان شروع بارش و…

 

معرفی چند شرکت برتر جهان در عرصه مسئولیت اجتماعی (CSR)

معرفی چند شرکت برتر جهان در عرصه مسئولیت اجتماعی (CSR)

مجله معروف فوربس شرکت ها را رتبه بندی کرد و به فهرست ۱۶ شرکت دارای بالاترین درجه CSR رسید. هرقدر از توانمندی های طبیعی کره زمین بیشتر استفاده شود، فرصت و منابع برای نسل آینده جهت استفاده کمتر خواهد شد و این طبعی هم هست.گوگل، غول جستجوی اینترنت، همچنان در صدر دنیای CSR قرار دارد و نشان می دهد که توانسته بیش از ۷۰ درصد معیارهای فوربس را از آن خود کند. پس از آن، غول نرم افزار دنیا (مایکروسافت) و غول انیمیشن جهان (دیزنی) قرار دارد. شرکت اسباب بازی سازی لگو و دایلمر کرایلسر آلمان و میراث استیو جابز (اپل) در رده های بعدی قرار دارند. طی چند دهه اخیر توجه جهانیان به بهینه سازی و استفاده درست از منابع طبیعی برای نسل های آینده افزایش یافته است. شرکت های بزرگ جهان اخیرا به مسئولیت های اجتماعی، توجه بسزایی داشته، به طوری که گوگل به مواردی مانند کمک مالی و علمی به مدارس، کمک های خیریه، پاک ســازی و تفکیک زباله ها، کاهش مصرف کاغذ، حمایت از شرکت های کوچک و کاهش مسائل زیست محیطی توجه بسیاری نشان داده است. از دیگر موارد این گونه رفتارها می توان به مرد شماره یک مایکروسافت اشاره کرد. بیل گیتس و همسرش ملیندا، در ســال ۲۰۰۰ مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه توسعه دادند و بنیاد خیریه ای ثبت کردند که بزرگ ترین موسسه خیریه جهان است. یکی از کارهای منحصر به فرد این بنیاد خیریه کمک به ضد بارداری زنان بی بضاعت و بی سرپرســت است. این بنیاد خیریه بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این موضوع داشته و گیتس در تلاش است که علاوه بر امریکا در قاره های افریقا و آسیا نیز این کمک ها را گسترش دهد. به غیر از شــرکت های فناوری اطلاعات و بزرگان دره سیلیکون، شرکت انیمیشن سازی Disney که یکی از برندهای معــروف این صنعت در دنیا به شمار می رود، برای حفــظ و ارتقای جایگاه خــود در زمینه مسئولیت های اجتماعی، اقدامات گسترده ای انجام داده است. دیزنــی در زمینه هــای مختلفی از جملــه بهبود وضعیت جامعــه، کمک به آسیب دیدگان از بلایای طبیعی و همچنین محیط زیست تمرکز کرده است. به طور مثال، دیزنی بعد از زلزله مهیب هائیتی، حضور پررنگی در کمک به زلزله زدگان داشت. از دیگر اقدامات شرکت دیزنی می توان به صرف هزینه های بسیار زیادی برای کاشت نهال در جنگل ها اشاره کرد. یکی دیگر از شرکت های معتبر بین المللی…

 

مسئولیت اجتماعی یا CSR از نگاه «هواوی» / چطور توجه به مشتریان نام یک شرکت کوچک را جهانی می کند

کمپانی چینی Huawei نمونه یک سازمان روبه رشد بوده که با داشتن دیدگاهی بلند مدت، هدف خود را بر پایه ارزش آفرینی قرار داده است. چه درعرصه ملی و چه در عرصه جهانی، این کمپانی یکی از افتخارات چینی ها به شمار می رود. هواوی یک شرکت چینی است، اما با دارا بودن ۴۰هزار کارگر خارجی از بین ۱۷۰هزار کارگر خود، تبدیل به یک کمپانی چند ملیتی شده است. نام این شرکت از سال ۲۰۱۲، با پشت سر گذاشتن شرکت اریکسون از لحاظ فروش و سوددهی جهانی شد. از آن سال به بعد، میزان سوددهی هواوی بیشتر و بیشتر شد. نکته جالب توجه این شرکت آن است که در عین توجه به پیشرفت و رو به رشد بودن، به برآوردن مسئولیت های جهانی خود نیز توجه داشته است. هواوی به تمرکز روی نیاز مشتریان و بالا بردن کیفیت خدمات دهی مشهور است. هدف اصلی این کمپانی نیز روی همین موضوع بنا نهاده شده، آنها قصد دارند روش های ارتباطی را ساده تر و با کیفیت تر کنند. شرکت هایی که به فکر قدرتمند کردن اهداف اجتماعی خود هستند، با در پیش گرفتن ویژگی هایی ازجمله توجه به کارکنان و مشتریان، انسجام و همبستگی در تلاش برای رسیدن به این مهم هستند. توجه به نیاز مشتریان و کارمندان: شرکتی که از لحاظ اجتماعی مسئولیت پذیر است، تمرکز خود را روی سرمایه هایی مثل مشتریان و توان کاری اش قرار خواهد داد. بنیانگذار شرکت هواوی، «رِن ژنگ فی» از ابتدای تاسیس این کمپانی از کلیه کارکنان خود خواست تا تمام توان شان را برای کسب رضایت مشتریان صرف کنند. برای مثال، چندین سال پیش نماینده یک موسسه سرمایه گذاری به نام «استفن روچ» از مرکز فعالیت این کمپانی در «شِنزن» بازدید کرد. این نماینده در کمال ناباوری اظهار کرد که «ژن فی» پیشنهاد ۳تریلیارد دلاری تیم او را رد کرده است. به گفته وی، «ژن فی» تنها حاضر است با مشتریان کمپانی و آن هم به صورت انفرادی دیدار کند و چون «رچ» جزو مشتریان نبوده، از دیدار با او امتناع کرده است. این موضوع نشان می دهد که «ژن فی»، مشتریان را روح شرکت و در نتیجه نقطه اصلی تمرکز سازمان می داند…

 


نمونه کمپین های مسئولیت اجتماعی شرکتی

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی یا CSR از جمله تعهدات شرکت‌ها و برندهای مطرح در جهان است که در قالب ایزو ۲۶۰۰۰ نیز عنوان می‌شود. مسئولیت اجتماعی شرکتی سبب می‌شود تا شرکت‌های بزرگ در کنار خدمات و محصولاتی که دارند در حفظ استانداردهای محیط کار، جامعه و محیط زیست خدماتی عام‌المنفعه را ارائه دهند. پاناسونیک Panasonic از جمله شرکت‌هایی است که در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی بسیار فعال بوده و عمده فعالیت‌های این شرکت نیز در بخش حفاظت از محیط زیست است. شرکت پاناسونیک حتی در تولید محصولات این برند نیز با تحقیقات و نوآوری‌های بسیار، توانسته است محصولاتی با کمترین مصرف انرژی، تا حدامکان قابل‌بازیافت و برگشت به طبیعت تولید کند. پاناسونیک همچنین به هنگام تولید باتری‌های قابل شارژ انلوپ eneloop ، برای کاهش مصرف انرژی، برای شارژ اولیه این باتری‌ها از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و همچنین با قراردهی سنسور هوشمند سازگار با محیط زیست با نام Econavi در لوازمی همچون یخچال، ماشین لباسشویی و کولرهای گازی (اسپلیت) توانسته نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته و محصولاتی با رده مصرف انرژی A+++ تولید کند. اما گذشته از این‌ موارد، پاناسوینک در راستای شعار « زندگی بهتر دنیای بهتر A Better Life, A Better World » هر ساله تعداد زیادی درخت در مراتع کشورهای مختلف جهت احیای جنگل‌ها می‌کارد. پاناسونیک تحت پروژ‌ه‌ایی با عنوان «‌ به طبیعت برگردانیم Give Back t Nature » در طی ۹ سال توانسته بیش از ۳٫۳ میلیون درخت در کشورهای مختلف بکارد و تا حدودی بخش قابل توجهی از جنگل‌هایی که بخاطر مصرف چوب در وسایل منزل استفاده شده است را احیا کند…

 

  • کمپین مسئولیت اجتماعی تیوال برای کمک به سیل زدگان

کمپین مسئولیت اجتماعی تیوال برای کمک به سیل زدگان

حرکت خوب تیوال. با فروکش کردن موضوع سیل نباید توجه به سیل زدگان کم شود. حالا تیوال به دور از موج اول عکس العمل ها به سیل زده ها خبر از یک کار خوب می دهد.

 

  • کمپین مسئولیت اجتماعی اسنپ همراه با سیل‌زدگان خرم‌آباد

ضمن آرزوی سلامتی برای هموطنان در شهر سیل‌زده خرم‌آباد، سفر به مناطق امن اعلام‌شده تا ساعت ۲۴ چهارشنبه (۱۴ فروردین) برای شهروندان و مسافران نوروزی رایگان شد. مسافران با استفاده از کد panahro می‌توانند به مقاصد امن به صورت رایگان سفر کنند. برای تشویق و قدردانی کاربران راننده در شهر خرم‌آباد کمیسیونی از این عزیزان دریافت نخواهد شد و هزینه سفرها به طور کامل از سوی اسنپ پرداخت می‌شود.

 

  • کمپین مسئولیت اجتماعی مینو برای کمک به سیل زدگان آق قلا

کمپین مسئولیت اجتماعی مینو برای کمک به سیل زدگان آق قلا

توزیع بسته های غذایی و اقلام بهداشتی بین سیل زدگان آق قلا در راستای انجام مسئولیت اجتماعی توسط گروه صنعتی مینو.

 

مسئولیت اجتماعی کفش ملی برای سیل زده ها

کفش ملی ۱۰ هزار زوج کفش و چکمه به مناطق سیل زده لرستان ارسال کرد – نادر صادقی گفت: به دستور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، علاوه بر ده هزار زوج چکمه ای که کفش ملی به مناطق سیل زده شمال کشور اهدا کرد، ده هزار زوج کفش نیز به لرستان ارسال شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه صنعتی ملی، نادر صادقی، مدیرعامل گروه صنعتی ملی با اشاره به تاکید مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری مبنی بر لزوم حمایت از سیل زدگان لرستان گفت: به دستور دکتر میعاد صالحی در بازدید از مناطق سیل زده لرستان، کفش ملی ده هزار زوج کفش و چکمه را در چهار کامیون به مناطق سیل زده این استان ارسال کرد. صادقی با اشاره به اینکه محموله کفش ها با همکاری هلال احمر استان تهران راهی مناطق حادثه دیده شده است، گفت: کفش های اهدایی شامل ۵ هزار جفت چکمه و ۵ هزار زوج کفش زنانه ، مردانه و بچگانه از سبد محصولات کفش ملی می باشد. گفتنی است کفش ملی در روزهای آغازین سال نیز ده هزار زوج چکمه به مردم سیل زده شمال کشور اهدا کرد.

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.