Take a fresh look at your lifestyle.

10 دستور و نکته بسیار مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی

10 دستور و نکته بسیار مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی

با تغییر و رشد مداوم رسانه های اجتماعی در طول سال های اخیر، بیشتر کسب و کارها هم نمی توانند استراتژی مستحکمی برای ماندن در این رسانه ها پیدا کنند و خود را با تغییرات مداومی که رخ می دهد سازگار نمایند. با اینکه ارزش بسیار زیادی در همگام شدن با ترندها و پلتفرم های جدید و متصل ماندن با جوامع و مشتریان وجود دارد اما هنوز هم می توان از آن ها در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کرد.

این ها حقایق اصلی و بنیادینی هستند که هر کسب و کار و سازمانی می تواند از آن ها بهره ببرد یا از آن ها برای توسعه استراتژی های رسانه اجتماعی استفاده نماید. اگرچه نمی توان با اطمینان کامل گفت این نکات جزو دستورات برتر بازاریابی اجتماعی هستند اما اگر می خواهید استراتژی موفقی در این رسانه ها داشته باشید باید از مواردی که در این مقاله بیان می کنیم تبعیت نمایید.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

10 فرمان ضروری رسانه ها و شبکه های اجتماعی:

ثابت قدم باشید:

قانون اولی که در بازاریابی رسانه های اجتماعی حاکم است ثابت قدم بودن است. سعی کنید به طور مداوم بر روی این رسانه ها کار کنید و به صورت مستمر به ایجاد اعتماد دوطرفه بپردازید.

معمولا مشتریان از آن هایی خرید می کنند که می شناسند، به آن ها اعتماد دارند و دوستشان دارند.

این ثبات قدم به همه نواحی استراتژی رسانه اجتماعی مرتبط خواهد بود و با ایجاد و به اشتراک گذاری منظم محتوا برای مشتریان، مشتریان بالقوه و جوامع آغاز می شود.

این محتوا می تواند هر شکلی همچون پست وبلاگی، گرافیک یا ویدئوهای زنده ( لایو ) را داشته باشد.زمانی که محتوای خود را به اشتراک می گذارید باید مطمئن شوید که محتواهای ارزشمند سایر شرکت ها را هم جمع آوری و به اشتراک می گذارید. در این شرایط مخاطبان شما می توانند از محتواهای ارزشمند متعددی لذت ببرند. همگام با ارسال منظم محتوا در رسانه های اجتماعی، باید در مانیتور کردن این رسانه ها و تعامل با افرادی که محتوای شما را لایک کرده اند، کامنتی بر روی آن ارسال کرده اند یا آن را به اشتراک گذاشته اند فعال و ثابت قدم باشید.

در نهایت باید در تست مواردی که برایتان کارساز بوده و مواردی که برایتان کارساز نبوده ثابت قدم باشید و نتایج را به طور مستمر بسنجید و استراتژی های خود را اصلاح نمایید.

ارزش قابل ملاحظه ای برای مخاطبان خود فراهم آورید:

باید همیشه به خاطر داشته باشید که هر کاری که در رسانه های اجتماعی انجام می دهید باید برای بازار هدف ارزشمند باشد. فراهم نمودن ارزش قابل ملاحظه برای مشتریان باید یکی از گزینه های اصلی شما در تلاش های بازاریابی تان باشد. باید همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید:

افراد هیچ اهمیتی به کسب و کار شما نمی دهند. آن ها نگران مشکلات خودشان هستند.پس راه حل کلیدی برای مشکلات آن ها بیابید و ارائه کنید.

این موضوع بدین معنی است که همیشه باید ارزشی را برای مخاطبان و بازار هدف خود فراهم آورید و نیازهای خاصشان را هدف قرار دهید. ایده های زیر در مورد نوع محتوا به شما کمک می کند ارزش مستحکمی را در اختیار کاربرانتان قرار دهید:

  • جلسات ویدئوهای زنده که به سوالات پرتکرار و متداول کاربران پاسخ می دهد
  • محتوای آموزشی به سبک بررسی و توضیح نحوه انجام کارها
  • گزارش ها و چک لیست های رایگان قابل دانلود
  • پادکست ها یا وبینارهای مرتبط
  • محتوای وبلاگی که به حل مشکلات کاربران می پردازد.

به مخاطبان خود فکر کنید:

جامعه و مشتریان شما باید شنیده شوند، درک گردند، به خاطر سپرده شوند و مورد احترام قرار گیرند. هر چیزی که در این فرآیند اختلال ایجاد کند مانع بزرگی برای کسب و کارتان خواهد بود. جامعه شما به دنبال فردی است که بتواند نیازهایش را درک کند. افراد تا زمانی که ندانند شما چقدر به فکرشان هستید اهمیتی برایتان قائل نخواهند شد. افراد تنها زمانی به شما اعتماد می کنند که بدانند راه حلی برای نیازهایشان دارید و به آن ها فکر می کنید.

مهم نیست چقدر فرد ماهری هستید یا کسب و کار عالی دارید، اگر آن ها نبینند که به فکرشان هستید به سراغتان نخواهند آمد.

به خاطر داشته باشید که مشتریان و مخاطبان شما افراد بسیار باهوشی هستند و می توانند متوجه شوند که شما از رسانه های اجتماعی تنها برای تبلیغ و ترویج خود استفاده می کنید. اینکار مخاطب را از شما دور می کند. پس به فکر آن ها باشید. سعی کنید ارزشی برایشان فراهم آورید.

در مکالمات و بحث ها با افراد در تعامل باشید:

تعامل موثر باعث رشد و پرورش جامعه مخاطبان شما می شود و می تواند دلیل عالی برای رسیدن به شما و آغاز یک مکالمه باشد. مکالمه ها و تعاملی که با مخاطبان خود انجام می دهید باعث می شود جامعه تان همیشه شما را به خاطر داشته باشند. این موضوع برای ایجاد یک رابطه موثر ضروری است.

اگر خودتان را نشان ندهید و در مکالمات و بحث ها شرکت نکنید قادر نخواهید بود رابطه خوبی ایجاد کنید.

به دنبال این فرصت ها باشید. این فرصت ها شانس تعامل سازنده و البته طبیعی با سایرین را برایتان فراهم می کنند. به عنوان مثال هیچ روشی نمی تواند بهتر از پاسخ دادن سریع به افراد و درک و تعامل درست با آن ها در ایجاد ارتباط موثر باشد. به خاطر داشته باشید که اگر به طور شخصی با مخاطبان خود تعامل نداشته باشید آن ها دیگر با شما ارتباط برقرار نمی کنند.

همیشه در دسترس باشید:

اگر می خواهید در پلتفرم اجتماعی کار کنید و با مخاطبان هدفتان ارتباط برقرار نمایید باید همیشه در دسترس شان قرار داشته باشید. این موضوع به معنای پاسخ دادن به کامنت ها و سایر تعامل ها در رسانه هایی است که کار می کنید.

زمان پاسخگویی مناسب از کسب و کاری به کسب و کار دیگر متفاوت است اما به عنوان یک قانون کلی می توانید به همه پیام ها در عرض 24 ساعت یا کمتر از آن پاسخ شخصی سازی شده ای بدهید.

به فکر مخاطبان باشید نه خودتان:

برای چه کسی در رسانه های اجتماعی کار می کنید؟ خودتان یا مخاطبانتان؟

آیا افراد شما را در این پلتفرم های اجتماعی دوست دارند؟ به شرکت تان علاقه مند هستند؟

زمانی که رسانه های اجتماعی را از این منظر مورد بررسی قرار می دهید موقعیت کاملا متفاوتی خواهید دید. هر بار که پستی را منتشر می کنید از خودتان بپرسید ایا این پست برای کاربران طراحی شده است یا من؟

از منظر آن ها به پست های خود نگاه کنید. اگر پستی که در رسانه های اجتماعی منتشر می کنید مزیت قابل ملاحظه ای برای کاربران نداشته باشد قطعا تعاملی هم صورت نخواهد گرفت. پس اگر می خواهید توجه آن ها را به خود جلب کنید باید به فکرشان باشید.

هرگز اسپم نکنید:

مرز بسیار باریکی بین کامنت های معنادار، پست های مفید و اسپم وجود دارد. با اینکه واژه اسپم ممکن است برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد اما برای من اسپم هر چیزی است که برای دریافت کننده ارزشی نداشته باشد.

همه ما بر این باوریم که اسپم مشکل بزرگی در رسانه های اجتماعی است. هیچ کس دوست ندارد چنین مواردی را دریافت نماید، با آن ها کار کند و اعتبار خود را به خاطر ارسال چنین مواردی از دست بدهد. مثلا ایا می توان در یک رویداد به سراغ فردی رفت و گفت سلام از دیدن شما خوشحالم حالا از من خرید کنید؟ قطعا نمی توان چنین کاری را انجام داد. پس در رسانه های اجتماعی هم اینکار را انجام ندهید. مکالمه خود را از چه چیزی می توانم بهتان بدهم به چگونه می توانم کمکتان کنم تغییر دهید.

زمانی که می گویید: چه چیزی می توانم به شما بفروشم در واقع موارد زیر را به مخاطب خود گوشزد می کنید:

  • من به پول شما اهمیت می دهم
  • · چه چیز دیگری می توانم به شما بفروشم؟
  • از اینکه برای من و منفعتم کار کردید از شما ممنونم

زمانی که می گویید چگونه می توانم به شما کمک کنم در واقع منظورتان این است:

  • من هم به شما و هم به کسب و کار خودم اهمیت می دهم
  • چگونه می توانم ارزشی برایتان ایجاد کنم؟
  • به خاطر اینکه کمک کردید کسب و کار بهتری داشته باشم از شما ممنونم

همیشه گوش شنوا داشته باشید:

از ابزارهای مانیتورینگ رسانه های اجتماعی همچون Agorapulse, Sprout Social, Mention, Hootsuite و گوگل آلارت برای دریافت نوتیفیکیشن های تعامل با افراد و نیز هر چیزی که به برند و صنعت تان مرتبط است استفاده کنید. استراتژی رسانه های اجتماعی شما باید در برگیرنده social listening باشد به خصوص اگر به دنبال موفقیت های بزرگ هستید. به حرف های مشتریان، مشتریان بالقوه و شرکای استراتژیک و افرادی که محتوای شما را به اشتراک می گذارند خوب گوش دهید تا بتوانید تعامل سازنده و منظمی با آن ها ایجاد کنید.

یک محتوای با کیفیت و با ارزش به ایجاد اتوریتی و اعتماد کمک می کند:

به اشتراک گذاشتن محتوای خوب می تواند به شما در ساخت برند شخصی تان کمک کند و به شما اجازه دهد پا را فراتر از فروش بگذارید و خود را به یک شرکت معتبر در صنعت تان تبدیل نمایید. محتوایی که در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید باید اصیل باشد و ارزشی برای مخاطبان ایجاد نماید.

یکی از موثرترین استراتژی ها برای ایجاد اتوریتی با محتوا، به اشتراک گذاشتن دانشی است که دارید. باید نکات و ترفندهایی که بلد هستید را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. شاید احساس کنید با ارائه این دانش افراد دیگر نیازی به خدماتتان نداشته باشند اما واقعیت اینطور نیست. آن هایی که از اطلاعات شما برای کمک به خودشان استفاده می کنند شاید نیازی به خرید محصولات و خدمات تان نداشته باشند اما حتما شرکت تان را به عنوان یک شرکت معتبر به سایر افراد هم توصیه می کنند.

با فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز و آموزش دادن افراد برای تصمیم گیری آگاهانه، نه تنها خودتان را به عنوان یک شرکت معتبر معرفی می کنید بلکه می توانید یک اعتماد دوطرفه ایجاد کنید و افراد را برای خرید آماده سازید. یک استراتژی موثر در رسانه های اجتماعی بازاریابی محتوایی خود را برای ایجاد اعتبار، اعتماد و اتوریتی دارد.

هرگز قدرت امانت و درستکاری را نادیده نگیرید:

این گزینه یکی از نکاتی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید نادیده گرفته شود. اگر می خواهید در دنیای رسانه های دیجیتال امروزی موفق شوید باید این نکته را به خاطر داشته باشید. ایجاد ارتباط و توسعه اعتماد و اعتبار برای موفقیت در رسانه های اجتماعی یک نکته ضروری محسوب می شود. به همین خاطر است که صفات شخصیتی و ملاحظات اخلاقی در بازاریابی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تنها راهی که به شما کمک می کند خودتان را به عنوان یک فرد قابل اعتماد و معتبر نشان دهید این است که ارزش های افراد را بشناسید و تقویت کنید. انجام اینکار در برگیرنده استفاده از بازاریابی اخلاقی است که اغلب در فضای بازاریابی دیجیتال دیده نمی شود.

متاسفانه فشار فروش یا جلب توجه افراد در دنیای شلوغ آنلاین، افراد را به سمت فعالیت های بازاریابی متعدد سوق می دهد. اینجا دقیقا همان جایی است که احتمال دارد بازاریابی شما تبدیل به یک روش غیر اخلاقی گردد.

بازاریاب غیر اخلاقی از تاکتیک های فریبنده و نادرست برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند و با اینکه ممکن است در کوتاه مدت آسیب استفاده از چنین روش های مضری را نبیند اما در طولانی مدت با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

حتی اگر بازاریابی غیر اخلاقی در کوتاه مدت برایتان مفید و کارساز باشد اما باز هم باید به فکر موفقیت های طولانی مدت باشید و از انجام این روش خودداری نمایید. دوست دارید احترام، اعتبار و اعتمادی که افراد به شرکت تان دارند را به خاطر مزایای موقت از دست بدهید؟ مشتریان شما باید بیشتر از هر چیز دیگری برایتان مهم باشند. پس هیچ وقت از روش های غیراخلاقی برای بازاریابی استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید زمانی که اعتماد بین دو طرف از بین رفت بازگرداندن آن بسیار دشوار و اغلب غیر ممکن خواهد بود. من معتقدم آن هایی که از تاکتیک های بازاریابی غیر اخلاقی استفاده می کنند خیلی سریع جایگاه خود را در میان مشتریان از دست می دهند. بخش اصلی امانت و درستکاری بر روی رسانه های اجتماعی( بازاریابی اخلاقی) یا همان بازاریابی مبتنی بر اعتماد این است که افراد با آن هایی که می شناسند، دوستشان دارند و به آن ها اعتماد می کنند وارد معامله می شوند.

خلاصه:

زمانی که این 10 نکته در مورد رسانه های اجتماعی را با هم ترکیب می کنید می توانید استراتژی برای رسانه های اجتماعی ایجاد کنید که به ساخت ارتباط سازنده، اتوریتی، اعتماد و اعتبار کمک می کند و می تواند در نهایت شما را از سایر رقبا متمایز سازد.برخلاف هر کدام از پلتفرم ها و ابزارهای فردی رسانه های اجتماعی، این قوانین تغییر نخواهند کرد. آن ها با پیشرفت فناوری بهبود می یابند اما هسته اصلی شان بدون تغییر باقی خواهد ماند. این 10 نکته مرتبط با اصول بازاریابی و ساخت ارتباط هستند.

به خاطر داشته باشید که ممکن است هرگز فرصت دوباره ای برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان نداشته باشید. پس این نکات را در استراتژی های بازاریابی خود به کار بگیرید.

منبع: شرکت تبلیغاتی کروشه

نظرات بسته شده است.