Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی ارزش مالکیت معنوی برند و اهمیت حفاظت از آن

بررسی ارزش مالکیت معنوی برند و اهمیت حفاظت از آن

اگر بخواهیم با بررسی برندهای ایرانی اشتباهات رایج آن‌ها را نام ببریم، یکی از رایج‌ترین اشتباهات این موضوع است که مدیران به‌جای اینکه برند را از مرکز و هسته بشناسند و هویت‌سازی کنند آن را به پوسته می‌شناسند. آن‌ها داشتن لوگو، شعار، نام سازمانی، رنگ و… را اجزای اصلی برند می‌دانند درصورتی‌که این موارد جز پوسته‌ی برند محسوب می‌شوند.

این اجزا وظیفه انتقال هویت و ذهنیت برند به ذهن مشتری را دارند. در فرآیند برندسازی قسمت اصلی و نقش سرنوشت‌ساز که باید به‌درستی تعیین شود هویت برند است. یکی دیگر از اشتباهات برندسازی عدم توجه به ثبت مالکیت معنوی برند است. ثبت برند یکی از ضروری‌ترین و ارزشمندترین اقدامات در زمینه برندسازی است که متأسفانه عدم شناخت و بهره‌برداری از آن باعث می‌شود مدیران نتایج معجزه‌آسای برند را از دست بدهند. در این مقاله سعی بر آن شده تا به اهمیت این موضوع پرداخته شود.

مالکیت معنوی برند

در سال ۱۹۷۰ بررسی سهم دارایی‌های مشهود و نامشهود برندهای بزرگ دنیا نشان داد که این نسبت ۸۰ به ۲۰ است. بدین معنی که سهم زیادی از دارایی‌های یک مجموعه را دارایی‌های مشهود و قابل لمس آن همچون ماشین‌آلات، محصولات، مواد اولیه، ساختمان‌ها و … تشکیل می‌داد.

این سهم درآمدی در سال ۲۰۱۰ دقیقاً معکوس شد!

بدین معنی که این نسبت برای دارایی‌های ملموس به ۲۰ درصد و برای دارایی‌های ناملموس به ۸۰ درصد رسید. دارایی‌های همچون ارزش برند، مالکیت معنوی، اختراعات و … سهم دارایی‌های نامشهود شرکت‌های بزرگ دنیا را تشکیل می‌دهند.

متأسفانه در کشور ما این موضوع در بسیاری از صنایع نسبت به سال ۱۹۷۰ هم عقب‌تر بوده و در بسیاری از ترازنامه‌ها حتی نامی از دارایی‌های نامشهود نیامده است. برای برخی از برندها وحشتناک‌تر و بدتر اینکه حتی دارایی‌های نامشهود خود را تحت مالکیت خود در نیاورده و آن‌ها ثبت علامت و ثبت اختراعات خود را به تعویق می‌اندازند و یا از آن غافل‌اند. تنها نشان ضعیفی که به‌طور نسبی از دارایی‌های نامشهود در برخی صنایع و اصناف به چشم می‌خورد سرقفلی یا به عبارتی خاک و آفتاب است. طی سال‌های اخیر توجه به این موضوع با توجه به جدی‌تر شدن مبحث مالکیت معنوی در کشورمان بیشتر شده است.

اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید و عنوان برندتان را به مالکیت خودتان در نیاورده‌اید آن را اصلی‌ترین اولویت خود قرار دهید. چرا که در غیر این صورت بنای برندتان را روی یک زمین ساخته‌اید که ممکن است چند ماه یا چند سال دیگر صاحب آن، آن را از شما پس بگیرد. روند ثبت مالکیت می‌تواند توسط وکلای متخصص در این زمینه یا مالکین برند انجام شود. اگر این کار را انجام داده‌اید. قیمت‌گذاری مالکیت‌های معنوی برای انتقال مالکیت کسب‌وکار یا برند در ایران توسط کارشناسان دادگستری امکان‌پذیر است. این موضوع می‌تواند قوت قلبی برای شما ایجاد کند چرا که مطمئن هستید تمام فعالیت‌ها و زحمات شما برای برندتان در جایی به نام ارزش برند ذخیره خواهد شد.

ارزش برند

ارزش برند برخی از برندهای معروف دنیا

-اپل Apple

  • ارزش برند:۱۷۰ میلیارد دلار.
  • تغییر ارزش سالیانه:۱۰%
  • سرمایه‌ی برند:۲۱۴ میلیارد دلار.
  • تبلیغات کمپانی:۱/۸ میلیارد دلار
  • صنعت: تکنولوژی

-گوگل Google

  • ارزش برند:۱۰۱ میلیارد دلار.
  • تغییر ارزش سالیانه:۲۳%
  • سرمایه‌ی برند:۸۰ میلیارد دلار.
  • تبلیغات کمپانی:۳/۹ میلیارد دلار
  • صنعت: تکنولوژی

-مایکروسافت Microsoft

  • ارزش برند:۸۷ میلیارد دلار.
  • تغییر ارزش سالیانه:۱۶%
  • سرمایه‌ی برند:۸۵ میلیارد دلار.
  • تبلیغات کمپانی:۱/۶ میلیارد دلار
  • صنعت: تکنولوژی

-فیس بوک face book

  • ارزش برند:۷۳ میلیارد دلار.
  • تغییر ارزش سالیانه:۴۰%
  • سرمایه‌ی برند:۲۵ میلیارد دلار.
  • تبلیغات کمپانی:۳۱۰ میلیون دلار
  • صنعت: تکنولوژی

-کوکاکولا Coca cola

  • ارزش برند:۵۶ میلیارد دلار.
  • تغییر ارزش سالیانه:۴%
  • سرمایه‌ی برند:۲۳ میلیارد دلار.
  • تبلیغات کمپانی:۴ میلیارد دلار
  • صنعت: نوشیدنی

منبع: اقیانوس آبی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.