Take a fresh look at your lifestyle.

7 راهکار مهم و کاربردی برای گسترش حوزه بازاریابی

7 راهکار مهم و کاربردی برای گسترش حوزه بازاریابی

این آرزوی هر مدیر یا صاحب کسب و کاری است که بتواند محدوده بازاریابی خود را گسترش دهد.

همه این افراد پس از مدتی که از فعالیتشان می گذرد کاملاً به این مسئله واقف می شوند که باید کسب و کارشان و فعالیتشان را گسترش دهند وگرنه ، محکوم به شکست یا عقب نشینی در بازار رقابت خواهند شد. به همین دلیل در این مقاله به ارائه راهکارهایی می پردازیم که در حوزه گسترش دادن بازاریابی مفید خواهد بود.

یک) با مشتریها هم فکری کنید

یکی از راههای راحت و در عین حال جذابی که می توانید به راهکارهای درست و عملی نیز دست پیدا کنید این است که با مشتریان خود گفت و گو کنید. از این طریق می توانید به افکار و ایده های خوبی که در ذهن آنهاست دست پیدا کنید. می توانید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و از راهکارهایی که به ذهن آنها می رسد به راه حلهای خلاقانه و در عین حال عملی برسید. البته سعی کنید به ایده هایی که بسیار پر هزینه هستند یا عملی نیستند توجه بیش از حد نشان ندهید.

دو) تشکر از مشتریان را جدی بگیرید

مشتریان شما از بین بسیاری از رقبایی که دارید شما را انتخاب کرده اند پس شایسته این هستند که از آنها به خاطر خریدشان و انتخاب شما تشکر کنید. می توانید از هر وسیله ای برای تشکر کردن مانند ارسال پیام ، لبخندی رضایت بخش و خوش آمد گویانه و یا هدایای بسیار کوچک استفاده کنید. این نوع برخورد شما موجب می شود مشتریانتان باز هم برای خرید به شما مراجعه کرده و شما را به دیگران نیز معرفی کنند.

سه) محدوده بازاریابی خود را تغییر دهید

ممکن است شما در زمینه محدوده یا گستره بازاریابی خود دچار چندین مشکل باشید. از جمله این مشکلات این است که شاید مکانها یا مشتریان خاصی که شما انتخاب کرده اید دیگر برای شما کافی نیست یا اینکه فکر می کنید در مکانهای دیگری ، مشتریان جدید بهتری را می توانید پیدا کنید پس سعی کنید با تحقیق و برنامه ریزی دقیق ، محل بازاریابی خود و مشتریانتان را تغییر دهید. مشکل دیگر این است که شاید فکر کنید دیگر سبک بازاریابی شما تأثیر کافی را بر مشتریان ندارد ، پس باز هم سعی کنید سبک و سیاق بازاریابی خود را تغییر دهید. مشکل دیگر این است که شاید فکر کنید حوزه بازاریابی شما گسترده است. پس سعی کنید در این مواقع به مشتریان اصلی و واقعی خود تمرکز کنید تا هم خدمات بهتری به دست آنها برسانید و هم اینکه کم کم حوزه بازاریابی خود را تغییر دهید.

چهار) به معرف های خودتان ارزش و بهای بیشتری قائل باشید

از میان مشتریان متعددی که دارید ، برخی از آنها ممکن است جزو افرادی باشند که شما را به دیگران معرفی می کنند. این دسته از مشتریانتان ارزش خاصی برای شما دارند. آنها به صورت رایگان و صمیمانه شما را به دیگران معرفی کرده اند و از فعالیت و نوع خدمات شما تعریف و تمجید کرده اند. پس حتماً به این دسته از مشتریان خود اهمیت بدهید و از آنها تشکر کنید.

بازاریابی

پنج) دکوراسیون و ظاهر بخش فروش

یکی از بخشهایی که با مشتریان به صورت مستقیم در ارتباط است و بر مشتریان شما اثر زیادی می گذارد بخش فروش شماست. سعی کنید بخشهای فروش خود را تغییراتی بدهید که بتوانید مشتریان بیشتر یا متفاوت تری را جذب کنید. اگر تمایل دارید مشتریان دیگری را جذب کنید پس ظاهر کارتان را متناسب با سلیقه آنها تغییر دهید. به بیان دیگر ، هر نوع مشتریانی که مد نظر دارید جذب کنید سعی کنید بخش فروش خودتان را متناسب با سلیقه آنها طراحی کنید.

شش) دلایل عدم رضایت مشتریان را بپرسید

حتماً بخشی از مشتریان شما ممکن است از تلاش و نوع خدمات شما راضی نباشند. این دسته از مشتریان بسیار مهم هستند زیرا می خواهند شما را به دیگران همانگونه که خودشان تجربه داشته اند تبلیغ کنند. پس سعی کنید حتماً دلایل نا رضایتی آنها را جویا شوید و برای رفع آنها تلاش کنید.

هفتم و مهمترین موضوع) زاویه دید خود نسبت به مسائل و مشکلات شرکتتان را تغییر دهید

از نظر مشاوره بازاریابی در غالب مواقع ، هنگامی که مشکلات و مسائلی که با آنها درگیر هستیم را مجدداً بررسی می کنیم یا بازگو می کنیم به صورت ناخودآگاه راه حلهای جدیدی به ذهنمان می رسد که تا کنون درباره آنها فکر نکرده بودیم.  اغلب افرادی هم که توانسته اند در زمینه فعالیتهای خود خلاق باشند و موفقیتهای چشم گیر به دست آورند این ویژگی را دارند که معمولاً به راه حل عام و چیزی که به ذهن دیگران می رسد فکر نمی کنند ؛ بلکه همیشه دنبال راهی هستند که بتوانند به صورت متفاوت تری مشکلات را حل کنند.

تقریباً می توانیم به صورت قطعی بگوییم که با تغییر طرز تفکر خود می توانید بسیاری از موانع پیش پای خود را بردارید. تغییر دادن مفاهیم و سوالاتی که در ذهن است می تواند در کسب و کارتان راهگشای شما باشد. به عنوان مثال در صورتی که به این فکر می کنید که چگونه میزان بهره وری و کارآیی محصولات خود را بالا ببرید ، قطعاً کسب و کارهای مشابه شما نیز به دنبال پاسخگویی به این سوال هستند. پس بهتر است شما به جنبه دیگری از سوال بیاندیشید یا اینکه سوال را برای خودتان به نحو دیگری مطرح کنید. مثلاً می توانید به جای سوال بالا این سوال را از خود بپرسید که با چه اقداماتی می توانید کار را برای کارکنان خود ساده تر کنید.

در صورتی که کارکنان شما بتوانند ساده تر و راحت تر کار کنند در مجموع ، میزان کارآیی کسب و کار و محصول شما افزایش پیدا می کند. علاوه بر این ، پاسخ به این سوال نیز آسان تر از سوال بالایی است. می توانید برای تغییر دادن زاویه دید خود به مسائل از داستانها و نمونه های سایر برندها و کسب و کارها استفاده کنید. حتماً لازم نیست شرکتی که راه حل مناسبی برای جلب مشتریان به کار برده در حیطه و حوزه کاری شما باشد. بلکه اگر شرکت یا برندی را می شناسید که به طور قابل ملاحظه ای توانسته است مشتریان زیادی به دست آورد و موفقیت بالایی در این زمینه کسب کند شما نیز می توانید از راه حل آنها استفاده کنید.

گاهی یک شعار یا ایجاد تصویر ذهنی جدید نیز می تواند به شما کمک کند تا در کسب و کارتان موفق باشید. در واقع استفاده از شعار و تصاویر ذهنی نیز به نوعی تغییر نگاه و زاویه دید است. پس در نتیجه به شما کمک می کند که  متفاوت بیاندیشید و این را به مشتریان خود نیز تعمیم دهید. برا اینکه بتوانید به مسائل از دید جدیدی نگاه کنید حتی می توانید اقدام به کارهایی بکنید که به ظاهر برای شما هدفمند نیستند.

به عنوان مثال می توانید داستانهایی را بخوانید و برای آنها یک عنوان مناسب و هر آنچه که به ذهنتان می رسد انتخاب کنید. شاید این کار در نظر شما بیشتر شبیه به یک شوخی باشد تا راه حلی برای بالا بردن زاویه دید شما ، اما باید بدانید که همین راه حل بی ارتباط به شما کمک می کند تا خلاقانه تر بیاندیشید. پس بهتر است حتی برای کارکنان خود نیز چنین سرگرمی هایی که موجب افزاش خلاقیت آنها می شود در نظر بگیرید.

منبع: پارک بازاریابی ایران

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.