Take a fresh look at your lifestyle.

روش های استفاده از شبکه های اجتماعی در جهت برندینگ و بازاریابی موفق

روش های استفاده از شبکه های اجتماعی در جهت برندینگ و بازاریابی موفق

لزومی ندارد که بدانید چطور باید از همه پلت فرم های مختلف رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید یا اینکه چندین روز وقت صرف برنامه ریزی آن کنید.همه‌ی آنچه باید انجام دهید این است که پنج تصمیم مهم در این باره بگیرید و سپس به آن‌ها عمل کنید. پس در مورد سؤالات زیر فکر کنید و جواب‌های خود را یادداشت کنید:

  • کدام رسانه اجتماعی از همه بیشتر با حرفه‌ی شما تناسب دارد؟
  • هدف شما از بکار گرفتن رسانه‌ی اجتماعی چیست؟
  • چگونه میزان موفقیت حاصل از رسانه‌ی اجتماعی خود را ارزیابی می‌کنید؟
  • بودجه‌بندی برنامه‌ی رسانه اجتماعی شما چگونه است؟
  • چه کسی قرار است برنامه رسانه اجتماعی کسب‌وکار شما را پیش ببرد؟

۱- کدام رسانه اجتماعی از همه بیشتر با حرفه‌ی شما تناسب دارد؟

یکی از بهترین نصیحت‌هایی که تابه‌حال در مورد استفاده از رسانه اجتماعی برای تجارت شنیده‌ام از آنیتا کمپبل از مرکز کسب‌ و کار کوچک بود. او گفت: کسب‌و کارهای کوچک ظرفیت استفاده از رسانه‌های اجتماعی متعدد برای تجارت را ندارند. پس بهتر است که روی استفاده از یک یا دوتای ان ها  و یادگیری نحوه‌ی صحیح به کار بردنشان تمرکز شود.

کدام ‌یک از رسانه‌های اجتماعی را باید انتخاب کنید؟

ساده است. آن رسانه‌ای که بازار هدف شما از آن استفاده می‌کند. می‌دانید که رسانه‌های اجتماعی مختلف نیاز به مخاطبان مختلف دارند . به‌عنوان‌مثال، Linkedn بزرگ‌ترین شبکه‌ی کارکشته‌های تجارت است. Google+ بیشتر توسط دانش آموزان پسر استفاده می‌شود، کاربران Pinterest اغلب خانم‌ها هستند. در Facebook و در Twitter عمده کاربران به‌طور مساوی از هر دو جنس هستند اگرچه Twitter درصد بالاتری کاربر دانشجویی دارد.

بنابراین همه آنچه باید انجام دهید تا رسانه اجتماعی مناسب را برای تجارت خود برگزینید این است که تشخیص دهید بازار هدف شما از کدام‌ یک استفاده می‌کند.

چطور بفهمیم که مشتریان شما از چه رسانه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند

یک راه برای کشف اینکه مشتریان یا مشتریان بالقوه‌تان از چه رسانه‌ای استفاده می‌کنند این است که از آن‌ها بپرسید. بسیار ساده است که یک لیست ارزیابی کوچک بسازید و در مغازه‌تان یا هر جا که پاتوق مشتریان شماست از آن استفاده کرده و اطلاعات جمع کنید. اگر وبسایت شما ترافیک نسبتاً خوبی می‌گیرد می‌توانید یک لیست آنلاین ترتیب بدهید. SurveyMonkey ابزاری است که می‌توانید با آن فهرست‌های اینترنتی بسازید. با بهره بردن از جذابیت یک جایزه یا هر مزیت ملموس دیگر مردم را برای شرکت کردن تشویق کنید.

کار دیگری که باید بکنید این است که از پلاگین های(Plug-ins) ایمیل استفاده کنید تا بفهمید مشتریان شما کدام رسانه‌ی اجتماعی را به کار می‌برند. اگر از Gmail استفاده می‌کنید برنامه‌ی Rapportive این امکان را به شما می‌دهد که ببینید کانتکت های شما در رسانه اجتماعی خود دقیقا چه فعالیتی دارند. اگر از outlook مایکروسافت استفاده می‌کنید، Microsoft Outlook Connector برنامه‌ی مشابهی است. Xobni  پلاگین هایی برای Gmail ،Outlook ، Android و برنامه‌های کاربردی برای گوشی‌های  BlackBerry و iPhone در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده از Linkedln، Facebook و Twitter علاوه بر چیزهای دیگر ، به‌روزرسانی‌ها را هم دریافت کنید.

انجام دهید:  وقتی فهمیدید کدام رسانه‌ها مناسب‌اند قاطع باشید. شما قرار است فقط دو تا از بهترین‌ها را استفاده کنید. اگر رسانه اجتماعی که انتخاب کرده‌اید برای شما جدید است باید زمانی را صرف امتحان کردن آن کنید و قبل از اینکه کار بیشتری کنید نحوه‌ی کار با آن را یاد بگیرید ( مثلاً یک اکانت شخصی به جز حساب کاربری تجاری خود نصب و استفاده کنید تا اکانت تجاری شما به طور اتفاقی تحت تأثیر سوء قرار نگیرد)

۲- هدف شما از بکار گرفتن رسانه‌ی اجتماعی چیست؟

حالا که رسانه اجتماعی خود را انتخاب کرده‌اید ، باید مشخص کنید که هدفتان از بودن در این فضا چیست. برای تجارت، رسانه‌ی اجتماعی می‌تواند هدف مشابهی با خیلی از کانال‌های بازاریابی دیگر داشته باشد. هدف به‌ خودی‌ خود تفاوتی ندارد بلکه تفاوت در نحوه‌ی پیگیری و دنبال کردن ان است. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید رسانه اجتماعی را به دلایل زیر استفاده کنید :

  • راهنمایی‌ها و ارجاعات خود را افزایش دهید
  • کلمات مصطلح خود را بسازید
  • فروش محصول را بالا ببرید
  • به‌عنوان یک کارشناس یا صاحب‌نظر شناخته شوید
  • میزان بازدید وب‌سایت یا وبلاگ خود را افزایش دهید
  • توسعه‌ی محصولات و خدمات جدید
  • ارائه‌ی خدمات به مشتری

به‌عبارت‌دیگر شما با استفاده از رسانه اجتماعی می‌توانید برای تجارت سنتی به هر هدفی که فکرش را بکنید، دست‌یابید. شگرد اصلی این است که مطمئن شوید هدفی را انتخاب کرده‌اید که قابل ارزیابی و سنجش باشد. ترفند دیگر این است که  فقط یک یا دو تا را انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که آن دو تکمیل‌کننده‌ی یکدیگرند. ارائه‌ی خدمات به مشتری با استفاده از رسانه‌ی اجتماعی، به ابزار کاملاً متفاوتی در مقایسه با استفاده از رسانه اجتماعی برای افزایش میزان بازدید از یک وب‌سایت یا وبلاگ، نیاز دارد.  اگر شما بتوانید سطح تعهد خود را نسبت به مشتریانتان گسترش دهید، ارائه‌ی خدمات عالی به مشتریان می‌تواند هدفی باشد که به‌خوبی با یک محصول جدید یا سرویس درحال‌توسعه تطبیق می‌یابد.

به خاطر داشته باشید که تا اینجا داشتن یک یا دو هدف کافی است. شما باید تمرکز داشته باشید تا بتوانید به طرز هماهنگی استراتژی رسانه اجتماعی خود را پیش ببرید. اهداف  و چیزهای خوب دیگر ممکن است برحسب اتفاق پیش ایند اما کسانیکه بی‌هدف پرسه می‌زنند پیروز میدان مسابقه نخواهند بود.

ترفندهای تعیین هدف رسانه‌ی اجتماعی

مثل همیشه وقتی می‌خواهید هدف را تعیین کنید، اهداف رسانه اجتماعی شما باید مرتبط ، قابل انجام و دست‌یافتنی باشند.

درنهایت، اهداف احمقانه برای رسانه‌ی خود تعیین نکنید. اهداف رسانه اجتماعی شما  باید یک رابطه‌ی آشکار با استراتژی تجارت شما داشته باشند. نمی‌توانم به شما بگویم تابه‌حال چند کسب‌وکار با داستان رسانه‌های اجتماعی موفق خود مرا سخت خوشنود کرده‌اند و در ادامه می‌خواهم افشا کنم که موفقیت رسانه اجتماعی آن‌ها مردمی و همگانی است. گرفتن ۱۱۷۳۰۰۰ لایک Facebook یا ۸۰۰۰۰۰ دنبال کننده در Twitter خوشایند است اما به‌عنوان یک هدف تجاری ، مسخره است. همان‌طور که نیکول کلی از Full Frontal ROI سخنرانی دراین‌باره ایراد کرده است: ارزش طرفداران فیس‌بوکی چقدر است؟ هیچ ، مگر اینکه شما بتوانید ثابت کنید که این طرفدار در واقع چیزی هم می‌خرد.

انجام دهید: فکر کنید. اولویت‌بندی کنید. اهداف رسانه اجتماعی خود را بنویسید. تا جایی که امکان دارد آن‌ها را مشخص کنید. مثلاً ننویسید مشتریان جدیدی پیدا خواهم کرد بلکه بنویسید میزان فروش از مشتریان جدید را تا ۳۰% در شش ماه آینده افزایش خواهم داد.

۳- چگونه میزان موفقیت حاصل از رسانه‌ی اجتماعی خود را ارزیابی می‌کنید؟

این مرحله ایست که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک اغلب وقتی سعی می‌کنند که یک برنامه رسانه‌ای بریزند، جا می‌اندازند، اما یکی از مهم‌ترین مرحله‌هاست.

عموماً موفقیت رسانه‌ای باید به‌وسیله‌ی معیار سنجش هر نوع بازاریابی دیگر برآورد و ارزش‌گذاری شده و به سرمایه‌گذاری معطوف شود (Return on Investment=ROI). به همین خاطر بسیار مهم و حیاتی است که اهدافی را برای رسانه خود انتخاب کنید که قابل ارزیابی باشند. برای ارزیابی آسان‌تر ROI رسانه اجتماعی خود، به کسب‌وکارهای خیلی کوچک پیشنهاد می‌کنم که یک وب‌سایت داشته باشند.(هم‌چنین داشتن یک وب‌سایت تجاری به دنبال کنندگان رسانه اجتماعی شما یک پایگاه می‌دهد و در اصل به‌عنوان یک دروازه برای تجارت شما عمل می‌کند.)

وقتی‌که شما یک وب‌سایت دارید می‌توانید از Google Analytics استفاده کنید، یک ابزار رایگان که به شما این امکان را می‌دهد که وب‌سایت‌های مختلف، موبایل و اطلاعات مربوط به رسانه‌های اجتماعی را ردیابی و بررسی کنید. استفاده از نمایه‌ی اهداف در Google Analytics برای مثال به شما کمک می‌کند که چطور وعده‌های سایت شما آسان‌تر به هدف برسد.

انجام دهید:  اگر وب‌سایت ندارید یک وب‌سایت تجاری درست کنید و ابزارهایی را که برای ارزیابی اهداف رسانه اجتماعی خود نیاز دارید نصب کنید. زمانی که برنامه رسانه‌ای خود را به مرحله اجرا رساندید از این ابزارها با دقت استفاده کنید.

۴- بودجه‌بندی برنامه‌ی رسانه اجتماعی شما چگونه است؟

در تحقیقی روی شرایط بازاریابی رسانه‌ای شبکه‌های اطلاع‌رسانی به این مسئله پی بردند که ۷۵% تجارت‌ها حدود ۱۰۰۰۰ دلار یا کمتر برای رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند.

برندینگ و بازاریابی

دراین‌باره اشتباه نکنید. وقتی صحبت از رسانه‌های اجتماعی برای تجارت است هیچ‌چیز رایگان نیست. اگر می‌خواهید از وجود یک رسانه اجتماعی برای تجارت  کوچک خود بهره ببرید باید هزینه کنید تا یک نفر دیگر این کار را برای شما انجام دهد یا خودتان وقت می‌گذارید تا این کار را انجام دهید. حتی اگر فکر می‌کنید چون Twitter  ،  Facebookو Pinterest رایگان‌اند و شما مجانی از آن‌ها استفاده می‌کنید و همه نوع ابزاری در اختیارتان است تا استفاده از این رسانه‌ها را آسان‌تر کند، باز هم این‌طور نیست چون وقت شما مانند پول ارزشمند است.

پس شما به بودجه‌ای مختص رسانه اجتماعی نیاز دارید. چقدر؟ خب خوشبختانه شما از قبل برای تجارت کوچک خود یک بودجه بازاریابی دارید پس بودجه‌ی برنامه‌ی رسانه‌ای شما درصدی از آن خواهد بود.

من ابداً توصیه نمی‌کنم که تجارت‌های کوچک فقط از طریق رسانه اجتماعی برای خود بازاریابی کنند.  من روی این نکته تأکید می‌کنم چون کسب‌وکارهای کوچک تمایل دارند به هر چیزی که برچسب رایگان روی آن خورده بچسبند و صحبت‌های بسیاری در این مورد هست که چطور بازاریابی رسانه اجتماعی می‌تواند جایگزین ارزان‌قیمتی برای بازاریابی‌های سنتی باشد.

بازاریابی تجارت کوچک شما باید همیشه آمیزه‌ای از چند نوع بازاریابی باشد چون هیچ بازاریابی خاصی وجود ندارد که شما را به همه‌ی مشتریان بالقوه‌ی کسب‌وکارتان برساند. یکی دیگر از انواع بازاریابی که شما به آن نیاز دارید تا در بودجه‌ی بازاریابی شما به شمار اید، وب‌سایت تجاری شماست زیرا استفاده از رسانه‌ی اجتماعی برای بازاریابی بدون داشتن وب‌سایت مثل این می‌ماند که اسب بی سوارکاری را در مسابقه مجبور به دویدن کنیم.

چه کارهای دیگری باید برای بازاریابی تجارت کوچک خود انجام دهید؟

اینکه بقیه‌ی انواع بازاریابی‌ها کدم‌اند به بازار هدف شما بستگی دارد. برای نمونه اگر شما برنامه‌های اینترنتی به افراد جوان و باهوش می‌فروشید عمده بودجه‌ی شما باید صرف تبلیغات آنلاین شود. از طرف دیگر اگر شما محصولی را به دبیرستانی‌ها و افراد میان‌سال می‌فروشید بعضی تبلیغات کوتاه رادیویی یا تلویزیونی می‌تواند برنامه‌ی بودجه‌ای تجارت شما باشد.

توصیه‌ی کلی من ؟ مقدار پولی را انتخاب کنید که برای هزینه‌ی آن در بازاریابی احساس آسودگی می‌کنید و سپس ان را دو برابر کنید.

انجام دهید: برنامه‌ی بازاریابی خود را مرور کنید ( و بودجه‌ی بازاریابی را) و برنامه‌ی رسانه اجتماعی خود را با آن تطبیق دهید.

۵- چه کسی قرار است برنامه رسانه اجتماعی کسب‌وکار شما را پیش ببرد؟

قبل از اینکه به من بگویید می‌خواهید خودتان برنامه‌ی رسانه اجتماعی کسب‌وکارتان را پیش ببرید، بگویید در هفته چند ساعت وقت آزاد دارید.

در یک سخنرانی در مرکز موفقیت در رسانه اجتماعی ، انیتا کمپبل  گفت  که او از دوشنبه تا جمعه ۱۵ دقیقه در روز برای نظارت، اظهارنظر کردن و به‌روزرسانی رسانه‌ای که از آن استفاده می‌کند ، صرف می‌کند و دو ساعت دیگر در هفته برای وبلاگ شرکت وقت می‌گذارد. یعنی سه ساعت و ۱۵ دقیقه در هفته.

به‌علاوه او افزود: شما باید ۷ تا ۱۰ ساعت برای یادگیری اولیه‌ی هر رسانه اجتماعی که می‌خواهید با آن کار کنید، وقت صرف کنید و بدانید که هر کمپین رسانه‌ای که به عهده می‌گیرید به زمان اضافه نیاز دارد.

من شخصاً حدود پنج ساعت در هفته صرف رسانه اجتماعی به‌منظور تجارت می‌کنم و این بدون احتساب کمپین‌ها یا یادگیری چیزهای جدید است.

حتی اگر شما بتوانید وقتتان را آزاد کنید آیا هفته‌ی آینده هم می‌توانید این کار را بکنید؟ ماه آینده؟ تمام طول سال؟

همچنین شما باید بدانید که رسانه‌ی اجتماعی ، تا انجایی که من می‌دانم، یکی از بزرگ‌ترین تباه‌کننده‌های زمان هست که تابه‌حال اختراع‌شده است. به طرز عجیبی خواب‌آور، مثل تماشای ماهی که در آب شنا می‌کند و به‌طور مرموزی اعتیادآور، پس به‌آسانی به آن معتاد می‌شوید و وقت گذراندن با آن را به ‌وقت‌گذرانی با دیگران در زندگی واقعی ترجیح می‌دهید.

این به این معنا نیست که شما نمی‌توانید از رسانه اجتماعی برای تجارت خود استفاده کنید. منظور این است که اگر در فکر انجام این کار هستید  باید از زمان و ضرورت آن آگاه باشید.

فاکتور دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که اگرچه تعداد متعددی ابزار وجود دارد که می‌تواند برای خودکار کردن پست‌های رسانه‌ی شما استفاده شود، بحث‌های زیادی در مورد پست‌های خودکار در رسانه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد. پس بهتر است در نظر بگیرید که آیا زمان  و قابلیت دسترسی دارید که به‌طور مرتب پست بگذارید، به جای آنکه بنشینید و پست‌های بیشمار را به زمان دیگری موکول کنید.

برخی تجارت‌ها با به کار گماشتن افرادی که کارهای رسانه اجتماعی آن‌ها را انجام دهند، بر این مشکل غلبه کرده‌اند. اگر شما هم این کار را می‌کنید فراموش نکنید که هزینه‌ی کارمندانی که کارهای رسانه اجتماعی را انجام می‌دهند فقط هزینه‌ی حقوق و دستمزد آن‌ها نیست بلکه هزینه‌ی هر کار دیگری است که همین حالا که در حال نظارت، اظهارنظر کردن و پست کردن است، می‌توانست انجام دهد.

اگر شما کسی را برای این کار ندارید، خیلی ساده یک نفر را استخدام کنید تا برنامه‌های رسانه اجتماعی خود را وارد عمل کنید و رسانه‌ی کسب‌وکار کوچکتان را مدیریت کنید. و اگر در حال حاضر وقت ندارید و حدس می‌زنید که بعداً هم نداشته باشید ، باید این راه را برای موفقیت رسانه‌ی خود انتخاب کنید. تلاش‌های ناتمام و ناشیانه برای رسانه اجتماعی می‌تواند به تجارت کوچک شما آسیب بزند.

انجام دهید: به‌طورجدی در مورد تعهدات زمانی خود فکر کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید بر اهداف تجاری خود در رسانه اجتماعی جامه‌ی عمل بپوشانید. اگر پاسخ مثبت است خودتان کسی هستید که این کار را انجام خواهد داد. به تصمیم اولیه‌ی خود درباره اینکه کدام رسانه را استفاده خواهید کرد برگردید و با طرز کار آن آشنا شوید. وقتی ان را یاد گرفتید آماده‌اید که تشخیص دهید چگونه از رسانه اجتماعی استفاده کنید تا به اهدافی که برای خود در نظر گرفته‌اید برسید.

اگر پاسخ منفی است وقت آن است که جستجو کرده و شخص یا شرکتی را پیدا کنید که قادر باشد برنامه‌های رسانه‌ای شما را برایتان به انجام برساند.

منبع: به ایده

نظرات بسته شده است.