Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به گزارش سالانه ارزش گذاری برند

  به قلم حمیدرضا یعقوبی آوینی

  کارشناس ارشد کسب وکار (MBA)

مؤسسه بین المللی اینتربرند هرساله در گزارشی به معرفی یکصد برند (نشان تجاری) برتر جهان اقدام می کند. این مؤسسه در ارزش گذاری برندهای برتر سال ۲۰۱۷ میلادی، به دو شاخص اصلی خودش بیش از گذشته تکیه داشته است؛ یکی تغییرات شگرف تکنولوژی و دیگری رشد از درون.

چراکه در دنیای هیجان انگیز امروزی، شگرف نگرشی و تکنولوژی تأثیر بسزایی بر جنبه های مختلف تجارت و زندگی بشر گذاشته است و از سوی دیگر برندها از داخل با انسان ها یا همان منابع انسانی هر سازمان آغاز می شوند و در نهایت در خارج به انسان ها یا همان خریداران محصولات ختم می شوند. این شاخص نشان می دهد که تبدیل شدن به یک برند معتبر، چه مقدار نیازمند توجه به منابع انسانی یا همان برندسازی داخلی است.

در این گزارش سالانه و در میان ۱۰ برند برتر سال ۲۰۱۷، اپل یکی از غول های صنعت انفورماتیک آمریکا همچنان پیشتاز است و گوگل و مایکروسافت جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. همچنین کوکاکولا، آمازون، سامسونگ، تویوتا، فیس بوک، بنز و ای بی ام در ادامه ۱۰ برند برتر سال قرار گرفته اند که نشان از حضور قدرتمند یک برند نوشیدنی و دو برند خودروساز در کنار سایر برندهای حوزه تکنولوژی و انفورماتیک جهان در صدر جدول است.

همچنین این ۱۰ برند برتر توانسته اند بیش از ۴۰درصد ارزش بهترین برندهای جهان را از آن خود کنند که نشان از اثبات مدیریت برند و رویکردهای مدیریتی در فرآیند برندسازی خود دارند. در سوی دیگر و در میان این ۱۰برند تنها سه برند کوکاکولا، تویوتا و ای بی ام دارای کاهش درصدی نسبت به سال گذشته هستند که همین امر باعث شد برند کوکاکولا یک رتبه و برند های تویوتا و ای بی ام به ترتیب دو و چهار رتبه نسبت به سال ۲۰۱۶ با کاهش جایگاه خود مواجه شوند.

مطلب مرتبط: ترندهای برندسازی در سال ۲۰۱۸

از سوی دیگر، ۱۶ برند شامل فیس بوک، آمازون، ادوب، آدیداس، استارباکس، گلدمن سیچ، هوآوی، مورگان استانلی، فیدکس و پی پال توانسته اند درصد رشد دو رقمی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال گذشته (۲۰۱۶) به ثبت برسانند. فیس بوک با رشد ۴۸درصد در صدر و پی پال با ۱۲درصد رشد در رتبه های آخر این نسبت رشد قرار دارند.

در این میان سه برند نسبت به سال های گذشته به جدول صدتایی ها وارد شدند؛ خوروسازی فراری (Ferrari)، نتفیلیکس (Netflix) و سلس فورس (Salesforce). حضور این سه برند نشان می دهد که سیطره ای از کسب وکارها می توانند با یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند در مدیریت برند در کنار محصولات و راه حل های خلاقانه برای رفع نیاز مشتریان در جدول برندهای برند سال جهان قرار بگیرند.

در این گزارش مشاهده می شود که بخش های تکنولوژی، خودروسازی، سرویس دهنده های مالی، نوشیدنی ها و خرده فروشی ها به ترتیب پرازرش ترین برندها در بخش های فعال دنیا هستند.

بخش تکنولوژی به عنوان ارزشمندترین بخش با ۶۷۵هزار میلیون دلار مجموع ارزش برند توانسته است بهترین جایگاه این جدول را از آن خود کند. به نحوی که از برندهای اپل (رتبه یک)، گوگل (رتبه ۲)، مایکروسافت (رتبه ۳)، سامسونگ (رتبه ۶)، فیس بوک (رتبه ۸) که نیمی از ۱۰ برند برتر را به خود اختصاص دادند گرفته تا برندهایی مثل اینتل، سیسکو، اوراکل، اچ پی و حتی برندهای لنووو، ادوب و هواووی که قابل توجه است، حضور دارند. حضور فعال ۱۵ برند در این بخش در میان ۱۰۰ برند برتر نشان دهنده توجه جهانی هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان به مبحث و نگرش تکنولوژی است.

در بخش خودروسازی و با مجموع ارزش برند بیش از ۲۶۰ هزار میلیون دلار، برندهای تویوتا (رتبه ۷)، بنز (رتبه ۹)، بی ام دبلیو (رتبه ۱۳)، هوندا (رتبه ۲۰)، فورد (رتبه ۳۳)، هیوندای (رتبه ۳۵)، آئودی (رتبه۳۸)، نیسان (رتبه۳۹)، ولکس واگن (رتبه۴۰)، پورشه (رتبه۴۸)، کیا (رتبه۶۸)، لندروور (رتبه۷۳)، هارلی دیویدسون (رتبه۷۷)، مینی (رتبه۸۷)، فراری (رتبه۸۸) و تسلا (رتبه۹۸)، به عنوان ۱۶ برند خودروساز در این جدول قرار گرفته اند.

در میان ۱۲ برند در بخش سرویس دهنده های مالی با ارزش برند ۱۲۱هزارمیلیون دلار، می توان از امریکن اکسپرس، جی پی مورگان، اچ اس بی سی، گلدمن ساچ، ویزا، مسترکارت و پی پال نام برد که اکثر این برندها توانسته اند نسبت به گذشته رشد مثبت دو رقمی را تجربه کنند.

مطلب مرتبط: داستان برندهایی که جایگاه جدیدی برای خود تعریف کردند

برندهای معتبری همچون کوکاکولا (رتبه ۴)، پپسی (رتبه ۲۲)، نسکافه (رتبه ۳۶)، اسپریت (رتبه۹۰) در بخش نوشیدنی های این جدول و با مجموع ارزش برند بیش از ۱۰۷هزار میلیون دلار حضور فعال دارند.

در بخش خرده فروشی سه برند آمازون، آی کیا (IKEA) و ای بی (ebay) به ترتیب با ارزش برند ۶۷، ۱۸ و ۱۳هزار میلیون دلار و در مجموع ۹۶ هزار میلیون دلار توانسته اند رتبه های ۵، ۲۵ و ۳۴ جدول برندهای برتر جهان در سال ۲۰۱۷ را از آن خود کنند.

همچنین در میان برندهای ورزشی، نایک با ۲۷هزار میلیون دلار و آدیداس با ۹هزار میلیون دلار ارزش برند، رتبه های ۱۸ و ۵۵ این جدول را کسب کرده اند.

در بخش رستوران نیز برند مک دونالد با ارزش ۴۱هزار میلیون دلار در رتبه ۱۲، برند استارباکس با ارزش ۹هزار میلیون دلار در رتبه ۶۰ و برند کی اف سی با ارزش ۵هزار میلیون دلار در رتبه ۸۳ در میان ۱۰۰ برند برتر جهان قرار دارند.

از سوی دیگر و با توجه به نقش صنعت لجستیک در دنیای تجاری، سه برند یو پی اس (رتبه ۲۹)، فدکس (رتبه ۷۲) و دی اچ ال (رتبه ۷۶) در مجموع با ارزش برند ۲۸هزار میلیون دلار در این جدول حضور دارند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.