Take a fresh look at your lifestyle.

نکات مهم در ساخت پادکست برای ایجاد بازاریابی موفق

نکات مهم در ساخت پادکست برای ایجاد بازاریابی موفق

آیا تا به حال به همراهی با چند هزار نفر به طور همزمان در پیاده روی صبحگاهی فکر کرده اید؟ شاید این موضوع عجیب و غیرممکن به نظر برسد. با این حال افرادی که صبح خود را با هندزفری و فایل های صوتی موسوم به پادکست شروع می کنند، این امکان را در اختیار سازندگان آن قرار می دهند.

به عنوان یک پلتفرم اطلاع رسانی، پادکست در حال حاضر از محبوبیت بالایی برخوردار است. باتوجه به آمار Nielsen از هر ۱۰ نفر به طور متوسط شش نفر مداوم به پادکست گوش می دهند. همچنین ۱۱۲میلیون آمریکایی (۴۰درصد جمعیت این کشور) حداقل یک بار به این مجموعه صوتی گوش فراداده اند. با این حساب علاقه فراگیر بازاریاب ها به ساخت پادکست و جذب مخاطب با استفاده از آن چندان عجیب و دور از ذهن به نظر نمی رسد. یکی از مزیت های اصلی پادکست ها استفاده تقریبا برابر مردها و زن ها از آن است. در واقع مشکلی که بسیاری از بازاریاب ها با آن دست وپنجه نرم می کنند، تولید محتوای مورد علاقه هر دو گروه آقایان و خانم هاست. استفاده ۵۶درصدی آقایان از پادکست در برابر ۴۴درصد از خانم ها تنوع تقریبا برابری را پیش روی دست اندرکاران بازاریابی قرار می دهد.

صرف نظر از آمارهای دقیق باید پیش از شروع به ساخت پادکست به وضعیت کسب وکارمان نیز توجه کنیم. براین اساس اگرچه متوسط پادکست ها حدود ۶۷میلیون شنونده ماهانه دارند، اما وضعیت کسب وکار نیز در این آمار سهیم است. به عبارت واضح تر، بسیاری از کسب وکارهای کوچک از حداقل تعداد مخاطب های موردنیاز برای راه اندازی سرویس صوتی برخوردار نیستند. بااین حال اگر کسب وکار شما از مقدار مشخصی از مشتریان ثابت برخوردار است که مانع از صرف هزینه های بی نتیجه روی چنین پروژه ای می شود، تولید پادکست یکی از راهکارهای جذاب برای جلب مخاطب است.

اگر تا به حال پشت میکروفن قرار نگرفته اید، نیازی به استرس بیش از اندازه نیست. در واقع برخی از راهکارهای ساخت پادکست حتی برای افراد بسیار مبتدی نیز مفید خواهد بود. در اینجا «درو مک لِلان» چند نکته مهم در خصوص ساخت پادکست را مورد بررسی قرار خواهد داد.

تهیه لیست دقیق از کارها

هنگامی که برای نخستین بار قصد تهیه پادکست داشتم، به طور مداوم دنبال موضوعات جذاب برای بحث بودم. خوشبختانه نخستین تجربه من همراه با یک تیم نسبتا حرفه ای بود. در این فرآیند یاد گرفتم که باید هرآنچه قصد دستیابی به آن را دارم در فهرستی یادداشت کنم. بدین ترتیب در تمام طول ضبط و تولید برنامه نکات اصلی را در ذهن خواهم داشت.

نخستین چیزی که باید مدنظر داشت، انتخاب گوینده اصلی پادکست است. در واقع چنین برنامه های صوتی معمولا شامل دو گوینده است. یکی از طرفین به بیان نکات اصلی پرداخته و طرف دیگر در برخی موارد نکات تکمیلی را اضافه می کند. همچنین باید شیوه و الگوی موردعلاقه در تهیه پادکست را نیز مورد توجه قرار داد. برخی از پادکست ها بسیار کوتاه هستند.

از سوی دیگر برخی نمونه ها شامل بحث های تخصصی و طولانی هستند. در اینجا باید مشخص کرد که به دنبال چه نوع مخاطبانی هستیم. در صورت تهیه پادکست های کوتاه با موضوعات ساده مخاطب هدف ما افراد معمولی هستند، در غیر این صورت باید به دنبال افراد ماهر و متخصص در حوزه کسب وکارمان باشیم.

انتخاب فرمت پایه

هر فردی پادکست خود را به شیوه ای مشخص اداره و تولید می کند. برخی از تولیدکنندگان تنها پرسش هایی برای مهمان برنامه طرح می کنند و منتظر پاسخگویی وی هستند. با این حال به نظر من در چنین حالتی فرد سؤال کننده تبدیل به یک فرد بی تأثیر در روند ضبط برنامه می شود. اگرچه طرح سؤال و مشارکت فعال در بحث کار دشواری است، با این حال امکان بهره برداری حداکثری از یک برنامه صوتی را فراهم خواهد کرد. توصیه من هنگام ضبط پادکست مشارکت مؤثر در بحث است. به این ترتیب در ازای هر چهار جمله مهمان برنامه یا گوینده اصلی شما نیز یک اظهارنظر کارشناسی بیان کنید.

بازاریابی

در زمینه مدیریت بحث انتخاب پرسش ها یکی از مهم ترین مراحل محسوب می شود. بسیاری از افراد علاقه شدیدی به تهیه فهرستی دقیق از پرسش ها دارند. بدین ترتیب آنها همه چیز را از پیش تعیین می کنند و سپس به اتاق ضبط می روند. بدون شک این شیوه ضبط برنامه برای افراد مبتدی بسیار مؤثر است. در هر صورت بدین ترتیب شما همه چیز را پیش از شروع برنامه ریزی کرده اید. با این حال اگر تنها کمی ریسک پذیر باشید، اختصاص ۱۵ الی ۲۰دقیقه برنامه بر پرسش هایی که در طول بحث به ذهن تان می رسد، کار چندان غیرعقلانی نیست. در واقع هیچ کدام از ما از نظرهای همکارمان در ضبط پادکست به طور کامل آگاه نیستیم. برهمین اساس در طول گفت وگو پرسش های تازه ای به ذهن مان خواهد رسید. در این حالت اگر فهرست سؤال ها را از قبل کاملا پر کرده باشیم، زمانی برای طرح پرسش های جدید نخواهیم داشت.

شروع کار با موضوعات و مهمان های جذاب

فرقی ندارد در کدام حوزه کسب وکار مشغول فعالیت هستید. ۱۰ پادکست نخست برنامه تا حد زیادی سرنوشت بقیه قسمت ها را مشخص خواهد کرد. برهمین اساس باید در قسمت های اولیه از موضوعات و مهمان های جذاب تر استفاده کنیم. توجه داشته باشید که در نسخه های اولیه تعداد مخاطب های شما بسیار اندک است. برهمین اساس اگر کیفیت پادکست بالا نباشد، همین تعداد اندک مخاطب نیز از دست خواهد رفت. به عنوان مثال هنگامی که در حال تهیه مجموعه پادکست هایی در زمینه بازاریابی آنلاین بودم، همکارم استفاده از یک خواننده راک محلی را به عنوان میهمان نخست پیشنهاد کرد. موضوع بحث نیز در مورد ظرفیت های موسیقی راک در بازاریابی و تبلیغات بود. علاوه بر آن موسیقیدان، در طول بحث از نظر همکاران مختلفم نیز استفاده کردم. به این ترتیب آن پادکست شروعی توفانی برای مجموعه به ارمغان آورد.

آنالیز آمار دانلودها

راب والچ یکی از چهره های شناخته شده در دنیای تولید پادکست هاست. چندی پیش شانس این را داشتم که با وی در یک مجموعه پادکست همکاری کنم. هنگامی که کار ضبط پادکست تمام شد، در حین گفت وگوی دوستانه نکته مهمی را به من گوشزد کرد. راب توصیه کرد که آمار دانلودهای فایل هر قسمت را به طور دقیق بررسی کنم. براین اساس در طول زمان از تغییر مخاطب ها آگاه می شوم و در موقع مناسب دست به اقدام درست خواهم زد.

بسیاری از تولیدکنندگان پادکست نگران آینده مجموعه شان هستند. براین اساس راب والچ دستیابی به حداقل ۵۰۰ مخاطب در ۱۰ قمست نخست هر مجموعه ای را نشانه ای مناسب به معنای مسیر درست تیم سازنده معرفی می کند. با این حال به یاد داشته باشید که آمار دانلود تنها معیار موفقیت نیست. در واقع با توجه به وضعیت خاص هر کسب وکار فقط شما قادر به تشخیص و معرفی معیار صحیح موفقیت در تولید پادکست هستید.

تولید محتوای باکیفیت به طور مداوم

بدون شک هر مجموعه ای شامل یک یا دو قسمت بی کیفیت نیز هست. این امر اختصاص به دنیای پادکست ها ندارد. در زمینه تلویزیون یا حتی آثار سینمایی نیز این امر رایج است. با این حال اگر کیفیت بد تولیدات برای مدتی ادامه پیدا کند، به زودی شاهد ریزش شمار زیادی از مخاطب ها خواهیم بود. برهمین اساس باید به دنبال راهکاری به منظور جلوگیری از انتشار پادکست های بی کیفیت باشیم.

یکی از راهکارهای رایج در این زمینه استفاده از فرآیند بازبینی به عنوان گام آخر پیش از انتشار رسمی هر قسمت است. براین اساس فرصت کافی برای ضبط مجدد فایل در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت. همچنین نباید در تولید قسمت ها عجله به خرج داد. به عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان در طول سال بیش از ۲۰۰ پادکست منتشر می کنند. این حجم وسیع از فایل ها فرصت مناسب برای دانلود و توجه را از مخاطب سلب خواهد کرد. برهمین اساس شاید تولید قسمت های کمتر و توجه بیشتر به محتوای بحث راهکار بلندمدت بهتری باشد.

منبع: فرصت امروز

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.