Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه برای اکانت مان در شبکه اجتماعی ویدئو بسازیم / ساخت کلیپ تبلیغاتی در هفت گام

هنگامی که صحبت از ساخت ویدئوهای خلاقانه و تأثیرگذار به منظور افزایش مخاطب می شود، باید دانست که هیچ فرمول جادویی وجود ندارد. با این حال استفاده از برخی المان های مشخص در فرآیند ساخت کلیپ های تبلیغاتی دستیابی به موفقیت را آسان تر خواهد کرد. در این مقاله امیلی کوپ به بررسی هفت گام مؤثر در راستای خلق ویدئوهای مناسب برای بارگذاری در شبکه های اجتماعی پرداخته است.

این هفت مرحله باتوجه به تجربه شخصی امیلی کوپ و همچنین سایت Hootsuite به رشته تحریر درآمده است.

گام نخست: بازآفرینی محتوای موفق

نخستین نکته ای که در ساخت ویدئوهای باکیفیت باید مدنظر داشت، هزینه موردنیاز است. تولید محتوای باکیفیت به هیچ وجه ارزان نیست، برهمین اساس توصیه من در اینجا استفاده از محتوای موفق سایر کلیپ هاست. از نظر اقتصادی سرمایه گذاری روی بازآفرینی طرحی که پیش از این امتحان خود را پس داده از تلاش برای خلق مجموعه ای نامطمئن مقرون به صرفه تر است.

در Hootsuite برای طراحی ویدئوهای تبلیغاتی از فرآیند دو مرحله ای استفاده می شود. به این ترتیب ابتدا ایده موردنظر در وبلاگ سایت به نمایش گذاشته می شود. در مرحله بعد در صورت استقبال مناسب مخاطب های سایت از محتوای تولید شده، پروژه وارد فاز تولید خواهد شد. در واقع نسخه اولیه وبلاگ یک طرح ساده است. تنها هدف در اینجا آزمایش نتیجه احتمالی یک ایده پیش از تبدیل آن به کلیپی واقعی است. این فرآیند موضوع سخنرانی نمایندگان شرکت در مراسم TED Talks نیز بود که منجر به استقبال وسیع افراد از الگوی مان شد.

اگر امکان راه اندازی سایت یا وبلاگی برای آزمایش ایده تان ندارید، استفاده از دیگر پلتفرم ها، جایگزین خوبی خواهد بود. با این حال باید توجه کرد که پلتفرم انتخابی تعداد کاربران مناسبی را در اختیارتان قرار دهد.

به منظور ایده پردازی یا الگوبرداری از اثر دیگران باید به چند معیار توجه کرد. این معیارها به شرح زیر هستند:

– محتوا و موضوع اصلی ویدئوی شما باید واضح و فهم آن راحت باشد.

– طرح ابتدایی برای بارگذاری در وبلاگ نباید از یک دقیقه بیشتر باشد. در غیر این صورت شانس مان برای جذب مخاطب کافی کاهش خواهد یافت.

– ایده مان باید آزادی عمل کافی به طراح های گرافیکی بدهد. این امر به معنای طراحی باز ایده به منظور تغییر احتمالی اش در آینده است.

هدف اصلی در این مرحله دریافت بازخوردهای مخاطب در مواجهه با ایده است. نیازی به طراحی کلیپ یک دقیقه ای با استفاده از جلوه های بصری ویژه نیست، تنها طرح کلی را به صورت ساده و واضح در اختیار مخاطب قرار دهید.

گام دوم: انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای بارگذاری ویدئو

هر شبکه اجتماعی فرصت ها و محدودیت های خاصی را برای ساخت ویدئو در اختیار کاربران قرار می دهد. باتوجه به ماهیت کلیپ و مخاطب هدف باید از میان پلتفرم های گوناگون دست به انتخاب زد. براین اساس بررسی شبکه های اجتماعی مختلف از نظر یک کاربر معمولی اهمیت ویژه ای دارد. به این ترتیب نسبت به ویژگی ها و کاستی های شبکه موردنظر آگاهی کافی خواهیم یافت.

هنگامی که Hootsuite قصد طراحی کلیپ کوتاهی پیرامون سخنرانی اش در TED Talks را داشت، با توجه به محتوای کلیپ، از فیس بوک و اینستاگرام استفاده کرد. علت این انتخاب تعداد بالای کاربران فعال این رسانه ها و علاقه آنها به مشاهده ویدئو در این شبکه های اجتماعی بود.

گام سوم: انتخاب زاویه فیلمبرداری مناسب

هنگامی که نوبت به ضبط کلیپ می رسد، انتخاب های وسیعی پیش روی ماست: پرتره، منظره، چشم انداز چهارگوش و همچنین تمام صفحه. هرکدام از این زوایه های فیلمبرداری مزیت های خاص خود را دارد. انتخاب ما باید براساس نوع ویدئویی که در حال ضبط، جزییات فیلم و همچنین شبکه های اجتماعی موردنظرمان باشد. به عنوان مثال اگر بیشتر کاربران ما از موبایل یا لپ تاپ استفاده می کنند، استفاده از چشم انداز چهارگوش (به دلیل نمایش بهتر در این دو پلتفرم) توصیه می شود.

اغلب ویدئوهای ارسالی برای مراسم TED Talks از زاویه دید پرتره استفاده می کنند. این به دلیل نمایش عالی چنین چشم اندازی در گوشی های هوشمند است. با این حال برای نمایش روی پرده سینما یا نمایشگرهای بزرگ استفاده از چشم انداز تمام صفحه بهتر خواهد بود.

گام چهارم: اهمیت تداوم سبک کلیپ سازی

هنگام طراحی یک کلیپ برای بارگذاری در شبکه های اجتماعی باید مهر خود را روی آن درج کنید. به عبارت ساده، کلیپ شما باید ویژگی های بصری خاصی داشته باشد. به این ترتیب با رعایت این ویژگی ها در طول زمان سبک خاص خود را در شبکه های اجتماعی رواج خواهید داد. استفاده از فیلترها و جلوه های ویژه اختصاصی به شما در این راستا کمک زیادی خواهد کرد. همچنین زاویه فیلمبرداری که در گام قبلی بدان اشاره شد نیز در همین فهرست جای می گیرد.

هنگامی که ویژگی های خاص خود را در یک کلیپ به کار بردید، آن را در سری های بعدی نیز رعایت کنید. تلاش برای تغییر مداوم این خصوصیات باعث کاهش تعداد مخاطب های وفادارتان خواهد شد.

گام پنجم: معجزه انیمیشن و موسیقی

استفاده از انیمیشین و موسیقی در کلیپ ها یکی از راهکارهای عمده جذب مخاطب است. در این زمینه هیچ نرم افزاری به کیفیت Adobe Creative Cloud نیست. این نرم افزار امکان ایجاد یا افزودن صحنه های انیمیشینی به ویدئوها را در اختیار کاربران قرار می دهد. امکان طراحی افکت های دو و سه بعدی از جمله ویژگی های منحصر به فرد این محصول Adobe است.

در زمینه استفاده از موسیقی متن نیز Adobe Creative Cloud حرف های زیادی برای گفتن دارد. به این ترتیب شما امکان تولید موسیقی موردنظر یا افزدون فایل مشخصی به کلیپ تان را خواهید داشت.

اگرچه محصول Adobe امکانات گسترده ای در اختیار کاربران قرار می دهد، اما گزینه های دیگری نیز برای استفاده وجود دارد. نرم افزارهای Final Cut Pro X و Premiere با محیط کاربری متفاوت امکاناتی مشابه را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.

زمان ساخت ویدئوها با استفاده از نرم افزارهای معرفی شده بستگی به عوامل مختلفی دارد. به عنوان مثال در مراسم Ted Talks ساخت اغلب ویدئوها بین دو تا چهار روز زمان برد. این تفاوت زمانی به دلیل ماهیت گرافیکی برخی از کلیپ ها در مقایسه با الگوهای ساده و بی آلایش برخی دیگر از شرکت ها بود.

گام ششم: هدف گذاری هوشمندانه مخاطب

حتی بهترین ویدئوها نیز اگر در اختیار مخاطب های مناسب قرار نگیرد، موفقیتی به ارمغان نخواهد آورد. کلیپ Hootsuite برای سخنرانی در TED Talks به دنبال مخاطب هایی رفت که ویژگی های زیر را داشته باشند:

– علاقه مند به سخنرانی های TED Talks

– فعالیت در کسب وکاری مرتبط با شبکه های مجازی

– مشاهده حداقل یکی از ویدئوهای قبلی Hootsuite

براساس این معیارها پلتفرم مدیریت آنلاین Hootsuite در اینستاگرام و فیس بوک به دنبال مخاطب های موردنظرش گشت. اطلاع دقیق از مخاطب هدف و شبکه اجتماعی موردعلاقه شان در کسب بهترین نتیجه ممکن تأثیر غیرقابل انکاری دارد.

گام هفتم: بازبینی نهایی پیش از انتشار

در گام پایانی و پیش از انتشار کلیپ در شبکه های اجتماعی باید بازبینی نهایی را انجام داد. در این مرحله نیازی به تغییر ماهوی ساختار ویدئو نیست. تنها باید روی رفع کاستی های ظاهری تمرکز کرد. به عنوان مثال ناهماهنگی فیلم ضبط شده با فیلتر یا موسیقی انتخاب شده در این گام مورد توجه قرار می گیرد. دوگانه ای که در اینجا با آنها دست وپنجه نرم می کنیم، وفاداری به المان های گذشته در عین تلاش برای ارتقای خروجی برندمان است. به عبارت بهتر باید بین ایجاد تغییر در شیوه تولید کلیپ و حفظ نکات مثبت به کار رفته در ویدئوهای قبلی توازنی برقرار کنیم. پس از بازبینی نهایی محصول شما آماده ورود به شبکه های اجتماعی و تأثیرگذاری روی بازاریابی تان خواهد بود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.