Take a fresh look at your lifestyle.

ایده هایی در راستای بهبود عملکرد مدیران

امروزه جایگاه مدیریت به دلیل حساسیت هایی که دارد در کانون توجه قرار گرفته است و همین امر باعث می شود تا بررسی عملکرد آنها امری کاملا ضروری باشد. درواقع این تصور که رسیدن به صندلی مدیریت نقطه پایان است، اندیشه ای کاملا محال و غیرواقعی بوده و لازم است آن را تنها شروع کار بدانید.

در همین راستا و در ادامه به بررسی ۱۲ ایده که می تواند بر عملکرد شما به عنوان مدیر یک شرکت تأثیر مثبت داشته باشد، خواهیم پرداخت.

۱- شرایط را برای گفت وگو های دونفره مهیا سازید

در بسیاری از مواقع علت تحلیل رفتن انرژی تیم کاری به علت نبود برنامه نیست و عدم هماهنگی و اتحاد افراد باعث دور شدن از مسیر مورد نظر خواهد شد. توجه داشته باشید که افراد در راستای درک متقابل و پذیرش یکدیگر لازم است زمانی را با یکدیگر بگذرانند. این امر بدون شک در شرایطی که مدیریت برنامه ای برای آن نداشته باشد، کاملا دشوار خواهد بود.

در همین راستا لازم است که به نحوی خلاقانه اقدام به آشنا سازی بیشتر افراد با یکدیگر کنید. این امر در نهایت منجر به این خواهد شد تا افراد یکدلی بیشتری با یکدیگر داشته باشند و با مشکلات کمتری در کار با یکدیگر مواجه شوند. از جمله توصیه های کاربردی در این رابطه این است که در زمان صرف ناهار چیدمان نشستن افراد را به نحوی برنامه ریزی کنید که افراد هر روز با فردی متفاوت هم سفره شوند. این امر مقدمات مکالمات افراد را با یکدیگر ایجاد می کند که در کوتاه مدت به طرزی شگفت انگیز تمامی کارکنان را با یکدیگر صمیمی خواهد ساخت.

نکته آخر در این بخش این است که در هیچ یک از موارد، خود را جدای از تیم تان ندانید و در تمامی طرح ها خود نیز همراه باشید.

۲- سخت گیری و نظارت دائم و دخالت گرایانه را کنار بگذارید

بدون تردید کارمندتان هنگام استخدام شما را نسبت به توانایی های خود مجاب کرده است. به همین خاطر دیگر زیر ذره بین قرار دادن وی اقدامی حرفه ای محسوب نمی شود. افراد هنگامی که تحت فشار باشند نمی توانند تمرکز لازم را حفظ کنند و این امر درصد خطا را به مقدار بسیار بالایی افزایش خواهد داد. با این حال در جایگاه مدیریت لازم است همواره نظارت خود را بر تیم کاری حفظ کنید. با این حال این امر نباید منجر به سخت گیری و دخالت های بی جای شما شود.

۳- اعتماد را به رویکرد کاری خود تبدیل کنید

در رابطه با اعتماد، شما با دو رویکرد مواجه هستید. نخست بحث اعتماد به دیگران و دیگری ایجاد زمینه های اعتماد به نفس مطلوب در اعضای تیم کاری. یکی از الزامات شرکت این است که افراد این حس را داشته باشند که مورد اعتماد واقع شده اند. این امر سطح مطلوب رضایت افراد را در پی خواهد داشت. با این حال فراموش نکنید که اعتماد شما باید به نحوی باشد که افراد بدانند در صورت سوء استفاده از آن با مجازات مواجه خواهند شد. درواقع بسیاری از شرکت ها با بروز اولین اشتباه از سوی کارمند خود اقدام به جایگزین کردن وی می کنند.

توجه داشته باشید که کارمند جدید به زمانی برای هماهنگ شدن با فضای شرکت و تیم کاری شما نیاز دارد که این خود می تواند مسیر پیشرفت را با کندی قابل توجهی مواجه سازد. به همین خاطر اعتماد را به عنوان سیاست کاری خود انتخاب کنید. همچنین میزان این اعتماد باید برای افراد مختلف متفاوت باشد.

برای مثال کارمندی که چندین سال برای شما کار کرده است و همواره در کسب رضایت تان موفق بوده است باید از نظر شما بسیار قابل اعتماتر از کارمندی تازه کار باشد.

۴- انعطاف پذیر باشید و باورها و روش های سنتی ناکارآمد را کنار بگذارید

این امر یک واقعیت است که هر آن چیزی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است، صرفا برای همان زمان طراحی شده است. با این حال همواره مشاهده شده است که برخی از شرکت ها با تکیه بر همان روش ها به بازار وارد می شوند. این را مدنظر داشته باشید که هیچ گاه نمی توانید در رابطه با هیچ موضوعی به طور مطلق صحبت کنید. ممکن است سیاست شما نتیجه بخش باشد با این حال توجه داشته باشید که این امر بیشتر به نحوه اجرا کردن شما بستگی خواهد داشت تا قدرت و کارایی سیاست مدنظر. به همین خاطر و در راستای کاهش ریسک کاری، ضروری است همواره اندیشه های به روز و آینده نگرایانه داشت باشید.

همچنین ضروری است که همواره نسبت به انتقاد، رویکردی مثبت از خود نشان دهید تا فضا برای آن باز شود. بدون تردید هیچ تعریفی نمی تواند کمکی به شما کند. اگرچه در حفظ روحیه و انرژی بخشی تأثیرات خوبی دارد با این حال نباید به دلخوشی شما تبدیل شود. بدون تردید انتقاد باعث خواهد شد تا شما نسبت به عملکرد خود از دیدگاه های مختلف آگاهی یابید و اقدام به بهبود آن کنید.

۵- فخرفروشی را کنار بگذارید و همواره در اندیشه تبادل اطلاعات باشید

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که مدیران به علت سطح علمی بیشتر تمایل به در دست گرفتن گفت وگو ها دارند. با این حال هیچ کس از فردی که صرفا برای گفته های خود ارزش قائل است، استقبال نخواهد کرد. فراموش نکنید که همواره شما با کارمندان خود مواجه نیستید و در صورتی که عادت خود را تغییر ندهید ممکن است در نشستی مهم نیز اقدام به تکرار همین عمل کنید. تمرین گوش دادن از جمله اقدامات مؤثر در این رابطه محسوب می شود. در واقع در این روش تنها کافی است زمان بندی مشخصی برای صحبت های خود تعیین کنید.

برای مثال در ازای هر پنج دقیقه صحبت خود، پنج دقیقه نیز کاملا ساکت بمانید. این امر ظرف مدت کوتاهی به عادت جدید شما تبدیل خواهد شد که نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

۶- سطح اطلاعات خود را نسبت به تیم کاری تان افزایش دهید

همواره فهرستی از کارکنان بخش های مختلف شرکت داشته باشید و در آن تصویر، مشخصات کلی و ویژگی های هر فرد را ذکر کنید. با این اقدام شما به بهترین نحو نسبت به تیم کاری خود اشراف خواهید داشت که در تصمیمات شما تأثیرگذار خواهد بود.

۷- الگوی ۳ بر ۱ را مورد استفاده قرار دهید

همواره در راستای حفظ انگیزه و نشاط در کار لازم است تا حس و حال خوب خود را حفظ کنید. یکی از بهترین راهکارها در این رابطه این است که نقاط مثبت را همواره نسبت به موارد منفی بیشتر مورد توجه قرار دهید. در همین رابطه توصیه می شود تا از الگوی ۳ بر ۱ استفاده کنید. درواقع این امر بیانگر آن است که همواره در ازای ۳ موهبت و امتیاز کاری خود یک مورد نفی را در ذهن مرور کنید. این امر باعث خواهد شد تا خود را درگیر موارد زیاد و مشکلات متعدد ندانسته و با خیالی آسوده اقدام به اصلاح هریک کنید.

۸- ترک مکالمات دشوار و شانه خالی کردن از تعهدات سخت را کنار بگذارید

همواره مشاهده شده است که افرد به محض تغییر روند جلسات و خارج شدن آن از مسیری که مطلوب آنها است، اقدام به ترک سالن می کنند. این امر یک رفتار کاملا غیرحرفه ای بوده و شخصیت شما را به عنوان یک مدیر کارآمد و با سیاست به شدت تخریب خواهد ساخت. این امر اگرچه شما را به صورت موقت از یک دشواری رها خواهد ساخت و ممکن است به علت در اختیار داشتن بالاترین جایگاه شرکت، مشکلی را متوجه شما نسازد، با این حال توجه داشته باشید که عدم توجه به صدای مخالف و مواردی که ممکن است چندان خوشایند شما نباشد در درازمدت منجر به نارضایتی عمومی خواهد شد که در این صورت از هم پاشیده شدن تیم کاری موردی دور از ذهن نخواهد بود. به همین خاطر لازم است خود را در برابر مواردی که حتی نسبت به انجام آنها کمترین تمایلی را نیز ندارید کاملا مسئول و متعهد بدانید.

۹- مطالعات خود را افزایش دهید
ذهن شما همواره باید در مسیر پیشرفت و یادگیری باشد، به همین خاطر است که توصیه می شود افراد با مطالعه و درگیر ساختن ذهن خود به تقویت آن کمک کنند. با این حال برای شما به عنوان یک مدیر چه چیز خواندن هم باید مدنظر قرار گیرد. درواقع بهترین تصمیم در این رابطه این است که مورد منتخب ارتباطی با حوزه کاری شما داشته باشد. برای مثال کتابی در زمینه مدیریت درست می تواند گزینه ای مطلوب باشد. با این حال در این رابطه خود را تنها محدود به کتاب های چاپی نکرده و مجلات، مقالات، پادکست ها و هرآن چیزی را که می تواند به دانش شما بیفزاید مورد توجه قرار دهید.

۱۰- تیم خود را به مطالعه بیشتر تشویق کنید

یک مدیر موفق همواره باید دلسوز تیم خود باشد. بدون تردید این امر تنها با توجه به بهبود خود به دست نخواهد آمد. به همین خاطر لازم است که همواره برنامه هایی برای ارتقای سطح کارمندان خود داشته باشید. در مورد گذشته بیان شد که سطح مطالعات خود را افزایش دهید، این امر اگرچه مطلوب است با این حال وجود یک ابرستاره در شرکتی که باقی افراد از درخشش کمی برخوردار هستند، نتیجه کافی را در بر نخواهد داشت. به همین خاطر همواره تیم خود را به افزایش حجم دانش خود در حوزه کاری که دارند تشویق کنید.

۱۱- برنامه زمانی مشخصی برای خود و تیم کاری داشته باشید

در بسیاری از شرکت ها مسئولیت برنامه ریزی و صرفه جویی در زمان امری است که برعهده خود افراد گذاشته می شود. این امر اگرچه از این منظر که افراد را در نحوه انجام کارهای شان آزاد می گذارید، نتایج مطوبی را به همراه خواهد داشت. با این حال این امر تنها زمانی مفید خواهد بود که تمامی افراد تیم نسبت به چگونگی انجام این کار درک درستی داشته باشند و بتوانند به شکلی موفق عمل کنند. در غیر این صورت ناهماهنگی بسیاری به چشم خواهد آمد. یک تیم به علت عملکرد سیستمی که دارد ضعف حتی یک عضو کاملا بر سایر افراد نیز تأثیرات مخرب خود را خواهد گذاشت.

در همین راستا ضمن تعیین برنامه زمانی برای خود، اقدام به تعیین آن به صورت کلی و برای تمامی افراد حاضر در شرکت کنید. با این حال برنامه شما باید از انعطاف کافی برخوردار باشد تا افراد در صورت تمایل یا بروز مشکل بتوانند تغییرات مدنظر خود را با هماهنگی شما اعمال کنند.

۱۲- در موفقیت و شکست ها همواره همراه تیم خود باشید

یکی از باورهای غلط این است که موفقیت به دلیل عملکرد خود مدیریت بوده و شکست ها هیچگونه ارتباطی به آنها ندارد. درواقع بسیاری از مدیران به این شکل عمل کرده و به محض کوچک ترین موفقیتی خود را در مرکز توجه قرار می دهند، به نحوی که تصور می شود تنها فرد تأثیر گذار در رسیدن به این موفقیت مدیر شرکت بوده است. با این حال در رابطه با شکست ها سیاستی کاملا متفاوت را در پیش گرفته و تقصیرها را بر دوش فردی دیگر می اندازند. این امر بدون تردید نمی تواند حاصل رفتار یک مدیر موفق باشد و در صورتی که می خواهید به بالاترین نقاط مدیریتی دست پیدا کنید لازم است تا از انجام چنین اقداماتی فاصله بگیرید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.