Take a fresh look at your lifestyle.

۴ کلید کارساز برای داشتن یک جایگاه قدرتمند

جایگاه سازی برند از فعالیت های مهم یک شرکت به حساب می آید. در این مطلب به نقل از ibazaryabi ، چهار راهکار کلیدی برای داشتن یک جایگاه قدرتمند معرفی می شود: 

۱- بازار تخصصی خود را پیدا کنید. آیا رقبای شما در یک بازار به صورت تخصصی فعال هستند یا در چند بازار به صورت عمومی فعالیت می کنند؟ آیا به هر حال فعالیت آنها به چشم می آید؟ برای به چشم آمدن در برابر آنها و متخصص جلوه کردن، چه فرصت هایی در اختیار دارید؟ شرکت شما چه کاری را بهتر از دیگران انجام می دهد؟


۲- تا جای امکان با آن تعداد از مشتریان و مراجعین در دسترس خود گفت وگو کنید تا ببینید آیا کسب وکار شما از نظر آنها قابل اعتماد است یا خیر؟ اطمینان کسب کنید که حتما برای خدمات شما تقاضایی وجود داشته باشد.

۳- یک بیانیه خلاصه و کوتاه در حد یک یا دو جمله در رابطه با جایگاه خود تهیه کنید که به خوبی بیان کند مشغول چه کاری هستید و چه هدفی را دنبال می کنید. سپس بر همین اساس از خودتان بپرسید چرا یک مشتری باید اهمیت دهد؟

۴- به راه و روش هایی فکر کنید که با استفاده از آنها قادر به ایجاد تضاد بین خودتان با رقبا در بازار هستید. می توانید از پیام رسانی، خدمات منحصر به فرد یا طراحی برای متمایز ساختن کسب وکار خود استفاده کنید؟

جایگاه یابی عالی

خب حالا با تمام این توضیحات جایگاه یابی اصلا یعنی چه؟ فراموش نکنید که همواره قوی ترین جایگاه بر پایه تقلیل و اختصار شکل می گیرد. مردم عموما به صورت ناخودآگاه برند ها را در طبقات مختلف دسته بندی می کنند. آن دسته از برندهایی که در رده های بالاتر قرار می گیرند، به داشتن ایده های ساده معروف هستند. در حقیقت، برندهای برتر در اغلب این دسته ها و طبقه ها را اغلب می توان در یک کلمه یا عبارت کوتاه خلاصه کرد:

– فِدِکس کسب و کار تحویل بسته را با انقلابی بزرگ همراه ساخت، چراکه با کلمه «شبانه» یا «در مدت یک شب» مترادف شد.

– تسلا اعتبار خود را بر اساس دو ایده استوار کرد: «خودروهای برقی» و «سَبک»

– چه شرکتی در بازار محصولات مصرفی الکترونیک به داشتن «نوآوری» دیدنی و جذاب معروف شده است؟ بدون شک، اپل.

– شرکت مشاوره مدیریت مک کنزی برای «باهوش بودن» به اعتباری حسرت برانگیز دست یافته است.

هر قدر بیشتر قادر به ساده سازی جایگاه خود باشید، این جایگاه از قدرت بیشتری برخوردار می شود.

مشکل جایگاه یابی خدمات و محصولات حرفه ای

متأسفانه برخی از شرکت ها، خصوصا در حوزه خدمات حرفه ای بر پایه پیچیدگی شکل گرفته اند.

ماهیت سفارشی و شخصی سازی شده خدمات آنها به گونه ای است که تعریف کردن آنها را سخت و دشوار کرده است.

زبانی که برای حوزه آنها استفاده می شود، خیلی فنی و متکلف است. خب، حال چطور می توان یک کسب وکار پیچیده و چندمنظوره را ساده سازی کرد؟

پاسخ به این پرسش در پرده بر داشتن از هدف اساسی و بنیادین این شرکت است. در این باره باید پرسش هایی از این قبیل مطرح شود:

– مزیت اصلی که فراهم می کنید، چیست؟

– زمانی که یک رویداد یا مراسم به پایان می رسد، به چه هدفی دست یافته اید؟

برای آنهایی که جرات و توان خلاصه کردن خدمات خود در حد یک خمیره ساده را دارند، بازارهای جدید و قدرتمند یکی بعد از دیگری رخ می کند.

پس. . . چه چیزی یک به یک برند قدرت می دهد؟ هر چه که هست با جایگاه یابی آغاز می شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.