Take a fresh look at your lifestyle.

۸ راهکار در راستای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی

برای اکثر افراد رسیدگی به کارهای شرکت و زندگی شخصی، به دردسری همیشگی تبدیل شده است. درواقع این دسته از افراد بر این باور هستند که ۲۴ ساعت شبانه روز بسیار کم بوده و همواره از کمبود وقت شکایت دارند. این در حالی است که برخی افراد نه تنها با این امر مشکلی ندارند، بلکه زمان به مراتب زیادی را برای پرداختن به امور دیگر در پایان روز خود دارند. حال سؤالی که مطرح است اینکه تفاوت این دو گروه در چه چیزی است؟

در همین ابتدا ذکر این نکته ضروری است که از آنجا که همیشه احتمال وقوع رویدادهای غیرمنتظره وجود دارد، پس نمی توان انتظار داشت رابطه میان زندگی و کار، یک رابطه کاملا متعادل و متوازن باشد. این درحالی است که روش های شما در این رابطه نیز باید به مرور زمان دستخوش تغییر شوند، در غیر این صورت کاربرد و تأثیرگذاری اولیه خود را از دست خواهند داد.

در همین راستا در ادامه به بررسی هشت راهکار در راستای تعادل میان کار و زندگی شخصی خواهیم پرداخت.

۱- اولویت بندی را به درستی انجام دهید

مهم ترین بخش در این خصوص این است که شما درک درستی نسبت به کارهایی که باید انجام دهید داشته باشید و درواقع بسیاری از افراد در این رابطه دچار سردرگمی بوده و همین امر باعث می شود نتوانند کارهایی را که ضرورت زندگی محسوب می شوند، به درستی به پایان برسانند. با توجه به اینکه نتایج آمارها حاکی از آن است که افراد همواره نسبت به موارد مکتوب با دقت عمل بیشتری رفتار می کنند، توصیه می شود فهرستی از اقداماتی که باید انجام دهید، تهیه کنید.در این خصوص اشتباه بسیاری از افراد این است که در این رابطه خود را محدود به ضروریات کرده و باعث می شود تا اقدام شما از جامعیت لازم برخوردار نباشد.

در همین راستا بهتر است گروه بندی را صورت دهید. درواقع با کمک این اقدام شما قادر خواهید بود تمامی اقدامات را پوشش دهید، با این حال جایگاه هر یک مشخص خواهند بود. شما در ابتدا باید اولویت را روی موارد مهم تر قرار دهید و باقی موارد را در رده های پایین تر بگذارید. با این حال توجه داشته باشید که این امر صرفا به معنای این نیست که تمامی اولویت ها را ابتدا تمام کرده سپس به سراغ باقی موارد بروید.

با نگاهی واقع بینانه این امر عملا غیرممکن خواهد بود. علت این امر به این خاطر است که برای مثال شما در محل کار قادر به انجام وظایف ضروری که نیاز به حضور شما در خانه دارد، نیستید. با این حال ضروری است زمان انجام هریک به نحوی درست و منطقی صورت گرفته باشد. همچنین توجه داشته باشید که در صورتی که همچنان با مشکل کمبود وقت مواجه هستید لازم است از حجم موارد بکاهید.

۲- فرهنگ کاری شرکت و همکاران خود را یاد بگیرید

کار کردن در شرکتی که با قواعد آن کاملا بیگانه هستید، کاری بسیار دشوار خواهد بود و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت. به همین خاطر از همان ابتدای کار لازم است سیاست های شرکت را به طور کامل مورد مطالعه قرار داده و همسو با آن گام بردارید. همچنین توجه به امر ضروری است که در راستای انجام بهتر کارها لازم است با همکاران خود ارتباطی خوب داشته باشید که این امر تنها زمانی میسر خواهد بود که به درکی متقابل نسبت به خصوصیات یکدیگر دست پیدا کنید.

۳- ارتباطات خود را گسترش دهید

واقعیت این است که هیچ یک از ما در یک جزیره به تنهایی زندگی نکرده و اقدامات ما وابسته به یکدیگر است. به همین خاطر افرادی موفق خواهند بود که دایره ارتباطات خود را به نحوی منطقی گسترش داده و کمک گیرنده و یاری رسان دوستان خود باشند. این امر نکته ای طلایی است، به این خاطر که نمی توانید انتظار داشته باشید افراد صرفا برای شما کار کرده و توقعی نداشته باشند. به طور کل این یک قانون طبیعی است که به هر میزان که آشنایان بیشتری داشته باشید، از امکانات و محدوده عملیاتی بیشتری برخوردار خواهید بود.

۴- از تکنولوژی در راستای انجام بهتر و سریع تر کارها استفاده کنید

ماهیت فناوری انجام سریع تر و بهتر امور است و تحت این شرایط افرد اگر نتوانند از آن در راستای انجام کارهای خود به درستی سود برند، بازندگان بزرگ خواهند بود. به همین خاطر ضروری است تا حداقل نسبت به فناوری های نوین حوزه کاری خود اطلاعات جامعی داشته باشید و از آنها در راستای اهداف خود استفاده کنید. در این بخش توجه داشته باشید که تکنولوژی رو به رشد بوده و لازم است مطالعات شما در این رابطه مداوم باشد.

۵- از تلفن استفاده کنید

این امر که برای هر هماهنگی و انجام هر کاری شما بخواهید به محل کار فرد موردنظر مراجعه کنید، اگرچه اقدامی خوب است، با این حال زمان بسیاری را از شما خواهد گرفت و با توجه به این امر که در دنیای حال حاضر همواره باید میان خوب و خوب تر انتخاب کنید، بدون شک گزینه بهتر و کارآمدتر استفاده از تلفن است. در واقع شما با یک تماس ساده قادر خواهید بود هرآن چیزی را که لازم است به مخاطب انتقال دهید در کوتاه ترین زمان انجام داده و با این اقدام زمان کافی برای باقی کارهای خود داشته باشید.

۶- نه گفتن را به عنوان یک مهارت ضروری یاد بگیرید

این مورد اگرچه بسیار ساده به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که بسیاری از افراد قادر به نه گفتن نیستند و همین امر باعث می شود تا مورد سوءاستفاده های احتمالی قرار گیرند. در راستای موفقیت لازم است تا افراد عادت های نادرست خود را کنار گذاشته و رفتارهای حرفه ای را جایگزین آنها کنند. بدون تردید شما با این ضعف نمی توانید در رابطه با ایجاد تعادل میان کار و زندگی موفق عمل کنید، به همین خاطر لازم است تا از روش های موجود برای ترک آن استفاده کنید. خوشبختانه در این رابطه مقالات بسیاری نوشته شده است که می توانید با یک جست وجوی ساده راهکار مناسب خود را پیدا کنید.

۷- اعتماد به نفس داشته باشید و از متهم ساختن همیشگی خود دست بردارید

برای فردی با اعتماد به نفس مناسب هیچ مانعی وجود نخواهد داشت. در واقع با مطالعه زندگی بزرگان به این نکته پی خواهید برد که هریک از این توانایی برخوردار بوده اند و همین امر باعث شده است تا در مقاطع حساس زندگی خود سربلند بیرون بیایند. با این حال چگونگی دستیابی به آن نیز تعیین کننده خواهد بود. در واقع در این رابطه باید تمایزی میان اعتماد به نفس منطقی و کاذب قائل شد. همچنین ورزش روزانه و بالابردن سطح توانایی ها از جمله رایج ترین راهکارها در این رابطه محسوب می شوند که باید مورد توجه قرار گیرند. در واقع برای فردی که همواره احساس ضعف در همه امور دارد، انجام درست کارها میسر نخواهد بود.

۸- ذهن خود را از آشفتگی دور سازید و زمان مشخصی برای خود تعیین کنید

در راستای ایجاد تعادل داشتن آرامش بسیار مهم است و این امر در صورتی که از ذهنی آشفته برخوردار باشید ممکن نخواهد بود. در این رابطه یک قاعده کلی وجود دارد که بیان می کند در طول روز مواردی را که به ذهن شما خطور می کند در جایی یادداشت کرده و قبل از خواب مورد مطالعه قرار دهید. این امر به ذهن شما نظم داده و از حواس پرتی های بی مورد جلوگیری می کند. همچنین افراد باید زمان مشخصی برای خود تعیین کنند که در آن به هیچ چیز جز رسیدگی به امور شخصی خود نپردازند.

رعایت موارد ذکر شده اگرچه در ابتدا کمی دشوار به نظر می رسد، با این حال توجه داشته باشید که هرچیزی پس از مدتی به عادت فرد تبدیل خواهد شد و مشکلات روزهای اول را نخواهد داشت و به همین خاطر تنها کافی است قدم اول را به درستی بردارید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.