Take a fresh look at your lifestyle.

گردشگری اولویتی مهم در صنایع نرم و هویت ساز

صنعت گردشگری طی دهه های اخیر توانسته است از طریق تأثیرگذاری بی نظیری که بر اقتصادهای جهانی داشته است، نظر بسیاری از سیاست گذاران کلان کشورهای مختلف را به خود معطوف کند. صنعت گردشگری یکی از معدود صنایعی بوده است که توانسته به خوبی از گذرگاه دشوار بحران اقتصادی عبور کرده و هم اکنون به عنوان یکی از سودآورترین فعالیت های اقتصادی شناخته شود.

گردشگری فرهنگی، طبیعت، تجاری، مذهبی و سلامت انواع مختلفی از گردشگری هستند. همچنین می توان آن را بر اساس انگیزه، موقعیت مکانی، هدف و یا موضوع طبقه بندی کرد.

طبق آمارهای سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیارد سفر بین المللی ثبت شده است که این تعداد سفر، درآمدی به میزان ۱/۲۴۵ میلیارد دلار عاید کشورهای میزبان کرده است.

حال اگر درآمد حاصل از صادرات کالا را از طریق گردشگران در میزان درآمد حاصل از گردشگری نیز محاسبه کنیم، مشخص خواهد شد که صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۴ روزانه مبلغی به میزان ۴میلیارد دلار در جهان درآمد ایجاد کرده است.

سازمان جهانی گردشگری پیش بینی می کند تا سال ۲۰۳۰ تعداد کل سفرهای بین المللی به حدود ۲میلیارد سفر در سال برسد.

با توجه به آمارهای منتشرشده سازمان جهانی گردشگری ۱۰ کشور برتر در حوزه جذب گردشگر به ترتیب عبارتند از فرانسه، آمریکا، اسپانیا، چین، ایتالیا، ترکیه، آلمان، بریتانیا، روسیه و مکزیک.

چین با جمعیت بزرگ رشد فزاینده و سریع طبقه متوسط و اقتصاد شکوفای خود از پتانسیل رو به رشدی دربازار گردشگری خود برخوردار است. افزایش هفت برابری در گردشگری خروجی چین از ۱۰میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۷۰میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ و ۱۰۹میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ خود شاهدی بر این مدعاست. آکادمی گردشگری چین برآورد کرده که در سال ۲۰۱۵ گردشگران چینی بیش از ۱۶۳میلیارد دلار در مقصدهای مختلف جهان هزینه کرده اند. (بیدرام۱۲۸)

۶۳۲۶۰۰ بازدیدکننده وارد شده در طول ماه اوت ۲۰۱۶ به استرالیا، افزایش ۱۰/۲ درصدی نسبت به همان دوره مشابه سال گذشته وجود داشت. این ما را به ۷/۹۹میلیون بازدیدکننده برای پایان ماه اوت سال ۲۰۱۶، یک افزایش ۹/۱۰ درصدی نسبت به سال قبل می رساند.

حدود ۴ میلیون نفر به قصد تعطیلات، ۸۰۰ هزار نفر کسب وکار، ۵۰۰ هزار نفر تحصیلات و ۲۷۵ هزار نفر به قصد استخدام در این سال عزم استرالیا کرده اند.

علاوه بر درآمدزایی هنگفت، صنعت گردشگری تأثیرات شگرفی بر دیگر جنبه های اقتصاد از قبیل اشتغال زایی، کاهش فقر، حفظ محیط زیست و برقراری صلح و آشتی در سطح جهان خواهد داشت.

زنجیره ارزش

در صنعت گردشگری همواره ایرلاین ها، خطوط کشتیرانی، تورگردان های بین المللی و برندهای نام آشنای صنعت هتل داری در زنجیره ارزش صنعت گردشگری پیشتاز بوده اند. زنجیره ارزش صنعت گردشگری به طور کلی تحت تأثیر خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته و روابط بین بازیگران کلیدی این عرصه تسهیل شده است.

ایران

طبق آمارهای سازمان جهانی گردشگری، ایران از لحاظ جذب گردشگر، در جایگاه چهل و هشتم در میان کشورهای جهان قرار می گیرد. ایران از لحاظ جذب گردشگر در میان کشورهای خاورمیانه با جذب حدودا ۴/۷ میلیون گردشگر در سال، با اختلاف در رتبه چهارم قرار گرفته است.

البته یکی از مهم ترین رقبای منطقه ای ایران کشور ترکیه است که حدودا سالانه ۳۵ میلیون گردشگر خارجی از این کشور بازدید می کنند.

حجم بازار

شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارش خود ارزش صنعت گردشگری ایران برای ۲۰۱۴ در حدود ۷٫۸میلیارد دلار تخمین زده بود. جایگاه ایران در رتبه بندی جهانی از نظر درآمد در رتبه ۳۵ دنیا قرار می گرفت. شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارش خود با عنوان «سفر و گردشگری: تأثیر اقتصادی ایران۲۰۱۵» اضافه کرده است که انتظار می رود در سال ۲۰۱۵ صنعت گردشگری ایران به رشد ۶ / ۶ درصدی دست یابد.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۴ سفر و گردشگری در ایران به طور مستقیم ۴۱۳٫۰۰۰ شغل که معادل با ۱/۸ درصد از اشتغال زایی کشور است را پشتیبانی می کند.

آنچه بیش از هر آماری نشان دهنده شکاف میان وضع موجود و مطلوب در صنعت گردشگری کشور است مقایسه وضعیت رقابت پذیری این صنعت در سطح جهانی بوده که ایران را در گزارش مجمع جهانی اقتصاد در جایگاه نود و هفتم قرار می دهد.

سند چشم انداز

با توجه به چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران لازم است سهم ایران از شمار گردشگران جهانی از ۹ صدم درصد در سال ۸۳ به ۱/۵ درصد در سال ۱۴۰۴ سال پایانی چشم انداز ۲۰ساله آینده افزایش یابد، یعنی حدود ۲۰میلیون نفر گردشگر و سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی از ۷ صدم درصد در سال ۸۳ به ۲درصد در سال ۱۴۰۴ رشد یابد به گونه ای که کشور ایران در سال ۱۴۰۴ سالانه قریب ۲۵میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمد کسب کند.

 کارشناس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی

نظرات بسته شده است.