Take a fresh look at your lifestyle.

سبک مدیریتی مطلوب چطور حاصل می شود؟

افرادی که برای نخستین بار پست های مدیریتی را تجربه می کنند معمولا این سوالات را از خود می پرسند: پیرو شیوه مدیریتی چه کسی باشم؟ باید چه مدیری باشم؟ اگر تا پیش از این مدیریت را تجربه نکرده اید مطرح کردن این پرسش ها می تواند تا حدودی شما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری دهد.

به گزارش دیجیاتو، اینکه در مورد شیوه مدیریتی تان فکر کنید بسیار سودمند است اما در نظر داشته باشید که این پرسش ها واقعا کمک زیادی به شما نمی کنند. در واقع مطرح کننده این سوالات مدیریت را شیوه و سبکی عمدی و قابل یادگیری تصور می کند، درحالی که این طور نیست و مدیریت به جای آنکه بر پایه عادات و رفتارهای دیگران باشد بر اساس غریزه و استعداد شکل می گیرد.

بهترین سوال برای دستیابی به یک سبک مدیریتی مؤثر صرفا پرسیدن این سوال از خود است: من که هستم و به چه ارزش هایی باور دارم؟ پاسخگویی به این دو سوال اطلاعاتی به مراتب بیشتر از آنچه  فکر می کنید را در مورد توانمندی های مدیریتی تان در اختیار شما می گذارد.

خوب مدیریت کردن را نباید با رفتار کردن به یک شیوه معین و از پیش تعیین شده اشتباه گرفت؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که به ارزش هایتان پایبند باشید و آنها در محیط کار پیاده سازی کنید.

در ادامه این مطلب پنج سوال مهم را برای دستیابی به سبک مدیریتی مختص به شما که همراستا با ارزش هایتان هم باشد از نظر خواهیم گذراند:

۱- دوست دارم چطور به دیگران کمک کنم؟

آخرین باری که به دیگر اعضای تیم کمک کرده اید را به یاد بیاورید. دقیقا چه زمانی برای کمک به همکارانتان وارد عمل شدید؟ چرا آن موقع؟ چه کاری از دست شما برآمد؟ اگر به صورت غریزی به این نکته باور دارید که دیگران را باید به حال خودشان رها کنید تا به تنهایی یاد بگیرند و صرفاً در مواقع اضطراری برای کمک قدم پیش بگذارید این احتمالا سبک مدیریتی تان خواهد بود. آیا به صورت مستمر به دنبال راه هایی برای کمک به بهبود دیگران و مطرح کردن نصیحت و ارائه بازخورد هستید؟ در این صورت سبک ایدئولوژیکی شما بیشتر به مربیگری و آموزش دیگران تمایل دارد. در نظر داشته باشید که هیچ کدام از این دو بر دیگری برتری ندارد و بهترین راه برای انتخاب میان آنها اعتماد کردن به ویژگی های شخصی و ارزش های مدنظرتان است.

۲- مدیر مورد علاقه من چه ویژگی هایی داشت؟

بهترین مدیری را که در طول دوران فعالیت حرفه ای تان داشتید به یاد بیاورید. کدام ویژگی اخلاقی و رفتاری وی را بیشتر می پسندیدید؟ اگر مدیرانی را که به نیروهای کاری شان همفکری و کمک می دهند می پسندید احتمالا خودتان نیز این طور خواهید بود.

۳- کدام مدیر را کمتر از بقیه دوست داشتم؟

حالا به بدترین مدیر خود در گذشته فکر کنید: از کدام ویژگی آن فرد بیشتر تنفر داشتید؟ ممکن است قبلا با فردی کار کرده اید که حفظ محرمانگی اطلاعات برایش خیلی دشوار بوده و این مسئله باعث آزرده خاطر شدن تان می شده یا در واحد تحت مدیریت شخصی کار کرده اید که با داد زدن های گاه و بی گاهش شخصیت کارکنانش را تضعیف می کرده است.

۴- چه چیز حس رضایت را در من ایجاد می کند؟

به آخرین باری که به لحاظ حرفه ای احساس رضایت کرده بودید فکر کنید. چه اتفاقی افتاده بود که این احساس را در شما ایجاد کرد؟ ممکن است کسب یک مهارت جدید در حین کار حس رضایتمندی را در شما ایجاد کرده باشد یا هر اتفاق دیگری. این موارد فرصت هایی هستند که احتمالا دوست دارید اعضای تیم تان نیز تجربه شان کنند.

۵- روابط اجتماعی در محیط کار تا چه اندازه برای من اهمیت دارند؟

آیا ارتباطات اجتماعی در محیط کار برایتان اهمیت داشته است؟ اگر از صرف ناهار با همکاران یا هم کلاسی های سابق لذت می بردید آنگاه احتمالا رهبری هستید که سبک مدیریتی اش روی اعتماد اجتماعی و تعلق به جمع تکیه دارد. اگر نتیجه از هر چیز دیگری برایتان بیشتر اهمیت داشته آنگاه احتمالا مدیریت نتیجه محور را بر سایر سبک ها ترجیح می دهید.

نظرات بسته شده است.