Take a fresh look at your lifestyle.

شتاب خودروسازان برای حضور در میدان رقابت استارت آپ ها

امروزه وقتی صحبت از سرمایه گذاری در استارت آپ ها به میان می آید، خودروسازان عضو ثابت این سرمایه گذاری هستند. 

طی دو سال گذشته شاهد افزایش بودجه سرمایه گذاری شده توسط تولیدکنندگان بزرگ صنعت خودروسازی و به دنبال آن افزایش تعداد معاملات بوده ایم. بیشتر خودروسازان با سرمایه گذاری های کلان سعی دارند تا محافل وسیع تری را به خود اختصاص دهند.

با این حال، تجزیه و تحلیل داده های مالی پلتفرم کرانچ بیس (Crunchbase)، روی ۲۰ خودروساز بزرگ جهانی، حاکی از بازه گسترده  سرمایه گذاری، زمان بندی، تمرکز و استراتژی های موثر خودروسازان است.

به گزارش نوپانا، برخی خودروسازان بر ساخت خودروهای چند چرخ متمرکز شده اند، درحالی که برخی دیگر کماکان مشغول فعالیت در بخش های ابتدایی ساخت خودرو هستند. با این حال، سرمایه گذاری های سنگین در حوزه استارت آپ از یک سو و عدم اطمینان برخی خودروسازان از سوی دیگر نشان دهنده آن است که تعامل و ارتباط فعال خودروسازان در عرصه سرمایه گذاری نیازمند مدت  زمان بیشتری است.

کریس استالمن (Chris Stallman)، از شرکای شرکت (Fontinalis) در بوستون و دیترویت که در حوزه حمل و نقل مشغول فعالیت است، می گوید:  «خودروسازان در بازه های زمانی مختلف و همگام با صنعت تکنولوژی مشغول فعالیت هستند.»

وجود چرخه تولید پنج تا هفت ساله خودرو از یک سو و عدم اطمینان از حضور شرکت سازنده در زمان عرضه خودرو از سوی دیگر، موجب شده است تا خودروسازان تمایل زیادی به حضور در استارت آپ های مشارکتی نداشته باشند.

گفتنی است با توجه به تغییرات گسترده  پیش رو در صنعت خودروسازی مانند ظهور اتومبیل های الکتریکی و وسایل نقلیه مستقل و نیز سایر فناوری های پیشرفته و شیوه های نوین کسب و کار در حوزه حمل و نقل، پیش بینی می شود خودروسازان حضور پررنگ تری در استارت آپ ها داشته باشند.

در ادامه سرمایه گذاری خودروسازان در استارت آپ ها و مقایسه میزان موفقیت آنها را مورد بررسی قرار می دهیم:

افزایش سرعت معاملات

با نگاهی گذرا به پرونده های مالی پنج سال گذشته، می توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری های استارت آپی خودروسازان در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به صورت چشمگیری با روند افزایشی همراه بوده است. 

اما از آنجایی که خودروسازان به دنبال انجام معاملات خنثی نیز هستند بنابراین تعداد واقعی سرمایه گذاری ها می تواند بسیار بیشتر از آمارهای افشا شده باشد.

گفتنی است معاملات انجام شده در بخش های خاصی متمرکز نیستند؛ به عنوان مثال پلتفرم (Shift)  در زمینه فروش خودرو فعالیت می کند،  (ChargePoint) ارائه دهنده ایستگاه های شارژ برای خودروهای الکتریکی است،  (Turo) اتومبیل ها را به اشتراک می گذارد،  (StoreDot) توسعه دهنده باتری اتومبیل است و (Momentum. ai)  در زمینه خودروهای هوشمند مشغول فعالیت است.

شرکت های خودروسازی تنها خواهان انجام معاملات بیشتر نیستند؛ بلکه به دنبال سرمایه گذاری های بزرگ تر در زمینه های مورد نظر خود نیز هستند. در مجموع می توان گفت میزان سرمایه گذاری خودروسازان به خصوص در سال جاری چیزی در حدود حداقل ۱۰۰ میلیون دلار یا بیشتر بوده است.

عملکرد شرکت خودروساز M A

در حالی که سال جاری خودروسازان زیادی در استارت آپ ها سرمایه گذاری کردند، MA  در این زمینه بسیار کند عمل کرد. این امر برای یک شرکت خودروسازی غیر طبیعی نیست، چراکه آنها معمولا بسیاری از استارت آپ ها را خریداری نمی کنند، اگرچه گاه به گاه اقدام به انجام معاملات بزرگ یا خرید موارد کوچک می کنند.

تاکنون در سال جاری، شاهد انجام هیچ گونه معامله بزرگی از سوی شرکت MA نبوده ایم؛ جدیدترین خرید بزرگ مربوط به شرکت جنرال موتورز در سال ۲۰۱۶ است که مبلغ یک میلیون دلار برای خرید تکنولوژی رانندگی خودکار پرداخت کرد.

آخرین معامله در این ماه، مربوط به خرید ولوو است که اپلیکیشن پارکینگ لوکس را خریداری کرد.

از دیگر معاملات اخیر می توان به خرید شرکت فورد (Ford)  از توسعه دهنده حمل ونقل قطاری (Chariot)  و همچنین خرید پلتفرم (Autobutler)  که مربوط به تعمیر آنلاین خودرو است، از سوی گروه (PSA)  اشاره کرد.

استالمن به اخبار کرانچ بیس گفت: «خواه خودروسازان به دنبال شراکت یا خرید باشند، به هر حال آنها در حال پرورش و ایجاد روابط بهتر با کمک استارت آپ ها هستند.»

رکود جهانی طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، برای بسیاری از خودروسازان مشکلات فراوانی را به وجود آورد به طوری که آنها طی چند سال گذشته در حال بازیابی خود هستند.

بزرگ ترین خودروسازان چگونه برجسته می شوند؟

به خاطر داشته باشید، همه خودروسازان با یک سرعت عمل نمی کنند، برخی از آنها نسبت به دیگران سرمایه گذاری بیشتری انجام می دهند. با نگاهی به آینده، تصور ادامه یافتن سرمایه گذاری در استارت آپ ها توسط خودروسازان دور از ذهن نیست.

تویوتا اخیرا یک صندوق سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری را تاسیس کرده و فورد نیز بر فناوری تحرک هوشمند متمرکز شده است.

فراموش نکنیم پیشرفت بیشتر در ازای سرمایه گذاری بیشتر رخ می دهد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.