Take a fresh look at your lifestyle.

کسب و کار و اقتصاد مقاومتی در قاب دیجیتال

تولید محتوای مرغوب و مطلوب دیجیتالی راهکاری برای داشتن صنایع فرهنگی کارآمد به شمار می آید، از این رو فعالان حوزه رسانه های دیجیتال در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال باید تلاش مضاعفی داشته باشند تا اقتصاد مقاومتی در راستای حضور هرچه بیشتر مردم در کار تولیدی شکل گیرد.

به گزارش ایرنا، بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد و تولید معتقدند که اقتصاد مقاومتی مفهومی پویا و انعطاف پذیر در حوزه های متنوع کسب و کار است که قادر است افراد را از طریق اصلاح الگوهای مصرف، به سمت رفاه هدایت کند.

همین کارشناسان می گویند رشد اقتصادی بر پایه تزریق درآمدهای نفتی قابل تداوم نیست، بلکه رشد مستمر، از راه ارتقای بهره وری و نوآوری در کنار رشد عوامل تولید حاصل می شود. از سوی دیگر، بدون توجه به بهره مندی آحاد ملت، وصول به رشد اقتصادی پایدار، ممکن نخواهد بود.

در این راستا مهم ترین ماموریت اقتصادی دولت دوازدهم، آزادسازی اقتصادی و گره گشایی از فضای کسب و کار اعلام شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: ظهور و بروز تکنولوژی های نوین به ویژه در زمینه رسانه های دیجیتال امروز باعث شده تا ایده پردازان با فرصت های جدید کارآفرینی به ویژه کارآفرینی و کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال آشنا شده و ایده های نوی خود را برای راه اندازی کسب و کار در این حوزه مطرح سازند.

سیدمرتضی موسویان می افزاید: ایده پردازان می توانند محصول و خدمات خود را برای سرمایه گذاران در قالب نرم افزار، بازی و اپلیکیشن ارائه دهند که به طور یقین مورد استقبال نیز قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید می کند که این مرکز، فرآیند دریافت مجوز برای راه اندازی کسب و کار دیجیتال را برای مشتاقان و فعالان و به ویژه ایده پردازان تسهیل خواهد کرد.

موسویان با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بر نیرو و توان قشر جوان و نوجوان کشور و تشویق و حمایت از آنها، ابراز امیدواری کرد: در نمایشگاه های رسانه های دیجیتال که قشر وسیعی از نوجوانان و جوانان مخاطبان اصلی آن هستند این گونه حمایت ها و تشویق ها موجب رشد و شکوفایی فناوری های آنها و استفاده از ظرفیت بالای این قشر منجر به ایجاد کسب و کار و درآمدزایی در حوزه رسانه های دیجیتال شود.

همچنین یک فعال حوزه محتوای رسانه های دیجیتال می گوید: اقتصاد مرتبط با اقتصاد جهانی، متکی بر توان داخلی و متناسب با وضعیت امروز و فردای جامعه ما است که بر خلاف برخی گمانه زنی ها، هیچ تأکیدی بر انزوا طلبی ندارد.

علی ریاحی در ادامه نیازهایی را برای تقویت تولید ملی نام برده و اظهار داشت: بررسی و وجود بازار، تقاضا، مواد اولیه، نیروی کار، فناوری و فرهنگ تولید شاخصه هایی هستند که برای تقویت تولید ملی به مجموع آنها نیازمندیم.

وی در خصوص پهنه عملیاتی سیاست های اقتصادها هم گفت: ترویج و گفتمان سازی، رصد و برنامه ریزی علمی و پژوهشی، اقدام و تربیت و آموزش عناوین پهنه عملیاتی برای هر یک از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند.

این فعال رسانه های دیجیتال در ادامه دو رویکرد اساسی را برای اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: رویکرد درون زا در این مدل اقتصادی بیشتر بر دانش و ظرفیت افراد، دانش فعال و ثبات اقتصادی تأکید دارد و رویکرد برونگرا نیز بر تعاملات و صادرات با سایر کشورهای دنیا.

ریاحی همچنین ضمن تأکید بر فراهم کردن زمینه حضور گسترده همه اقشار جامعه در فعالیت های اقتصادی به عنوان محور سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، معتقد است: ارتقای بهره وری و تعامل سازنده با اقتصاد بین الملل و همچنین مدیریت مخاطرات بیرونی از محورهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

این کارشناس و مشاوره حوزه کسب و کار دیجیتال سه پیشران مهم در خصوص شرکت ها و موسسات تولید محتوایی در اقتصاد مقاومتی را تأمین مالی، شفاف سازی و نهادسازی عنوان کرد و افزود: اجزای فعال در بخش صنعت فرهنگی شامل تولید محتوا و طراحی اَپ، شبکه های اجتماعی، اپراتورهای همراه و همچنین تأمین کنندگان اینترنت و خدمات هستند.

وی در تعریف صنایع فرهنگی گفت: صنایع فرهنگی در یک تعریف ساده به تولید نظام مند کالاها و خدماتی که ماهیت فرهنگی داشته و بر افراد جامعه اثر فرهنگی دارند، گفته می شود.

این کارشناس حوزه رسانه های دیجیتال به اشتباهات برخی استارت آپ ها یا کسب و کارهای نوپا هم اشاره و تصریح کرد: مهم ترین و بزرگ ترین اشتباه در این حوزه ساختن چیزی است که مشتری در بازار ندارد.

وی در ادامه استخدام نیروی انسانی ضعیف، عدم تمرکز، اجرای ضعیف بازاریابی و فروش، نداشتن شرکای متناسب، عدم توجه به مشتری، عدم قیمت گذاری مناسب، خرج کردن پول زیاد، مشورت نکردن و عدم توجه به رسانه های اجتماعی را از جمله این اشتباهات عنوان می کند.

این فعال حوزه محتوای دیجیتال به موضوع ارائه مجوزهای صادره از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از مزایای دریافت مجوز از این طریق می تواند به امکان فعالیت در مکان غیر تجاری، معافیت از مالکیت شخصیت های حقوقی، برخورداری از تخفیفات، مجوز نشر محتوا در بستر وب، تولید اپلیکیشن و فروش در بازار، اخذ درگاه پرداخت اینترنتی، اخذ لوگوی طلایی ساماندهی و همچنین تشکیل استارت آپ و درآمدزایی را همرا داشته باشد که همواره باید مورد حمایت این مرکز قرار گیرد.

ریاحی برگزاری این گونه نمایشگاه ها را نیز فرصت مغتنمی برای ایجاد کسب وکارهای نوپا در حوزه رسانه های دیجیتال عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، با اعلام سیاست کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب امید آن می رود اقتصاد ایران به جهش اقتصادی مناسبی دست یابد. در بند های ۱۶، ۱۷ و ۱۹ اقتصاد مقاومتی که مربوط به بهبود فضای کسب و کار در ایران است مسائل مهمی را مطرح کرده است، در بند ۱۶ سیاست های اقتصاد مقاومتی به صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیرضروری و هزینه های زائد، بند ۱۷ اصلاح نظام درآمدی دولت و نقش طبقات کم درآمد و متوسط و همچنین بند ۱۹ به شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت ها و زمینه های فسادزا از جمله در حوزه های پولی، تجاری و ارزی اشاره دارد.

یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه با شعار «ایجاد فضای سالم، ایمن و مفید» با حضور بیش از ۵۰۰ مؤسسه و شرکت فعال در حوزه رسانه های دیجیتال و شرکت بیش از ۱۱۰ استارت آپ در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.