Take a fresh look at your lifestyle.

۷ اقدام ضروری برای کسب و کارهای کوچک

امروزه کسب وکارهای کوچک به سرعت در حال رشد بوده و این امر باعث شده است در کانون توجه ها قرار گیرند. با این حال برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که چگونه میان یک کسب وکار کوچک و بزرگ تفاوت قائل شویم؟

در این رابطه معیارها و شاخص های متنوعی وجود دارد با این حال عامل کمیت از باقی موارد مرسوم تر بوده و هر کسب وکاری که کمتر از ۵۰۰ نفر شاغل داشته باشد، در حوزه کسب وکارهای کوچک قرار خواهد گرفت. با توجه به اهمیت این حوزه کاری، در این مقاله به بررسی اقدامات ضروری در این رابطه خواهیم پرداخت.

۱- مدیریت درست روی منابع مالی

بدون تردید کوچک بودن شرکت در همه زمینه ها خواهد بود و این امر باعث خواهد شد مدیریت سرمایه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. درواقع شما باید اقدامات خود را به شیوه ای خلاقانه انجام دهید تا بتوانید در رقابت با سایر شرکت های بزرگ، به خوبی عمل کنید.

در همین راستا ضروری است همه اعمال خود را قبل از به مرحله اجرا رساندن، مورد بازبینی و آزمایش قرار دهید تا نسبت به نتایج احتمالی آن اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که یکی از دلایلی ورشکستگی، فقدان پول نقد محسوب می شود و این امر ارتباطی به میزان سود شرکت ندارد. به همین خاطر همواره اقدامات شما باید توجیه اقتصادی داشته باشد. در همین راستا استفاده از یک حسابدار حرفه ای می تواند کمکی بزرگ محسوب شود. با این حال لازم است عملکرد حسابدار نیز مورد بررسی قرار گیرد تا از بروز هرگونه سوءاستفاده جلوگیری شود.

۲- سیستم اطلاعات مطلوب

در راستای اتخاذ تصمیمات درست، لازم است اطلاعات کافی داشته باشید. این امر بدون تردید امری دشوار خواهد بود، با این حال به علت اهمیتی که دارد باید اجرایی شود. به همین خاطر شرکت ها باید سیستم اطلاعات مطلوبی برای خود ایجاد کنند تا در کمترین زمان به هر آنچه نیاز دارند دسترسی داشته باشند و از آخرین اخبار و اتفاقات نیز باخبر شوند. همچینن نیاز است داده های شما همواره مورد بررسی قرار گرفته و یک خروجی داشته باشند تا مفید واقع شوند.

۳- برنامه آموزشی جامع

هر شرکتی نیاز به پیشرفت دارد، این امر تنها زمانی محقق خواهد شد که برنامه ای برای آن وجود داشته باشد. به همین خاطر لازم است برنامه ای جامع در این زمینه فراهم آورید. توجه به این امر ضروری است که شما شرکتی کوچک و محدود محسوب می شوید و به همین خاطر لازم است توانایی های خود را افزایش داده تا نیازی به افزایش تعداد پرسنل وجود نداشته باشد.

برای مثال اگر فردی در شرکت توانایی انجام چندکار را دارد، بسیار مقرون به صرفه تر است که از وی استفاده کنید. با این حال این امر در بسیاری از موارد ممکن نیست و افراد محدوده توانایی های خاصی دارند. در این شرایط اهمیت آموزش بیشتر، به خوبی حس خواهد شد. با این حال فراموش نکنید که نحوه انجام این امر باید به نحوی باشد که بار مالی سنگینی برای شما به همراه نداشته باشد. همچنین نتایج آن باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا نسبت به نتیجه بخش بودن روشی که در پیش گرفته اید، اطمینان حاصل کنید.

۴- برند سازی و گسترش آن

بسیاری از کسب وکارهای کوچک خود را در سایه ابرقدرت ها دانسته و به همین خاطر چندان توجهی به برند خود ندارند. درواقع آنها خود را به سهمی اندک از بازار راضی کرده و این خود باعث می شود از مسیر پیشرفت دور بمانند. با این حال توجه داشته باشید که شرکت های کوچک همواره از نقاط قوتی به نسبت شرکت های بزرگ برخوردار بوده و در صورت بها دادن به آن می توان به موفقیت های بزرگ تر از سایر رقبا دست پیدا کرد. با این حال این امر تنها زمانی میسر خواهد بود که در زمینه برندسازی و گسترش آن موفق عمل کنید.

در این زمینه مطالعه کتاب های مربوطه تصمیمی منطقی خواهد بود با این حال فراموش نکنید که هر منطقه ویژگی های خاص خود را دارد که باید در این امر مورد توجه قرار گیرد. همچنین لازم است شرکت خود را منحصر به فرد کنید که این امر نیازمند تیمی با تفکر خلاق است که در صورت عدم وجود آن لازم است این مهارت را در خود پرورش دهید.

۵- استراتژی درست برای استخدام و حفظ افراد مهم شرکت

همواره این احتمال وجود دارد که به محض خلق شگفتی و کسب شهرت اولیه، سایر شرکت ها به سمت شرکت شما هجوم آورده و در تلاش برای استخدام پرسنل شما باشند. تحت این شرایط اگر از قبل برنامه ریزی نداشته باشید، با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد و بدون تردید وعده موقعیت شغلی و حقوق بیشتر هر فردی را ترغیب خواهد کرد. با این حال در صورتی که در قراردادهای خود موارد پیشگیری را تنظیم کنید دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت.

با این وجود این امر منطقی است که فشار از بیرون روی وضعیت روانی کارمندان تاثیر منفی خواهد گذاشت. تحت این شرایط لازم است همواره در اندیشه بهبود قراردادهای خود با کارمندان باشید. در این راستا لازم است افراد ضروری و مهم شرکت را شناسایی کرده و آنها را به علت اهمیت بیشتری که برای شرکت دارند، در اولویت قرار دهید.

۶- گوش دادن روزانه به جای مطالعه

بسیاری از افراد به علت مشغله های کاری خود از مطالعه فاصله می گیرند، با این حال این امر در راستای بهبود راندمان و سطح کاری امری ضروری محسوب می شود. در این رابطه نوع جایگاه شما در شرکت باعث نادیده گرفته شدن آن نخواهد شد. درواقع حتی یک فروشنده ساده در شرکت نیز باید همواره اطلاعات خود را در رابطه با محصولات به روز رسانی کند تا به خوبی بتواند کار خود را انجام دهد.

با این حال این امر یک واقعیت است که شرایط مطالعه در محیط های کاری بسیار سخت است. با توجه به این امر که شما شرکتی کوچک محسوب می شوید، بدون شک هر فرد حاضر در شرکت از حجم کاری بالایی برخوردار خواهد بود. این امر باعث خواهد شد افراد در زمان های آزاد خود صرفا به زندگی شخصی خود بپردازند و تمایلی به توصیه شما مبنی بر مطالعه نداشته باشند. تحت این شرایط تحت فشار قرار دادن کارمندان نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت و به همین خاطر ضروری است به دنبال راهکاری برای آن باشید.

در این رابطه کارشناسان توصیه می کنند افراد به جای مطالعه چشمی به شنیدن روی بیاورند. درواقع امروزه کتاب های صوتی فراوانی در حوزه های مختلف وجود دارد که می توانید آن را جایگزین مطالعه نسخه های چاپی کنید. این امر به شما این امکان را خواهد داد تا در هر زمان و مکانی، امکان مطالعه را داشته باشید. با این حال ممکن است نسخه صوتی کتابی که مدنظر دارید وجود نداشته باشد. تحت این شرایط بهتر است اگر خودتان نیز تمایلی به انجام آن ندارید، از فردی دیگر در این رابطه استفاده کنید. درواقع برای موفقیت لازم است در رویارویی با موانع تنها به دنبال راهکارهای از میان برداشتن آن باشید.

۷- صحبت کردن با مشتریان

از امتیازات شرکت های کوچک که می تواند به عنوان مزیت رقابتی مورد استفاده قرار گیرد این است که به علت کوچک بودن، امکان انجام بسیاری از فعالیت ها در مدت زمان اندک وجود دارد. یکی از موارد مهم این است که همواره ارتباطی مناسب و مداوم با مشتریان خود داشته باشید. اگرچه در این رابطه تمامی شرکت ها خدمات اینترنتی و تلفنی دارند، با این حال همه این موارد ارتباطات از راه دور بوده و لازم است امکان مراجعه و ارتباط مستقیم با تمامی پرسنل برای کارمندان وجود داشته باشد اما این امر باید به نحوی باشد که تداخلی در انجام کار افراد به همراه نداشته باشد.

برای مثال ممکن است افراد خواهان ملاقات با مدل تبلیغاتی شرکت را باشند، این امر خصوصا در رابطه با افردی که از نقصی (مانند بیماری) برخوردار هستند، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. تحت این شرایط لازم است مکانی را برای این امر در نظر بگیرید. با این حال لازم است به نحوی خلاقانه عمل کنید. بدون تردید انجام این کار برای تمامی مشتریان زمانبر خواهد بود به همین خاطر بهتر است تا این امر را تنها برای مشتریان ثابت خود انجام دهید تا افراد دیگر نیز تمایل به خرید بیشتر پیدا کنند. در آخر توجه داشته باشید که هیچ چیز به اندازه توجه، رضایت مشتری را به همراه نخواهد داشت به همین خاطر لازم است افراد را بعد از خرید رها نکرده و ارتباطی توام با احترام ایجاد کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.