Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه یک پروپوزال کاری بنویسیم؟

 

نخستین قدم دانستن معنی لغوی پروپوزال (Proposal) است؛« طرح پیشنهادی» و قدم بعدی کاربرد آن؛ به منظور معرفی پروژه خود یا دامنه فعالیت خود، گاهی لازم است که شرحی از آن را در اختیار کارفرما قرار دهید. در واقع توضیحی از امکانات و اختیارات خود.

به گزارش هورموند، در نگارش پروپزال سطح دانش مخاطبان و نیز موقعیت آنان باید در نظر گرفته شود. اگر مخاطب پروپوزال دارای دانش فنی کافی نیست، باید همراه در ابتدای آن یک مقدمه اجرایی به زبان غیرفنی و ساده آورده شود.

استاندارد کاملا تعریف شده ای برای نگارش یک پروپوزال وجود ندارد، لیکن فرمت های متداول متعددی موجود است و برخی از سازمان ها، به خصوص سازمان های سرمایه گذار و اعطا کننده کمک مالی، فرمت های از پیش تعیین شده ای برای این کار دارند. در اینجا یک فرمت کلی برای این منظور پیشنهاد می شود.

فرمت کلی یک پروپوزال

۱- مقدمه

معرفی پروپوزال: اگر پروپوزال را در پاسخ به یک درخواست پروپوزال  (RFP) ارسال می کنید، مقدمه ای برای آن فراهم کنید که در آن شماره، تاریخ، شماره تماس با مشتری یا کارفرما و غیره آورده شده باشد. درغیراین صورت، دلیل ارسال پروپوزال، دریافت کننده آن (با نام) و چگونگی پاسخ مورد انتظارتان را در این مقدمه ذکر کنید.

 معرفی سازمان ارسال کنده پروپوزال: سازمان ارسال کننده را به روشنی معرفی و بر ارزش نقش آن برای کارفرما یا مشتری تأکید کنید.

۲- سوابق کاری: تجارب و سوایق کاری سازمان یا شرکت خود را به طور خلاصه ذکر کنید.

۲-۱- محصولات ارائه شده

معماری: معماری طراح شده برای محصولات یا خدمات ارائه شده را شرح دهید.

 پیکربندی: نحوه پیکربندی محصولات توسط خود یا مشتری را بیان کنید.

 جنبه های خاص و مزایا: اصلی ترین جنبه های محصولات پیشنهادی و مزایای مربوط به آنها را شرح دهید.

 مشخصات: عملکرد و سایر مشخصات محصولات پیشنهادی را شرح داده یا در ضمیمه پروپوزال بیاورید.

۲-۲- خدمات ارائه شده

به کارگیری: نحوه نصب و به کارگیری را شرح دهید.

یکپارچه سازی: نحوه یکپارچه سازی با محیط موجود را شرح دهید.

نگهداری و پشتیبانی: نگهداری و پشتیبانی فراهم شده برای مشتری را بیان کنید.

روش تحویل: روش تحویل خدمات و رویه های مربوطه را بیان کنید.

کاهش ریسک: تعریف واقع بینانه ای از ریسک های مواجه با پروژه و نحوه کاهش آنها ارائه دهید.

تضمین کیفیت: شرح آنچه برای تضمین کیفیت انجام خواهید داد.

۳- تجارب و سوابق کاری مرتبط

 خلاصه ای از پروژه های انجام شده: توصیف پروژه های مشابهی که قبلا توسط شرکت انجام شده است.

 مراجع و شواهد: شواهد و نقطه نظرات مشتریان قبلی خود را ذکر کنید.

۴- هزینه و قیمت گذاری

روش تعیین قیمت: قیمت مورد نظر چگونه محاسبه شده است؟

 قیمت گذاری: قیمت محصولات و خدمات خود را بیان کنید.

 نحوه پرداخت: نحوه پرداخت قیمت محصولات یا خدمات خود توسط مشتریان را بیان کنید.

 موارد قانونی: هرگونه موارد و نیازمندی های قانونی مورد نیاز قراردادها را بیان کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.