Take a fresh look at your lifestyle.

روابط عمومی، رسانه و مدیریت بحران

امروزه هرگونه چالشی که در برهه ای خاص در جامعه اتفاق می افتد، در اصطلاح درقالب یک بحران جای می گیرد.

دانشی که بصورت علمی به بحران و برطرف کردن مشکلات آن کمک شایانی می کند، مدیریت بحران است، که با استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی و رسانه ای به رفع مشکلات می پردازد، اما در این فرایند با توجه به چرخه مدیریت بحران و مراحل اساسی مدیریت بحران، نقش روابط عمومی و رسانه ها خصوصا شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری مهم و تعیین کننده در مدیریت بحران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

روابط عمومی بخشی از سازمان است که ارتباط مستقیم با افکارعمومی دارد و در واقع هدف اساسی و ماهیت وجودی روابط عمومی ایجاد، حفظ و تداوم تفاهم با افکارعمومی است. در وضعیت بحرانی معمولاً تصمیم گیری تحت شرایط وخیم و در زمان محدود انجام می گیرد و اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیرندگان ناقص است، و در این زمان کار روابط عمومی دشوارتر می شود.

در زمان بحران برای نزدیکتر شدن به اهداف، روابط عمومی باید بطور شفاف و دقیق پاسخگوی سئوالات و ابهامات حاصل شده از سوی افکار عمومی باشد و در راستای تنویر افکار عمومی تلاش کند. زیرا سازمان از طریق روابط عمومی با ابزارهای مختلف رسانه ای که در اختیار دارد، می‏تواند راهبر و راهنمای افکارعمومی در هر شرایطی باشد. در این پژوهش که از نوع توصیفی می باشد محقق به بررسی نقش روابط عمومی ها و رسانه ها در مدیریت بحران می پردازد.

با این حال، این نوشتار– پژوهش با یک سوال آغاز می شود که نقش روابط عمومی ها و رسانه ها خصوصا شبکه های اجتماعی در مدیریت بحران چیست؟ با توجه به تجربیات چند سال اخیر بحرانهای اجتماعی در ایران و نگاهی به سایتهای رسمی سازمان و سایتها و شبکه های خبری وابسته به سازمان در حوزه اطلاع رسانی و ارتباط با افکارعمومی، می توان دریافت، هر چند در سالهای اخیر سازمان سعی نموده است حضوری فعال در فضای مجازی داشته باشد، اما به علت عدم توجه به ایجاد جذابیت و خلاقیت در ارتباط با افکارعمومی در قبل و حین از بحران و عدم استفاده از تکنولوژیهای بروز در ارتباط با مخاطبین و یکسویه بودن این ارتباط به نظر می رسد، حضور چندان موفقی نداشته است. این در حالی است که امروزه شبکه های اجتماعی و دیپلماسی چند رسانه ای شبکه های غربی جهت جذب مخاطب و نفوذ در افکارعمومی جایی را برای ارتباط یکسویه با مخاطب نگذاشته است.

توجه و تاکید صاحب نظران علوم ارتباطات در حوزه ها و بخشهای مختلف فعالیتهای ارتباطی طی سالهای اخیر به نقش روابط عمومی ها در سازمانها انجامیده است. همچنین نقش روابط عمومی در هدایت مسیر و روشنگری فعالیتهای سازمانی بیش از هر چیزی حساسیت متخصصان و کارشناسان را نسبت به ابعاد مختلف روابط عمومی در سازمانها و جوامع مختلف برانگیخته است. بر کسی پوشیده نیست که در جوامع امروزی ارتباطات نقش بسیار پر رنگی در پیشبرد اهداف سازمان ایفا می کند.

بهبود فعالیتهای سازمان، افزایش بهره وری از امکانات و نیروی انسانی در سایه انعکاس فعالیتهای سازمان با جامعه و بهره گیری از امکانات و قابلیتهای اجتماع و مشارکت عمومی افراد آن می باشد که این مهم از طریق ارتباط با رسانه های مختلف، حضور در فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی امکان پذیر است.

در این راستا روابط عمومی ها به عنوان حلقه ارتباطی سازمانها در مدیریت کردن بحرانها در سازمانها بسیار حائز اهمیت هستند. هرچه وسعت این حلقه ارتباطی وسیع تر باشد، به همان اندازه روابط عمومی ها در پیشبرد اهداف و فعالیتهای سازمانهای مربوطه در زمانهای بحران موفق تر خواهند بود.

بعضی می ‏گویند روابط عمومی از متن و بطن رویدادها برخاسته است، پس این توانایی را دارد که به سهولت با رویدادها ارتباط برقرار کند. برقراری ارتباط با رویدادها و افکار عمومی کار را آسان‏تر می‏کند. پس نباید به حوادث بی‏توجهی کرد. بی‏توجهی به حادثه یعنی بروز بحران و شناسایی حوادث بحران‏زا و اولویت‏بندی آنها از مهمترین امور است. (ایله ای،۱۳۸۸)

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

نظرات بسته شده است.