Take a fresh look at your lifestyle.

تقلید و شناخت ناکافی از بازار / ویروس های کشنده استارت آپ ها

رواج، رشد و حمایت نهادهای دولتی در سال های اخیر از استارت آپ ها جوانان خلاق و تحصیلکرده را به داشتن شغل مناسب امیدوار کرده است، اما به نظر می رسد تقلید و شناخت ناکافی از بازار به مرگ زودرس بسیاری از این گروه ها می انجامد.

به گزارش ایرنا، استارت آپ یا شرکت های نوپا شرکت هایی هستند که با بررسی بازار و نیاز مشتری برای حل یک مشکل، خدمات یا محصولی را ارائه می کنند، رشد سریعی دارند، معمولا از گروه های چند نفره متخصص تشکیل شده اند و ریسک پذیر هستند. این شرکت ها که در سال های اخیر در بازار ایران رشد خوبی داشته اند و به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در ابتدای این دولت جایگاه کسب و کارهای نو در جهان ۱۲۱ بوده که اکنون به ۷۵ رسیده است.

نمایشگاه امسال از بخش های مختلفی شامل کتب تخصصی دانشگاهی، همراه هوشمند، نشر دیجیتال، شبکه های اجتماعی، کسب و کارهای نو، خانواده و سبک دیجیتال، دانش دیجیتال، پایگاه های اینترنتی، بازی های رایانه ای و شبکه ملی فرهنگ تشکیل شده است و از مجموع ۴۰۰ غرفه یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال بیش از ۱۲۰ استارت آپ از ۲۰ تا ۲۶ آبان جاری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) حضور دارند.

حضور استارت آپ ها در حوزه رسانه های دیجیتال در نمایشگاه، فرصت خوبی برای اطلاع از محدودیت ها، مشکلات و نقاط ضعف و قوت آنها به دست می دهد؛ به ویژه که بیشتر استارت آپ ها یا در حوزه دیجیتال فعال هستند یا خدمات و محصولی ارائه می دهند که با فناوری ارتباطات رابطه تنگاتنگ دارد. هم سخن شدن با بسیاری از استارت آپ ها در نمایشگاه این سوال را به ذهن می آورد که چرا بسیاری خدمات مشابهی ارائه می دهند یا خدماتی که پیش از این برای نخستین بار ارائه و از آنها استقبال شده است.

برای نمونه نسخه های مختلفی از انواع نرم افزارهای خدمات رسان در زمینه خریدوفروش، رهن و اجاره منزل یا اپلیکیشن های مناسب درخواست خدمات خودروهای باری و مسافربری، همچنین ارائه نرم افزارهای خریدوفروش برخط که هر کدام به شکلی پیش از این معرفی شده و محبوب بوده اند و حتی همان نخستین نرم افزارهای ایرانی هم تقلیدی از نمونه خارجی هستند، درنمایشگاه دیده می شود.

دوران  گذار را طی می کنیم، حباب استارت آپ ها بزرگ شده است

موسس یک شبکه اجتماعی در این مورد به ایرنا می گوید: اکنون در مرحله ای هستیم که گروه های استارت آپی دیجیتالی برای توسعه نرم افزار بیشتر به نرم افزارها و استارت آپ های خارجی چشم دارند، به واقع این دوران  گذار است. سعید بیدرنگ با تأکید بر ضرورت شناخت بازار ادامه داد: حباب استارت آپ ها به اندازه کافی بزرگ شده و در پاره ای موارد بیش از حد توهم وجود دارد که فضای استارت آپی ایران خیلی خوب است، درحالی که این طور نیست. اگر بعضی استارت آپ ها موفق بوده  و خدمات مناسب را در زمان درست ارائه داده اند، این یعنی شناخت کافی از بازار داشته اند.

طراح نرم افزار چارگوشه برای خرید، فروش، رهن و اجاره در مورد این نرم افزار گفت: با اینکه پیش از این نرم افزارهای مشابهی برای این کار معرفی شده است، ما خدمات بیشتری ارائه می دهیم. هدایت تفضلی که تنها ایده نرم افزار چارگوشه را داده، با اشاره به شناخت مشکلات بازار مسکن گفت: این نرم افزار را با توجه به مشکلات طراحی کرده ایم و برای نمونه خدمات آموزشی غیر  از خریدوفروش، شامل بانک اطلاعات حقوقی ملکی، ذکر نکات معاملاتی در قرارداد برای طرفین، مباحث و نکات نظام مهندسی و اخبار به روز از بانک مسکن را نیز در اختیار کاربران قرار می دهیم.

وی از گروه برنامه نویس برای طراحی این اپلیکیشن استفاده کرده و معتقد است نرم افزارهای مشابه پیشین در این زمینه نواقصی داشته اند و به همین دلیل نیاز به طراحی یک اپلیکیشن جدید بوده است.

مدیر بازرگانی استارت آپ خوانا نیز در این مورد می گوید: وقتی برترین های بازاری موفقیتی در آن کسب می کنند، طبیعی است که افراد زیادی در زمینه مشابه فعالیت می کنند.

علی غیوری در مورد اپلیکیشن خوانا محصول این استارت آپ توضیح داد: این نرم افزار برای استفاده از کتاب های گویا و متنی است و امکاناتی از جمله یادداشت کردن در متن و جست وجو در متن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

وی در مورد تکراری بودن این اپلیکیشن معتقد است: ما با این آگاهی که پیش از این اپلیکیشن هایی در این حوزه معرفی شده وارد شدیم ولی معتقدیم بازار خلأهایی دارد و می توانیم در این زمینه کار کنیم. ضمن اینکه بازار کتاب به سمت دیجیتال شدن می رود و اگر افق ۱۰ ساله را در نظر داشته باشیم باید در بازار دیجیتال فعالیت کنیم.

مسیر پرآزمون و خطا و قوانین غیر شفاف

هادی علی پور، یکی از اعضای گروه استارت آپی رابط گستر نواندیشان یزد در مورد محیط کسب و کار برای استارت آپ های دیجیتالی گفت: محیط تا حد زیادی بکر است و بسیاری استارت آپ ها به دلیل اینکه رقبای خارجی امکان کار در ایران ندارند به خوبی در ابتدا رشد می کنند، ولی قوانین و مقررات روشن نیست؛ گاه به دلیل کوچک ترین مشکلی یک سایت یا نرم افزار فیلتر می شود و وقتی سایتی که تعداد زیادی کاربر دارد دو ساعت فیلتر شود قطعا شرایط سختی را تجربه می کند.

غیوری نیز معتقد است کسب مجوز برای انتشار محتوای دیجیتال را دشوار می داند و می گوید: دریافت مجوز برای اپلیکیشن حدود دو تا سه ماه زمان می برد، ولی دریافت مجوز برای انتشار محتوای دیجیتال سخت است. علی پور یکی از مشکلات را نبود و کمبود آموزش برشمرد و افزود: ما به شکل آزمون و خطا جلو رفتیم. اگر آموزش ها بیشتر بود مسیر سریع تر و بدون دشواری ها طی می شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در بازدید از نمایشگاه به نکته ای اشاره کرد و گفت: برای شرکت هایی که نمی توانند مکانیزم های دانش بنیان را داشته باشند به زودی بحث شرکت های خلاق را تعریف می کنیم و آموزش ها را برای این شرکت ها توسعه می دهیم؛ خصوصا حمایت از شتاب دهنده ها زیرا هر چه بتوانیم شتاب دهنده را توسعه دهیم موفق تر هستیم. بنابر این غیر  از ارائه آموزش های مستمر به موسسان و اعضای استارت آپ ها و تسهیل ارائه مجوزها و حمایت ها از آنها، جلب توجه آنها به این نکته ضروری است که تقلید صرف از استارت آپ های موفق سال های اخیر به معنای شکست خواهد بود و همواره باید متوجه حباب استارت آپی باشند.

یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در بیش از ۳۰۰ غرفه و در صحن اصلی شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود. در این نمایشگاه که از ۲۰ تا ۲۶ آبان برپاست، بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک با تولیدکنندگان نرم افزار و دیگر تجهیزات رسانه های دیجیتال در فضای مجازی آشنا شوند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.