Take a fresh look at your lifestyle.

نقاط ضعف اصلی مدیران

بدون تردید در شرکت هیچ جایگاهی را نمی توان هم رده پست مدیریت تصور کرد. به دلیل این اهمیت، همواره این جایگاه در مرکز توجه قرار داشته و حتی یک اشتباه کوچک نیز می تواند تاثیرات فراوانی بر روی کل بدنه شرکت بگذارد. در همین راستا لازم است تا مدیران همواره در بهترین وضعیت ممکن قرار گرفته تا به عنوان رهبر گروه، پذیرفته شده و در پست خود تداوم داشته باشند.

در همین راستا مهم ترین گام، پی بردن به موارد اشتباه و نادرست رفتاری است. این آگاهی به شما کمک خواهد کرد تا تنها اقدام به اعمال تغییرات در موارد ناکارآمد و مضر کنید. در واقع در موارد بسیاری دیده شده است که افراد در راستای بهبود وضعیت خود اقدام به تغییرات کلی در شیوه مدیریتی می کنند که این امر باعث از بین رفتن ویژگی های مطلوب آنها نیز خواهد شد. در همین راستا در ادامه به بررسی نقاط ضعف اصلی مدیران خواهیم پرداخت.

۱- غیرقابل انعطاف بودن و گوش نکردن به حرف سایرین

قرار گرفتن در بالاترین جایگاه شرکت همواره این تصور را در افراد به وجود خواهد آورد که آنها بالاتر از باقی افراد قرار داشته و به همین خاطر همگی باید طبق حرف های وی جلو بروند. اگرچه این حرف کاملا درست است و تصمیم گیرنده در شرکت شما هستید، با این حال فراموش نکنید که همه افراد صاحب نظر در حوزه کاری خود بوده و این تصور که صرفا روبات های برای انجام دستورات هستند، به کاهش رضایت شغلی منجر خواهد شد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که شما صرفا از محدوده بیشتری از دانش و توانایی برخوردار هستید و این امر شما را به فردی بدون نقص تبدیل نخواهد ساخت.

در همین راستا لازم است تا شرایطی را مهیا سازید که تمامی افراد بدون توجه به جایگاه و میزان اهمیتی که در شرکت دارند، قادر به بیان نظرات و پیشنهادات و حتی انتقادات خود باشند. همواره مشاهده شده است که در برخی از شرکت ها جو به گونه ای است که افراد جرات انتقاد نداشته و باور دارند که جملات منفی آنها نسبت به عملکرد شما، منجر از دست دادن موقعیت شغلی آنها خواهد شد.

همواره این باور را در خود حفظ کنید که این انتقادات هستند که باعث می شوند شما پیشرفت کنید. با این حال باید مرزی میان انتقاد سازنده و توهین وجود داشته باشد تا احترام لازم میان کارمندان با  مقام های بالاتر از بین نرود. در این راستا بهتر است امتیازاتی را برای افرادی که دست به انتقاد می زنند قائل شوید و فراموش نکنید که هدف رسیدن به موفقیت است، نه این امر که صرفا موفق به نظر برسید.

از دیگر موارد اشتباه مدیریتی این است که آنها رفتاری خشک و بدون هیچ گونه صمیمیت با تیم کاری شرکت، از خود نشان می دهند. گذراندن مدت زمان طولانی در یک شرکت باعث می شود تا محیط کار درواقع به خانه دوم افراد تبدیل شود. بدون تردید در صورتی که افراد در این مکان احساس راحتی لازم را نداشته باشند، در دراز مدت با مشکل مواجه خواهند شد.

درواقع لازم است تا شما به وضعیت روحی و جسمی تیم خود توجه لازم را داشته باشید، زیرا آنها ابزار عمل شما در راستای رسیدن به اهداف سازمان هستند. در این راستا نوع رفتار مدیریت بدون تردید تعیین کننده خواهد بود. درواقع تصمیم به ایجاد رفتاری دوستانه نه تنها نتایج منفی به دنبال نخواهد داشت، بلکه باعث خواهد شد تا افراد تحت فشار و استرس کمتری به کار خود ادامه دهند. در آخر توجه به این نکته ضروری است که تیم کاری شما شامل تمامی افراد حاضر در شرکت بوده و نباید در این بین افرادی را کم اهمیت تلقی کرد و آنها را نادیده گرفت.

۲- عدم کاهش هزینه های اضافی و در عین حال عدم توجه به هزینه های ضروری

تظاهر به چیزی که نیستید بدون تردید باعث خواهد شد تا متحمل انجام کارهایی شوید که خارج از محدوده توانایی های شما بوده و این خود باعث خرج هایی خواهد شد که کاملا غیرضروری خواهند بود. درواقع در بسیاری از موارد مشاهده شده است که برخی از شرکت ها در تلاش برای اعمال رفتارهایی مشابه شرکت های دیگر هستند، با این حال در این رابطه متوجه نیستند که تصمیمات شرکت های دیگر با توجه به امکانات و نیازهایی که دارند، گرفته شده و نباید برای خودنمایی کارهایی را انجام داد که توجیه اقتصادی نداشته و نتیجه خاصی را نیز به همراه نخواهد داشت.

در این راستا توصیه می شود تا همواره لیستی از هزینه های شرکت را در اختیار داشته باشید. حال با کمک مشاورین خود آن دسته از مواردی را که الزامی برای شرکت ندارد، حذف کنید. بدون تردید برخی موارد اگرچه ضروری نیستند با این حال کنار گذاشتن آنها نیز توصیه نمی شود. تحت این شرایط بهتر است تا راهکارهای خلاقانه را اجرا کنید.

در این رابطه می توانید از نظرات تمامی کارمندان شرکت نیز استفاده کرده و برای بهترین ایده امتیازاتی را قائل شوید. در واقع اشتباه بسیاری از مدیران این است که در رابطه با پاداش صرفا موارد مادی را مدنظر داشته و همین امر باعث می شود در بسیاری از موارد آن را نادیده بگیرند. با این حال واقعیت این است که حتی اعطای مرخصی روزانه نیز حکم تشویق را خواهد داشت و تنها کافی است  مواردی را شامل شود که مورد استقبال افراد بوده و رضایت آنها را در پی خواهد داشت.

مورد دیگر در رابطه با عدم توجه به هزینه های ضروری شرکت است. درواقع هر شرکتی با توجه به عملکرد خود نیازهایی را خواهد داشت که باید برای به دست آوردن آن هزینه هایی را متحمل شد. عدم توجه به این موارد اگرچه در کوتاه مدت ممکن است تاثیری را به همراه نداشته باشد، با این حال بدون شک در دراز مدت آثار منفی خود را نشان خواهد داد. به همین خاطر همواره توصیه می شود تا در رابطه با مواردی که لازم است، در صورت نیاز حتی هزینه های بیشتری را نیز پرداخت کنید.

برای مثال عدم افزایش حقوق برای کارمندی که بالاترین میزان تعهد و دقت کاری را از خود به نمایش گذاشته است، از جمله مواردی است که در نهایت باعث عدم افزایش راندمان کاری پرسنل می شود. به همین خاطر توصیه می شود تا با حذف  هزینه های غیر ضروری خود، توانایی برای پوشش هزینه های مهم تر را پیدا کنید.

۳- خودبینی و عدم توجه به سایر افراد

یک مدیر موفق بدون تردید مانند یک معلم و مشاور حرفه ای در شرکت خود عمل خواهد کرد. تنها نگاهی به زندگی مدیران موفق شما را به درستی این جمله خواهد رساند.  بدون تردید از موارد بسیار آسیب رسان بر پیکر شرکت این است که صرفا بر روی منافع خود تاکید داشته و کمترین توجه را نسبت به سایر موارد از خود نشان دهید.

توجه داشته باشید که تیم شرکت شما از افراد متعددی تشکیل شده است وظیفه رهبری آنها بر عهده شما گذاشته شده است. در صورتی که بخواهید صرفا بر موفقیت خود تاکید داشته باشید، در نهایت در رقابت با سایر شرکت ها با مشکل مواجه خواهید شد. به همین خاطر لازم است نگاه خود را از اهداف شخصی به اهداف جمعی تغییر دهید. واقعیت این است که در اختیار داشتن یک تیم کاری موفق در نهایت منجر به بهبود اوضاع کل شرکت خواهد شد. تحت این شرایط شما نیز به منافع بیشتری نسبت به حالت اول دست پیدا خواهید کرد.

در این راستا اگرچه ایجاد فضای آموزشی برای تمامی افراد اقدامی مثبت محسوب می شود، با این حال بهتر است به صورت دوره ای صورت گیرد. در اولین دوره استفاده از تجربیات و مهارت های تمامی افراد حاضر در شرکت در راستای ارتقای سطح کاری افراد کافی خواهد بود. در ادامه می توانید در صورت نیاز از افراد خارج از شرکت نیز استفاده کنید. همچنین ضروری است تا به صورت ماهانه سخنرانی هایی را نیز ترتیب داده تا افراد با تجربیات و دیدگاه های نوین در عرصه کاری خود نیز بیشتر آشنا شوند.

در آخر توجه داشته باشد که مدیریت جایگاهی فراتر از یک پست بوده و لازم است همه چیز مدنظر قرار گیرد. این امر در نهایت باعث خواهد شد تا افراد شما را به عنوان فردی لایق پذیرفته و به تدوام در جایگاه، که بدون شک ار خواسته های هر مدیری است، دست پیدا کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.