Take a fresh look at your lifestyle.

آشنایی با اصول اولیه برند سازی

برندینگ یا همان برند سازی یکی از مهم ترین ابعاد هر کسب وکاری، کوچک یا بزرگ، خرده فروش یا  «بنگاه به بنگاه»  (B2B)، است. در بازار رقابتی امروز، استراتژی برند قوی و مؤثر، مزیت عمده ای به شمار می رود. اما برند سازی واقعا چه معنایی دارد و چگونه بر کسب وکار شما اثر می گذارد؟

به گزارشchetor، به زبان ساده، برند شما اعتبار شما نزد مشتری است. برند به مشتریان شما می گوید که چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند و اینکه تفاوت آنچه شما ارائه می دهید با آنچه رقبای تان عرضه می کنند، چیست. برند شما، برآیندی از شخصیت فعلی شما، شخصیتی که می خواهید باشید و برداشت دیگران از شخصیت شما است. در این مقاله درباره اصول اولیه برند سازی بیشتر می خوانید.

آیا شما در صنعت خود، یک نوآور تک رو و مستقل هستید یا بازیگری باتجربه و قابل اعتماد؟ آیا محصول شما، محصولی گران قیمت و با کیفیت بالا است یا ارزان اما با ارزش بالا؟ شما نمی توانید در هر دو این دسته ها جا بگیرید؛ همانطور که نمی توانید خواسته همه مردم را برآورده کنید! شخصیت شما و کسب وکارتان براساس اینکه مشتریان هدف تان از شما چه می خواهند، شکل می گیرد.

لوگو (نشان تجاری)، بنیان و پایه برند شما را تشکیل می دهد. سایت اینترنتی، بسته بندی و ابزارهای تبلیغاتی، که همگی باید مکمل و یکپارچه با لوگوی شما باشند، همگی منتقل کننده برند شما هستند.

استراتژی برند و ارزش آن

استراتژی برند یعنی تعیین اینکه چه چیز را، چگونه، کجا و به چه کسی ارائه می کنید؛ به عبارت دیگر یعنی برنامه شما برای انتقال پیام برند تان. جایی که تبلیغات خود را ارائه می کنید، کانال های توزیع، آنچه در قالب کلمات و تصاویر منتشر می کنید، همگی بخشی از استراتژی برند هستند.

برند سازی استراتژیک به شکلی پایدار، منجر به شکل گیری یک برند قدرتمند می شود که به معنای ارزش افزوده بیشتر محصولات و خدمات کسب وکار شما است که به شما این امکان را می دهد که در مقایسه با موارد مشابه موجود، قیمت بالاتری برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید. کوکاکولا در مقابل سایر نوشابه های رایج مثالی روشن در این باره است. چون کوکاکولا یک برند قدرتمند است، قیمت بالاتری برای محصولاتش تعیین می کند؛ مردم هم حاضرند این قیمت را بپردازند.

ارزش افزوده ای که ارزش ویژه برند با خود به همراه دارد، معمولا ناشی از باور به کیفیت برتر و دلبستگی های احساسی است. مثلا نایکی (Nike) با پیوند دادن محصولاتش به ستارگان ورزشی، انتظار دارد مشتریانش تعلقات احساسی خود را نسبت به ستارگان با خرید محصولات نایکی ارضا کنند. طرح و شکل کفش های نایکی تنها دلیل به فروش رفتن آنها نیست.

تعریف برند

تعریف برند مانند سفری است که طی آن کسب وکارتان را کشف می کنید. این کار ممکن است دشوار، زمانبر و ناخوشایند باشد. در این مسیر، لازم است دست کم برای پرسش های زیر پاسخی مناسب بیابید:

– مأموریت کسب وکار شما چیست؟

– محصول یا خدمت شما چه ویژگی ها و مزیت هایی دارد؟

– در حال حاضر، مشتریان شما چه نظری درباره کسب وکار شما دارند؟

– تمایل دارید از طریق چه ویژگی هایی مشتریان  و کسب وکارتان را به هم پیوند دهید؟

تحقیق کنید، از نیازها، عادات و خواسته های مشتریان فعلی و بالقوه خود آگاه شوید، به آنچه گمان می کنید که می دانید اتکا نکنید، بلکه مطمئن شوید.

از آنجا که برند سازی و توسعه استراتژی برند ممکن است پیچیده باشد، حتما از تخصص و دانش مؤسسات ارائه دهنده مشاوره  در زمینه برند سازی بهره ببرید. پس از اینکه برندتان را تعریف کردید، چگونه باید آن را به دیگران معرفی کنید؟ به توصیه های ساده زیر که آزمون خود را پس داده اند، توجه کنید.

– یک لوگوی مناسب انتخاب کنید و آن را در معرض دید همگان قرار دهید.

– پیام برند خود را مشخص کنید. پیام های کلیدی که می خواهید به دیگران منتقل کنید، کدامند؟ همه کارکنان باید از ویژگی های برند شما آگاه باشند.

– برند باید یکپارچه باشد. مفهوم برند شما باید در همه ابعاد کسب وکارتان جاری باشد؛ در طرز پاسخ دادن به تلفن ها، طرز لباس پوشیدن شما و کارکنان تان و امضای نامه ها و در همه چیز.

– برای کسب وکارتان «لحنی» در نظر بگیرید که بازتابی از برندتان باشد. این لحن باید در تمامی ارتباطات نوشتاری و تصویرسازی ها، آنلاین یا آفلاین به کار گرفته شود. اگر برند شما حسی دوستانه القا می کند، لحن شما باید محاوره ای باشد. اگر برندتان شیک و مجلسی است، کمی رسمی تر باشید.

– برای اینکه فرآیند برند سازی را بهتر انجام دهید، سعی کنید شعار تبلیغاتی داشته باشید. یک شعار به یادماندنی، پرمعنا و کوتاه تهیه کنید که نشان دهنده ماهیت برند شما باشد.

– برای ابزارهای بازاریابی خود، قالب و استانداردهایی مطابق برندتان طراحی کنید. در همه ابزار و روش ها باید طرح، رنگ، لوگو، شکل و احساس یکسانی وجود داشته باشد. لزومی ندارد تجملاتی باشید، فقط ثابت قدم باشید و این رویه را حفظ کنید.

– صادق باشید. اگر آنچه را که برندتان وعده می دهد ارائه ندهید، مشتریان نه تنها شما را به دیگران توصیه نمی کنند بلکه خودشان هم دیگر به شما رجوع نخواهند کرد.

– برای برند سازی هر چه بهتر ثبات داشته باشید. این نکته را به عنوان آخرین توصیه عنوان کردم زیرا همه نکات پیشین را در بر می گیرد. این مهم ترین توصیه ای است که به شما می کنم. اگر نتوانید با ثبات و پیوسته این مسیر را ادامه دهید، همه تلاش های شما در تعریف و تثبیت برندتان بی نتیجه خواهد بود.

نظرات بسته شده است.