Take a fresh look at your lifestyle.

استراتژی محتوا و پنج دپارتمان نیازمند به آن

استراتژی محتوا اصولاً با بازاریابی آغاز می‌شود، اما نباید در این مرحله متوقف شود.

در حالت ایده‌آل تیم بازاریابی شما مرکز اصلی استراتژی محتوا مجموعه شماست. خصوصاً زمانی که نوبت به تولید محتوای با کیفیت، جذاب و آموزشی و همچنین یافتن راه و روش‌هایی خلاقانه برای توزیع آن محتوا در بین مخاطبین خارجی و داخلی(شامل دپارتمان های داخلی خود سازمان) می‌رسد – – تیم بازاریابی اولین تیم مسئول در این عرصه است.

واضح و روشن است که استراتژی محتوا می‌تواند به هر یک از کارکنان سازمانی در هر بخش برای رسیدن به اهداف تعیین شده برای آن بخش و نیز اهداف کلی سازمان اختیارات و خط مشی لازم را بدهد.

۱- بازاریابی

در این دپارتمان، محتوا در مرکز هر هدف و هر تاکتیکی قرار دارد که قصد استفاده از آن برای رسیدن به آن هدف مورد نظر را دارید. بنابراین به شیوه های مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرید.

تولید سرنخ:

می توان گفت چیزی در حدود ۱۸ تا ۲۵% درآمد هر سازمان در هر فصل از محل تولید سرنخ‌هایی حاصل می‌شود که با محتوای تولیدی به وجود آمده‌اند. اگر شما از محتوا به منظور جذب، پرورش و نهایی کردن فرایند فروش به سرنخ استفاده نمی‌کنید، پس در حال رها کردن درآمد و فرصت‌های بی‌شماری هستید.

پرورش مخاطب:

فارغ از اینکه سرنخ یا مشتری در چه مرحله‌ای از قیف فروش شما قرار گرفته است، باید از محتوا برای آموزش به وی استفاده کرد، خواه وی این محتوا را از طریق شبکه‌های اجتماعی ببیند، در ایمیل خود دریافت کند یا از نماینده فروش شما دریافت کند.

بهینه‌سازی نتایج موتورهای جستجو: امروزه هر سازمانی باید به منظور اطلاع داشتن از روش‌های دریافت شدن محتوا توسط مخاطب، اطلاعات جامعی در رابطه با سئو داشته باشد. چرا که تولید محتوا منحصر به فرد می‌تواند موجب بهبود نتایج جستجو، رتبه و حتی قابلیت دیده شدن در فضای آنلاین شود.

۲- فروش

شاید پیش از این اقدام به تهیه و تولید محتوای مورد نیاز در حوزه فروش در قالب محصول، اطلاعیه، بروشور، خلاصه اطلاعات مقایسه محصول، کوپن های تخفیف و … کرده باشید. اما باید به مرحله‌ای فراتر از فروش بیاندیشید و آن هم رهبری فکری سازمان است.

چرا که ۴۵% از تصمیم گیرندگان و ۴۸% از مدیران اجرایی اعتقاد دارند که رهبری فکری شرکت به طور مستقیم بر فرایند فروش و خرید تاثیرگذار است. در واقع محتوای شما به شدت بر عملکرد تیم فروش تاثیر‌گذار می‌باشد، بنابراین باید محتوای آموزشی لازم را در اختیار تمام نمایندگان فروش قرار داده و از آنها بخواهید که به دو شیوه زیر از آنها استفاده کنند:

تماس با مراجعه کننده:

خواه از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا هر رسانه دیگری با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید، محتوای آموزشی به شدت در شعله‌ور کردن علاقه مخاطبین تاثیرگذار است.

پرورش سرنخ:

وقتی سوالی توسط یک مشتری بالقوه از نماینده فروش شما مطرح می‌شود، محتوای آموزشی مناسب از پیش تهیه شده در ارائه پاسخ صحیح و کوتاه کردن زمان مکالمه و بالا بردن میزان رضایت مخاطب بسیار تاثیرگذار است.

استراتژی محتوا

۳- منابع انسانی

محتوای تولیدی شما اگر بخشی جدا نشدنی از فرایند استخدام سازمانی شما باشد، در  واقع تمام سازمان شما از آن نفع می‌برند.

استخدام:

اگر می‌خواهید متقاضیانی به سازمان برای استخدام مراجعه کنند که ارزش‌های مشترکی با شما دارند، محتوایی تولید کنید که این ارزش‌ها را بخوبی بازتاب دهند. اینگونه متقاضیان بهتر متوجه می‌شوند که آیا این سازمان محل مناسبی برای آنها هست یا خیر؟

ارزیابی:

برای آن دسته از متقاضیانی که مرحله اول مصاحبه تلفنی را پشت سر گذرانده‌اند، بخشی از محتوای خود را پیش از مصاحبه حضوری ارسال کنید. اینکه آنها زمانی را به مطالعه آن اختصاص دهند یا خیر نکات خوبی را به شما نشان می‌دهد.

آموزش:

زمانی که این افراد جذب شرکت شما می‌شوند، محتوای بیشتری را در رابطه با شرکت و صنعت خود برای آنها ارسال کنید. اینگونه آنها را برای ماه های اول همکاری با خودتان آموزش داده‌اید.

۴- سطح مدیران عامل و اجرایی

شرکت‌ها به نوبه خود ایده‌ای ندارند – اما انسان‌ها صاحبان ایده هستند.

پشت سر هر برندی افراد زیادی وجود دارند که آن برند را رهبری کرده و به آن قدرت می‌دهند و این بدان معناست که در پشت محتوایی که تولید می‌کنید هم باید افرادی مشغول فعالیت باشند.

شاید بسیاری از این سازمان‌ها این افراد در واقع شامل مدیران عامل، موسسین، رؤسا و … باشد. هر کسی که به این منظور انتخاب شود، محتوای وی می‌تواند با تسهیل کردن امور زیر به رهبری سازمان کمک کند.

ارتباطات با مخاطبین:

افرادی که محتوای شما را می‌خوانند، اگر بدانند که در پشت این محتوای افرادی از جنس خودشان قرار دارند، بهتر با شما، محتوا و در مجموع سازمان ارتباط برقرار می‌کنند. به عبارتی با شناساندن خودتان به محتوا و سازمان شخصیت می‌دهید.

فرصت‌های شراکت و همکاری در بازاریابی: دیده شدن و شناخته شدن افراد پشت صحنه به نفع برند تمام می‌شود. بطور کلی مخاطبین خیلی بهتر با یک فرد ارتباط برقرار می‌کنند تا تعدادی کلمه که بر یک صفحه نقش بسته‌اند.

روابط سرمایه‌گذار:

اگر شرکت در پی جذب سرمایه و سرمایه‌گذار است، این افراد سرمایه‌گذار در اغلب موارد در پی شناختن افراد رهبری کننده سازمان هستند. بنابراین محتوایی که به شناسایی رهبری فکری سازمان و تخصص مدیران آن کمک کند، برای سازمان در چنین موقعیت‌هایی یک فرصت در نظر گرفته می‌شود.

۵- خدمات مشتری

اغلب بازاریابان و تیم‌های تابعه آنها در پی استفاده از محتوا برای جذب مشتریان هستند، اما فراموش می‌کنند از محتوا تولید شده برای ارائه خدمات به مشتریان قبلی استفاده کنند.

بنابراین اگر بتوانید محتوای خود را به دست مدیران خدمات مشتریان یا نمایندگان خود برسانید، می‌توانید مانع از بسیار از مشکلات و چالش‌هایی شوید که آنها هم مانند تیم‌های فروش با آن روبرو هستند.

کارایی:

گاهی مشتریان شما سوالاتی تکراری را مطرح می‌کنند، البته گاهی هم این سوالات بسیار خاص و تخصصی هستند که نیاز به پاسخ‌های دقیقی دارند. در هر حالت در صورت دسترسی داشتن مدیران این بخش‌ها به محتوای تولیدی شما، رفع شدن مسئله برای همه اشخاص درگیر در این فرایند ساده‌تر می‌شود.

حفظ و نگهداری مشتری و فروش دیگر محصولات و خدمات به وی:

این شیوه استفاده از محتوا باعث ایجاد رضایت در مشتری، حفظ وی و همچنین فروش محصولات و خدمات بیشتر به وی می‌شود.

با آموزش مستمر به آنها و نشان دادن اینکه شما درک درستی از علایق آنها دارید، می‌توانید ارزش‌های بهتر و بیشتری نسبت به انتظار آنها ارائه کنید و اینگونه آنها را به خرید بیشتر از خودتان تشویق کنید.

برچسب ها: استراتژی محتوا, بازاریابی, بازاریابی محتوا, خدمات مشتری, سرنخ, قیف فروش, مدیران اجرایی, منابع انسانی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.