نقش فناوری های نوین ارتباطی در خلاقیت روابط عمومی ها
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– محمد جواد محسن زاده دانشجوی دکترای ارتباطات و فرهنگ- در عصری زندگی می کنیم که به دوره انفجار اطلاعات، وقوع جامعه اطلاعاتی، گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و فضای مجازی شهرت یافته و به همین علت استفاده از ابزارهای الکترونیکی و ارتباطی نوین با توجه به اقتضائات دنیای مدرن، امری ضروری و گریزناپذیر است.
بدون تردید متخصصان و مدیران روابط عمومی به عنوان کانون مهم نظام ارتباطی و اطلاع رسانی؛ جایگاه تعیین کنندهای در افزایش آگاهیهای عمومی جامعه، فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی دارند و با توجه بیشتر به تمایز، خلاقیت و نوآوری می توانند اعتمادبخش، وحدت آفرین، مردم محور و منجر به رشد، توسعه، کارآفرینی، حمایت از تولید، رونق کسب و کار، اشتغال، بازاریابی و معرفی مشاغل جدید بویژه در حوزه های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان از جمله فناوری اطلاعات، رسانه های نوین ارتباطی، گرافیک، گردشگری و در نهایت رشد اقتصادی و توسعه پایدار درون زا و برون زا شوند.
در این تحقیق، نقش وسایل ارتباط جمعی در توسعه، رشد، نوآوری و موفقیت روابط عمومی و موانع پیش رو بررسی می شود تا مسئولین و کارشناسان حوزه روابط عمومی، ارتباطات و فضای مجازی، منافع سازمان و کارکرد مجموعه مدیریت خویش را فراهم کنند.
با این حال، روابط عمومی شامل فعالیتهای ادامه داری است که هدف آن اطمینان حاصل کردن از افکار عمومی قوی است و به عنوان چشم بینا، وظیفه سنجش فضای جامعه و زبان و بیان رسای یک سازمان را بر عهده دارد چراکه هم دریافت پیام و هم انتقال پیام بر عهده این بخش سازمان است.
فعالیتهای روابط عمومی کمک به جامعه در جهت شناخت شرکت و محصولات یا خدمات شرکت یا سازمان و شامل نقشهای اظهاری (اطلاعرسانی و بیان عملکرد و برنامههای سازمان و…)، تفسیری (جمعآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها)، مذاکره ای (گفتگو با مدیران، نخبگان، نویسندگان، علما و مدیران)، مشورتی (از قبیل مشاوره با مدیران و رهبران فکری) و نمایشی می باشد.
کارشناسان، متولیان و مسئولان روابط عمومی با استفاده از بستر رسانه ها و پایگاههای وسایل ارتباط جمعی نوین با تمایز، خلاقیت، نوآوری و بهره گیری از هنر تبلیغات، ارتباطات تصویری می توانند منجر به نوآوری در تبلیغ، ایجاد جاذبه، ارزش و انتقال پیامها در کمترین زمان با سرعت غیرقابل قیاس با تأثیرگذاری و امکان ارزیابی سریع بازخورد و ارتباط بی واسطه با مخاطبان شوند.
نوآوری و خلاقیت در روابط عمومی با استفاده از راهکارها و ابزارهای مختلف نوین تبلیغاتی و علم فناوری اطلاعات و ارتباطات بویژه بستر رسانه، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همچنین برگزاری سمینارها، دوره های آموزشی، استفاده از گرافیک اطلاع رسان و ارتباطات گرافیکی (غیرکلامی) باعث رقابت سالم، مشارکت گرایی و جذب مخاطبان، حرفه گرایی و آموزش، فرهنگ سازی، اصلاح سبک زندگی، معرفی، تبلیغ و فروش محصول، برهم زدن عادات غلط و تنویر افکار عمومی و مدیریت تفاهم میان سازمان و ذینفعان برای تضمین منافع مشترک و در نهایت پیشرفت، رشد و توسعه مجموعه مدیریتی را فراهم می آورد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
نظرات بسته شده است.