Take a fresh look at your lifestyle.

چطور با هزینه ای اندک، برندسازی کنیم؟

راهکارهای خلاقانه وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید با صرف هزینه ای نسبتا اندک، برند خود را ترویج و تبلیغ کنید. در این مقاله به نقل از مدیر وب به این موارد می پردازیم.

برندسازی یا همان برندینگ  (Branding) موضوع داغ روز است. امروزه در بسیاری از محافل و جلسات کاری، شنیدن این سوالات رایج است:

•    برند چیست؟

•    برندینگ به چه  کار می آید؟

•     روش های برندسازی کدام است؟

•    برند شخصی چیست؟

و. . . .

برخی سوالات هم به این سمت می رود  که:

•    آیا برای برندینگ باید حسابی دست به جیب شد؟

•    یعنی واقعا برندینگ بودجه زیادی می خواهد؟

•    کارشناسان برندینگ چه مشخصاتی دارند؟ کجا می توان آنها را یافت؟

•    از همه مهم تر اینکه حقوق این افراد چقدر است و این دستمزد بر چه اساسی محاسبه می شود؟!

و. . . . 

با این  حال خیلی ها هنوز هم نمی دانند که برند و برندینگ مفهوم وسیعی را شامل می شود و فقط به لوگو و بنر تبلیغاتی محدود نیست! فارغ از تعاریف آکادمیک و اصطلاحات پیچیده، برندینگ به زبان ساده یعنی ما کاری کنیم که ذهنیت مردم نسبت به برند ما به گونه ای خاص شکل بگیرد و به دنبال آن، افراد به سراغ ما بیایند و سمت برندهای دیگر نروند. همانطور که اشاره شد، بحث برندینگ بسیار گسترده و پرشاخه است، ولی ما در این نوشتار جمع وجور قصد داریم راه های «برندسازی کم هزینه» را مطرح کنیم. به  عبارت  دیگر، یک سری راهکارهای خلاقانه وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید با صرف هزینه ای نسبتا اندک، برند خود را ترویج و تبلیغ کنید.

۱- در شبکه های اجتماعی حضور مستمر داشته باشید

شاید برای عده ای تعجب آور باشد که بدانند همین راهکار ساده، یکی از شیوه های موثر برندینگ است؛ آن هم با هزینه ای ناچیز یا شاید تقریبا بدون هزینه. اینکه شما در شبکه های اجتماعی حضور دائمی دارید، صفحه خود را به روز می کنید و به کامنت های مخاطبان پاسخ می دهید، همگی از زنده بودن کسب وکار و برند شما حکایت دارد. از آن  طرف، بدترین چیز برای برند سازی در شبکه های اجتماعی این است که به روز رسانی برای پست ها انجام نشود!

نکته مهمی که در این میان وجود دارد آن است که شما باید بدانید مخاطبان تان و مشتریان بالقوه و کنونی کسب وکارتان، به هنگام وبگردی، بخش عمده زمان خود را در کجا سپری می کنند. رفتن به سراغ افراد، در همان زمان و مکانی که هستند، فوق العاده مهم و ارزشمند است. به داده هایی که از افراد دارید دقت کنید. ممکن است اغلب مخاطبان شما وقت شان را عمدتا در یک شبکه اجتماعی خاص بگذرانند  (مثل فیس بوک، لینکدین، توییتر یا هرکجای دیگر).

اگر چنین باشد بخت با شما یار است زیرا در این صورت می توانید در زمان و انرژی خود صرفه جویی کرده و بر یک حوزه تمرکز کنید. البته حتی اگر چنین باشد – یعنی حتی اگر بخت با شما یار باشد! – باز هم نباید از دیگر شبکه ها و پلتفرم ها غافل شوید. به  هر حال واضح است که حضور موثر در شبکه های اجتماعی، به صرف زمان نیاز دارد و اینجا قدری موضوع «مدیریتی» می شود. برای این کار می توانید از ابزار رایگان سایت HubSpot به نام Social Media Content Calendar استفاده کنید.

۲- وبلاگ نویسی کنید

ما قبلا در مورد اهمیت و ضرورت وبلاگ نویسی برای کسب وکارهای آنلاین مطالبی ارائه کرده ایم. برخی صاحب نظران معتقدند وبلاگ نویسی، اساسی ترین گام در بازاریابی جاذبه ای  (Inbound Marketing) به شمار می رود ، زیرا به شما کمک می کند از طریق ایجاد محتواهای آموزنده ای که با جست وجوهای افراد منطبق است، به مشتریان واجد شرایط دست پیدا کنید؛ کسانی که هویت شما را دوست می دارند. گروهی بر این باورند که پس از خانواده و دوستان، وبلاگ مهم ترین منبع قابل اعتماد کسب اطلاعات است. این در حالی است که وبلاگ نویسی خوشبختانه کار ارزان قیمتی است و به تخصص فوق العاده پیچیده ای نیاز ندارد. با این  حال باید وبلاگ نویسی را به طور مستمر، با زمان بندی مشخص و به طور حرفه ای دنبال کنید؛ همانند استراتژی حضور در شبکه های اجتماعی که در بالا شرح آن گفته شد.

۳- به سراغ برندسازی مشارکتی بروید

اصولا برندسازی فرآیندی زمانبر است و به این راحتی ها به دست نمی آید. به نظر شما آیا این گوگلی که ما امروز می شناسیم، پس از چند سال تلاش و زمین خوردن توانسته به جایگاه فعلی خود دست پیدا کند؟ اپل، آمازون و مایکروسافت چطور؟ مشارکت با برندهای قدرتمند، یک راه میانبر برای این است که شما برندتان را ترویج دهید و به دیگران بشناسانید و این می شود برندسازی مشارکتی یا Co-branding. البته کار با هر برند قدیمی درست نیست و میزبان، باید برندی باشد که با کار و تولیدات شما و سازمان تان  همخوانی داشته باشد.

 چند توصیه در خصوص برندسازی مشارکتی:

۱- مخاطبان شریک بالقوه خود را زیر نظر بگیرید. آیا هواداران برند، به آن اعتماد کافی دارند؟ آیا رسیدن به برندینگ بدون همکاری با این شریک و آن هواداران، برای شما دشوار است؟

۲- چیزی وسط بگذارید. ببینید این برند بزرگ و احتمالا قدیمی چه چیزی ندارد و در واقع جای چه چیزی خالی است؛ همان را ارائه کنید. این  یک بازی برد – برد است که هم برای شما و هم برای برند میزبان و هم برای هواداران می تواند سودآفرین باشد.

۳- سرویس مشتری را اولویت خود بدانید

زاپوس  (Zappos) یک شرکت آنلاین بسیار موفق در حوزه فروش کفش و لباس است. این شرکت تمام هم وغم خود را بر بهبود تجربه مشتری گذاشته است و با همین شیوه توانسته سایر مسائل و چالش ها را حل کند و هزینه بسیاری را در بخش تبلیغات و بازاریابی صرفه جویی کند. اهمیت و کارآمدی «تبلیغات دهان به دهان» چیزی نیست که من و شما بتوانیم آن را انکار کنیم. شما باید ارائه یک تجربه عالی به مشتری را سرلوحه کار خود قرار دهید چرا که یک مشتری راضی بسیار باارزش است و می تواند مشتریان زیادی برای شما جور کند.

جمع بندی

ساخت یک برند ممکن است به صورت یک تعهد خیلی بزرگ باشد، به ویژه وقتی  که منابع محدودی در اختیار داریم، ولی همانطور که تاریخ شهادت می دهد، راه های کم هزینه فراوانی برای رسیدن به این هدف بزرگ وجود دارد که من به برخی از آنها اشاره کردم. برندسازی با یک سری استراتژی و منطق سر و کار دارد به همین خاطر است که موضوعی خشک و پیچیده به شمار می رود ، اما به  هر حال از یاد نبرید که ما باید زندگی کنیم؛ یک زندگی شاد و متعادل.

نظرات بسته شده است.