Take a fresh look at your lifestyle.

مدل های مختلف برند

تا به امروزه مقالات زیادی در رابطه با برند به رشته تحریر درآمده، با این حال در هیچ یک دسته بندی درستی از انواع آن صورت نگرفته است. بدون تردید عدم آگاهی نسبت به این قضیه منجر به کلی نگری خواهد شد که در راستای ایجاد برندی موفق، افراد را با مشکل مواجه خواهد ساخت. توجه داشته باشید که برند از الزامات هر کسب وکاری محسوب شده و به همین خاطر در این مقاله به معرفی ۱۹ مدل مختلف برند خواهیم پرداخت.

۱-برند شخصی

هنگامی که برخی ویژگی های یک نام تجاری را به فردی ارتباط دهیم، آنگاه صاحب یک برند شخصی خواهیم بود. درواقع این امر برای افرادی که قصد کسب شهرت به هر دلیل دارند، به کار می رود. درواقع تحت این شرایط برند شما وجهه انسانی به خود گرفته و به نوعی کمک به افزایش اعتبار شما خواهد کرد. توجه داشته باشید که این برند را افراد برای خود ساخته و در راستای تقویت یا گسترش آن نیز لازم است فرد اقدامات لازم را صورت دهد. در این رابطه استفاده از حداقل یک مشاور باتجربه به شما در این رابطه کمک خواهد کرد.

۲-برند محصول

برند کالای مصرفی در اثر ایجاد ارتباط مشتری با محصولات شکل می گیرد. با این حال این امر تنها شامل آن دسته از محصولات می شود که در ذهن ها جاودان می شوند. به همین خاطر اطلاق این امر به تمامی آنها اقدامی نادرست محسوب می شود. با این حال این نوع برند از متداول ترین نوع از میان تمامی انواع محسوب می شود.

۳-برند خدمات

تقریبا شبیه به نوع قبلی بوده با این حال ادراک افراد از آن صرفا به واسطه محصولی که ارائه می دهند نیست. درواقع در این رابطه نوع خدمتی که در حال انجام است نیز مدنظر قرار می گیرد. موسسات آموزشی و نظافتی از مثال های بارز این امر محسوب می شوند.

۴-برند شرکتی

 این مفهوم تحت عنوان برند سازمانی نیز شناخته می شود که به یک شرکت اطلاق می شود. درواقع تحت این شرایط دیگر یک فرد یا افراد خاص مطرح نبوده، و تمامی اقدامات در راستای افزایش اعتبار مجموعه شرکت خواهد بود. با توجه به افزایش تعداد شرکت ها در تمامی حوزه های کسب وکار ، وجود نام تجاری سازمانی قوی از الزامات مهم هر شرکت محسوب شده که لازم است برای شکل گیری و پرورش آن مطالعات لازم را داشته باشید.

۵-برند سرمایه گذار

این امر به طور معمول برای برندهای سهامدار یا فعال در حوزه های مرتبط به خدمات سرمایه گذاری و مالی مورد استفاده قرار می گیرد. این نام تجاری وطیفه دارد مانند یک آیینه عمل کرده و به خوبی ارزش سهام خود را به مخاطب نشان دهد.

۶-برند غیرانتفاعی

این نوع برندها در راستای اهداف اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از انواع نوظهور و جدید محسوب شده و به همین خاطر بسیاری از کشورها با مفاهیم و اصول آن بیگانه هستند. به همین دلیل با به کار بردن آن می توانید اقدامی نوین را صورت دهید که خود منجر به مزیت رقابتی خواهد شد.

۷-برند عمومی

نام دیگر آن برند دولتی بوده که در رابطه با نهادهای وابسته به دولت به کار می رود. با توجه به حوزه فعالیت بسیار گسترده نهادهای دولتی، اطلاق واژه عمومی برای آن کاملا درست بوده و از مخاطبان بسیار زیادی برخوردا می باشند. در همین راستا هدف اصلی آن را کسب اطمینان مخاطب معرفی کرده و اعتقاد دارند که کسب شهرت با توجه به این امر که افراد باید با آنها در ارتباط باشند و به نوعی گزینه دیگری ندارند، از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و به همین خاطر به آن توجه خاصی نشان داده نمی شود.

۸-برند خصوصی

این نوع برندها برای اهداف خاص به کار برده می شود. به همین خاطر مخاطبان آن نیز قشری مخصوص خواهند بود. در همین راستا نحوه تبلیغات و سایر اقدامات در این رابطه با موارد دیگر تفاوت خواهد داشت.  از مثال های بارز این امر شرکت هایی هستند که محصولی را تولید کرده اما نام تجاری مشتری خود را روی آن درج می کنند.

۹-برند مکان

بسیاری از افراد با اهداف مختلف به نقاط مختلف جهان سفر می کنند و همین امر موقعیت و بازاری مطلوب را در راستای اقدامات تجاری ایجاد خواهد کرد که تنها زمانی می توانید به شکلی هدفمند موفقیت خود را تضمین کنید که منطقه مورد نظر خود را تحت عنوان یک برند مطرح کنید. از این امر تحت عنوان برند مقصد و برند شهر نیز یاد می شود. همچنین فراموش نکنید که در این رابطه شعار انتخابی شما از لوگو انتخابی مهمتر بوده و لازم است بیانگر ویژگی بارز و خاص آن باشد.

۱۰-برند ملی

این مفهوم درواقع نوع گسترده  تر مدل قبلی بوده و به ویژگی یک کشور اشاره دارد. برای مثال سراسر جهان آلمان را به سختکوشی می شناسند. فراموش نکنید که این امر با توجه به نوع عملکرد شما بوده و لازم است برای در اختیار داشتن نام تجاری خوب، اقدامات شایسته ای را انجام دهید تا در دنیا با نامی مناسب مورد خطاب قرار گیرید. فراموش نکنید که این برند بیانگر بارزترین ویژگی کشور شما خواهد بود به همین خاطر نمی توان در رابطه با آن سلیقه ای عمل کرد.

۱۱-برند اخلاقی

این مقوله به دوطریق به کار برده می شود؛ نخست توصیفی از این امر که برند به چه نحوی عمل می کند، آن امر خصوصا در رابطه با تکنیک هایی که به کار برده می شود و تعهداتی که در حوزه هایی مانند امنیت نیروی کار، مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)  و مواردی از این دست دارند، به عنوان برندی اخلاقی شناخته می شوند. مورد دیگر آن که، بیانگر محدوده کیفیتی است که مشتریان باید توقع داشته باشند. این اقدام باعث می شود تا از این طریق اطمینان حاصل کنید که برند انتخاب شده، مسئولیت پذیر است. می توان با اطمینان عنوان داشت که موفق ترین برندهای اخلاقی، آنهایی هستند که تجارت منصفانه ای دارند. این نوع نام های تجاری عموما تحت عنوان NGO ها شناخته می شوند.

۱۲-برند افراد مشهور
سلبریتی به افرادی اطلاق می شود که غالب مردم حداقل یک جامعه آنها را بشناسند. همین امر باعث می شود تا این افراد تمایل داشته باشند از شهرت خود در راستای اهداف اقتصادی استفاده کنند که نتیجه آن ایجاد برند آنها است. تحت این شرایط دیگر اهمیت چندانی ندارد که در چه حوزه ای از اقتصاد قصد فعالیت دارید، شهرت شما ضامن موفقیت و فروش محصول خواهد بود.

۱۳-برند عوامل سازنده
این برند در ارتباط با محصولاتی به کار می رود که در راستای تکمیل محصولی دیگر به کار برده می شود. درواقع مشتری هیچ گاه از این دسته از محصولات به صورت جدا استفاده نکرده با این حال وجود آن در محصول خریداری شده از اهمیت بسیاری برای شان برخوردار است. درست همانند وجود پردازنده اینتل در لپ تاپ ها که از معیارهای خرید افراد محسوب می شود.

۱۴-برند جهانی

این دسته از برندها برای شرکت های جهانی به کار برده می شود و مهم ترین ویژگی آن این است که از شعاری ثابت برخوردار نبوده و همین امر باعث می شود تا در مواجهه با قومیت های مختلف بتواند موفق عمل کند.

۱۵-برند چالشی

این نوع برندها با هدف ایجاد تغییر شکل می گیرند. این برندها همواره نوآور بوده و رویکردی متفاوت با سایر رقبای خود دارند. همین اقدامات متفاوت نیز باعث می شود تا همواره مورد توجه قرار گیرند.

۱۶-برند عام

در صورتی که برای محصول وجهه تمایزی وجود نداشته باشد این نوع برند شکل خواهد گرفت که در سه قالب کلی بهداشت و درمان، محاوره و عملکردی قرار خواهند گرفت.

۱۷-برند لوکس

به واسطه اقداماتی که دارند مععمولا برای اقشار ثروتمند و مورد استفاده قرار می گیرند. درواقع ماموریت این برندها این است که نشان دهند محصولات از فضایی متفاوت نسبت به سایر رقبا برخوردار هستند.

۱۸-برند دینی

اینو نوع برندها درواقع به دنبال مشتری نبوده و خواهان پیرو هستند. رویکرد آنها نیز تجاری نبوده و شناخته شدن اهداف و آرمان ها، اهداف اصلی آنها محسوب می شود. به همین خاطر در به کار بردن نام برند برای آنها تردیدهایی وجود دارد. از ویزگی های آن می توان عدم دوستی یا یکدیگر و ایجاد یک فرهنگ خاص در زندگی مخاطب اشاره کرد.

۱۹-برند کارفرما

این امر در ارتباط با برند سازمانی به کار می رود و به این موضوع اشاره دارد که به عنوان کارفرما به قدری جذابیت داشته باشید که هدف اصلی افراد ایجاد فرصتی برای حضور در شرکت شما باشد. تحت این شرایط مسائلی مانند دستمزد و ساعات کاری چندان اهمیت پیدا نکرده و این از نظر اقتصادی به نفع شرکت خواهد بود.

نظرات بسته شده است.