Take a fresh look at your lifestyle.

دلنوشته های یک کارآفرین (۵۵) / باور و نوع شغل

تو الان به فکر کسب و کاری و نمی دانی چه کسب و کاری راه اندازی کنی که بتوانی در مدتی معین به سودآوری برسی. این دغدغه همه کسانی است که در ابتدای راه هستند و مایلند کسب و کاری راه اندازی کنند و بتوانند به موفقیت مالی برسند.

بی تردید نوع کسب و کار در موفقیت و کسب ثروت شما هیچ تأثیری ندارد. بنابراین تو نباید چشم و گوش و حواست به کار و کاسبی دیگران باشد که آنها چه می کنند و اگر آنها موفق شدند تو هم همان کار را راه بیندازی. جواد دوست من است و از دوره دبیرستان به کار علاقه داشت و حتی تابستان ها هم کار می کرد. یکی از تابستان های گرم سال های دور او به فکر فروش یخ در سواحل شمالی افتاد. بعضی از دوستان و آشنایان به او اعتراض کردند که یخ سودی ندارد و اگر نتوانی بفروشی همه آب روان می شود و تو سرمایه ات را هم از دست می دهی اما می گفت مردم در تابستان به یخ نیاز دارند و من فکر می کنم اگر واقعا به دنبال کسب درآمد باشم این شغل هم درآمد خوبی دارد.

او چندین سال تابستان ها یخ می فروخت و در سال های آخر دبیرستان یخ بسیاری از رستوران ها و فروشگاه ها را تأمین می کرد و تقریبا درآمد خوبی هم داشت. او الان همچنان یک یخ فروش است اما با دستگاه های بزرگ و مکانیزه انواع یخ ها را در قالب های مختلف طراحی و تولید می کند و ده ها نفر برای او کار می کنند. اما دوست مشترک دیگر ما علیرضا تمام تابستان ها دنبال این بود که کدام شغل مناسب تر است تا آن کار را انجام دهد و الان هم تقریباً هر دو سال یک بار شغل عوض می کند.

اگر تو به کسب و کارت باور داشته باشی مهم نیست که چه کسب و کاری را راه اندازی می کنی. برای اینکه برکت را خدا باید به کارت بدهد و خدا به هر کسی که خوب و درست کار می کند برکت می دهد. اگر نگاهی به بازار و کسانی که کار می کنند بیندازی متوجه می شوی که در همه شغل ها یک سری افراد موفق و یک سری افراد ناموفق هستند و این موفقیت و عدم موفقیت ربطی به نوع شغل ندارد. یک دامدار می تواند موفق باشد و یک دامدار دیگر ناموفق.

یک فرش فروش می تواند موفق باشد و یک فرش فروش ناموفق. یکی می شود احد عظیم زاده و یکی می شود آقا رضا فرش فروش که هنوز مغازه استیجاری دارد. زندگی افراد موفق را بخوان تا بدانی عامل اصلی موفقیت باور درونی خودت به کسب و کار است. اگر احد عظیم زاده به کارش باور نداشت نمی توانست سال ها فرش به دوش پای پیاده از این محله به آن شهر و روستا برود تا بزرگ ترین تاجر فرش ایران شود.

بنابراین نوع کسب و کار در موفقیت مالی شما هیچ نقش مؤثری ندارد. تو می توانی با تکیه بر ذوق و سلیقه و علاقه و توانایی خودت کسب و کاری را راه اندازی کنی و با باور درونی به موفقیت برسی. وقتی به فرش فروش یا طلافروشی باور قلبی نداشته باشی و همواره باورت به تو بگوید تو در این کسب وکار موفق نیستی، حتی اگر صدها شمس طلا هم داشته باشی در بازار موفق نیستی و بر عکس اگر یک کتاب فروشی راه بیندازی و به کارت باور داشته باشی شک نکن که در مدت کوتاهی به موفقیت مالی دست می یابی، پس مهم نوع کسب و کار نیست. چون اگر کسب و کار مهم بود طبعا برخی از کسب و کارها باید رونق می گرفت و برخی کسب و کارها هیچ وقت رونق نمی گرفت. 

تو باید به دنبال خلق فرصت از دل کسب و کارت باشی و وقتی به کارت باور داری ایده های نو به سراغ تو می آیند و راه های جدید کسب درآمد خودشان را به تو نشان می دهند. تاریخ بازار نشان می دهد که تمامی شغل ها برای موفقیت مالی مناسب هستند زیرا در هر شغل و کسب و کاری عده ای از افراد بسیار موفقند و عده ای در وضعیت متوسط قرار دارند و عده ای بسیار وضعیت مالی بدی دارند. اینها نشان می دهد که شغل نمی تواند عامل تعیین کننده ای برای موفقیت مالی تو باشد. تو باید راه خود را براساس باور درونی ات تعیین کنی.

یک ویزیتور ساده در خیابان های تهران امروز به بزرگ ترین پخش کننده مواد غذایی تبدیل شده و فروشگاه های زنجیره ای راه انداخته است. یک بستنی فروش دوره گرد خیابان های تهران در دهه ۴۰ امروز صاحب بزرگ ترین برند بستنی است. اگر قبول ندارید لطفا زندگی نامه ایوب پایداری، مالک بستنی میهن را بخوانید که چگونه به کار خود باور داشت و توانست از یک بستنی فروش دوره گرد خیابان های تهران به بزرگ ترین تولید کننده و برترین برند بستنی در ایران تبدیل شود.

آن چیزی که تو را به موفقیت می رساند و می تواند آینده مالی خوب را برای تو فراهم کند نوع کسب و کار نیست بلکه باور تو به موفقیت در آن کسب و کار است. تو به کارت باور داشته باش آن وقت همه چیز برای رشد و توسعه کسب و کارت به یاری خدا فراهم می شود و هیچ چیز نمی تواند مانع رشد و موفقیت تو شود. کاری را که دوست داری همین امروز شروع کن و با تکیه بر باور درونی ات محکم و استوار به سوی موفقیت گام بردار.

نظرات بسته شده است.