Take a fresh look at your lifestyle.

اسکناس؛ رسانه ای که خانه های مردم را پس گرفت

از زمان شروع بحران اقتصادی اسپانیا در سال ۲۰۰۸، بیش از ۵۰۰هزار نفر از مردم این کشور خانه های شان را از دست دادند، با این حال این خانواده ها همچنان به بانک ها مقروض می ماندند؛ یعنی هم جا و مکانی برای زندگی نداشتند و هم قرض داشتند. مردم آواره کوچه و خیابان می شدند و انگار تمام آنچه بانک ها می فهمیدند، پول بود.

به گزارش  ام بی ای نیوز، مسئولان آژانس Madrid Proximity  در مورد این کمپین می گویند:  «اسپانیا تنها کشوری است که با این وضعیت مواجه می شد. نه رسانه ها و نه دولت علاقه ای به این مشکل نشان نمی دادند. هدف کمپین آگاه کردن جامعه و برانگیختن احساسات آنها نسبت به این مسئله و درنهایت حل این بی عدالتی بود. چطور؟ با رسانه ای که پیام را مستقیم به دست همه می رساند؛ اسکناس های یورو. برای انتشار پیام اعتراض مان، از مهری لاستیکی استفاده کردیم.»

آژانس و انجمن stop desahucios در این کمپین از بینشی عمومی استفاده کردند. مردمی که خانه های شان را از دست داده اند به کجا می روند؟ در مکالمات روزمره می گوییم که افراد بی خانمان زیر پل سکنی می گزینند. آژانس Proximity متوجه شد که روی هر اسکناس یورو هم یک پل طراحی شده است.

چطور می توانید خانواده ای بی خانمان را مستقیم و به طور نمادین زیر پل سکنی دهید؟ با درست کردن مُهری که آن خانواده را به تصویر می کشد و درخواست از مردم برای مهرزدن، زیر پل هر اسکناس یورو.

این کمپین با #NoMasDesahucios  در شبکه های اجتماعی و یک وب سایت آغاز شد. پیام هایی نیز به افراد تأثیرگذار فرستاده شد.

در کمتر از ۲۴ ساعت، حرکتی اجتماعی در خیابان ها، شبکه های اجتماعی و رسانه ها شکل گرفت. این کمپین یکپارچه در معرض دید ۸۰میلیون مخاطب قرار گرفت. ۲۰ هزار مهر در ۲۴ساعت مصرف شد. بعد از تمام شدن مهرها، مردم نسخه های ابداعی خود را روی اسکناس ها ترسیم کردند. هزاران اسکناس مهر خورد. خبر کمپین در بیش از ۱۲۰ هزار رسانه پوشش داده شد و تلویزیون نیز این از این قاعده مستثنی نبود. ۱۰۰هزار توییت مرتبط با کمیپن نوشته شد.

اما نتیجه مهم این بود که دو هفته بعد از کمپین، رئیس جمهور اسپانیا خبر از تصویب قانون «شانس دوباره» برای توقف تخلیه خانه ها داد. کمپین جایزه نقره و برنز فستیوال کن را از آن خود کرد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.