Take a fresh look at your lifestyle.

غذای سالم برای کارآفرینی!

پیشرفت های دنیای فناوری سرعت تغییرات دنیا را به بالاترین حد خود رسانده  است. در نتیجه این تغییرات، نیازها و گرایش های مصرف کنندگان هم مدام در حال تغییر است. این تغییرات بازی را برای کسب و کارهایی که در بازارهای رقابتی فعالیت می کنند دشوارتر از قبل کرده  است. از دیگر نتایج این تغییرات، به وجود آمدن گرایش های جدید در بین مشتریان و مصرف کنندگان و به تبع آن شکل گیری کسب و کارهای جدید است.

علاقه مندان به کارآفرینی با دقت در این تغییرات، می توانند بازارهای جدید و بکر را شناسایی کنند و با استفاده از مزیت کمبود رقبا در این بازارها به موفقیت  برسند. در مطلب حاضر به نقل از روزآفرین یکی از این حوزه ها معرفی شده است.

غذای سالم

اگرچه تغذیه سالم و بهداشتی موضوع جدیدی نیست و برای سالیان دراز مورد توجه بسیاری از مردم بوده است، اما در سال های اخیر به دلیل تمرکز بیشتر دولت ها، سازمان های بین المللی (از جمله WHO)، رسانه ها و مراکز تحقیقاتی در اعلام مضرات تغذیه ناسالم و خطر بیماری هایی که بر اثر مصرف بی رویه مواد غذایی غیربهداشتی و ناسالم به وجود می آید، غذای سالم به یکی از نگرانی های عمده مصرف کنندگان تبدیل  شده است. در کنار این موضوع، درآمد بالای کسب و کارهایی که به ارائه غذاهای آماده و سریع، و عمدتا ناسالم، می پردازند بسیاری از علاقه مندان ورود به بازار غذا را خودآگاه یا ناخودآگاه از ورود به حوزه غذاهای سالم دور می کند.

خبر خوب این  است که تعداد استارت آپ ها و کسب و کارهای حوزه غذای سالم در سرتاسر دنیا در حال افزایش است! اگرچه هنوز این بازار زمان زیادی تا اشباع شدن دارد و اگرچه هنوز تعداد مشتریان آن از حوزه دیگر کمتر است، اما این بخش از بازار غذا آینده خوبی خواهدداشت، چراکه دولت ها و رسانه ها با تأکید بر غیرسالم بودن بسیاری از رژیم های غذایی و برخی از بخش های زیرمجموعه صنایع غذایی به طور غیرمستقیم به این بازار کمک می کنند. یکی از آخرین نمونه های این داستان، انتشار گزارش سرطان زا بودن گوشت های فرآوری شده توسط سازمان بهداشت جهانی بود.

اما در این حوزه از کسب و کار چه می توان کرد؟ به طور کلی علاقه مندان به کارآفرینی در صنایع غذایی می توانند صنعت غذای سالم را از دو منظر مورد توجه قرار دهند:

یک. تولیدکننده محصولات نهایی (چه رستوران های غذاهای سالم، چه مواد خوراکی که از لحاظ بهداشتی نه تنها مضر نبوده که در طبقه محصولات سالم و مفید قرار می گیرد از این جمله و با توجه به بازار ایرانی می توان به محصولاتی شبیه لواشک، اسنک های سبزیجات، آب  میوه ها و گیاهان طبیعی و… اشاره کرد.)

دو. زنجیره تأمین (از تأمین  کنندگان مواد اولیه گرفته تا عرضه کنندگان محصولات نهایی)

هم اکنون در کشورهای توسعه یافته، استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک متعددی در این بخش ها مشغول به فعالیت هستند که برخی از آنها در سالیان اخیر به موفقیت های بزرگی هم دست یافته اند.

علاقه مندان به کارآفرینی می توانند با بررسی دقیق تر این حوزه ها و با استفاده از عنصر خلاقیت و با کمک گرفتن از قدرت فناوری اطلاعات، به خصوص برنامه های کاربردی گوشی های همراه، آینده را برای خود رقم بزنند. مثل تمام ایده های کارآفرینانه، همه چیز با پیداکردن یک نیاز و یک راه حل خلاقانه و اقتصادی برای برطرف کردن آن نیاز آغاز خواهدشد.

در ایران هم مثل بسیاری از کشورها نگاه کارآفرینانه بعضی از علاقه مندان این حوزه متوجه این بازار شده است. به عنوان مثال استارت آپ مامان پز با ایجاد یک بستر اینترنتی پلی بین بانوان خانه دار و علاقه مند به آشپزی و مشتریان شده است. استارت آپی موفق که می تواند الگویی خوب برای کسب و کارهای دیگر باشد.

نظرات بسته شده است.