Take a fresh look at your lifestyle.

تبلیغات مؤثر چگونه است؟

سودای بزرگی از مطالعات دانشگاهی در مورد  تبلیغات وجود دارد. تبلیغات ما را به انجام کاری ترغیب می کنند. به گزارش هورموند، زندگی تشویق است. مردان و زنان به هم اظهار عشق می کنند و در فرآیندی آن را به هم نشان می دهند. متقاضی کار، در مصاحبه خود را به بهترین شکل نشان می دهد. افراد قبل از فروش خانه شان آن را تمیز می کنند، رنگ می زنند و وقتی خریدار می آید بوی خوش چای در آن راه می اندازند و این کار کاملا طبیعی و قابل قبول است. عدم صداقت قابل قبول نیست و این درمورد تبلیغات نیز صدق می کند. تبلیغات باید قانونی، مناسب و معقول، واقعی و حقیقی باشد. درغیراین صورت ابزاری برای شکایت است و گاهی از تبلیغات باید صرف نظر کرد.

تبلیغات با درک مردم در دو سطح، طرف است؛ عقلانی و احساسی؛ سمت چپ و راست مغز. افرادی که می گویند تبلیغات مؤثر نیست عقلانی اند و از سمت چپ مغز خود بیشتر استفاده می کنند و در برابر یک تبلیغ که جذبه احساسی دارد مقاومت می کنند. تبلیغات بزرگ هر دو امر را انجام می دهند.

برای مثال تبلیغاتی توسط ابود مید ویکرز برای رستوران سینس بری که می گفت غذای خوب سینس بری قیمت کمی دارد. این گفته ساده، هم عنصر احساسی و هم عقلانی را داراست. غذای خوب ایده احساسی است.

در مورد حس عقلانی هم همه می دانیم چه منظوری دارد. بخش بسیار هوشمندانه تبلیغ این بود که تبلیغات در دو نیمه انجام می شد؛ غذای غذای خوب در مجله ای نشان داده می شد که عکسش رنگی بود. عکس های زیبایی از دیوید ابوت نیز در آن بود. بخش هزینه  کمتر در قسمت سیاه و سفید روزنامه و با جزییات غذای هر هفته آمده بود.

مسئله عقلانی و حسی بودن تبلیغات، مسئله زمان را هم شامل می شود زیرا یکی ممکن است از دیگری پیشی بگیرد. برای نمونه می توان به بانتی شکلات نارگیلی شرکت مارس اشاره کرد. خواننده ها مطمئنا تبلیغات طولانی بانتی را به یاد دارند.

طعم بهشت که تصاویر جزایر دریای جنوب و دختران سیاه پوست را به همراه داشت. بانتی برای حضور در بازار شیلی به این نتیجه رسید که مردم شیلی دریای جنوب را دوست دارند و تاهیتی یکی از جاهایی است که دوست دارند ببینند. بانتی از قبل سواحل گرمسیری را نشان داده بود و ۱۰ سال درباره نارگیل و شکلات صحبت کرده بود. نکته اینجاست که در ابتدا توضیحات عقلانی بیان شد و بعد احساسات درگیر شد.

عقل دلیلی برای خرید ارائه می دهد و احساس باعث می شود از خرید محصول حس خوبی داشته باشید. همانطور که اسکات بدبری، متخصص برندآفرینی و معلم اسبق مارکتینگ در شرکت نایک و استارباکس می گوید: «داشتن کالا یا خدمتی عالی، کافی نیست. دنیا پر از کالاها و خدماتی است که به کار می آیند. باید کاری کنید که محصول تان حس مشتری را برانگیزد.»

نویسندگی تبلیغات و مارکتینگ موفق

آیا می خواهید نوشتن تان عالی باشد؟ سرراست و ساده بنویسید. کاری کنید که با خواننده ارتباط برقرار کند و او را تسخیر سازد. نوشته های عالی همیشه واضح هستند، اما اغلب نوشته های مربوط به مارکتینگ دچار مشکلات زیر است چون نویسنده:

– از رفتن سر اصل مطلب ناتوان است.

– از جملات مجهول استفاده می کند. (فاعل کارها معلوم نیست)

– بی آنکه واقعا نیازی باشد از واژگان دشوار استفاده می کند، به عبارتی استفاده های بی مورد از کلمات پیچیده و مبهم.

– به جای زمان حال، از افعالی با زمان های دشوار استفاده می کند.

در نتیجه چنین نوشته هایی خوانندگان را خسته یا سردرگم می کنند.

اگر می توانید راه جدیدی برای رساندن منظور خود بیابید، همین کار را بکنید. از یاد نبرید که اگر می خواهید نوشته شما دارای قدرت متوقف سازی باشد، باید اصالت و شگفتی داشته باشد، اما از همه مهم تر، مطمئن شوید که ساده و واضح می نویسید.

وقتی مدیر روابط مشتریان شرکت insights for training تصمیم گرفت اطلاعیه ای درباره موارد جدید موجود در سایت شرکت برای مشتریان بفرستد، شرکت دو هفته پیش از فرستادن ایمیل ها شروع به کار و تبادل نظر کرد. در ابتدا این اطلاعیه صفحه ای دراز بود با بسیاری از اطلاعات و تصاویر جالب، اما چه کسی ایمیلی یک صفحه ای را می خواند؟ در آخر آنقدر آن را خلاصه کرد که به دو جمله تبدیل شد که صرفا می گفت چه تغییراتی صورت گرفته و چرا دانستنش برای مردم جالب است. واضح و ساده بود و بسیار احتمال داشت که مشتریان بالقوه آن را واقعا بخوانند، بفهمند و براساس آن عمل کنند. شرکت نمی خواست جایزه ادبی پولیتزر را ببرد؛ صرفا می خواست ارتباط برقرار کند.

فقط با نوشتن و سپس بازنویسی و بازنویسی مجدد آن می توانید به اصل و جوهر ارتباط دست یابید. دوباره کار کنید، مجددا به تفکر بنشینید و نوشته ها ی تان را مکررا خلاصه کنید؛ تا آنجا که آنچه به دست می آید با وضوحی خیره کننده منظور شما را انتقال دهد و پس از آنکه منظورتان را بیان کردید سخن اضافه ای نگویید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.