Take a fresh look at your lifestyle.

دلنوشته های یک کارآفرین (۳۷) / هر اسمی را انتخاب نکن

در شماره های قبل هفت رمز از رموز موفقیت در کسب و کار را براتون توضیح دادم. در این شماره به دو رمز دیگر می پردازم.

هشتم: انتخاب یه اسم خوب

از جمله کارایی که باید برای کسب و کارت با مشورت دیگران بکنی انتخاب یه اسم خوب و تجاری برای کسب و کارته. هر اسمی را انتخاب نکن. اسم باید تو دهن بچرخه. باید متناسب با شغلت باشه.

یه نفر کله پاچه می فروشه اسم مغازه شو می ذاره بره سفید. این اسم خوبه و تو ذهن می مونه، اما اگه همین آقا اسم مغازه شو بذاره کله پاچه گرگ ناقلا کسی پاشو تو اون مغازه نمی ذاره. یا بذاره کله پاچه کرگدن. باید تا ابد در مغازه شو گل بگیره. اسم باید کاملا مناسب باشه.

آقایی سال ها قبل تو تلویزیون گفته بود فلانی پنچر گیری داره اسم پنچرگیری رو گذاشته پنچر گیری انقلاب چون تو سال های انقلاب خیلی انقلابی بود. خوب پدر آمرزیده انقلاب چه ربطی به پنچر گیری تو داره.

هر قدر اسمی که انتخاب می کنی در ارتباط برقرار کردن با مشتری و توضیح فعالیت کسب و کار نزدیک باشه تو تلاش کمتری برای معرفی اون به مشتری انجام می دی. 

یه دوستی داشتیم پسر عموش یه کارخونه تو جاده ورامین راه انداخته بود. یه روز این دوست ما ازم خواست تا یه سری به پسر عموش بزنیم که سخت کارخونه به گل نشست و داره بدبخت می شه. تو بیا ببین و یه راهکاری بهش بده. 

ما ۳۰، ۴۰ کیلومتر از تهران خارج شدیم و از خیابون ها گذشتیم و رسیدیم به کارخونه. از همون لحظه اول در بدو ورود چشممم افتاد به سردر کارخونه که نوشته بود کارخانه تولیدی سومانارا. از دوستم پرسیدم این یعنی چی؟ گفت: خودش برات توضیح می ده.

داخل کارخونه شدیم و پسر عمو به استقبال ما اومد و رفتیم تو دفترش نشستیم، اما سوالی که ازش کردم در مورد همین اسم بود. پرسیدم این اسم یعنی چی؟ گفت زیاد نمی دونم، اما می گن یه سردار ایرانی تو دوره هخامنشی بود. گفتم این اسم چه ربطی به تولید رب گوجه تو داره. مردم باید با اسم کارخونه به نوع تولید نزدیک بشن.

دیدم می گه آقای دکتر تو رو خدا گیر ندیدن من این اسمو از بچگی دوست داشتم. می خواستم اسم بچه مو بذارم سومانارا اما خدا به من دختر داد. حالا چه فرقی می کنه. مشتری که نباید اسم کارخونه رو بخوره، باید از رب گوجه ما استفاده کنه که خوشمزه است. گفتم تو راست می گی. از همین جا معلومه داری چی کار می کنی.

 پس تو اگه می خوای یه کسب و کاری را بندازی در انتخاب به این موارد حتما دقت کن:

اسم تجاری کوتاه باشه

 اسم با موضع فعالیت ارتباط داشته باشه

اسم انتزاعی و عجیب غریب نباشه

اسم فراگیر و عام باشه

اسم باید زیبا و گوش نواز باشه

اسم باید تداعی کننده خوبی ها باشه

گلاب نادر سال ها می رفت هند و بر می گشت. مشتری نداشت. جست و جو مطالعه و تحقیق کردن متوجه شدن اسم نادر تداعی کننده جنگ های نادر شاه افشار است و مردم واسه همین از این برند خرید نمی کنن.

اما یکی مثل غلامعلی سلیمانی موسس کاله نام کاله رو برای برند تجاری خودش انتخاب می کنه. کاله اسم زیبا و با معنایی است. کاله محصولات لبنی تولید می کنه و به دو معنای پستان گاو و مرغزار و علفزار است. 

نهم: آشنایی با قانون کسب و کار

برای هر کاری یه قانون نوشته و یه قانون نانوشته است که باید قانون نوشته رو بخونی و قانون نانوشته رو از بزرگ ترای اون کار بشنوی.

زمان تو کسب و کار خیلی مهمه. دو تا زمان رو می تونیم در نظر بگیریم یکی زمان تاریخیه و یکی زمان تقویمی. زمان تاریخی یعنی اینکه در کدوم دوره و زمانه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی می خوای کار کنی. زمان تقویمی هم مربوط می شه به روزها و هفته ها و نظم زمانی و انضباط اداری و…

من منظورم زمان تاریخیه. تو باید بدونی در تاریخی که زندگی می کنی الان مردم بیشتر به چه چیزایی نیاز دارن. چی براشون مهمه. توزمان جنگ که نمی تونی لباس عروسی تبلیغ کنی. از یه طرف تابوت شهید میاد از یه طرف تو بخوای لباس سفید عروس بفروشی و دایره زنگی بزنی.

تو باید قوانین کشور رو تا حدودی بدونی یا در مورد کاری که می خوای راه بندازی بدونی که چه قوانینی براش وجود داره و اگه می خوای صادرات خاویار داشته باشی و واردات گندم باید با مصوبات و قوانین جاری کشور آشنا باشی. باید بدونی در هر شرایطی خریدوفروش مشروبات الکلی جرمه. باید بدونی واردات چادر سیاه می تونه بازار خوبی داشته باشه، صادرات پسته می تونه درآمد خوبی برات داشته باشه.  

ادامه دارد…

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.