Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه در ۸ گام طرح اولیه کسب و کار بنویسیم؟

شما هیچ کسب و کاری را نمی بینید که بدون نوشتن طرح کسب و کار(Business Plan)، کارش را شروع کند!

اما طرح کسب و کار چرا آنقدر مهم است و چگونه باید یک طرح کسب و کار بنویسیم، سوالاتی ا ست که پاسخش را با همراهی ما و آقای فرلیو مدیر شرکت Wisebusinessplans در این مقاله به نقل از modir. tv خواهید خواند.

اول از همه، تحقیق کنید!

طرح کسب و کار  (Business Plan) نقشه راه است! نقشه ای که بهترین مسیر برای رسیدن شما به هدف تان را مشخص می کند. به زبان ساده شما در ابتدا تحقیق  و براساس این تحقیق، شروع به نوشتن طرح کسب و کار خود می کنید.

فریولو می گوید: تحقیقات یکی از مهم ترین اقدام ها در نوشتن طرح کسب و کار است. تحقیقات، شرکت ها و کارآفرینان را وادار می کند تا متوجه شوند که روند اقتصادی بازارشان چطور پیش می رود و آنها در این بازار، چه چیزی را می توانند تولید کنند. شما با این کار، شما هدف و مسیرتان را متناسب خواهید کرد.

فواید طرح کسب و کار  (Business Plan) چیست؟

اصلا چرا حتما باید یک طرح کسب و کار  (Business Plan) بنویسیم؟! چه فوایدی دارد این بیزینس پلن؟

در این جا به ۱۰ مورد اشاره می کنیم:

۱- استراتژی: حرکت شما را استراتژی دار می کند.

۲- هدف: اهداف شما را روشن و شفاف سازی می کند.

۳- پیش بینی: پیش بینی کردن را برای تان راحت تر خواهد کرد.

۴- اولویت: در اولویت بندی کارها، کمک زیادی به شما می کند.

۵- وابستگی کارها به هم: می توانید وابستگی میان کارهای مختلف (مثل بازاریابی، روابط عمومی و…) در مسیر هدف تان را بهتر درک کنید.

۶- زمان بندی: ضرب الاجل ها  (Deadline) و زمان بندی های تان را در یک جا مدیریت می کنید.

۷- نمایندگی: کارتان برای اعطای نمایندگی راحت تر خواهد بود.

۸- مدیریت کارکنان: بازدهی کارکنان تان را بهتر می توانید اندازه گیری کنید.

۹- مدیریت جریان نقدی: بهتر می توانید جریان نقدی شرکت را مدیریت کنید.

۱۰- انعطاف پذیری: به راحتی می توانید خودتان را با شرایط مختلف وفق دهید، چون به کسب و کارتان انعطاف پذیری می بخشد.

فواید طرح کسب و کار  (Business Plan)

این ۸ گام را بردارید!

هر طرح کسب و کار باید یک سری چارچوب پایه داشته باشد که بتواند به شما نشان دهد که کسب و کارتان چطور کار می کند و چگونه راهش را خواهد پیمود. در این هشت گام، طرح کسب و کارتان را بنویسید:

 ۱- خلاصه مدیریت اجرایی: به عنوان نخستین و پایه ای ترین بخش، این خلاصه به خواننده امکان فهم کلی از فرآیند کسب و کار شما و حوزه فعالیت تان می دهد. همچنین اهداف بلند مدت و روش دستیابی به آنها را مشخص می کند.

۲- توضیحات شرکت: شرکت تان را توضیح دهید. اهداف شرکت را به طور کامل بیان کنید. نقاط قوت شرکت ، نسبت به دیگر شرکت ها چه خواهد بود؟ آنها را بنویسید! در این بخش شما باید دلایل موفقیت خود را بنویسید.

۳- تحلیل بازار: نتایج تحقیقات بازارتان را بیاورید و به خواننده بگویید که کدام قشر به عنوان مخاطب هدف شما درنظر گرفته شده است و چرا این انتخاب صورت گرفته!

۴- مدیریت و سازماندهی تشکیلاتی: این بخش به خوانندگان درمورد ساختار سازمانی (یا چارت سازمانی) کسب و کارتان و نحوه پخش مسئولیت ها در شرکت تان، توضیح می دهد.

۵- خط تولید یا منابع لازم جهت تأمین خدمات یا محصولات: چه خدمات و تولیداتی را ارائه می دهید؟ برای محصولات و خدمات مان، نیاز به چه منابعی داریم؟ برای محصولات و خدمات مان چه یا چگونه پیمانکارانی را در نظر داریم؟

۶- بازاریابی و فروش: استراتژی فروش تان چیست؟ برنامه شما برای بازاریابی آنلاین و آفلاین تان چیست؟ چه برنامه ای برای توسعه فروش شرکت دارید؟

۷- پیش بینی مالی: این بخش، دیدگاهی درمورد کسب و کار شما را طی سه تا پنج سال آینده ارائه می کند. سرمایه گذاران شما شاید درمورد آینده مالی و اهداف شرکت بخواهند اطلاعاتی داشته باشند؛ در این بخش آنها را مطلع کنید (دقت کنید که باید  «سود خالص» را پیش بینی کنید نه درآمد کلی! )

۸- درخواست تأمین وجه: اگر نیازمند درخواست وام یا سرمایه می باشید، باید آن را به صورت درخواست و بخش مستقلی از طرح کسب و کارتان بنویسید. این بخش به شما می گوید که در روند کسب و کارتان، وام را چه وقت و در چه اندازه ای نیاز خواهید داشت.

درنظر بگیرید که المان های بیان شده درواقع پایه ای و ساده هستند و شما باید با توجه به کسب و کار خودتان نقشه راه تان را شخصی سازی تر کنید.

این اشتباه را نکنید!

اگر برای نوشتن طرح تان به مشکل خوردید، شاید حضور فردی توانا برای نوشتن این برنامه برای تان خیلی جالب به نظر برسد، اما فریولو می گوید که این کمک گرفتن، آن هم در ابتدای کار، می تواند شما را از بسیاری منافع و موقعیت ها محروم کند! فرلیو می گوید: به نظرمن بهترین روش یادگیری این است که خودتان برای نوشتن دست به کار شوید. این گونه با ملزومات کار، آشنا خواهید شد و خودتان نقاط قوت و ضعف تان را خواهید یافت.

پس از آن اگر کمک نیاز داشتید، اشکال ندارد، می توان از یک فرد خبره کمک بگیرید!

در آخر به یاد داشته باشید که نقشه و طرح کسب و کارتان باید توسط همکاران و اعضای شرکت تان مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.

همواره طرح کسب و کارتان را به روز کنید. تحقیقات تازه تر را در آن اعمال کنید. بازار را همواره مورد مطالعه قرار دهید و اهداف کوتاه مدت را پس از دستیابی، سریعا به روزرسانی کنید!

نظرات بسته شده است.