Take a fresh look at your lifestyle.

کلینیک کسب و کار / پرسش و پاسخ درباره بودجه بازاریابی چیست؟

پرسش : من یک شرکت تولیدی و تجاری دارم و می خواهم بدانم چقدر باید برای بودجه بازاریابی در نظر بگیرم و هزینه های تبلیغات و آگهی را چگونه برآورد کنم؟

پاسخ کارشناس: میزان بودجه بازاریابی به نوع کسب و کار و اندازه، فروش و رقبا بستگی دارد، بنابراین نمی توان سهم مشخص مشترکی را برای بودجه بازاریابی همه کسب و کارها در نظر گرفت به همین خاطر گاهی یک شرکت یک درصد از فروش را صرف بودجه بازاریابی می کند و شرکت دیگری فرضا ۲۵درصد از سهم فروش را به بازاریابی و تبلیغات اختصاص می دهد.

شما اگر در سال های اول فعالیت هستید ناگزیر باید سهم بیشتری از فروش شرکت را به بودجه بازاریابی و تبلیغات اختصاص بدهید، برای اینکه بتوانید در بازار رقابتی سهمی برای خود در نظر بگیرید یا سهم خود را در بازار رقابتی افزایش دهید. ازاین رو نوع و میزان رقابت با شرکت ها نیز بسیار مهم است گاه رقبای بزرگ با حجم وسیعی از تبلیغات و آگهی و بودجه های کلان وارد بازار می شوند و شما باید براساس سیاست ها و استراتژی های از پیش تعیین شده اقدام کنید.

به طور طبیعی شما برای اینکه در بازار شناخته شوید باید بخشی از سهم فروش خود را برای تبلیغات و روابط عمومی و راه اندازی و توسعه وب سایت و تعامل رسانه ای با رسانه های کاغذی و اینترنتی اختصاص دهید.

بهترین شیوه اختصاص سهمی از فروش برای بودجه بازایابی است تا با کاهش یا افزایش فروش میزان بودجه بازاریابی نیز تغییر کند و شرکت شما متحمل ضرر و زیان نشود. اما اگر در سال اول فعالیت هستید برای کوتاه مدت طبعا بخشی از هزینه ها را باید به بازاریابی برای معرفی محصول اختصاص بدهید.

نوع و شیوه اختصاص بودجه هم به نوع محصول و بازار بستگی دارد. گاه محصول شما باید به صورت عمومی اطلاع رسانی شود، اما گاهی نیز این بودجه باید به صورت زیر پوستی در لایه های مختلف بازارهزینه شود تا به خوبی بتواند مشتریان خود را به دست بیاورد.

بودجه بازاریابی شرکت شما به سیاست ها و استراتژی های شرکتی وابسته است و شما باید براساس دستورات سازمان خود برای بازاریابی، تبلیغات، اطلاع رسانی، معرفی کالا و رقابت با گروه رقبا عمل کنید.

نظرات بسته شده است.