Take a fresh look at your lifestyle.

برندینگ (Branding) یا برندسازی چیست؟

برندسازی یا برندینگ(Branding)، بحث داغی است که در همه جلسه های کاری و کافی شاپ ها و پارکینگ های شرکت های مختلف و هر جای دیگر توسط مدیران هر مجموعه ای تا دل تان بخواهد شنیده می شود که خیلی مهم است و باید به آن توجه کرده و بودجه خرج کنیم.

به گزارش مدیر تی وی، در کشور ما هم صحبت از برندسازی و برندینگ و مشاوره آن کم نیست. به قول یکی از دوستان «یکی بود یکی نبود، یه کشوری بود که مشاوره  برندینگش از برنداش بیشتر بود!»

بماند که خیلی ها هنوز هم نمی دانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیست.

نمی دانند که کل کار برندینگ به زبان ساده این است که شما قرار است «ذهنیت» مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی دربیاورید، خاص شوید و بنا به دلایلی، افرادی (خاص یا عام) به سمت شما بیایند و سراغ برندهای دیگر نروند.

در تمام این مسیر، همه المان های بصری برندتان از لوگو و فونت بگیرید تا مدل طراحی کارت ویزیت و بروشورتان، فقط و فقط یک ابزار برای برندینگ هستند و نه کل برندینگ.

از کجا شروع کنیم؟

دکتر امیر اخلاصی در کتاب اصول برندسازی خود می گوید برای ایجاد برند، هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند.

– تبلیغات

– روابط عمومی

– پیشبرد فروش

– بازاریابی مستقیم

– فروش شخصی

– بسته بندی

– رویدادها و اسپانسرینگ

– خدمات مشتری.

به طور کلی برندینگ، فرآیندی است که طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می شود، بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می یابد.

به عقیده بزرگان عرصه برندسازی یا برندینگ «برندسازی یا برندینگ حاصل پیام ها و گزارش های رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام ها بیشتر و محتوای آنها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد.» اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

برندینگ دانشی است که با برتری دادن به یک برند  باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت می شود. اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می تواند منجر به فروش بیشتر و بالارفتن قیمت محصولات و خدمات شود؛ به زبان دیگر برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.

برندینگ یا برندسازی، ابزاری است برای به دست آوردن برتری در بین رقبا.
برندینگ چیزی بیش از ایجاد یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک مخصول یا خدمت است؛ برندسازی مسیری است که به واسطه آن مشتریان، محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می کنند.

برندسازی ایجاد تمایزی منحصر به فرد است که برای مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی دارد. داشتن یک برند قدرتمند سبب می شود هزینه های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری های نامناسب و بی هدف به طور کاملا محسوس کاهش پیدا کند.

سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند و از همه مهم تر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می شود که ارزش آن می تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی های فیزیکی آن سازمان باشد.

«کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار بدون تفکر برندینگ و محوریت برند برای آن یک اشتباه نابخشودنی در تجارت است.» اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

از جمله دلایل مهم برندسازی نزد سازمان ها، تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به منظور دستیابی به مشتریان کم هزینه تر است. منظور از مشتریان کم هزینه تر این است که در صورتی که مشتری با برند سازمان آشنا باشد و احساس مناسبی نسبت به آن داشته باشد، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری برای تبدیل وی به یک مشتری بالقوه یا وفادار متحمل خواهد شد.

ضرورت برندسازی یا برندینگ   (Branding)

ضرورت داشتن برند از این جهت است که با توجه به حرکت جوامع مصرفی به سمت  مدگرایی، در اختیار داشتن برند یا نام های تجاری معتبر یکی از راهکارهای ایجاد تمایز و شخصیت به شمار می رود.

اهمیت برند برای مشتری به واسطه دانش مشتری از برند ایجاد می شود که به واسطه تعدادی از عوامل ناشی می شود، اما شاید دو مورد زیر مهم ترین آنها باشند.

۱- عمق برند: یا به عبارتی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برند های مشابه، به طور مثال بسیار از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهن شان بلافاصله Coca Cola تداعی می شود.

۲- گستردگی برند: هرچه رابطه مشتری با برند پیچیده تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات برند در ذهن بیشتر باشد، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت بیشتر است. همانند شرکت هایی چون Google , Amazon.

انواع برندسازی یا برندینگ   (Branding)

تاکنون دسته بندی های مختلفی از انواع برندسازی توسط اساتید این حوزه ارائه شده است. اگر بخواهیم برجسته ترین نوع این دسته بندی ها را برشماریم به شرح زیر است.

۱- برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دستیابی به هدف.

۲- برندسازی دیجیتال: وب سایت، رسانه  های اجتماعی، بهینه سازی موتور جست وجو و استفاده از وب برای تجارت.

۳- برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش.

۴- برندسازی

علّی: برندتان را با یک نیت خیرخواهانه همسو کنید یا مسئولیت اجتماعی شرکت.

۵- برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسب و کار.

برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند  (Brand Positioning)، نامگذاری برند، انتخاب رنگ برند و طراحی شخصیت بصری برند (لوگو، آرم و…)، توسعه برند، ارزش برند و… است.

نظرات بسته شده است.